Recht-richten voorkomt blessures????????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Recht-richten voorkomt blessures????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 17:43

}> Boos! Frusty nou niet voor de ruiter Haha!
ben met Jim goed aan het oefenen want hij loopt scheef met zijn kont naar rechts
in stap en draf lukt het al aardig
maar nu de galop
rechte lijnen op de hoefslag
kont dus naar buiten duwen
paard protesteerd natuurlijk
en duwt mij in die prachtige decoratieve paaltjes die ik langs de bakrand heb Extreme duivel
gewoon een meter of 10 , net een wasbord

na een tijdje te hebben gegild Haha! toch maar die broekspijp omhoog
heb ik toch 2 knieën aan mijn linkerbeen.
die had ik daar voor nooit. de bovenste wel ,maar die daar onder echt niet
o en die rode plekken zaten er van morgen ook nog niet.

iemand nog een idee hoe ik dit makkelijk kan oplossen.


Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:46

Huhm heb je het nu over je knie of het paard? Haha!

Euh,...?? Tsjah,...

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 17:48

die van mij Boos! Haha!
jim stond erbij van "zo daar ben ik ff vanaf" Knipoog

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:51

Huhm moet ik nu technies gaan praten.
Ik heb het met Heatwave hij loopt voor op rechts. Ben nu gewoon heel veel aan het inbuigen met hem dat ik hem In en wedstrijd bijvoorbeeld recht kan rijden want rij ik met losse teugfel dan zie je geklijk zijn hoofd al naar rechts gaan.

En wat jou probleem betreft: Kijk Roel en Daan lief aan of ze je willen verzorgen.

Euh,...?? Tsjah,...

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:54

Je begint het nieuwe jaar al goed Jos Verdrietig
Misschien wat meer van de bakrand afrijden lijkt me geen slecht idee Schijnheilig De oplossing van je probleem laat ik graag aan de 'kenners' over Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 19:38

Recht richten volgens antoine de bodth?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 20:31

hoe doet antoine de bodt dat?

en sm ik ga wel over de middellijn heen en weer Haha!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 21:08

jos als ik je verhaal goed begreep druk jij in de galop als ie scheef loopt de achterhand opzij (weer achter de voorhand).
waarom probeer je dit niet eens andersom, dus plaats de voorhand weer voor de achterhand. zo hebben ze mij altijd geleerd om een scheef paard weer recht te rijden.
doe het wel een stuk van de omheining af, anders word je knie nog eens blauw. Haha!

is misschien wel een engelse oplossing weet ik niet, maar als mijn paardje scheef dreigt te gaan lopen los ik het dus op die manier op. en ik heb hierover ook nog nooit comentaar gehad van mijn instructeur.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:25

Jos schreef:
hoe doet antoine de bodt dat?
Haha!


Kijk eens op http://www.hoefkatrol.com daar staat het hoe hij het doet.
Dat is niet door middel van "hoe noemde je dat" kont naar buiten ectr.....
Maar door contrastelling vragen dus alleen maar hoofd naar buiten vragen en binnen teugel heel weinig druk geven.
Zonder kracht of wat dan ook uit te oefenen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:35

Ik zou ook zeggen: methode de Bodt.

En als je niet weet wat het inhoudt: Stal Kickersteijn in Starnmeer heeft regelmatig clinics en lessen van deze man. Hij mag dan wel een klassiek dresuurruiter zijn, maar de westernruiter kan wat van deze man opsteken....

Als je informatie hebben wilt over de lesdagen, of een keertje wilt komen kijken, PB me maar!

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:48

Vincent15"]
[quote="Jos schreef:
hoe doet antoine de bodt dat?
Haha!


Kijk eens op http://www.hoefkatrol.com daar staat het hoe hij het doet.
Dat is niet door middel van "hoe noemde je dat" kont naar buiten ectr.....
Maar door contrastelling vragen dus alleen maar hoofd naar buiten vragen en binnen teugel heel weinig druk geven.
Zonder kracht of wat dan ook uit te oefenen..
[/quote]

Niet helemaal waar.
Hij kijkt naar de natuurlijke stelling van het paard en laat het paard in zijn "eigen rechtheid lopen" dat betekend dus bij een linksgericht paard, met hoofd en stelling naar links, bij een rechtsgericht paard met hoofd en stelling naar rechts. Dit allemaal met lichte aanleuning enn op een rechte lijn.En gelijke druk op beide teugels, dus niet minder druk op een teugel, vergeleken met de ander.
En pas als het paard ontspand, en de rug gaat gebruiken wordt er aan de verzameling gewerkt. Dus niet :"geen gelul in de krul"
Door het lopen met de natuurlijke stelling naar links of naar rechts, worden alle benen gelijkmatig belast. Op het moment dat het paard ontspand en zijn rug geeft, vanaf dat moment kun je aan het rechtrichten en de verzameling werken.
Dus pas als AdB heeft gezien of je paard links- of rechtsgericht is, zorgt hij ervoor dat het paard op de volte een bepaalde kant uit gaat, en die is altijd tegengesteld aan de natuurlijke stelling van het paard. Dus het paard loopt met buitenstelling.

Dus niet oorzaak-gevolg door elkaar halen.....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 08:59

Jim loopt met zijn hoofd naar rechts, in dit geval naar binnen.
ik wil dan zijn hoofd recht of iets naar buiten gaan stellen en dan zijn kont recht .

in stap en in draf kan hij dit wel ,heup naar binnen en hoofd.
in galop wordt het wat moeilijker , en ik denk dat ik iets te over ijverig aan de gang ben gegaan. Frusty
mijn binnen bak is vrij smal 12,5 meter dus moet je in galop wel op de hoefslag.
ik zit ook te wachten op de tandarts, maar die heeft een tennis elleboog en kan voorlopig niet. Boos!
misschien toch maar een ander bellen.

alle tips ga ik oefenen , maar dan in een rustig tempo Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:09

De beste manier om een paard recht te richten imo: Put miles on him. Dus buiten rijden en niet in een rare arena waar het langste rechte stuk niet meer is dan 60 meter.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:23

Romkabouter schreef:
De beste manier om een paard recht te richten imo: Put miles on him. Dus buiten rijden en niet in een rare arena waar het langste rechte stuk niet meer is dan 60 meter.

Ik ben het met je eens Rom, maar wie heeft er hier een bak van 60 meter Verward
Overigens kan een paard buiten ook scheef lopen Schijnheilig
2e voordeel van buitenrijden is; hij kan niet aan de kant 'gaan hangen' Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 14:01

ik woon in Noord Holland hoor Frusty Haha! Knipoog
allemaal dijkjes smalle bermpjes, rechte wegen waar ze knoerthard rijden, niet echt lekker om daar buiten te rijden , helemaal niet in de winter.

o, en Rom, ik heb geen rare arena hoor
ik heb een prachtige binnenbak Lovers
mischien iets kleiner dan de meeste maar anders paste hij niet tussen die smalle bermpjes en dijkjes Schijnheilig

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:08

Aaarch, Lips are sealed Lips are sealed dat moet geen pretje geweest zijn met je knie. Hopelijk gaat het snel weer een stuk beter.

Je zegt dat je paard met zijn kont naar rechts loopt. Dan drukt hij zijn ribbenkast naar links. Je kunt het waarschijnlijk goed voelen op een rechte lijn je hebt dan “meer” paard aan je linker been dan aan je rechter. Wat je eigenlijk moet proberen is hem van je linker been af te krijgen. Geef druk aan de linker kant zodat hij zijn ribbenkast naar rechts beweegt. Zorg er in elk geval voor dat hij geen constante steun vindt aan je linker been, dus dat hij daar niet kan aanleunen. Dus, druk om de ribbenkast te verplaatsen, en dan been weg zodat hij er geen steun meer vindt. Het help ook als je hem zijn linker schouder laat optillen want hij hangt waarschijnlijk naar die linker kant. Dus linker hand optillen, zo dat hij zijn linker schouder vrij maakt en zijn gewicht meer naar rechts verplaatst dan zijn ribbenkast op zijn plek drukken om hem helemaal recht te krijgen.

succes er mee Knipoog

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:23

Ik heb zelf een buitenbak van 60 meter Haha!
Voor het oefenen van een Z dresuurproef is dat handig. Maar idd, 40 meter zal vaker voorkomen. Tuurlijk kan een paard buiten ook scheef lopen, maar minder snel en gemakkelijker te corrigeren. Als je niet kan buiten rijden is dat wel jammer ja.
Maar ik zo in de bak niet op de hoefslag gaan rijden, maar erbinnen. Op deze manier weet je wanneer je paard aan de rand gaat plakken. En kijk even kritisch naar je eigen houding: Zit je misschien teveel 1 kant op? Trek je je heup in? Doe je andere rare dingen met je benen/bovenlichaam/handen?
Neem je zelf ff op op video en kijk of je recht boven je paard zit. Of een spiegel. Je gevoel kan je bedriegen namelijk Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:58

Citaat:
En kijk even kritisch naar je eigen houding: Zit je misschien teveel 1 kant op? Trek je je heup in? Doe je andere rare dingen met je benen/bovenlichaam/handen?
Neem je zelf ff op op video en kijk of je recht boven je paard zit. Of een spiegel. Je gevoel kan je bedriegen namelijk


Dit kan ook erg misleidend zijn.
Dat heb ik zelf ervaren. Ik heb altijd gedacht dat het aan mij lag dat ik scheef zat. Toen mijn paard een blessure kreeg ben ik bij AdB geweest.
Hij zei: Je paard is scheef, jij zelf niet en je zadel ook niet.
Hij trok hem 10 sec naar zich toe , liet toen mijn paard los en huppa ik zat recht en dat is een heel raar gevoel Haha! . Ik heb hier ook een heel mooi filmpje van.(Bewijs dus Haha! Haha! )

Ik denk dat je paard gewoon scheef is, doordat je paard scheef is ga jezelf ook anders zitten. Moet ik wel toegeven dat ik zelf ook scheef ben, mijn rechterschouder staat altijd hoger dan de linker.
Misschien hebben mijn paard en ik elkaar wel scheef gemaakt, of heeft het misschien wel met mijn werk te maken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:04

Ik zeg ook niet dat het aan hem ligt, maar op deze manier kan hij wel constateren dat het wel of niet zo is. De oorzaak kan inderdaad verschillend zijn.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:47

Citaat:
Neem je zelf ff op op video

Doen Haha! dan mag je ook op de video-avond bij Colinda komen.

Als je een langer rechtstuk wilt rijden, moet je meer op de diagonalen rijden. Scheelt toch weer een paar meter Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 19:40

Jim ging super vandaag Lovers
1 meter naast de hoefslag in galop, redelijk recht zonder te trekken en te drasmmen en dan ook nog in een normaal tempo en dat in een bak van 12,5 bij 30 Lachen
en natuurlijk alle tips opgevolgd Cool

Hij was de laatste tijd ook wel erg ondeugend en aan het puberen ,en dan gisteren een beetje stevig aangepakt, dus alles met elkaar....................

o ja en dinsdag komt Ingrid van den Oever z voor zijn gebit

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:17

hoi,

nog ff gauw reageren voordat ik een weekje weg ben Haha!
wil toch ff wat rechtzetten:
Cassidy; ben het toch niet met je eens, dat je zonder druk rijdt in buitenstelling.
tenminste; ik heb meegereden bij antoine, en vond dat ik juist behoorlijk veel druk moest geven... of heb ik het allemaal zo verkeerd gevoeld/begrepen? Verward
In eerste instantie kon ik dit al voelen aan de dubbele longe en ik erop zat... ik hield mijn teugels heel lichtjes in de hand, omdat ik wilde voélen wat hij deed met die longe... en voelde daardoor al behoorlijk wat druk in de buitenlonge (buitenstelling) en dacht nog; jee... da's behoorlijk wat druk, waarbij ook nog eens de achterhand (door die longe) naar binnen komt. Voelt in eerste instantie dus heel krom, terwijl het paard dus 'recht' gesteld wordt...
Daarna mocht ik het zelf doen, nu is me dat niet geheel onbekend, omdat ik zelf veel gebruik maak van buitenstelling (in stap, draf & galop, rechte lijnen, maar ook op de cirkel),
maar.. de druk moest er zijn met een 'aangenomen' teugel, dit was voor mij ff lastig (omdat ik gewend ben met wat langere teugel te rijden) en reed weer ff helemaal 'engels' ...
Op het moment dat ik wat meer 'los' liet, riep hij gelijk : NEE NEE NEE...en moest dus 'vasthouden' ... (pffff..... kreeg echt pijn in me arm en vroeg me af wanneer ik dan wel niet mocht loslaten...) Scheve mond
En nog hoor ik Antoine zeggen; 'en wanneer is den recht'? (je paard) Haha!
Op het punt waarop je paard nageeft... tevens is dát het moment dat je weer op 2 teugels/handen mag gaan rijden, met evenveel druk.
En het werkt... op het moment dat je ongelijke druk voelt (en je paard dus scheef loopt) en gebruik maakt in het naar buiten stellen, dus... druk geven, en vasthouden (niet meer of minder trekken/vragen, maar op 1 punt vastzetten en drijven...voorwaarts !!!), je paard gaat 'zoeken' ... geeft na... dáár loopt ie lekker en dus 'recht' ... en pak je hem weer op 2 handen & evenveel druk , en je voelt het verschil.

Jos; ik zou zeker gebruik maken om je paard(en) te leren wat buitenstelling is...
als je je paard op de 'makkelijke' kant neemt, en leert wat buitenstelling is (eerst op rechte lijnen), maar later ook zelfs in draf, galop en ook op de volte, zul je merken dat je paard echt lekker soepel wordt... en steeds minder 'moeite' krijgt in rechte lijnen, maar ook op zijn 'moeilijke' kant bijv. op de volte...

Ik denk niet dat het perse nodig is om een 60 mtr. bak te hebben... Antoine maakt gebruik van de dubbele longe, op de volte... die is ook geen 60 mtr. doorsnee.... Haha!
Maareh... jos; anders kom je eens bij ons rijden Knipoog

Tevens is er bij ons op 25 januari weer een lesdag v. Antoine, voor meer info. kun je me pb-en.

eh... lang verhaal geworden...
nja... ik lees de reakties wel weer als ik terug ben (10 januari)...

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:34

Nee, goed lezen Colinda: er staat lichte aanleuning bij gelijke druk op beide teugels....En ik heb het in dit geval niet over het werk aan de dubbele longe, maar bij het paard onder de ruiter. Ik ben nu al bij een paar clinics van hem geweest en pas het ook op mijn paard toe: lange lijnen stappen/draven met hoofd naar de favoriete kant, en gelijke druk op beide teugels. Dus niet meer gewicht aan een kant. Gelijke druk op beide handen opzoeken. En dan een weerstand biedende hand. Vasthouden, geen kneepjes, geen gezaag, geen gefriemel met vingers. En op het moment dat het hoofd gaat zakken en je niets meer in handen hebt, dan is het paard ontspannen en loopt gelijkmatig over 4 benen, is dus in zijn lichaam recht. En dan pas kun je hoofd en hals die niet recht zijn gaan corrigeren, en verzameling vragen.

Antoine zal in het begin als hij het paard aan de dubbele longe neemt zeker meer in zijn handen hebben dan die 500 gram waarover hij iedere keer opnoemde dat hij die graag wil zien. Nogmaals, ook bij hem weerstand biedende hand, en naar die lichte druk moet je van daar uit toewerken. Maar hoeveel westernruiters hebben constant 500 gram in hun handen? Wij willen toch dat het paard ontspannen en verzameld loopt aan waslijnen van teugels?

Antoine wil dat je continu naar de hand toerijdt. Daarom kan hij ook niet zoveel met westernruiters die nauwelijks contact met die mond willen hebben. De doorsnee westerntrens vindt hij te dun, een dikke bustrens wordt beter door het paard aangenomen.

Je suis Charlie.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 02:05

Cassidy"]
Antoine zal in het begin als hij het paard aan de dubbele longe neemt zeker meer in zijn handen hebben dan die 500 gram waarover hij iedere keer opnoemde dat hij die graag wil zien. Nogmaals, ook bij hem weerstand biedende hand, en naar die lichte druk moet je van daar uit toewerken. Maar hoeveel westernruiters hebben constant 500 gram in hun handen? Wij willen toch dat het paard ontspannen en verzameld loopt aan waslijnen van teugels?
[/quote]

ja... dat was ook precies wat mijn paardje zo tegenviel Scheve mond die was/is inmiddels gewend om na te geven op die '500 gram' Haha! en juist door de hoeveelheid 'druk' die ik moest geven, zijn hoofd ver in de lucht bracht.

[quote="Cassidy schreef:
Antoine wil dat je continu naar de hand toerijdt. Daarom kan hij ook niet zoveel met westernruiters die nauwelijks contact met die mond willen hebben. De doorsnee westerntrens vindt hij te dun, een dikke bustrens wordt beter door het paard aangenomen.


yep...dit laatste is ook iets waar ik al verschillende keren met Antoine over gesproken heb, en ondanks dat hij vindt dat ik 'mijn werk' goed doe, en zijn lessen niet nodig heb, staat hij er nogal 'negatief' tegenover...
in dat opzicht vindt ik dat ie wat meer 'open' moet staan...
eigenlijk zou ik hem eens uit willen nodigen om alleen maar eens te kijken hoe wij westernruiters bepaalde dingen oplossen, waarvan ik denk dat het echt niet alleen maar constante aanleuning hoeft te zijn.
En ja... er zijn een hoop westernruiters die 'menen' goed western te rijden bij het 'alleen maar' langer laten v. de teugels Lips are sealed (paard op de voorhand, of geen gebruik v. de achterhand).
Maar hoho... er zijn nog meer westernruiters.. .we zijn niet allen gelijk, toch? Haha!
En in dat geval omdat ik dus te horen kreeg het allemaal prima te doen, had ik dus wat meer 'openheid' verwacht.

maar ...ik heb wel begrepen dat ie bij veel westernruiters 'alleen' maar problemen heeft gezien.... paarden op de voorhand, geen sprong meer... etc. etc.
Tevens denk ik dat de keuze van bit niet uitmaakt, als de 'volgorde' maar juist is... als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog
als een paard 'neigt' op de voorhand te lopen, hang je er niet maar ff een scherper bit in, want dan kan ik hem omhoog 'rukken' , maar ligt je probleem in het 'niet voorwaarts' zijn.
Wat is er mis mee, een goed voorwaarts paard op een 'westerntrensje' die niét op de voorhand loopt, niet sloft, te rijden in buitenstelling om hem recht te stellen?!
Daar was ie het weer wel mee eens... maar heeft ie dus nog niet/weinig zien gebeuren Scheve mond en kom je weer op het 'kopje' instructie etc.

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:45

Ekjuuz me, maar dit loopt toch niet uit op een discussie over AtB?
Dat zou ik een beetje jammer vinden voor Jos Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxPaige en 35 bezoekers