[WN] overstap western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shamyrah

overstap western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:34

Hallo, Na veel rond te kijken en omdat het western rijden z'n charme heeft zit ik erover na te denken om met mijn nrps-er de overstap te maken van engels naar western.Het engelse rijden lukt ivm het temperament van mijn paardje niet zo goed. Het is dan vaak vechten en op die manier gaat de lol ervan af. De endurence zou ook wel wat zijn, maar ik heb niet de mogelijk om daarvoor te trainen en ook heb ik geen groom.
Ik was er altijd een beetje huiverig voor omdat ik de zadels zo vreselijk zwaar vind, maar vind het contact met de paarden zoveel vriendelijker ogen, ook de mentaliteit van de ruiters spreekt me erg aan.
Nu is mijn vraag wat kan ik volgens de echte kenners en gebruikers het beste gaan gebruiken/aanschaffen.
Ik heb liever een niet zo zwaar zadel, en ook wil ik niet een vermogen direct aanschaffen.
Nog even voor de duidelijkheid, ik ben geen eendagsvlieg en ken me verantwoording.
bedankt in ieder geval voor de reactie.

DubbelFun

Re: overstap western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:51

Misschien is het handig vóór je gaat investeren in westernmateriaal om eerst wat lesjes te nemen zodat je zelf wat meer bekend bent met die manier van rijden, vervolgens kijkt of je pony dat ook vind en dan pas definitief de overstap te maken Haha!

Verder hóeft een westernzadel niet zwaar te zijn, al blijven ze in vergelijking met een engels zadel natuurlijk altijd wel wat zwaarder Haha!
Maar ergens rond de 12/15 kilo moet wel lukken.

Als je er niet teveel voor uit wilt geven kun je best kijken naar een merk-2e hands of boomloos.
Wees iig kritisch op de pasvorm, dat luistert bij Western erg nauw en een goede pad is ook erg belangrijk.
Van boomloos kun je diverse merken een week testen en heb je een grotere paskans en dat is handig om erachter te komen of jij en je paard dat prettig vinden.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:21

zoals DubbelDun zei, vooral goed kyken naar de pasvorm van je zadel! als je met je nrps-er western gaat ryden zullen láng niet alle zadels passen! ik zelf ben niet echt voor boomloos, ik zie ook nooit boomloze zadels op wedstryden enzo.. ik zelf heb een Equiflex zadel, daarvan is de boom flexibeler. ik heb een vry grote Quarter, dus er waren byna geen zadels die pastten. Knipoog je moet ook een keer een proff naar je paard en naar je ryden laten kyken, of je paard een keer laten proberen. dan kan die zien wat voor bit je het beste kunt gebruiken voor jouw paard. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:08

YouthReiner schreef:
ik zie ook nooit boomloze zadels op wedstryden enzo..
Als jeugdruiter ken je vast Roel van Dijk wel, volgende keer toch eens goed naar zijn zadel kijken Knipoog

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 23:01

Ik weet dat het erg moelijk is om een goed zadel te krijgen. Heb met mijn andere paard ook veel zadels uitgeprobeerd en gepast. De reden dat ik voor een boomloos zadel zou eigenlijk ook zijn omdat deze vriendelijk is voor het paard. Je bent niet zo heel veel geld kwijt. Ik ga trouwens eerst wat lessen nemen, zal niet meevallen na zoveel jaren engels rijden. Ga trouwens met mijn andere paard gewoon door op de engelse manier. Hebben jullie hier ook ervaringen mee. zowel engels als western rijden ?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:08

Misschien als een niet te zwaar zadel, een kunstof zadel?

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:40

DubbelDun schreef:
YouthReiner schreef:
ik zie ook nooit boomloze zadels op wedstryden enzo..
Als jeugdruiter ken je vast Roel van Dijk wel, volgende keer toch eens goed naar zijn zadel kijken Knipoog

weleens vaag van gehoord, maar ken ik niet..
rydt hy wran? ik ryd namelyk alleen DRHA wedstryden. Knipoog
Laatst bijgewerkt door xShellie op 21-05-08 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:43

ik had een dressuurpony en daar ging ik western mee ryden, soms ook gewoon engels. maar ik volgde westernlessen op een westernpaard van die stal, ik vind dat het niet zo heel goed te combineren is.. op het begin nog wel, omdat je dan nog niet zo heel veel ervaring hebt met western. maar na een tydje ga je dan dingen door elkaar halen, tenminste, dat had ik dan.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 08:05

Ik ga niet en engels en western rijden met hetzelfde paard.
Misschien dat western wel niet bevalt, of juist dat ik helemaal overga. Ik ben een gelukkige eigenaar met 2 paarden. de een heb ik nu al 7 jaar onder het zadel, en rijd engels met haar. Helaas beogen we niet de resultaten die ik gehoopt had, en mede door haar persoonlijkheid denk ik dat western wel iets is voor mijn paard. en stiekum ben ik ook wel heel nieuwsgierig).

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:09

ik reed ook dressuur met myn eigen paard en western met een ander paard, maar ik vond dat niet echt fyn. en ik vond dressuur totaal niet leuk meer, toen ben ik volledig overgestapt op western ryden. maar ik wilde reining ryden, en ik kon myn 10-jarige E-pony dat natuurlyk niet goed aanleren omdat ik daar zelf de kennis niet voor had en myn paard niet de capaciteiten. ik vond het wel erg jammer, maar ik heb haar toen verkocht en een Reining paard aangeschaft.. maar naar myn mening is western ryden en engels ryden niet goed te combineren. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:49

Als je als ruiter maar op één manier kunt rijden zou je je serieus eens af moeten vragen of je wel een goede ruiter bent Knipoog

Verder wordt het hele verschil tussen engels en western imo zwaar overtrokken.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 08:54

Dubbeldun : wat zie jij als verschil in het rijden ? Rijd je ook engels en western ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:00

shamyrah schreef:
Hebben jullie hier ook ervaringen mee. zowel engels als western rijden ?

Yep. Geen enkel probleem. Ik leg alleen wel bij voorkeur een van m'n eigen westernzadels op het paard, maar dat heeft uitsluitend te maken met mijn eigen zit en voorkeur. Ik vind een engels zadel gewoon minder prettig zitten.
Maar het verschil tussen een dressuur- en westernpaard vind ik niet problematisch. Mits het niet zo'n 1000-kilo-in-je-handen-paard is, maar zelfs als een paard door de eigenaar zo gereden wordt, is dat doorgaans vrij snel op te lossen. Voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts, en loslaten. Oók bij dressuurpaarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:07

@shamyrah: Ik rij regelmatig op hetzelfde paard zowel op een western- als op een engels zadel. Het enige verschil is mijn beenhouding omdat mijn westernzadel een wat meer voorwaartse beugelplaats heeft (helaas). De hulpen blijven gelijk, al zal ik bij mijn jonge(re) paard op 2 handen iets duidelijkere aanwijzigingen moeten geven als mijn oudje die ik op één hand rijd.
Tot en met de verzameling blijft het gelijk, het punt van de oprichting (bij engels) laten we bij western achterwege Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:39

shamyrah schreef:
Hallo, Na veel rond te kijken en omdat het western rijden z'n charme heeft zit ik erover na te denken om met mijn nrps-er de overstap te maken van engels naar western.Het engelse rijden lukt ivm het temperament van mijn paardje niet zo goed. Het is dan vaak vechten en op die manier gaat de lol ervan af.

Als je instructeur (m/v) jou laat vechten met je paardje, dan deugt je instructeur niet. Stijl van rijden maakt daarin helemaal niets uit. Dus ik zou sowieso op zoek gaan naar een beter lesgeefmens, die snapt hoe verschillende paarden op verschillende manieren moeten worden benaderd. Of dat een western-lesgeefmens is of een dressuur-lesgeefmens is hierbij minder van belang.

shamyrah schreef:
Ik was er altijd een beetje huiverig voor omdat ik de zadels zo vreselijk zwaar vind, maar vind het contact met de paarden zoveel vriendelijker ogen, ook de mentaliteit van de ruiters spreekt me erg aan.

Nou, dat "vriendelijke contact" valt bij sommige "westernruiters" (ja, ook grotere namen) behoorlijk tegen. Er zijn binnen de westernsport net zo goed veel misstanden, dat is niet voorbehouden aan de "dressuur"ruiters.
Wat niet wegneemt dat western ook een hele leuke tak van sport is, maar cruciaal is het vinden van een goed lesgeefmens en dat is best moeilijk. Voor western misschien nog wat moeilijker dan voor dressuur, gezien het relatief kleine aantal mensen dat in die tak rondloopt.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:08

DubbelDun schreef:
Als je als ruiter maar op één manier kunt rijden zou je je serieus eens af moeten vragen of je wel een goede ruiter bent Knipoog

nee, eerder andersom. ik ben een wedstrydruiter en ik vond het gewoon niet gaan.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:56

DubbelDun schreef:

jy rydt gewoon de ene keer met een dressuurzadel en de andere keer met een westernzadel,
dat is niet hetzelfde als een dressuurpaard hebben en die dressuurmatig ryden en een westernpaard
hebben en die western ryden.. by my ging dat gewoon niet omdat ik dingen door elkaar ging halen
en ik in de war raakte omdat ik nog maar pas western reed. dat heeft niks te maken met het zyn
van een goede ruiter, want daar kun jy niet over oordelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:33

Ach nee, DD kan dat echt niet weten, die loopt ondertussen maar 10x zo lang als jij in het westernwereldje rond en daarvoor als ik me niet vergis ook al geruime tijd in het "engelse" wereldje. Dus nee, die zal het echt niet beter weten dan jij....... Duivel
Ik ken diverse mensen die op Z-niveau dressuur reden en tegelijkertijd met hetzelde paard verdienstelijk aan NK western mee deden. Je moet als ruiter gewoon weten waar je mee bezig bent en niet alleen doen wat je trainer zegt, dan kun je namelijk heel simpel de verschillende stijlen rijden.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:20

ik zeg toch niet dat ze dat niet kan weten? ik ben het gewoon niet met haar eens. en ja, de NK western, ligt er natuurlyk ook aan of je Pleasure of Reining start.. ik geef alleen myn mening, voor my ging dat niet. en je kunt op basis daarvan niet oordelen of ik een goede ruiter ben of niet, dat weet je pas als je me hebt zien ryden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:07

Ik ben ook Westernbeginner, heb altijd Engels gereden (basisniveau). Ik vind het nu heel lastig om twee stijlen tegelijk te rijden, omdat de hulpen voor Western nog zo 'bewust' gaan.
Het trainingsprincipe is wel hetzelfde, maar er zijn toch verschilletjes in de uitvoering.
Ik denk dat je prima twee stijlen naast elkaar kunt rijden, als je op allebei de gebieden redelijk ervaren bent. Ben je nog beginner binnen één stijl, dan is het een stuk lastiger. (Mijn persoonlijke ervaring...)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:30

TurdusMerula schreef:
Ik ben ook Westernbeginner, heb altijd Engels gereden (basisniveau). Ik vind het nu heel lastig om twee stijlen tegelijk te rijden, omdat de hulpen voor Western nog zo 'bewust' gaan.
Het trainingsprincipe is wel hetzelfde, maar er zijn toch verschilletjes in de uitvoering.
Ik denk dat je prima twee stijlen naast elkaar kunt rijden, als je op allebei de gebieden redelijk ervaren bent. Ben je nog beginner binnen één stijl, dan is het een stuk lastiger. (Mijn persoonlijke ervaring...)

Precies! dat vond ik ook toen ik met western begon.. daarom ben ik toen gestopt met dressuur. Knipoog
dat is precies wat ik wilde zeggen! Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:37

YouthReiner schreef:
ik zeg toch niet dat ze dat niet kan weten? ik ben het gewoon niet met haar eens. en ja, de NK western, ligt er natuurlyk ook aan of je Pleasure of Reining start.. ik geef alleen myn mening, voor my ging dat niet. en je kunt op basis daarvan niet oordelen of ik een goede ruiter ben of niet, dat weet je pas als je me hebt zien ryden.

Nope, dat maakt niet uit. Paard goed rijden is en blijft paard goed rijden, dat geldt voor de Z, dat geldt (als het goed is) voor de Pleasure en dat geldt voor de Reining, Trail, Horsemanship, etc.
Op basis van jouw uitlating dat jij het niet uit elkaar kunt houden valt wel degelijk jouw kennis/kunde niveau te beoordelen. Jouw mening is inderdaad gewoon jouw mening, gebaseerd op jouw ervaring, maar dat maakt het dus niet tot de algemene waarheid.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:44

Ik heb hiervoor altijd engels gereden, en sinds maart (vorig jaar) ben ik western gaan rijden met mijn paardje. Daarvoor ook al gelest Knipoog
We hebben goede begeleiding, en hij doet het super.. Knipoog

Je moet gewoon weten wat je doet, en goed naar je paardje blijven kijken (lichamelijk en psychisch)

Succes Knipoog

p.s. Ik vind het ook niet zo moeilijk om nu op een dressuurpaard te stappen.. gewoon een kwestie van een knop omzetten en lekker gaan rijden Tong uitsteken Al vind ik dressuur niet zo leuk meer Knipoog Maar weet nog wel hoe het moet, en wat wel of niet moet Knipoog

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:40

Waratje schreef:
YouthReiner schreef:

Nope, dat maakt niet uit. Paard goed rijden is en blijft paard goed rijden, dat geldt voor de Z, dat geldt (als het goed is) voor de Pleasure en dat geldt voor de Reining, Trail, Horsemanship, etc.
Op basis van jouw uitlating dat jij het niet uit elkaar kunt houden valt wel degelijk jouw kennis/kunde niveau te beoordelen. Jouw mening is inderdaad gewoon jouw mening, gebaseerd op jouw ervaring, maar dat maakt het dus niet tot de algemene waarheid.

en ik heb dus ook nooit gezegd dat het de algemene waarheid is. ik heb er juist elke keer bygezegd dat dat myn ervaring was, en dat andere dat niet hetzelfde hoeven te hebben meegemaakt! en ik vind wel degelyk dat er verschil is. er is toch ook verschil tussen dressuur ryden of springen? niet tussen de basis natuurlyk, maar wel tussen het écht goed kunnen ryden van deze onderdelen. en natuurlyk is het moeilyk als je al een paar jaar dressuur rydt en dan in een keer overstapt op western om niet per ongeluk de verkeerde hulpen te gebruiken. ik moest heel veel dingen afleren en weer anders terug aanleren. nu kan ik het best allebei ryden, maar toen ik net begon met western niet. en dat is myn ervaring. PS, ik was 13 toen ik begon met western ryden, heb daarvoor altyd op dressuurles gezeten. dat is natuurlyk anders dan wanneer je al jaren rydt en heel veel ervaring hebt op de verschillende onderdelen. ik wist totaal niks van western, had zelfs nog nooit een wedstrydje gezien.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 06:14

~ geheel off-topic ~

@YouthReiner: Heb jij geen ij op je toetsenbord? Verward Probeer het dan eens met de i en de j Tong uitsteken
Het gebruik van y waar ij wordt bedoeld, is niet alleen taalkudig incorrect, maar ook
hoogst irritant om te lezen Knipoog