wanneer starten op een wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

wanneer starten op een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-02 13:36

wanneer kan je volgens jullie gaan starten op een wedstrijd?
en in welke klasse?
aan welke eisen moet je als ruiter voldoen?


Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:18

wanneer je maar wil!!!

ligt aan het kunnen van ruiter en paard(maar gewoon lekker starten in een onderlinge wedstrijd waar ze niet zo kijken op klasses

je moet de basis beheersen en de regels kennen(qua kleding ,uitrusting en gedrag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:27

Wanneer je maar wilt.... hmmm aan de ene kant misschien wel, aan de andere kant heb ik inmiddels ook mensen zien starten die misschien toch beter eerst hadden kunnen leren rijden. Paarden die totaal oncontroleerbaar in galop door de bak liepen te rennen en te bokken... (en dan ook nog vertellen 'tja, dat doet 'ie altijd in galop' .... )
Aan de ene kant moet je het ooit ergens leren, maar aan de andere kant verziek je wel de wedstrijd voor alle anderen omdat je er een grote klerezooi van maakt....

Ik vind het toch echt een vereiste dat je paard thuis en op vreemd terrein goed onder controle staat. Dat vreemde terrein kun je oefenen bij andere ruiterverenigingen, medeBokkers Haha! , clinics etc. zodat je geen wedstrijd van een ander hoeft te verpesten.
Dan vind ik het er trouwens ook nog van af hangen wat je gaat starten. In de pleasure verziek je het voor de hele groep als je paard gaat lopen kloten (en je niet het fatsoen hebt om op het midden te gaan staan als de jury je dat al niet verzoekt). Als je jezelf in de trail of reining voor schut wilt zetten, vind ik dat minder erg, hoewel het publiek daar doorgaans ook niet op zit te wachten.

Dus mijn criteria zijn: thuis alles goed onder de knie, controle op vreemd terrein, en thuis zijn in de regels. Vandaar dat ik nog niet in het openbaar te bewonderen ben Haha! *LOL*

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:31

uuuuuuuuh sonja als ze zeggen dat doet ie altijd. word het dan niet eens tijd voor een va?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:34

See if I care....
Daar ga ik me niet druk om maken, zulke mensen zijn toch niet voor rede vatbaar, die leven in hun eigen gezellige wereldje waarvan ik helemaal geen deel uit wil maken.....
Laat mij maar lekker oefenen tot m'n 80e, dan ga ik misschien op m'n 81e wel een wedstrijdje starten *LOL* Wat een ander doet, moet 'ie lekker zelf weten.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:41

haha dan ga ik ook mee doen goed uhhhhhhhhh ff kijken dan ben ik rond de 70 hihihi

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:42

Heb je ook nog on-topic wat te melden? Misschien kun je ons eens laten delen in je visie?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:49

o ja sorry zal mijn visie geven hihihi
tja je kun starten wanneer je wilt, maar ik denk zelf altijd dat je toch iets wil laten zien op zo'n wedstrijd en niet voor l*l wil staan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:55

Dus je start een wedstrijd eigenlijk voor een ander, en niet voor jezelf?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:57

nee. tuurlijk niet, maar je gaat toch naar een wedstrijd om een competitie met andere aan te gaan?
moet je wel iets hebben waar je goed in bent of niet dan?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:58

Beide. Een wedstrijd start je om aan anderen te laten zien wat je kunt en om te kijken of je beter of slechter bent dan anderen. Tevens voor jezelf omdat je het leuk vindt om beoordeeld te worden door een expert (als het goed is is de jury dat).
Als dat niet belangrijk is hoef je ook geen wedstrijd te starten.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:00

juist helemaal mee eens.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:13


I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:47

hmm ik wil dus van de zomer starten voor het eerst. maar ik vind het zelf heel belangrijk dat ik mijn paard onder alle omstandigheden onder controle moet kunnen houden. en als de eerste wedstrijd helemaal fout gaat vind ik het geen probleem. ik moet toch de ervaring opdoen .
helaas gaat van de zomer niet eens lukken want ik kan nu niet zelf naar mijn paard en ben afhankelijk van mijn ouders. (door onderzoek naar epileptie mag ik niet op de brommer) dat betekend dat ik soms maar 1 of 2 keer in de week naar mijn paard kan. trainingsschema is dus in de wat geschopt. maar jaah ik ga starten om ervaring op te doen en voor e lol om te zien wat de jury vind dat ik goed doe of wat ik moet verbeteren. ik ga (nog) niet voor het winnen. ben wel nu al zenuwachtig hihi


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:50

Ligt er een beetje aan. Ik heb meerdere mensen in de pleasure gezien die het verziekten voor de rest...dan vind ik dus dat je NIET moet starten. Zolang je er niemand mee hindert, moet je het helemaal zelf weten. Ik rijd voornamelijk voor mezelf, maar wil geen flater slaan. Ga dus pas starten als ik denk dat hij het allemaal aan kan, en hij er dus klaar voor is, voor zover ik dat kan beoordelen. Ik ga dus voornamelijk op mijn gevoel af.
Maar heb dus ook mensen in pleasure gezien met paarden die met een rotgang die bak doorgingen, bokken, en soms zelfs stijgeren. Dat vind ik niet kunnen, tenzij die mensen het zelf ook niet aan zagen komen natuurlijk (vlaag van verstandsverbijstering bij het paard Haha!). Maar een excuus als 'hij bokt altijd in de galop' gaat er bij mij niet in

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:38

Maar wanneer weet je nou dat je paard het niet gaat verzieken?

Thuis gaat alles goed, geen problemen met andere paarden.
Het voelt allemaal goed aan en je intrsucteur zegt dat je het eens moet proberen.

Je geeft je op voor je allereerste wedstrijd en dan kom je de ring in.
En dan bij het aan draven vliegt je paard ervandoor en bij het galloperen maakt hij er al helemaal een potje van.

Ja je baalt, en je baalt nog meer omdat je andere tot last bent geweest.

Maar gelukkig weet je voor de volgende keer dat je hier nog meer aandacht aan oet geven in je lessen en je eens wat vaker op pad moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:43

Dus eerst eens zonder wedstrijddruk op pad met je paard. Stomweg ergens anders gaan trainen.
En ALS het dan toch gebeurt, meteen op het midden gaan staan om het niet te verzieken voor de rest.
(daarna bij het verlaten van de ring meteen naar het secretariaat rennen en alsnog bijschrijven voor de Fool 'm school 'm als dat gereden wordt, en dan even duidelijk zien te maken dat dat dus niet de bedoeling was)

skybandit
Berichten: 36
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:45

Tong uitsteken Ik vind dat je zelf moet weten wanneer je voor het eerst op een wedstrijd start, als je ten minste ja paard maar onderr controle kunt houden. Koe Je moet het dus niet voor een ander verzieken , vooral veel plezier hebben in het (werdstrijd)rijden. Het geeft niks als je nog niet helemaal in topvorm bent, als je aan het einde van de wedstrijddag zelf maar tevreden bent en een leuke dag hebt gehad. Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:46

fool'm scool'm????
en dat iss???
nooooiit van gehoord.. is dat een soort iets om je paard te laten wennen aan wedstrijden?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:49

Jos schreef:
1.wanneer kan je volgens jullie gaan starten op een wedstrijd?
2.en in welke klasse?
3.aan welke eisen moet je als ruiter voldoen?

1. als thuis alle basis dingen die vallen onder de klasse waarin je hoort te starten netjes en makkelijk gaan
2.zie de daarvoor geldende regels en denk niet te makkelijk van 'oh een klasse hoger lukt ook wel'
3.de regels kennen en daarnaar handelen.

Natuurlijk makkelijk gezegd Haha!
1. Vaak doet een paard het thuis wel netjes maar op de wedstrijd is alles anders. Ga dus 'wedstrijd'ervaring opdoen bij andere maneges of organiseer eens iets simpels onderlings liefst bij de buren Haha!
2. het systeem zoals dit nu gehanteerd wordt werkt niet in Nederland waar iemand zijn hele leven in de beginners of amateur kan blijven zonder ooit het maximale aantal punten te halen. Ook vallen er nu mensen buiten de boot doordat ze in een bepaalde klasse móeten starten terwijl ze daar eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Ik pleit dus voor een ander puntensysteem of 'tussenklassen'.
3.elke ruiter hoort zich bewust te zijn dat hij/zij het visitekaartje is van de nederlandse western-wedstrijdsport en zich al zodanig te gedragen. Bij misdragingen wordt elke westernruiter daar op aangekeken, want hij rijdt tenslotte ook zo (denkt men). En de ervaring leert dat je meerdere positieve invloeden nodig hebt om één negatieve te laten vergeten Verdrietig

We hebben nog een lange weg te gaan, maar eens komen we er Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:51

Daar kun je 't ook voor gebruiken ja, maar ook voor paarden die weten dat als ze in de ring komen, ze niet meer aangepakt worden als ze het op dat moment af laten weten.
Dus Fool 'm.... doe net of ze op wedstrijd gaan
en School 'm..... laat ze even weten dat dat de bedoeling niet is.... (dus dan kun je bv ongestraft op 2 handen overgaan, of even wat meer been geven dan je in een echte wedstrijdsituatie zou doen).

Je 'huurt' dus zeg maar even een paar minuten trainingsruimte in de wedstrijdring, waarin je naar eigen inzicht een proef of onderdelen daarvan kunt rijden.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-02 20:55

helaas worden er maar weinig fool m school m klasses uitgeschreven
anders was ik de grootste deelnemer Haha!

dus dan toch maar de echte wedstrijd Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:05

Oefenwedstrijden, clinics, eens naar je trainer toegaan ipv hem/haar laten komen, bij een MedeBokker gaan rijden (en binnenkort Sliden Haha! ) ....

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:50

XoNo schreef:
Ligt er een beetje aan. Ik heb meerdere mensen in de pleasure gezien die het verziekten voor de rest...dan vind ik dus dat je NIET moet starten.


hmmm....versta je daar ook onder "het keihard voorbij scheuren van de deelnemers???"

In dat geval ga ik zeker geen pleasure starten Knipoog Verder...ik denk dat iedereen die een beetje zijn paard onder controle kan houden, mag starten. ALS ik ga starten met Salty, zal ik geen hoge punten scoren, maar het gaat mij ook om het plezier en de ervaring die je ermee op doet.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:58

Nou, Mirjam, je hebt scheuren en scheuren. Je hebt gecontroleerd scheuren en ongecontroleerd scheuren. En ik bedoelde dus het laatste Lachen Als jij je paard onder controle hebt, welke snelheid dan ook, is het nog altijd beter dan wanneer je je paard niet onder controle hebt. Als jij weet dat je paard ongecontroleerd scheurt, moet je niet starten.

Cowgirl, als ik in de pleasure zou starten, en mijn paard zou gaan scheuren, dan zet ik hem op het midden, wat de meesten helaas niet doen, waardoor ze alsnog de rest belemmeren in hun proef Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers