Waarom hoofdstel af na proef (western)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Waarom hoofdstel af na proef (western)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:15

Vast een hele stomme vraag, maar toen ik afgelopen zaterdag bij Manege Kalverhoek was voor de Kerstwedstrijd, merkte ik dat na iedere gereden 'proef' de ruiter voor de jury het hoofdstel van het paard af moest doen. Waarom moesten zij dat? Kijkt de jury dan of het bit niet te scherp is ofzo?

Sorry als dit een domme vraag is, maar ik ben toch wel benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:20

Yep, bitcontrole om te zien of er niet met een ' illegaal' bit gereden is. Standaardcontrole, niets bijzonders.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:21

Domme vragen bestaan niet, alleen die die niet gesteld zijn Haha!

Tijdens de wedstrijd zal een jury één onderdeel aanwijzen voor bittenkontrole. Elke deelnemer aan die proef zal de jury het gebruikte bit moeten tonen. Dit is idd om te kontroleren dat er geen bitten gebruikt worden die niet zijn toegestaan a. specifiek voor die klasse of b. omdat ze zowiezo niet mogen tijdens een wedstrijd.
In het AQHA-regelboek staat duidelijk wat niet mag, ik weet niet of dit bij de WRAN ook zo is.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:26

Okay, dan klopte het toch wat ik dacht.. Wel heel erg logisch ja, dat er bitten gecontroleerd worden... Ik ga denk ik maar eens in het AQHA regelboek kijken welke bitten verboden zijn. Niet omdat ik zelf denk dat ik met een 'illegaal' bitje rijd, maar gewoon om een idee te hebben wat wel en niet mag Lachen

Bedankt voor jullie reactie!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:49

idd voor controle van bitsoorten en om te kijken of het paard geen verwondingen heeft in de mond. er zijn namelijk wel eens ruiters die tot bloedens toe in de mond van het paard trekken. bijv voor een stop.
gelukkig zie je dat bijna nooit.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:03

jilleroo schreef:
idd voor controle van bitsoorten en om te kijken of het paard geen verwondingen heeft in de mond. er zijn namelijk wel eens ruiters die tot bloedens toe in de mond van het paard trekken. bijv voor een stop.
gelukkig zie je dat bijna nooit.

Het bloed niet of het trekken niet Verward
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 19-12-02 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:30

dat door het trekken gelijk de mond kapot is. trekken zie je wel maar niet snel in die mate