wanneer starten op een wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 01:38

Toch begrijp ik het verschil niet helemaal, ik bedoel...Salty galoppeert keihard, maar wel gecontroleerd. Ik weet wel zeker dat ze alle paarden voorbij zal gaan in een voor haar rustige galop.

Je stoort de deelnemers dan toch net zo goed???? Of ergert de rest zich er alleen maar aan als je je eigen paard echt niet onder controle hebt?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 02:54

Klopt Mirjam, is best wel lastig om in te schatten eigenlijk. Ik vind het sowiezo storend als iemand met een noodgang alle andere paarden voorbij gaat, maar tegenwoordig kan het haast niet anders als je zelf een normaal galopperend paard hebt. Het ligt maar net waar je prioriteiten liggen. Of zelf gewoon meedoen, of eerst kijken of je hier en daar anderen meestoort. Het is denk ik in het algemeen niet te beoordelen of je mee moet doen of niet, is per paard verschillend. Het ene hard is het andere niet.

Met Bud wordt pleasure helemaal niets, dat zien we nu al.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 09:36

XoNo schreef:
Klopt Mirjam, is best wel lastig om in te schatten eigenlijk. Ik vind het sowiezo storend als iemand met een noodgang alle andere paarden voorbij gaat, maar tegenwoordig kan het haast niet anders als je zelf een normaal galopperend paard hebt. Het ligt maar net waar je prioriteiten liggen. Of zelf gewoon meedoen, of eerst kijken of je hier en daar anderen meestoort.


Dat is dan wel moeilijk, het kan dus zijn dat jouw paard, dat sneller maar netjes galoppeert, een stuk vlotter is. Een ander, die sukkelt, ergert zich daaraan, maar dat kan dan andersom ook zo zijn. Lastig...
Je moet natuurlijk ergens beginnen om ervaring op te doen. En dan is het in de western zo jammer, dat er zo weinig western maneges en dus onderlinge wedstrijden zijn. Je zou er bijna weer voor gaan dressuuren, BIJNA he!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:29

Niemand zal van een beginnersklasse verwachten dat alle deelnemers even rustig kunnen galopperen (en hoe 'rustig' willen we het eigenlijk Verward )
Maar je moet je paard wel bij je kunnen houden als iemand je voorbij gaat. Dat is één van de moeilijkheden waar je in een wedstrijd mee te maken krijgt.
In een openklasse mag men zich daar meer aan storen dan in een beginnersklasse.
Wel moet je natuurlijk ruim passeren en iemand niet afsnijden/hinderen.
Sommige paarden ervaren het als 'dreigend' als ze een zwaar paard in galop aan horen komen achter zich. Maar ook dat is een kwestie van oefenen met andere paarden en gewenning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:08

Wat harder in galop is het probleem niet, dat mag je niet belemmeren om in een beginnersklasse te gaan starten. Wat ik bedoel is in keiharde klettergalop bokkend en trappend de boel op stelten zetten.
Je kunt het ook omdraaien; als je paard er niet eens tegenkan om ingehaald te worden (op een normale manier) dan heb je dus ook nog niks op een wedstrijd te zoeken en heb je thuis nog oefenstof genoeg.

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:00

hihi,heb net alles van de afgelopen weken gelezen (alle topic's) en ben in tussen strond melig!!! vandaar dat ik hier reageer met het volgende verhaal:
heb 2 maand terug een arabje gekocht en ben 4 weken terug al gestart in de showmanship en pleasure terwijl ze toen net 4 weken onder het zadel was, het motto was als ze niet aan de kletter gaat of mij er af n..kt dan hebben we al gewonnen!! hihi eerste in showmanship ( we waren maar met z'n tweeen maar hoeft niemand te weten!!) en 4de van de 4 in de pleasure maar met een goede proef, de rest was gewoon beter.
nou 2 weken later naar oosterwolde voor de trail en pleasure want ja we waren al 2 weken verder in de training dus een onderdeel erbij!!!!
zonder uberhaupt een hek of een brug te hebben geoefent voor de trail
( gelukkig heb ik er zelf wat verstand van zeggen ze!!! hihi) ben ik gewoon gestart en wat denkje keurig door het hek en dat zonder training, vervolgens naar de pickup die we wel geoefent hadden en toen ik rustig het pakketje op pakte lag ik al naast mijn paard!!! HAHAHA, ik als trail trainer die in de open start naast mijn paard!!! eigen schuld dikke bult?? voor banketstaaf??? hihi vind ik niet risico van het vak zou ik het willen noemen en dat krijg je als je zo nodig junior paarden wil rijden!!maar goed de jury was meer van slag dan ik want na het vangen van mijn paard bleef hij haar vast houden als of ze van ... zou gaan en ik heel droog zeggen dat hij haar wel los kon laten omdat ze niets doet!!! hihi
ben verder gegaan met mijn proefje maar mocht de pickup niet meer doen Raar he?! hihi ben uit eindelijk niet over de brug gekomen maar god wat ging ze mooi door het hek zeg!!
vervolgens vroeg de jury of het haar eerste keer was jazeker pas 6 weken onder het zadel, hij zal wel gedacht hebben wat is het toch een rare meid!!! en gelijk heeft hij.. maar door dit te doen en beter te worden en beter te blijven zitten verkoop ik later weer een jonge pony die al op shows heeft gelopen en alles heeft mee gemaakt en dat is toch wat de meeste ruiters zoeken omdat ze er niet zoals mij naast willen liggen en al helemaal niet op een show!!!
de merrie had er niets van en later hebben we weer de pleasure gedaan en die was weer beter dan die van 2 weken eerder,, dus pas maar op ze komt er aan en met een beetje geluk zit ik er ( nog ) op!!!!
groetjes sil

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:12

Vergeet ook je zenuwen niet. Je kan wel vaak oefenen op vreemd terrein etc maar bij een wedstrijd komen ook nogal eens de zenuwen om de hoek kijken. Ik 'vergat' dan nogal eens te rijden, zat gewoon als een zombie op mijn paard en reed ook totaal anders los als thuis etc. Dat is denk ik alleen maar op te lossen met wedstrijdervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:01

En mag ik daar dan 'begeleiding' aan toevoegen? Neem je trainer of iemand die jou en je rijstijl kent, mee. Die kan je dan even oppeppen/wakkerschudden/rustigmaken tijdens het losrijden. Ik denk dat dat ook een heleboel spanning scheelt.
Als ik m'n eerste wedstrijdje ga starten, dan vraag ik of Frenk meegaat, die houdt me wel in toom.
Tja, en gaat het dan toch mis om wat voor reden dan ook, dan is er altijd nog de AClijn...... Haha!

Trouwens Sil, als het trail of een ander individueel te starten onderdeel is, moet iedereen lekker zelf weten of 'ie zich voor banketstaaf zet ja of nee, als de proef van een ander maar niet verziekt wordt, dat vind ik eigenlijk nog het belangrijkste.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 17:08

Sonja schreef:
Trouwens Sil, als het trail of een ander individueel te starten onderdeel is, moet iedereen lekker zelf weten of 'ie zich voor banketstaaf zet ja of nee, als de proef van een ander maar niet verziekt wordt, dat vind ik eigenlijk nog het belangrijkste.

En dat vind ik dus vreemd, zet je jezelf voor gek als het niet lukt?
Leuk idee om een wedstrijd mee te beginnen!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 21:32

ik vind van niet carys

dit moet ik wel zeggen want het lukt mij nog niet zo vaak Haha!

maar ik zie dat voor dat "jezelf voor gek zetten" ook niet zo, of je moet nog helemaal niet kunnen rijden en halverwege je proef aan de zijkant van je paard bungelen.

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:50

wat jullie dus duidelijk niet is over gekomen dat je ondanks je voorbereiding of juist het gemis er van( hihi) soms in situatie's komt die je liever niet had mee gemaakt, maar daar doe je niets aan en laten we van het perfecte beeld af gaan en het idee dat iedereen maar alleen mag starten als het super gaat....bull!!!!!
voor de meeste is het een hobby en dat moet zo blijven en dus hoort er lol bij en soms gaan de dingen anders dan gepland en als je daar niet tegen kan moet je niet gaan kijken op een wedstrijd en mijn ervaring is dat er veel krietiek op elkaar is en dat de meeste krietiek weg komt bij de nog onervaren ruiters!!! neem een voorbeeld aan de ervaren wedstrijd ruiters die plaats voor elkaar maken als er 1 op een jong en onervaren paard komt en niets te zeuren over elkaar hebben en waarom de meeste dan wel??????????
ben niet vaak zo recht voor zijn raap maar wordt er een beetje moe van dat de "" beginners " vaak meer krietiek hebben dan de mensen die o.a van het showen hun inkomsten moeten verdienen!
groeten sil
p.s als je het er niet mee eens bent mag je dat best zeggen hoor.. maar vermeld dan even je status, je show resultaten en of je hard moet werken om een beetje te verdienen in deze western wereld!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 23:09

Misschien dat de ervaren ruiters een betere controle over hun paarden hebben (voor zover die niet jong en onervaren zijn Haha! ) en de door jou bedoelde kritiek van de onervaren ruiters voort komt uit hun onervarenheid c.q. onzekerheid hoe met ongewenste situaties om te gaan Knipoog
Status: tribuneridder
Showrecord: 1x gestart in beginnerswedstrijd (1e plaats)
Hardwerkend: dacht het wel (2 paarden onderhouden met 24 uur werk p/week met een minimumloon Haha! )

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 23:16

Hoi Sil
heb je stukje een paar keer doorgelezen maar ik begrijp het niet helemaal. Je zegt dat de beginners meer zeuren maar op welke manier dan?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 23:40

ik denk dat sil met beginners o.a de " beginnende western wedstrijd kijker" bedoeld. Haha! Knipoog

status:
43 jaar ,moeder van Roel (wedstrijd ruiter)
ik rijd zelf ook wedstrijden in de open klasse
lukt de laatste tijd niet zo goed , want spooky is bang van het publiek Verward
ik geef les en run de JD ranch,
werk ...... veel uur per dag

ik vind het wel eens vervelend dat er vaak negatief over het wedstrijd nivo geproken wordt.
als wij naar een wedstrijd gaan hebben we veel plezier en op de dag zelf hoor je nooit wat, meestal daarna Huilen
Laatst bijgewerkt door Jos op 23-12-02 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 09:52

O gelukkig!
Ik vind het zelf al heel wat als iemand de moed heeft op een wedstrijd te verschijnen en mee te doen. Dan lees je hier achteraf de kritiek op b.v. iemand waar het bij mis gaat en dan heb ik al zoiets van "gelukkig dat ik dat niet hoef van mezelf".
Gezien de staat van mijn maag op het enige westernwedstrijdje waaraan ik heb meegedaan, lijkt het me beter dat ik achter de bakrand blijf.
ALhoewel, het kriebelt wel. Maar ja, te weinig tijd om te oefenen en dat hebben wij echt nodig!
Nogmaals jammer dat er voor ons zo weinig te oefenen is door te weinig wedstrijden.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:05

Naar mijn mening kun je pas medoen als je anderen niet in gevaar brengt! In de vaak heel drukke beginnersklasse is het vaak toch een zooitje omdat een aantal paarden EN ruiters helemaal nog niet klaar zijn. Dan is het wel leuk om uit te proberen hoe jij en je paard gevorderd zijn, maar er kunnen erg nare dingen gebeuren. Ik heb één keer meegedaan in de Pleasure (was nog niet klaar voor de Reining) en ben accuut genezen; afremmen op de kont van je paard, anderen snijden en als een jekko galopperen......een klein beetje verstand mag je van beginnende ruiters wel verwachten.....maar nee .
Ik doe nu Reining en heb alleen nog met het inrijden met anderen te maken, voor de proef heb ik de hele bak voor mij alleen Pling

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 10:18

als je uit wilt proberen hoe je paard op een wedstrijd is, kan je dat volgens mij beter doen bij de trail en de horsemanship of als het er is showmanship

de meeste starten voor het eerst in de pleasure ( lekker makkelijk Verward alleen langs de rand en niet sturen) en dan krijg je vaak van die situaties zoals Henriette beschrijft

of je schrijft in voor 1 onderdeel, en laat je op de dag zelf uitschrijven.
Je hebt dan wel een start nummer , dus je kan dan lekker losrijden tussen alle andere paarden , en dat is vaak al moeilijk genoeg Haha!
kost je alleen je inschrijfgeld, maar daarvoor kan je dan de hele dag rijden op een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:45

Carys schreef:
En dat vind ik dus vreemd, zet je jezelf voor gek als het niet lukt?
Leuk idee om een wedstrijd mee te beginnen!


Tuurlijk sta je niet voor gek als het niet lukt, ik heb het nog steeds over gevallen die bokkend en stuiterend door de bak gaan, met mazzel blijven hangen (of niet), en vervolgens verkondigen 'tja, dat doet 'ie altijd in galop' Frusty

IEDERE ruiter en IEDER paard kan z'n dag wel eens niet hebben en daardoor gewoon helemaal niks presteren in de ring. Of zoals in het geval wat Sil beschrijft een 'ongelukje' krijgen in de ring. Daar moet je dan maar proberen de humor van in te zien (hoewel dat niet iedere ruiter lukt die net herinnerd is aan het bestaan van zwaartekracht).
Persoonlijk zou ik als ik met inrijden zou voelen dat het 'one of those days' is, niet eens starten, maar me gewoon weer uitschrijven en het bij losrijden houden. Ook een nuttige ervaring, en geen negatieve ringervaring, omdat je toch geforceerd gaat rijden als je de ring in komt en het lukt allemaal niet (en dat wist je al van het losrijden).

Dus nee, je staat niet voor banketstaaf als je eens wat minder presteert (hoe graag je het misschien ook wilt lezen Verward ), je staat voor banketstaaf als je er niet aan toe bent om te starten en je doet het toch, met alle gevolgen van dien.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:44

Sonja schreef:
Dus nee, je staat niet voor banketstaaf als je eens wat minder presteert
(hoe graag je het misschien ook wilt lezen Verward )
, je staat voor banketstaaf als je er niet aan toe bent om te starten en je doet het toch, met alle gevolgen van dien.

Slaat dus nergens op zo'n opmerking. Maar ja, zegt meer over jouzelf dan over mij! Fijne toevoeging aan de discussie.
En ik dacht dat we het nog steeds over onderlinge manege wedstrijden hebt. Blijkbaar ga jij er van uit dat mensen gelijk hoger starten.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 13:49

hier hoort dus een link "hoe ga je om met publiek" Haha!
en het commentaar van de kant.

voor sommige ruiter kan de drempel hierdoor veel te hoog worden voordat ze durven te starten , terwijl ze er best wel aan toe zijn en dat is jammer Huilen
juist de kleinere onderlinge wedstrijden zijn voor de "gewone mens"

degene die starten terwijl ze er niet aan toe zijn, hebben vaak geen last van deze drempel vrees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:07

Carys"]
Slaat dus nergens op zo'n opmerking. Maar ja, zegt meer over jouzelf dan over mij! Fijne toevoeging aan de discussie
[/quote]
Verward Verkeerde beentje vanmorgen Verward

[quote="Carys schreef:
En ik dacht dat we het nog steeds over onderlinge manege wedstrijden hebt. Blijkbaar ga jij er van uit dat mensen gelijk hoger starten.

Nee hoor, ik ga er nog steeds heel naief vanuit dat men begint op onderling of in de beginnersklasse. Maar ook daar vindt ik dat je niet mag starten als je de boel nog verziekt voor een ander. En helaas gaan nog veel mensen eerst pleasure starten omdat dat makkelijker lijkt....

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:54

ach wat heet verzieken.. denk je nou echt dat een jury niet ziet welk paard gewoon goed loopt en vermoedelijk eerste wordt??
natuurlijk wel en als dat paard dan gesneden wordt en b.v uit de galop valt zal de jury die gene toch eerste plaatsen , een ruiter krijgt altijd het voordeel van de twijfel en al helemaal als de jury niet heeft gezien wat er gebeurde en als je dus goed rijdt en een plaats verdiend dan krijg je heus wel!! maar ben nog je een minder goede combinatie heeft de jury dat ook gezien en wordt je misschien niet geplaatst omdat je paard vrolijk mee gaat in de versnelling van het paard dat al bokkend, snijend e.t.c. voorbij kwam en wat zegt dat dan??? dat je dus niet zo goed bent als je zelf dacht anders had je je paard snel kunnen laten herstellen en was je een plaatsing waardig!!!!
vragen staat altijd vrij aan de jury en leer er mee leven dat het leven ook in de westernsport niet altijd over rozen gaat.
sil

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 17:54

sil schreef:
ach wat heet verzieken.. denk je nou echt dat een jury niet ziet welk paard gewoon goed loopt en vermoedelijk eerste wordt??
natuurlijk wel en als dat paard dan gesneden wordt en b.v uit de galop valt zal de jury die gene toch eerste plaatsen , een ruiter krijgt altijd het voordeel van de twijfel en al helemaal als de jury niet heeft gezien wat er gebeurde en als je dus goed rijdt en een plaats verdiend dan krijg je heus wel!!


Het vervelende is alleen als je paard door afsnijden in galop spring of weg springt terwijl de jury niet kijkt en zich vervolgend omdraaien dan zien ze niet wat er is gebeurd, wel het resultaat Cool Ik kan je uit ervaring zeggen dat je dan echt zit te balen Schijnheilig Frusty

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:53

helemaal offtopic maar wel iets wat ik graag zou willen weten inderdaad
wat heeft ierdeeen hier op wedstrijden gepresteerd in de loop der jaren.?????

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 15:30

Helemaal niets nog Haha!
Dus misschien ben ik wel 1 van die beginners met een grote bek *LOL* Ach, ik word dan nog wel op mijn plaats gezet als ik daadwerkelijk ga beginnen op een wedstrijd Tong uitsteken