Pasvorm westernzadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Pasvorm westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 22:44

Ik denk er over om voor de recreatie en buitenritten een westernzadel aan te schaffen. *LOL*
Ik denk er over 1tje via het internet te kopen. Maar omdat ik bij mijn VZ behoorlijk wat zadels heb moeten passen, voor ik de juiste had gevonden twijfel ik. Mijn pony is namelijk nogal breed en rond maar heeft wel schoft.
Maar hier in de buurt valt het niet mee veel (2dehands)westernzadels te vinden en heel erg veel geld heb ik er ook niet voor over.
Ik vroeg mij af of de pasvorm van westernzadels heel anders is als bij engelse zadels, en of ik aan de hand van mijn engelse zadel kan zien of de boom/breedte juist zal zijn.
Ik heb namelijk ook niet de mogelijkheid om mijn pony mee te nemen..
Heeft er iemand ervaring met ongepast westernzadels kopen via het inetnet?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:53

Het zal bij engelse zadels wel niet anders zijn als bij westernzadels. De bredere soorten zijn meestal ook de duurdere merken. Simpel omdat er in de goedkope zadels weinig verschil in breedte is te verwachten gezien de prijs.

Wat je kunt doen is een mal maken van je paard zijn schoft/rug dmv een ijzerdraadje. Dit leg je op een stevig stuk karton en trekt het over. Als je dan naar een zadel gaat kijken kun je de mal als paspop gebruiken. Let wel: het geeft een indikatie van mischien wél of zéker niet passen.
Het echte paswerk moet je toch op je paard doen, zeker ook als je erop zit en hem laat lopen. Alleen erop leggen zegt ook niet alles.

Succes in je zoektocht.