Western ruiters kunnen niet rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:02

Sjuimpje schreef:
Wat ik probeer te zeggen Adrienne,
dat die kilo's waar jij het over hebt, óók te veel zijn bij een fijn afgesteld dressuurpaard met stang en trens in de mond.


Als je goed zou lezen zie je dat ik het over de kilo's aanleuning heb die er niet , let goed op NIET mogen zijn! Maar dat dat beetje te veel is. Lips are sealed Lips are sealed

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:50

Tjonge jonge weer zo'n eindeloze discussie over niets. Ik denk dat we met zijn allen moeten onthouden dat er westernrijden en westernrijden is evenals dressuurrijden en dressuurrijden. Net zoals een westernruiter meer kans loopt hobbymatige dressuurruiters te zien loopt een dressuurruiter nog meer kans hobbymatige westernruiters te zien. Wat is echt western en wat is echt dressuurrijden. Ik denk dat daar gewoon de knoop van heel de discussie zit. Ik denk dat als ik alleen iemand bij een vorige stalling had zien westernrijden en verder niet had gekeken, ik nooit western zou zijn gaan rijden. En hoe vaak hoort een westernruiter niet als hij een dressuurruiter ergens op wijst van 'o maar dat moeten wij eigenlijk ook'. Waarom doen ze het dan niet? Geen idee, maar dan begrijp ik hier dat dat dan geen goede dressuurruiters zijn. Prima, maar durf het dan ook om te draaien en kijk om een goed beeld over westernrijden te krijgen alleen naar de betere ruiters en trek dan pas conclussies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:58

Jolande schreef:
Prima, maar durf het dan ook om te draaien en kijk om een goed beeld over westernrijden te krijgen alleen naar de betere ruiters en trek dan pas conclussies.

Wie zijn dat dan volgens jou? Ik heb namelijk al heel veel westernruiters zien rijden en zelfs met ze gepraat, over paardrijden. Nu ben ik wel heel benieuwd of de mensen waar ik mee praat ook wel goeie ruiters zijn, ik heb het over: Henk van Amstel, Dennis Roemer, Jan van Beerendonk (of hoe heet ie ook alweer); hoe moet ik die mensen inschatten?

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:53

Nog even een toevoeging op mijn eerdere bericht:

een maand of 3 geleden was ik even op een springwedstrijd hier in het dorp.

Wat ik daar heb gezien tart elke beschrijving.

Op alle western-wedstrijden-die-ik-ooit-zag-bij-elkaar zag ik nog niet zoveel geklungel als op die ene springwedstrijd.

Kerels die voor geen meter konden zitten maar toch hun paard de hindernissen over sleurden. En tussen de hindernissen door vol aan de teugels hingen om het beest nog enigzins te timen.

Ik voeg daarom de stelling toe: Springruiters kunnen niet rijden *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:58

Ik heb geen verstand van goed western rijden. Ik let op het paard en of deze er plezier in heeft, zo ja is het goed en of dat nu western of engels is maakt mij niet uit

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:07

Lovely schreef:
Nu ben ik wel heel benieuwd of de mensen waar ik mee praat ook wel goeie ruiters zijn, ik heb het over: Henk van Amstel, Dennis Roemer, Jan van Beerendonk (of hoe heet ie ook alweer); hoe moet ik die mensen inschatten?


Hekel punt Haha! Dat ze kunnen paardrijden zal ik niet ontkennen, maar of iedereen het goede ruiters vindt Lips are sealed

Hier kom je ook weer in een welles/nietes discussie terecht, want iedereen heeft een voorbeeld voor ogen wat een goede ruiter is, terwijl de ander het daar absoluut niet mee eens is. Want kijk je dan naar de prestaties op wedstrijden of naar de trainingsmethode Verward

Waar een amateur de tijd heeft voor de lange-termijn planning, moet een 'brood'-ruiter het hebben van resultaat en liefst op korte termijn, want anders lopen zijn klanten weg naar de concurrent.
Praat ik hiermee bepaalde handelingen c.q. trainingsmethoden goed? Nee zeker niet. Maar het is bekend dat principes vaak minder wegen dan €€'s.

En kennis omzetten in blijvende resultaten is nog niet zo makkelijk, dat is wel duidelijk geworden met de seniorreining paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:13

Sugar, dat is wel waar, maar ik wilde maar even aangeven dat ik niet alleen maar heb gekeken naar de eerste de beste cowboy sjonnie op een achteraf stalletje. Het is ook niet mijn vraag wat men van die ruiters en hun ruiters vindt, dat doet namelijk helemaal niet ter zake.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:19

Waarschijnlijk zijn er zat westernruiters die niet kunnen rijden, net als dat er zat ruiters zijn die de engelse stijl beoefenen, die niet kunnen rijden. Ik snap niet waar jullie je zo druk om maken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:39

Marianne schreef:
Ik voeg daarom de stelling toe: Springruiters kunnen
niet rijden
*LOL*

Ik ga geen namen noemen maar het liefst zou ik zeggen:
"Op de *piieeeep* kunnen ze niet rijden"

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:53

Lovely schreef:
Sugar, dat is wel waar, maar ik wilde maar even aangeven dat ik niet alleen maar heb gekeken naar de eerste de beste cowboy sjonnie op een achteraf stalletje. Het is ook niet mijn vraag wat men van die ruiters en hun ruiters vindt, dat doet namelijk helemaal niet ter zake.

Ik denk alleen wel dat het uitmaakt in je oordeelvorming wie je spreekt/ziet. De tegenstrijdigheden liegen er niet om. Van sommigen krijg ik positief kippevel Haha! en van anderen gaan de nekharen overeind staan Lips are sealed

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:35

Sugarmiss"]
Hekel punt Dat ze kunnen paardrijden zal ik niet ontkennen, maar of iedereen het goede ruiters vindt
[/quote]
en
[quote="Sugarmiss schreef:
Ik denk alleen wel dat het uitmaakt in je oordeelvorming wie je spreekt/ziet. De tegenstrijdigheden liegen er niet om. Van sommigen krijg ik positief kippevel Haha! en van anderen gaan de nekharen overeind staan Lips are sealed


Sugarmiss, ik geloof dat je snapt wat ik bedoel en ik ben het helemaal met je eens. Er zijn gewoon enorme verschillen binnen het westernrijden en dat is op zich ook niet gek, westernrijden staat hier in nederland nog in de kinderschoenen en iedereen vult het op eigen wijze in. Dat maakt het niet makkelijker om hierover te kunnen oordelen. Jammer is wel dat over het algemeen de slechte kanten vaak harder geroepen worden dan de goede.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 10:44

Lovely, .... ach laat ook maar.

Sugarmiss: mijn complimenten, je weet het heikele punt heel netjes te omschrijven. Ik kan je helemaal volgen. Er zijn veel manieren om een doel te berijken, maar sommige passen nou eenmaal beter bij je dan andere en sommigen passen totaal niet in je denkbeeld en je manier van aanpakken Aan iedereen is zelf de keuze wat bij hem of haar het beste past.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:31

Adrienne schreef:
Aan iedereen is zelf de keuze wat bij hem of haar het beste past.


Dat ben ik met je eens, maar hoe kun je als nieuwkomer in het westernrijden c.q. als leek onderscheid maken als je nog nergens van weet en geneigd bent om te denken 'het hoort zeker zo'. Het is zo jammer dat je dus haast altijd door schade en schande wijzer moet worden, terwijl het paard in kwestie ook nog eens 'het kind van de rekening is' Verdrietig

Natuurlijk kun je je als aanstaande klant op de plaats van je keuze gaan oriënteren en de trainer het hemd van het lijf vragen, maar of je daar echt wijzer van wordt Verward Verwacht niet dat je negatieve dingen te zien krijgt.
Ook hoor je mij niet zeggen dat een paard niet af en toe een correctie nodig heeft, soms moet je even ergens doorheen. Maar weet wel je grenzen.
Een goede trainer zal zijn training aan het paard aanpassen en niet aan de wensen van de klant. Een goede trainer is in mijn ogen ook iemand die een paard aan de klant terug kan geven omdat hij er met de manier die hij voorstaat niet verder mee komt of omdat het paard gewoon niet geschikt is voor wat de klant er mee wil.
Verder moet een paard voor je willen werken en bij sommige combinaties klikt het nu eenmaal niet.

Maar we dwalen af Schijnheilig

Qua rijden denk ik dat een hoop mensen nog geen goede basis hebben en/of te snel willen presteren op een te hoog niveau. Het is jammer dat een aantal ruiters die wel die basis hebben in Nederland haast niet meer te zien zijn.
E.e.a. heeft heel veel te maken met de manier waarop de regels omtrent starten zijn opgesteld.
Conclusie: we zijn er nog lang niet Cool maar voor iedereen die serieus bezig is; ga vooral door want van jullie moeten we het wel hebben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:36

Hierboven ergens noem ik wat mensen op, maar dat zijn ze dus lang niet allemaal. Ik vraag me ondertussen af naar wie je dan wel moet kijken om een goed beeld van de westernsport te krijgen, ik denk namelijk dat ik ze in alle gradaties wel heb zien passeren.

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:39

Ik vind dat je een ruiter niet kan beoordelen op alleen het uitelijke plaatje.
Als je verschillende paarden netjes aan kan rijden en naar een hoog nivo in de sport kan toe rijden dan ben je een goede ruiter.
Als je alleen een paard kan rijden waar alle knoppen goed opzitten en alleen hoef te weten hoe je ze moet gebruiken, dan heb je nog vele jaren scholing te gaan.
Want dat is alleen de basis, dan maakt het ook niet uit welke tak van de sport je beoefend.