Western ruiters kunnen niet rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 09:55

Lovely schreef:
Toch is het gek dat men maar blijft denken dat in de dressuur altijd maar sprake is van zware aanleuning en veel been, niets is minder waar. Lees de doelen van dressuur er maar eens op na, het gaat over lichtheid, lichtheid en nog eens lichtheid. Bovendien zal een ervaren ruiter nooit van hopladijee zomaar heel veel hulpen gaan geven, beginners doen dat, ervaren ruiters niet. Eerst voelen en zoeken, daar gaat het om en dan kom je er best snel achter hoor.


Hier sluit ik me bij aan... Waarom wordt er hier maar vanuit gegaan dat de meneer in kwestie gelijk gaat hangen en gaat drijven?? Het is toch een ruiter op niveau? Dan zal hij dat heus niet doen.... Beetje kinderachtig hoor....

Overigens, het streven met trainen is toch om een makkelijk rijdbaar paard te krijgen? Ik ben er juist trots op als verschillende mensen met mn paard weg kunnen rijden, dat betekent dat ze correct en evenwichtig geschoold is. Van die eenspersoonspaarden heb je niks aan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:36

Die trainer waar ik eerder over vertelde, heeft nooit op mijn paard gezeten. Er hebben wel andere westernruiters opgezeten en die hadden geen klachten hoor, reden er zo mee weg. Wel even wennen aan het zadel en zijn maat natuurlijk, maar verder is en blijft het gewoon paardrijden.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:44

Cer schreef:
... Waarom wordt er hier maar vanuit gegaan dat de meneer in kwestie gelijk gaat hangen en gaat drijven....


Misschien omdat wij een hoop engelse ruiters (en ook western) alleen maar op deze manier zien rijden. Maw zowel in de engelse als de westernsport zijn het niet alle topruiters die weten hoe het hoort en het ook kunnen Knipoog De weg om daar te komen is lang en moeilijk en de meesten zijn nog gewoon 'onderweg' Clown

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:45

Lachen Ik doelde ook niet op jou berichtje Lovely, maar op anderen....

Ik heb overigens wel een 'goede' reiner, maar ze is met pensioen... Als je in de buurt had gezeten, had je dr zo mogen proberen! Minus de slidings, want dat gaat niet meer op trekpaardenbeslag Knipoog

Ik heb zelf ook geregeld op andere paarden gezeten, dressuurders van een vriendin, zelfs tuigers... Alleen springen deed ik niet zo, dat durf ik niet Haha! ... Heb altijd graag een Grand Prix paard willen proberen! Is er helaas nooit van gekomen. Maar ik denk dat dat zowieso goed is voor je ontwikkeling op paardrijtechnisch gebied, ook es buiten je discipline kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:52

Het is voor de ontwikkeling van je ruitergevoel absoluut goed om op verschillende paarden te rijden (binnen en buiten je eigen discipline), daarmee blijf je ook openstaan voor wat het paard je vertelt in plaats van dat je vastroest in gewoontes. Ik was graag op je reiner gekropen, maar ik weet niet waar je woont Knipoog, bovendien, pensioen is pensioen.

Sugar, misschien bedoel je het verschil tussen gevoelige en ongevoelige ruiters; de eerste communiceert met het paard, de tweede probeert hem iets op te leggen. Onder een dwangmatige manier van rijden kan een paard nooit een hoog niveau bereiken denk ik, hooguit als robot.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:57

Misschien wat offtopic, maar wel geinig. Ik zat gister in een boek over reining te lezen. Daar stond in dat bij vele western rijders, net als bij de engelse rijders, de galopswissel een "op hoop van zegen" onderdeel is. Hij ging uitleggen hoe hij het deed en ik las met verbazing dat ik dat op een haar na op dezelfde manier doe. Two-tracking (schouder-voor) rijdt hij op dezelfde manier als ik, stoppen (halthouden) is gelijk, met uitzondering van het woordje "whoa". En verder nog wat andere oefeningen die ik ook doe om een paard lenig te maken of dingen te oefenen. Nog een leuk detail: galopswissels doet hij nooit door eerst naar draf te gaan. Dit omdat ze dan lui worden in wissels. Zat wel wat in vond ik.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:01

Ik sluit me bij Marianne aan,
omdat in Nederland naar mijn idee het niveau erg laag is zie je het gros van de westernruiters inderdaad truukjes doen i.p.v. oefeningen waar een lange training aan vooraf is gegaan.
Ik wil niet generaliseren hoor, maar hier in de regio rijden de meeste western zodat ze lekker onderuit gezakt comfortabel in een slofdrafje door de bak kunnen cruisen.
Voor hun is het een leuke bijkomstigheid dat je zo'n gave hoed en stoere chaps aan kan.

Helaas trekt de western sport steeds meer van deze flater figuren aan die in de Engelse sport al lichtelijk op hun bek zijn gegaan en nu hun geluk maar in deze tak van sport beproeven.

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:10

Lovely schreef:
Sugar, misschien bedoel je het verschil tussen gevoelige en ongevoelige ruiters; de eerste communiceert met het paard, de tweede probeert hem iets op te leggen. Onder een dwangmatige manier van rijden kan een paard nooit een hoog niveau bereiken denk ik, hooguit als robot.


Wel eens een pleasurewedstrijd gezien Lovely Knipoog (de goeien daargelaten).

Zoveel paarden zoveel ruiters. Haha! Het ene paard heeft leiding nodig en schikt zich graag naar de hand van de ruiter, de ander is zelfstandig en heeft vrijheid nodig om te kunnen presteren. Met een verkeerde mix ruiter/paard kom je er dus nooit. De betere ruiters zullen in 15 minuten doorhebben welk type paard ze onder zich hebben en passen zich daar naadloos op aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:15

Ja hoor, genoeg pleasurepaarden gezien, goeien en slechten Knipoog.
De betere ruiter kan zich aanpassen zodat er communicatie ontstaat, de zeer goede ruiter kan dat nagenoeg naadloos, levende have he, altijd een slag om de arm houden Haha!.
De ene ruiter zal roepen 'hij doet het niet', terwijl de ander het vertaalt als 'ik heb het nog niet gevonden', enorm verschil.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:18

Nogmaals er is zoveel te leren van elkaar: de eerste keer dat ik (een dressuurprikker van gemiddeld nivo) op een goed gereden westernreiner stapte (het is een jaar of twee geleden) kon ik geen rechte lijn meer rijden. Niet alleen was het paard ontzettend gevoelig op de zit (dat zijn goede dressuurpaarden ook), maar ik overstuurde gigantisch op een hand Haha! Kortom dat viel niet mee. Het duurde zeker een kwartier voor ik een beetje door de bak kon sturen en een nette tempo-wisseling kon rijden. Andersom stapte de westernruiter op mijn paard en koerste er zo mee weg! als ik dan toch commentaar moest leveren op dat eerste stukje koersen dan was dat hooguit gericht op het feit dat Lanna met minder dan haar normale stelling liep in de bocht...En dat ze met een veel langere teugel dan normaal werd gereden...

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:29

Sjuimpje schreef:
Helaas trekt de western sport steeds meer van deze flater figuren aan die in de Engelse sport al lichtelijk op hun bek zijn gegaan en nu hun geluk maar in deze tak van sport beproeven.

Ik ga er van uit dat deze figuren ook in de engelse rijstijl aan wedstrijden hebben deelgenomen en niet verder gekomen zijn dan "L" niveau (ofzo).
Mag iemand daar oeverloos in blijven starten?

Eea maakt alleen maar duidelijk dat er duidelijke regels en restrikties moeten komen in deelname bij westernwedstrijden en zeker in de klassen Amateur en Open.
Nadeel is dan wel dat er waarschijnlijk hele kleine klassen overblijven (WRAN) en qua AQHA kun je volgens mij helemaal niks aan de regels veranderen en moet men gewoon de eer aan zichzelf houden en wijzer zijn. Schijnheilig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:34

In het B mag je net zolang blijven hangen als je wilt zolang je maar niet meer dan 15 punten haalt, dat geldt ook voor het L, M en Z1.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:35

Ne gaat de discussie zich weer helemaal richten op de verschillen of juist niet tussen dressuur en western.
Hoe ik er bij kom dat dressuur ruiters direct aanleuning opnemen en met te veel been rijden .(voor een western paard dan wel te verstaan)

ERVARING!

Gewoon telkens opnieuw mee maken bij ruiters van laag naar hoog niveau. Elke keer opnieuw weer horen, jee het lijkt of ik niets in mijn handen heb. Telkens weer moeten roepen laat eens wat meer los en klem niet zo met je been.

Ik zeg nergens dat dressuur ruiters altijd te veel hand en been gebruiken.
Maar ze gebruiken gewoon te veel hand en been voor een western gereden paard!
Jeetje, wat zitten er hier weer een aantal snel op de kast! *LOL*

Als je gewoon na denkt is het heel logisch dat het gebeurd. Dressuur ruiters rijden met meer aanleuning en pakken dus direct te veel op, wat dacht je, dat zo'n paard het leuk vindt als je een bit wat eigenlijk met zo min mogelijk druk gereden moet worden, denk aan een snaffle bit, gebruikt wordt door handen die aanleuning gewend zijn??? Waar blijven nu de dressuur ruiters die een western bit veel te scherp vinden??? Als je een western bit als dressuur bit gebruikt is het inderdaad veel en veel te scherp. Dat waren we even vergeten denk ik. Pling
Voor het gross is het zadel iets nieuws en hun zit wordt onzeker en ..... er wordt geklemd met de benen, voeg daar nog de onderscheuning met het been aan toe, die ook sterker is bij de dressuur en ........ de show kan beginnen.

Het heeft dus niets te maken met of ik dressuur ruiters wel of niet vindt kunnen rijden maar gewoon met de realiteit, de gewoonte van mensen en het verschil in rij stijl!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:50

Ik geloof niet dat er iemand op de kast zit hoor Adrienne Verward

Alleen ook jij generaliseert,
het is id zo dat de meeste dressuurruiters met te veel hand rijden, maar dat is niet zoals het hoort.
Met een goede dressuurmatige aanleuning zoals jij noemt hoef je niet meer gewicht in je handen te hebben als het gewicht van de teugel.
Dat moet ten alle tijden nagestreefd worden.
Net als het klemmen van de benen... Een dressuur ruiter hoort niet te klemmen maar hoort zijn been gewoon er rustig aan te houden en af te laten hangen.

De mensen die jij dus op jouw paard hebt laten rijden zijn dus zeker geen goede vertegenwoordigers van de Engelse rijstijl.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:59

Sjuimpje schreef:

De mensen die jij dus op jouw paard hebt laten rijden zijn dus zeker geen goede vertegenwoordigers van de Engelse rijstijl.


En zo is het precies...
En zo'n westernzadel: dat zit als een huis, dus daar kan het klemmen niet van komen...

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:06

Anya schreef:
En zo'n westernzadel: dat zit als een huis, dus daar kan het klemmen niet van komen...


Daar zit net zoveel verschil in als in engelse zadels Haha! Dus heel persoonlijk.
En klemmen doe je uit onzekerheid. Haha!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:32

Sjuimpje je snapt nog steeds niet wat ik bedoel.

Ik zeg niet dat dressuur ruiters met te veel hand en been rijden.
Maar met te veel hand en been voor op een goed western gereden paard.

Die hand is de gewoonte, dat te veel been een combinatie van gewoonte en zoals sugarmiss schrijft onzekerheid op een anders gevormd zadel. Ook al zit het voor ons western ruiters als een huis dan is dat nog niet het geval voor dressuurruiters.


Ik denk dat je met je opmerking over de kwaliteit van de ruiters die op mijn paard hebben gezeten deze mensen enorm te kort doet. Ik geloof niet dat best succes volle spring en dressuur ruiters er blij mee zijn als je zegt dat die niet kunnen rijden omdat jij mijn verhaal niet begrijpt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:40

Sugarmiss"]
[quote="Anya schreef:
En zo'n westernzadel: dat zit als een huis, dus daar kan het klemmen niet van komen...


Daar zit net zoveel verschil in als in engelse zadels Haha! Dus heel persoonlijk.
En klemmen doe je uit onzekerheid. Haha!
[/quote]

Das waar sugarmiss, maar volgens mij werd de link gelegd met klemmen vanwege het onbekend aanvoelende westernzadel. En dat is volgens mij niet de reden. En inderdaad klem je uit onzekerheid, op wat voor zadel je ook zit (goed of slecht, dressuur, spring of western)...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:42

Of jij begrijpt mij niet...

Ik probeer een zo licht mogelijke aanleuning te berwerkstelligen, zoals het zou moeten horen...

Ik denk dat de Engelse ruiters die op jouw paard gezeten hebben de neiging gehad hebben om het paard op te richten. Maar dat heeft dus helemaal niets met 'veel hand' te maken. Als zei daar wel te veel hand voor gebruikten, meer hand als jouw paard verwerken kon, dan zijn het in mijn ogen geen goede ruiters geweest. Zij konden zich niet aan het paard aan passen.
Zelfde geld voor been,
als de beenhulpen niet gedoseerd gegeven kunnen worden krijg je ook moeite op een vreemd Engels gereden paard. Wel op de mijne iig.

Ik denk dat je echt eens op een fijn dressuurpaard zou moeten zitten, dan begrijp je precies wat ik bedoel. Ik weet voor 100% zeker dat ik met een westerngereden paard wegrijd omdat ik er nog eentje voor iemand getraind heb...

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:58

Anya schreef:
... maar volgens mij werd de link gelegd met klemmen vanwege het onbekend aanvoelende westernzadel. En dat is volgens mij niet de reden. En inderdaad klem je uit onzekerheid, op wat voor zadel je ook zit (goed of slecht, dressuur, spring of western)...


Een goede ruiter klemt nooit ook niet als hij op een onbekend of zelfs niet lekker zittend zadel zou zitten.
Stel: een ruiter vind een westernzadel te breed (op zich niet zo vreemd want dat vind ik ook van de meeste zadels Haha! )
Als je dan gaat klemmen gaat het dus juist pijn doen, dus lijkt mij die reactie erg tegenstrijdig. Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:17

Sjuimpje schreef:
De mensen die jij dus op jouw paard hebt laten rijden zijn dus zeker geen goede vertegenwoordigers van de Engelse rijstijl.
\

dank je, Ik had overigens geen probleem met dusty onder me te houden hoor. Het sturen vond ik alleen wel wat lastiger. ik moest bepaalde dingen erg anders doen en het is heel moeilijk om reflexen die na jaren leren zijn ontstaan te onderdrukken. Ik kwam niet veel in de mond en gaf ook niet te veel been. Dusty ging er 1 x wel vandoor maar dat was meer omdat ze me niet begreep. Ze gaf ook een bokje.

Overigens kan ik me voorstellen dat mensen denken dat western gemakkelijk is. Het ziet er simpel uit, heel ontspannen en zo. Zeker i.vergelijking met de vele dressuurruiters die pogen te dressuren terwijl dat niet zo goed lukt. WAnt zeg nou zelf, er wordt meer gedressuurd dan westerngereden. Maar dingen zijn niet altijd zoals ze lijken he.

Overigens, klemmen doe ik niet. Daar ben ik gewoon te lam voor.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:32

Sjuimpje schreef:

Ik denk dat je echt eens op een fijn dressuurpaard zou moeten zitten, dan begrijp je precies wat ik bedoel. Ik weet voor 100% zeker dat ik met een westerngereden paard wegrijd omdat ik er nog eentje voor iemand getraind heb...


Been there done that. En wel op Desiree's fijne dressuur /spring paard. Ik weet waar de verschillen liggen.

Jij begrijpt mij gewoon echt niet. Ik zeg echt niet dat dressuur ruiters met te veel been en hand rijden voor de dressuur. Ik weet hoe het moet voelen als je een dressuur paard in aanleuning hebt lopen ik weet van die kilo's die er niet mogen zijn. Maar ik weet ook dat dit te veel is voor een fijn afgesteld western paard met een snaffle in zijn mond.

Maar dit wordt weer zo'n loze discussie. Als je het niet begrijpt dan begrijp je het niet. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen.

Vreemd is wel dat Desiree wel begrijpt wat ik bedoel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:35

Wat ik probeer te zeggen Adrienne,
dat die kilo's waar jij het over hebt, óók te veel zijn bij een fijn afgesteld dressuurpaard met stang en trens in de mond.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:46

Ik rij niet met stang en trens. Overigens zou ik niet met minder aanleuning gaan rijden met stang en trens, ik moet eerder nu al met MEER aanleuning rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:55

Sjuimpje schreef:
Wat ik probeer te zeggen Adrienne,
dat die kilo's waar jij het over hebt, óók te veel zijn bij een fijn afgesteld dressuurpaard met stang en trens in de mond.


Uhm, ook zonder die stang hoor Haha!, maar dat is oud nieuws.

Nu kan ik hier natuurlijk wel een verhaal gaan vertellen over mijn eigen ervaringen met western paarden die in contact gereden worden en vooral ook over hoe dat dan gedaan diende te worden en hoe dat dan in tegenspraak was met alles wat ik ooit begrepen heb van welke discipline dan ook. Het komt er op neer dat zodra je een paard met kilo's gaat rijden dat je verkeerd bezig bent, zowel been als hand en vergeet ook het verkeerde gebruik van het lichaamsgewicht niet.