Tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-02 11:23

Wij willen graag een eigen hek en brug maken.
Nou staan de maten wel in het regelboekje. Maar wie kan ons tips geven om het zo veilig mogelijk te maken en ook nog hanteerbaar.

Ben benieuwd naar jullie reakties!
Greetz Mirriam

Ps de hoogte van het hek staat er niet bij, wat raden jullie aan?

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!


VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:53

wat betreft de brug. zorg dat er geen uitsteeksels aan de binnen kant zitten waaran jij of je paard zich kan verwonden.
daarnaast hadden wij een brug met veiligheids klik systeem. dat betekend dat als een paard in paniek raakt en met zijn benen aan de zijkant van de brug tussen 2 balken komt en gaat flippen de zijkant eraf valt.

wat het hek betreft. het is handig als je opening naar 2 kanten openkan voor het geval je blijft haken . (ik heb wel eens hekken gezien waarbij er maar naar 1 kant openkon en dan mensen bleven haken en dan de boel omviel)
geld ook weer voor dat er geen uitsteeksels aan moeten zitten.
wij hadden een hek wat je in hoogt kon verstellen. door midden van een balk in een staander zeg maar en dan kon er een pin in door de staander en de balk. daardoor kun je eerst op makkelijke hoogte oefenen en daarna moeilijkere hoogtes.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:57

Let ook even op het loopoppervlakte van de brug, dat het niet te glad is. Emmertje cement met zaagsel erdoor doet wonderen (net als op de laadklep van je trailer etc)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 18:01

Als je't simpel wilt houden, kun je voor brug een dichte flonder nemen (zorg dat'ie breed en stevig genoeg is) en aan de zijkanten kun je als 'railing' twee bezemstelen of dunne boompalen met een touw er tussen bevestigen in twee beugels. (aan elke kant dus twee beugels met daarin twee bezemstelen en daar een dik touw tussen). Makkelijk uit elkaar te halen en niet zo massief dat een groen paard zich er ernstig aan kan beschadigen. Het loopvlak zou ik bekleden met rubber of iets anders anti-slip...
Als hek kun je ook gewoon oefenen met twee staanders met een halstertouw er tussen. Wordt tegenwoordig ook regelmatig op wedstrijden gebruikt.
Ik heb ook al eens een hek gezien dat volledig gemaakt was van pvc pijp. Erg licht en makkelijk verplaatsbaar en uit elkaar te halen. Wel iets verzinnen om hem goed vast te zetten (grondpinnen ofzo...)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 14:02

Ik heb een pvc hek die ik gewoon tussen 2 staanders in kan hangen. Simpel en doeltreffend.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 16:34

Eey mensen, bedankt voor de reakties. Een hek van PVC klinkt erg goed. Blijft het tenminste hanteerbaar. Jilleroo hoe moet ik mij zo'n veiligheids klik systeem voorstellen? Klinkt iig goed.

Alle ideeën en suggesties zijn nog steeds welkom.
Greetz Mirriam

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:40

Gewoon de zijkanten van de brug de eerste 40 cm dicht maken, kan er geen beentje tussen komen. Lachen en als de zijkanten verwijderebaar zijn eerst zonder zijkanten oefenen.
Als je paard aan de zijkanten gewend is hang dan eens verschillende gekleurde kleden erover, dat geeft de brug weer een ander aanzien en went je paard aan veel verschillende bruggen.
Leg hem ook regelmatig op een andere plek neer.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:55

tis niet alleen voor als de benen ertussen komen maar ook als het paard in paniek gaat flippen en over de rand terecht komt. ik weet niet precies hoe het zit ik zal dat eens nakijken maar het zit aan de onderkant zo vast dat als er dus druk tegenaan komt de zijkant eraf valt. daarnaast is ie ook makkelijk verplaatsbaar doordat de zijkanten eraf kunnen.
trouwens sugarmiss. als je paard flipt en bokt of steigert op de brug komt ie met zijn pootje hoger dan 40 cm hoor.
(tenminste de mijne wel Haha!)


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 21:18

Zelfs een flippend paard zal de makkelijkste uitweg kiezen en dat is vaak vooruit, soms achteruit. Meestal beginnen ze er gewoon niet aan als de boel ze niet aanstaat. Haha!
Maar extra veiligheid is nooit weg Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 44 bezoekers