[WN] [RT] paard door laten galoperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trickywonder

[RT] paard door laten galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 11:19

hoi!
Ik heb een draver waar ik western mee rijd.
Los in de bak kan ze prima galoperen, ook op een buitenritje kiest ze vaak de galop boven de uitgestrekte/ racedraf.
Maar als ik oefen in de bak lukt het niet goed.
In het begin gaf het willen aangaloperen al veel stress.
Het galoperen werd in de drafsport altijd afgestraft dus tricks durfde niet.
Hoofd de lucht in, steeds harder draven.
Telkens nam ik haar dan terug, eerst weer even tot rust komen.
Als ze toch een sprongetje maakte werd dit uitgebreid beloond.
Ook tijdens de buitenritten of het grondwerk.
Tegenwoordig kan ze aangaloperen op het kusgeluidje. Dit doet ze nu zonder stress ze weet hoe dat moet.
Maar doorgaloperen lukt niet... ze valt er meteen weer uit na 2 sprongen of ze komt niet echt vooruit.
Het is alsof ze elke sprong opnieuw aangalopeerd, het zijn een soort sprongen: bok, stijger, bok achtig.
Ze galopeerd niet vloeiend door onder het zadel.
Ik kan mij voorstellen dat het een balans ding is, of misschien ligt het aan de bak, die wat hard en nat is dus zwaarder?
Maar ja, met het grondwerk en losrennen in de bak kan ze het dus wel, keihard en lekker vloeiend!

wie heeft er tips? hoe laat ik haar vloeiend doorgaloperen?

MSQuincyTE

Re: [RT] paard door laten galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:48

Het lijkt mij inderdaad dus ook erg moeilijk voor haar, juist omdat dit werd afgestraft, ik zo zou ook niet weten hoe je dit op kunt lossen, ja misschien door het vaak te doen, maar ja dat probeer je al.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:53

hoe groot is jouw bak? Misschien dat er te veel bochten gemaakt moeten worden, want dat is in galop best moeilijk, helemaal als je een draver bent.
Dit is waarschijnlijk een kwestie van veel oefenen en geduld, er is geen kortere weg. Misschien helpt het als je haar toestaat wat harder te galloperen om het makkelijker te maken. Beter te hard maar in galop dan langzaam maar onsuccesvol. En wanneer dat goed gaat kun je weer voorzichtig naar een langzamer tempo werken.
Succes

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:40

HOi Willemijn,

Mijn vorige paard (ook een draver) had dat ook. Ik heb er uiteindelijk bijna 1,5 jaar over gedaan om er alleen al een galop uit te krijgen dus wat dat betreft doe je het niet verkeerd!
Maar het doorgaloperen is ook wel een balansprobleem denk ik, Kiran heeft er ook last van alhoewel het nu beter gaat. In zijn geval omdat hij nog jong is natuurlijk. En inderdaad in de wei kon hij het wel goed en behoorlijk lang door.

Ik heb het vooral bij buitenritten gestimuleerd dat hij in galop ging, en dan vlak voordat ik dacht dat hij moe werd terugnemen, en elke keer een stukje langer in de galop. Dat is lang en rechtuit en gewoon veel minder moeilijk.
Uiteindelijk viel hij er alleen nog uit in de bochten EN in de bak in de bochten. Op de lange zijden ging het uiteindelijk goed. Het is puur een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. En elke keer als ze eruit valt weer haar laten aangaloperen en na 3 sprongen terugnemen, de volgende ronde proberen tot aan 4 sprongen enz enz. maar wel zelf haar terugnemen zodat ze leert dat ze pas van gang mag veranderen als jij het zegt zeg maar. En aan de longe oefenen kun je ook doen, hoe doet ze dat op een volte? Dat kon Kiran alleen maar hard en ongecontroleerd maar dat is dus ook echt een kwestie van vaak doen en dan korte stukjes. Niet opgeven, het komt vanzelf, ook bij een draver!

Succes, Susan
moeten we nog een nieuwe afspraak maken en dan hopen op goed weer zonder storm, sneeuw en regen?

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 09:12

@qimm, mijn bak is super groot. daar ligt het dus niet aan. ze kan ook prima galoperen in dr uppie in die bak.
met tempo ben ik niet bezig, ook niet met persé sturen ze zoekt haar eigen weg het enige wat ik vraag is de galop...

@sjuutje: inderdaad ik probeer ook zelf terug te nemen.
op verschillende manieren te oefenen dus en op buitenrit en met freestyle. en dan hopen dat het kwartje ook valt onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:28

Ik heb vroegah Haha! aardig wat dravers onder het zadel gehad. De twee dingen waar ik altijd flink op gewerkt heb om de galop te verbeteren zijn 1. verzameling in balans, en 2. sterk/handig maken van het achterbeen, voornamelijk in drafwerk.

1. verzameling in balans:
Ik werkte goed aan nagefelijkheid, en daarmee bedoel ik ook nagefelijkheid in het lichaam, dus niet alleen in de mond. Dus in stap en draf al heel goed werken aan rechtrichten, dus schouder- en heupcontrole, terwijl het paard goed gesloten blijft in 'het frame'. Ik deed dergelijk werk heel graag buiten; lekker lange lijnen rijden op de bospaden en in de duinen. Vooral ook het groter en kleiner maken van het tempo meenemen, zodat het paard er ook aan went om 'gesloten' te blijven als het tempo eens hoger wordt. Het moeilijke van galopperen met een draver is dat ze in eerste instantie vaak totaal uit elkaar vallen als je ze al in galop krijgt, waardoor ze nog verder uit evenwicht raken, en dus alleen maar harder doordenderen. Is geen onwil; is onmacht.

2. Sterker/handiger maken in het achterbeen:
Door bijvoorbeeld veel te werken met wijken voor het been en appuyeren leer je ze om goed druk te kunnen nemen op het binnen achterbeen. Dit vergemakkelijkt de aansprong, waardoor je beter in balans blijft bij het aanspringen, wat ook het doorgalopperen makkelijker maakt.
Ook hiermee oefen(de) ik graag in het bos.
Hoeven geen grote stukken te zijn die je wijkt of appuyeert; pasje of drie/vier per oefeningetje is voldoende. Daarna weer mooi rechtmaken en bv een tempowisseling rijden.

Bij het bakwerk met dravers werkte ik bij het aanspringen eigenlijk vrij klassiek vanaf een kleine circel (volte halve baan vanaf de hoefslag). In een rustig arbeidstempo in draf op de kleine circel komen, en deze éérst goed hebben voor je aangaloppeert. Dus mooi in balans met goede stelling en buiging, tempo goed onder controle. Vervolgens ook op het juiste moment aangalopperen, dus als het binnenachterbeen naar voren komt.
Als je bv de rechtergalop op wilt pakken, dan begint die eerste galopsprong met je linkerachterbeen. Die kan echter alleen lekker naar voren komen als je paard mooi stabiel op het rechterachterbeen staat, en dit mooi onder de massa komt.
Vervolgens de lange zijde doorgalopperen, en indien nodig voor de hoek ZELF terugpakken naar draf. Liever kleine, goed gecontroleerde stukjes galop dan dat íe op een gegeven moment uit elkaar valt/balans verliest/gaat stormen.
De winst haal je uit je aansprong en je overgang terug naar draf. Dáár worden ze sterk en handig van.
Het 'kilometers maken' in galop zou ik lekker buiten doen. Mooi rechtuit door het bos, waar het niet erg is als het tempo een fractie hoger ligt, en er geen bochten komen waardoor je uit balans raakt terwijl je nét lekker je ritme te pakken hebt.

Succes!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:23

Ik ga met Sonja mee,ik zou echter ook ff haar rug laten controleren,veel dravers lopen met een weggedrukte rug.
Dit kan spierblokkades geven,soms doet een behandeling door een chiropractor of een ostheopaat wonderen.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:09

dank je wel sonja!
het tempo is trouwens echt geen struikelblok, als ze op buitenrit galopeerd gaat dat prima verzameld, lekker rustig. (we hebben het eens getest en de arabier waar ze meereed bleef draven terwijl die van mij bij 15 km per uur al de overgang maakte naar een handgalopje. (terwijl dat ze veeeel harder kan draven dan 15 km/u)
ik zal proberen te letten op het aangaloperen op het juiste moment, als het achterbeen naar voren komt.
ook galopeer ik altijd pas aan als ze netjes over haar rug ontspannen draaft. hierdoor galopeerd ze nu dus wel aan zonder stress. word het meer een overgang. het gaat echt om het doorgaloperen, vooruitgaloperen. We gaan niet hard we komen nauwelijks vooruit. (als dat niet super verzameld is... hahah)

aan haar rug ligt het niet, ze kan prima over haar rug draven ondertussen, ook met balkjes draven gebruikt ze haar rug goed.
We letten erg op passende zadels en haar rug controleren na het rijden.