Western rijden met een handicap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NCPG

Western rijden met een handicap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:19

Wij zijn benieuwd naar ervaringen van ruiters met een handicap die western rijden.
Wie doet dat al? welke discipline? en eventueel met welke hulpmiddelen?

Team NCPG

tylani

Re: Western rijden met een handicap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:22

ik weet niet zelf veel van rijden met een hanicap, of specifeik western, maar wel van andere vormen van rijden met aan handicap.
de ruiters die je bedoeld, hoe gehandicapt zijn die? kunnen ze bv op en afstappen, wat is hun niveau? wat is de handicap precies?

voor gehandicapten bv kan er worden gereden met een soort stoelachtige leuning op het zadel. ook zijn ermogelijkheden voor hulpstukken om bv benen recht te zouden.
heb jehier wat aan?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:11

WN-AM

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:23

Ik heb vorig jaar een film gemaakt met Mildred. Zij heeft de spierziekte Ataxie van Friedreich.
Misschien interessant voor je om naar te kijken. Het is een hele bijzondere meid, met een ongelofelijke positieve instelling Ja

Klik HIER om het filmpje te zien.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:56

vroeger zag je in het western wedstrijd circuit een man uit Engeland. hij had 1 kunstbeen met kniegewricht. hij had een leren gevlochten touwtje van aan de stijgbeugel met het kunstbeen naar de zadelvork toe. telkens als hij een beenhulp wilde geven aan die zijde trok hij gewoon aan het touwtje. dit paard was erg goed en aangepast getraind. als ik me niet vergis noemde hij Chester, en Chester reed o.a. trail, western pleasure, reining en zelfs de western riding klasse.

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:44

Hey wat een leuk onderwerp. Ik ben een jonge new forest pony en rijd hiermee western. Ik ben nu nog bezig met de basis aangezien zowel de pony als ik hierin nog bevestigd moeten raken. in de toekomst wil ik mij o.a. richten op de trail.
ik ben aan mijn rechterzijde spastisch en rij zonder aanpassing. wel heb ik een kleine pony (1,45) zodat er zelf op kan komen en ga ik misschien met een zweepje rijden om zwakte aan mijn rechterzijde te compenseren. Als je meer wil weten hoor ik het graag!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:04

mijn hele linkerkant is zwak (knie kapot, en schouder beschadigd, aan hand werkt pink niet meer mee) en ik kan niet normaal opstijgen, rij echter zonder tuigage aanpassing en stap altijd op krukje op, paard parkeert zichzelf al voor de voorhanden zijnde opstap want die weet inmiddels niet beter Lachen, als ik er eenmaal opzit kan ik verder alles 'normaal' doen

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:43

Zo is het bij mij ook, kan niet goed opstijgen aan de goeie kant, Max is er aangewend dat ik anders opstap... mijn knie is niet goed meer, en heb een brace maar die draag ik niet tijdens het rijden want dan zit hij in de weg, maar na een wedstrijd waarbij je veel onderdelen start moet ik die brace om omdat ik dat kracht in mijn been verlies

Blanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:46

In 1999 heeft mijn vader een paardrij ongeluk gehad.. Daarbij heeft hij een partiele dwarsleasie vanaf z'n c4 opgelopen. Ik ben altijd door blijven rijden, iets wat mijn vader ook aanmoedigden! Na 7 jaar had mijn vader het er ook steeds meer over om toch weer op een paard te stappen! Maar het is een grote stap om het dan ook echt te doen. Daarom hadden mijn moeder en ik het voor hem geregeld. Zo gezegt zo gedaan hij zat weer! Wel heeft hij van alle kanten begeleiding nodig. Hij stapt op met een trappetje en houd daarbij een paal vast, de ander gooit z'n been erover. Met afstappen is het precies hetzelfde. Alleen in de winter is het paardrijden eigenlijk niet echt mogelijk, het is dan te koud voor zijn spieren.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:43

In het zuiden des lands woont een meisje met maar 1 hand (ze reed vroeger bij Eersel). Haar paard (Dennis, dat weet ik nog) reed ze met 1 hand op shanks. Ze deed alles pleasure, horsemanship en trail. Bij het hek van de trail vroeg ze altijd despensatie van de jury, want ze deed het hek dan open met haar goede hand, dan wisselen en met haar kunsthand het hek openduwen en het sturen van haar paard met haar goede hand. Dus ze wisselde een extra keer en liet dus in theorie het hek een keer los. Maar dat ging allemaal zo netjes dat ze gewoon vol punten kreeg van de jury.
Heel leuk om te zien.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:01

Afgod diepe buiging voor mildred en de andere posters op dit topic.de minder valide bedoel ik . Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:17

Ik heb Fibromyalgie en slijtage o.a. een versleten knie.
Ik kan niet te lang in het zadel zitten, kan er ook bijna niet afkomen, stap op met een krukje en binnenkort rijd ik met een kniebrace.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:23

Ik heb maar 1 arm maar zie dat zelf eigenlijk niet als een "handicap". Meer als een ongemak. Dat hek daar kom ik wel doorheen met een beetje frutten met de sluiting soms. Ik heb wel wat moeite met pickups maar daar red ik me meestal ook wel mee. Ik vertik het om ergens dispensatie voor te vragen; het is immers míjn keuze om met "een beperking" toch wedstrijden te willen rijden, dus moet ik er zelf ook mee dealen vind ik. Is overigens absoluut géén waardeoordeel tov mensen die dat wél doen, dat is een keuze die ieder voor zich maakt.
Ik rij allround. Pleasure, horsemanship, trail, reining, westernriding en versatile.
Heb voor ik western ging rijden altijd dressuur (M2) en springen (Z) gedaan en kreeg vaak een punt aftrek wegens geen witte handschoentjes bij kostuum Tong uitsteken . Ook nooit dispensatie voor aangevraagd. Wel regelmatig jury's voor uitgelachen omdat ze mij wel 'bestraften' voor geen handschoenen dragen, maar niet kritisch genoeg hadden gekeken om te zien dat ik links een joekel van een kunstarm heb waar ik de teugel omheen gedraaid had en waar geen buiging in de 'pols' zat Nagelbijten / Gniffelen En zo heeft iedereen dan weer z'n eigen lolletje Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:33

Zo reed er vorigjaar in Wintschoten ook een meisje die een handicap heeft, wat ze precies heeft weet ik niet, maar ik kon wel zien dat er 1 hand was die niet goed stond.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:56

Ik heb geen handicap maar een beperking a.g.v. chronische ziekte van Lyme. Dat tast o.a. je spieren en gewrichten aan. Western gaan rijden was deels vanwege die beperking. Zadel zit beter, en de rijstijl past beter. Opstappen doe ik met een krukje of trapje. Mijn paarden zijn wat aan de hoge kant en daar kom ik echt niet meer zo op. Dus ik heb ze vooral geleerd netjes stil te staan tot ik erop gekomen ben. Bij bitcontrole moet ik dus lopend de bak uit, want ik kom niet zonder dat krukje op mijn paard.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:51

@Marieke: mooie film van Mildred! Ik ken haar van toen ze in Nijkerk op stal stond (waar ik sta) en idd, ze is een verschrikkelijke doorzetter. Storm is een voorbeeld van hoe je paard alles voor je kan zijn en je tot ongekende mogelijkhedenkan brengen Haha! !

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:52

ik wil western gaan rijden met indi. ben zelf iemand die valt onder de lichamelijk gehandicapte (rolstoelgebonden en 1 bruikbare arm) ik heb laatst 1 keer een uurtje western gereden. was voor t eerst, maar beviel me super.

Megs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:00

@ Marieke. Complimenten voor de film van Mildred.
Mildred staat op dezelfde stal waar ik sta en ze rijdt gelukkig nog steeds op haar Storm. Ook nog wedstrijden, ze heeft zelfs laatst de eerste prijs binnengesleept.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:08

Wat een goed nieuws dat ze gewonnen heeft Megs! Go jij! Go jij!
Geef haar maar een knuffel van me!

xKios

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:14

Ik ben zelf niet gehandicapt en houd niet zoo van western. Vingers aflikken
Maar als ik gehandicapt zou zijn en ik hield van western rijden zou ik dat zeker proberen! Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:01

xKios schreef:
Ik ben zelf niet gehandicapt en houd niet zoo van western. Vingers aflikken
Maar als ik gehandicapt zou zijn en ik hield van western rijden zou ik dat zeker proberen! Knipoog Haha!

Ik hou niet van spruitjes en ik eet geen vlees, maar als ik geen vegetariër was en ik zou spruitjes lusten, dan zou ik het zeker eten!

Gestoord
Clown

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:28

ik rij sinds juli weer en ben begonnen met western rijden en ook idd omdat het zadel veel beter zit, stap soms op met een opstapje als ik te stijf ben en wordt aan alle kanten geholpen waar ik maar hulp heb, ik heb nog geen aangepast zadel maar ben daar wel mee bezig puur omdat ik te weinig evenwicht heb om goed te blijven zitten en dat heb ik dan afgelopen zondag ook maar weer bewezen, ben met de barrelrace van mijn lieve pony afgevallen omdat ze net ff iets anders dacht over welke richting we zouden gaan, wel been gegeven maar dat mocht niet baten, 3 dagen niet kunnen lopen maar hoop morgen voor mijn laatste les wel te kunnen rijden, mijn handicap: rheuma en krijg 15februari een nieuwe rechterknie waardoor ik zeer lange tijd niet kan rijden, maar ben zeker van plan om door te gaan in de pleasure, dat is zo super
ik hoop dan ook nog lang te mogen genieten van het rijden en ben iedereen op stal zeer dankbaar dat ik zoveel hulp krijg en hoop dat ik zonder de aanpassingen straks de wedstrijden in kan want dat is me nog steeds niet duidelijk wat wel en niet mag, maar mss dat iemand mij dat kan vertellen en dan bedoel ik over de aanpassingen die tijdens een wedstrijd WEL mogen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:26

Ik kan me voorstellen dat een westerzadel comfortabeler is, en dat je er mischien iets meer steun aan hebt? Voor de rest weet ik er niet zo veel van. Maar voor mensen die moeite met sturen en spierkracht controleren hebben, is het mischien makkelijk als ze het paard met een hand kunnen besturen, door slechts lichtjes te bewegen daarmee.

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:45

zelf merk ik niet veel van de steun die een westernzadel biedt. misschien voor je rug, maar mijn benen gaan dan nog steeds alle kanten op. ik rijd nu met een dressuurzadel waarin ik een goede (diepe) zit heb en waarbij mijn benen naar beneden worden gedrukt, zeg maar. ieder zijn voorkeur natuurlijk!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:17

Natuurlijk rijden kan bijv. makkelijk zonder armen.....