Wie rijden hier nu allemaal western ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:31

Hoi,

wedstrijden, ja... met de kr. kwpn-er, beginners, verschillende prijzen;
In '98 ofzo....
Oosterwolde (Faras), in de pleasure (6e), horsemanship (5e), reining (verkeerde proef Haha! ), barrel-race (2e) en pole-bending ; 1e plaats Cool

Vorig jaar nog gehalterd met ons 'ex' quartertje, in de amateur, 2e plaats.
En m'n kwpn-er maar weer eens tevoorschijn gehaald (ff 3 wkn. oppakken & rijden maar... lekker ding Lovers )
pleasure, all-breed op de multi color show, all-breed ? er liepen dus meer quarters en paints... maar was ook volle bak, 13 personen... en 6e geworden.

nou.. toen was ik ook trots hoor

Dit jaar hebben we Jolin meegenomen, halterklasse... om ervaring (trailer, vreemd terrein, geluiden e.d.) op te doen... was braaaaf Cool

Binnenkort hoop ik Colinda eens 'voor de leeuwen' te werpen Haha! en reining te starten ....wanneer weet ik nog niet ... 'het komt zoals het komt' Knipoog

Enneh... "Golda" ...volgens mij heb ik jou ook ook wel eens gezien op westrijden , ja .

heee... misstexas; vertel jij ook iets over jezelf?

groetjes Jolanda

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 13:35

Ik heb zelf nog nooit echt aan wedstrijden meegedaan.
Ik fok meer veulentjes !
En ik ben beter in het trainen van veulens als met wedstrijden meedoen.
Maar ik ga volgend jaar meedoen met mijn veulen aan halter en keuringen.
Als dat zover is dan laat ik het jullie wel weten !!

Groetjes Miss Texas

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:22

Ik zelf rijdt 'recreatie'western op mijn palomino quarter. Lekker rijden wanneer het MIJ uitkomt en wanneer IK zin heb. Volgens mij vindt mijn Shadow dit wel best. Doe dus niet aan wedstrijden. Wij wonen NAAST manege Bartels te Marienheem waar dit jaar de NK WRAN heeft plaatsgevonden en zo ook volgend jaar. Dus ik zie wedstrijden genoeg of ga gewoon naar wedstrijden kijken voor de lol.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:23

Ik rijd recreatief en in het showteam een beetje western met mijn Fjordje..

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:55

ik rijd ook western, reining, met mijn dravertje.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 11:05

Ook western.. met mijn KWPNertje.. Maar geen wedstrijden.. wel les.. als ik tijd heb Lachen

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 03:20

Ik doe momenteel alleen maar halter shows. Ik train verder nu Appaloosa's en quarter horses. Zou best wel meer willen leren qua raining etc...

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:06

ik verzorg banish, ik ben over het algemeen alleen maar aan het oefenen in de pleasure en af en toe een beetje trail. soms vind ik het nog wel moeilijk!! ik zou eigenlijk meedoen met een onderlinge kur op muziek bij ons op stal, maar dat gaat niet door jammer genoeg......

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 01:25

dressuur-opgeleid...en nu western omgeschoold! Maar uiteindelijk rijdt ik meer recreatief. Maar wie weet blijkt Cheyenne een goed western-paardje te zijn (zit nl wel in haar familie) en kan ik eens een wedstrijdje proberen over een paar jaar...

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:21

zie mijn profiel!!

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:13

Nou, ik zal ook even vertellen over mijn westernrijden..

Ik rij op een 9-jarige Quarter x Appaloosa Merrie, een Palomino. Ik rij met haar bij de Amateurs en de Jeugd en heb dit jaar voor het eerst de Nederlandse kampioenschappen gereden... 1x 4e in de trail en 1x 6e in de Showmanship. verder heb ik al het een en ander aan prijzen behaald door het hele land heen.. (Mijn kast is propvol.... Schijnheilig ) Ik rij met haar de showmanhsip, trail, pleasure en horsemanship en ga ook reining rijden en wil graag hunter gaan starten!!

Verder heb ik van haar nog een jaarling-merrie staan (vader: Justa Tad Rad) en die word in Mei 2 , dus die ga ik dan zadelmak maken ( echt nog niet rijden hoor!!!) en dan als ze 3 is met haar rustig aan beginnen met rijden en dan ga ik met haar ook de wedstrijden in!!!

Ik heb 2 keer in de week les en rij verder zo vaak als ik kan voor mezelf....

Nou dit was het wel eigenlijk...

Volgende....

Groetjes Judith

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:19

Ik wil graag met mijn 6-jarige Appaloosa die ik net heb beginnen met westernlessen. Ik heb een jaar les gehad op een manege en een bijrijd-Paintje gehad.
Ik heb net sinds een paar dagen een westernzadel.. Joepie! *LOL*

Binnenkort wil ik met haar gaan lessen en hoop in de toekomst eens met een wedstrijdje te beginnen en kijken wat er van terecht komt Clown

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:55

Wat je niet vaak ziet is het western rijden met een 12 jarige Groninger, Ik rijd pleasure,reining en free style. Zij heeft al diverse malen in de prijzen gezeten zoals de 1e,2e,3e prijs etc.
Als je binnen komt met een Groninger dan heeft men zoiets van Dat kan niet dat paard is veel te groot maar als zij loopt dan is iedereen verbaast.
Wij hebben altijd dressuur gereden maar om de spieren van het paard te trainen zijn we overgegaan op western. Dit is heel goed om de spieren los te maken.
Er wordt ook bij diverse dressuurwedstrijden losgereden op de westernmanier.
Dit werkt voor het paard ontspannend.
We spinnen allen niet met haar want daar moet je erg mee uitkijken i.v.m. beenblessures.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:58

Door op een goede manier te rijden (niet agressief) is het ontspannend voor paard en ruiter.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:43

Citaat:
Wij hebben altijd dressuur gereden maar om de spieren van het paard te trainen zijn we overgegaan op western. Dit is heel goed om de spieren los te maken.
Er wordt ook bij diverse dressuurwedstrijden losgereden op de westernmanier
.

Dan rijd je hem dus voorwaarts-neerwaarts eigenlijk?Wordt bij dressuur veel gedaan en is niet speciaal Westernstyle.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:53

Ik zal trouwens ook nog even zeggen wat ik doe, ik rijd wel Western, maar meer richting de Californische en Spaanse Rijstijlen. Ik heb ook les bij iemand die Klassieke dressuur doet. De Westernlessen vind ik vaak kwalitatief slecht. Veel Westernrijden wat je vaak ziet is niks meer dan een paar kunstjes aan het paard leren en heeft weinig meer te maken met echte rijkunst, zoals het hoort en bedoelt is. Bijv. op deze club zie je veel mensen die het paard met het hoofd laag rijden. De reden die er aan ten grondslag ligt heeft vaak te maken met het feit dat de jury op wedstrijden het paard graag zo ziet lopen en heeft weinig te maken met de vraag, wat doet deze houding met mijn paard en is dit goed voor hem. En dan zie je pleasurepaarden die helemaal op de voorhand lopen en sommigen zelfs half lopen te kreupelen. De ruiter heeft vaak nog steeds niet door dat er iets niet klopt aan dit plaatje. Dus; het paard laag rijden is prima, zolang het maar vanuit rijkunstige overwegingen is en niet omdat het zo hoort op wedstrijden. Nou ja, ik doe dus veel dressuur en verder oefen ik alle onderdelen wel, maar vooral pleasure, trail en reining en ik oefen dit op 2 Arabieren.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 00:55

Ran, wij rijden het paard laag echter zij wordt hier niet toe gedwongen maar neemt zelf deze houding aan en krijgt daardoor een goed gebruik van haar rug.
In de periode dat zij dressuur heeft gereden en nog bij de vorige eigenaar was protesteerde zij tegen de houding waarin zij haar nek en hoofd moest houden.
Tevens heeft haar nek behoorlijk vast gezeten omdat zij gedwongen werd om haar nek/hoofd te buigen op de manier zoals de ruiter het wilde.
Ik weet een hele goede westerleraar in bleiswijk, Karel bauer, hij gaat goed met de paarden om en gebruikt geen dwang d.m.v. het hard aansporen etc. maar laat de paarden op een rustige manier en met engelengeduld en heel veel liefde voor deze paarden leren wat zij moeten doen. Ik weet ook dat er vele leraren zijn welke op een zeer harde manier de paarden bijbrengt om hun kunsten uit te voeren, hier ben ik falicant tegen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 08:17

talouch schreef:
Ran, wij rijden het paard laag echter zij wordt hier niet toe gedwongen maar neemt zelf deze houding aan en krijgt daardoor een goed gebruik van haar rug.

Echt niet!Kijk maar naar een paard in de wei, die loopt lekker met zijn neus in de lucht.
Dat het beter voor zijn rug is, heb je gelijk in. Maar dat komt omdat wij er op gaan zitten, daar heb je compensatie voor nodig.
Maar aangeleerd is het wel!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:15

Carys schreef:
Echt niet!Kijk maar naar een paard in de wei, die loopt lekker met zijn neus in de lucht.

Niet helemaal mee eens. Ja als ze iets zien wat érg interessant is dan gaat het koppie omhoog, maar normaliter hebben ze in de paddock/wei een perfecte pleasure houding Haha!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:39

Etend bedoel je?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:50

Ook Haha! , maar dan zijn het eerder 'peanutrolers'. Nee als ze normaal staan te staan of ze lopen wat te drentelen dan is het hoofd/hals mooi laag. Pas als je wílt dat ze het doen.. forget it Knipoog
Maar we dwalen af Haha!

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:08

Ik ben het met sugarmiss eens dat de paarden als zij ontspannen staan in de wei de hals laag gehouden wordt. Zodra zij gaan galloperen in de groep of iets interessants of nieuws zien gaat het hoofd omhoog.

Dat het hoofd laag gaat omdat wij op de rug zitten is een rare gedachte als het paard niet laag wil gaat het ook niet laag net als bij dressuur als zij de nek niet in een kromming willen houden dan is dit alleen door het aantrekken van de leidsel te realiseren.

Ik moet zeggen dat ik de indruk van carys heb dat zij niet echt achter het westernrijden staat omdat ik vindt dat je een beetje negatief overkomt m.b.t. western. Misschien zie ik dit verkeerd maar dan hoor ik het wel.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 09:00

Als een paard zijn hoofd omhoog doet komt er adrenaline vrij (spanning), als een paard zijn hoofd laag brengt komt er endorfine vrij (rust). Overigens staat er op de site die ik laatst hier had opgeschreven ook een stukje over pleasure. Met name over de lichaamshouding.