Westernpaard vraagje :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:04

Die vraag heb ik nou ook. Als ik van haar hoofd af blijf, valt ze compleet uit elkaar. Als een paard het van jongsaf niet goed geleerd heeft, hoe doe je het dan?
Het gevolg bij mijn paard was sloffen en struikelen, dus ik ben begonnen met aanleuning vragen en kont eronder drijven.
Heb jij een beter idee?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:38

of... hoe doe je het bij een jong paard wat je net gaat inrijden.
of hebben die vanzelf hun kont er onder.
of hoeft die kont er gewoon niet onder en mag gewoon alleen het hoofd laag
Verward

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:02

Ik heb Dusty toen ze net zadelmak was goed voorwaards gereden waardoor haar kont er automatisch onder komt of te wel, trainen in een constant basistempo. Toen ze er aan toe was ben ik haar naar beneden gaan leren rijden door haar op te pakken (druk met beide teugels evenveel) en bijdrijven met mijn benen en zodra ze naar beneden kwam (al was het maar een milimeter) de druk volledig weg gelaten en dit herhalen als ze weer te hoog kwam met haar hoofd. Super eenvoudig dus. Het enige waar ik voor moest zorgen was dat ze constant goed voorwaards bleef. Los laten wil immers niet gelijk zeggen ´ga langzaam lopen´.
Oja, Dusty is overigens ook geen volle quarter, ze is een american indian horse met een quarter moeder. De vader kennen we niet, dus ze is zogezegt een ´kind van de liefde´ Haha! Je kunt Dusty zien in de avatar van Adrienne. Ik geloof overigens niet dat het ras hierbij van belang is.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:53

Afbeelding

met deze lukte het niet met alleen maar voorwaarts rijden. Huilen

voordat ik het stadium van de onderstaande foto bereikte moest ik wel wat meer verzamelings oefeningen doen Vork


Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:15

Jolande, kom anders eens bij Banjer kijken... dan zie je misschien wat ik bedoel....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:25

Leuke paint Jos! Heel apart kleurtje!
Als je je paard goed voorwaards rijdt in bv een stevig draftempo, dan gaat hij zijn achterkant wel goed gebruiken. Bij Dusty ben ik toen dit basistempo er goed in zat gaan vragen met mijn handen zoals ik al wel eerder beschreven heb: oppakken, bijdrijven, en bij nageven direct los laten enz. Maar dus echt nooit met constante aanleuning/druk. Het is denk ik een misopvatting van veel mensen dat westernrijden volledig zonder druk is, dat is absoluut niet waar. Je kunt een paard niet aan de teugel leren lopen zonder in het begin druk te gebruiken. Dit vind ik echter niet hetzelfde als de (constante) aanleuning/contact bij engelse dressuur. De hoeveelheid druk die nodig is om je paard aan de teugel te krijgen wordt steeds minder, vaak is even oppakken en op den duur zelfs alleen even bijdrijven al voldoende. Het is wat lastig te beschrijven, meer een gevoelskwestie van je handen en benen. Maar dit is zoals ik het leer, er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome of eigenlijk Texas leiden.

Smithsgirl, als ik jou was zou ik Banjer twee weken bij een goede trainingsstal in training zetten met als doel te kijken of je paard geschikt is om omgeschoold te worden. Dat kunnen ze je na twee weken al aardig vertellen, plus hij krijgt gelijk wat goede basis mee! Evenals je zelf want je kunt er dan gelijk ook wat lessen bij mee pikken! Een vriendin van mij had ook een paard (nrps-er) waar dressuur mee werd gereden op een niet zo hoog niveau (meer vrije tijds dressuur zeg maar) en zij heeft haar paard in een maand om laten scholen. Na twee weken kon haar al verteld worden dat haar paard dit goed aan kon en al niet te dressuurmatig was getraind om het moeilijk te maken.

Misschien reageer ik iedere keer wat overdreven, maar ik vind het jammer dat sommige oud-engelse-dressuur ruiters western willen rijden maar steeds teruggrijpen naar dressuur alsof er geen westernoplossing is voor hun probleem. Ik hoor zo vaak: hij wilde ... niet dus heb ik hem vandaag even dressuurmatig (engels dus) gecorrigeerd. Daar verbaas ik me elke keer weer over! Hoe zouden die amerikanen dit dan toch doen? Maar dat is even een hersenspinsel tussendoor Haha!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:47

Het is denk ik een misopvatting van veel mensen dat westernrijden volledig zonder druk is, dat is absoluut niet waar. Je kunt een paard niet aan de teugel leren lopen zonder in het begin druk te gebruiken. Dit vind ik echter niet hetzelfde als de (constante) aanleuning/contact bij engelse dressuur. De hoeveelheid druk die nodig is om je paard aan de teugel te krijgen wordt steeds minder, vaak is even oppakken en op den duur zelfs alleen even bijdrijven al voldoende.

Helemaal mijn idee. Ik zie zelf aanleuning meer als een soort begrenzing. Tot hier en niet verder. Als een paard dit goed begrepen heeft en hij geeft mooi na, heb je een mooi verzameld en nageeflijk paard aan een betrekkelijk losse teugel. Dit is echter niet hetzelfde als het paard helemaal de vrije teugel geven.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:07

Jeetje Jos, is dat paardje ernstig ziek geweest ?
Dat heeft heel wat moed, liefde en verzorging gekost om die er alleen al door te krijgen zo te zien.

Misschien heeft zijn algehele gesteldheid er wat mee te maken gehad. Ik kan me voorstellen dat zo’n dier niet lekker in zijn vel zit en dus niet voorwaards te krijgen is.

Gelukkig is het je in elk geval gelukt hem goed op de been te krijgen. Want op de 2de foto ziet hij er stukken beter uit. Het duurt zo lang voor ze die achterstand weer inhalen al ze dat al ooit doen.
Het is in elk geval een mooi paard aan het worden.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:00

Adrienne schreef:
Jeetje Jos, is dat paardje ernstig ziek geweest


ik weet het niet
ik zag hem 3 jaar terug staan bij een handelaar, en ik dacht
wat een mooie Lovers die koop ik.
hij wilde wel lopen hoor , maar hij kon het niet.
dat loslaten en zonder aanleuning rijden lukte bij hem niet
hij liet meteen zijn hoofd vallen en sleepte dan met zijn lippen door het zand.
dus toen heb ik hem toch maar wat meer in aanleuning gereden.
en nu kan hij gewoon los lopen.
als een echt" westernpaard"

ik heb er geen moment spijt van gehad , zelfs niet nu hij ff bang is van publiek Haha!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:28

Ik vind dat je een hele mooie koop gedaan hebt in elk geval! Ik hou wel van zulke mooie bonte paardjes!
Als het goed is is Dusty hieronder te zien.
Afbeelding

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:58

zo 1 heb ik ook Haha!

Afbeelding

en weer on topic
ze loopt redelijk aan een losse aanleuning Knipoog

maar zo kan het ook Lovers

Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:32

Jolande, Ik zou Banjer best wel in training willen zetten... maar dat gaat helaas niet... ten eerste heb ik daar het geld niet voor.... (trainers weten grof geld te vragen... niet alleen in de Western), en ten tweede...

Het verhaal van Banjer is te lang om hier te vertellen, maar in het kort... ik kocht haar toen ze 4 en 2 maanden was... ik ben haar 7e of 8e eigenaresse al... ze is vroeger zeer verkeerd behandeld.... (niet door de mensen waar ik haar van heb...) ze is enigszins kopschuw, absoluut niet trailermak (traumatische ervaringen), ze kan niet goed tegen verandering van omgeving....

Ik ben zelf ook niet echt een wedstrijd-westernrider... ik rijd echt puur en alleen voor de lol... ik heb zelf het talent ook niet om het "echte" western aan te kunnen denk ik.... ik heb de keuze gemaakt om western te willen (proberen) rijden vanwege het zadel (beetje maar... Haha!) maar ook omdat western is naar mijn mening "paardvriendelijker" dan het echte dressuur.... nu ga ik daar gegarandeerd reacties op krijgen... ik bedoel dus niet dat dressuur niet paardvriendelijk is, maar voor mijn paardje wel.... Banjer kan ook niet echt tegen de "spanning" van het echte dressuur....

Jemig... ik zeg het allemaal wel ongelukkig zeg... :S

Ik hoop dat jullie mij mijn gebrek aan uitdrukkingsvaardigheid in de Nederlandse taal kunnen vergeven...

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:54

In bovenstaande verhaal herken ik mijn eigen paard ook wel een beetje. Ook kopschuw, problemen met trailerladen en ze kan maar door een persoon bereden worden. Ik vind dat zulke paarden ook een kans verdienen, het is makkelijk om zo'n paard maar weer te verkopen, alleen daar help je hem niet mee. Mijn paard krijgt zowiezo de kriebels van in de bak rijden. Maar voor endurance is ze wel geschikt, dus nu doe ik dat maar. Kan ik iedereen aanraden trouwens!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:05

Endurance wil ik dus ook gaan doen... zogauw ik in de provincie Groningen woon.... daar zijn de trainingsmogelijkheden vele malen beter.... (betere uitrijmogelijkheden)

Gelukkig heb ik voor Banjer nu een schat van een bijrijdster gevonden die ook goed met haar "moeilijke" karakter om kan gaan.... altijd makkelijk voor als ik eens ziek ben....

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:41

Heeft dat paardje een mazzel gehad dat je door zijn verwaarloosde uiterlijk heen hebt kunnen prikken.

Een kennis van mij heeft ook ooit zo'n paardje gekocht, het dier had jammer genoeg niet zo veel geluk. 4 fijne maanden heeft ze nog gehad na een leven van mishandeling. Daarna heeft ze haar als nog af moeten geven, ze was te verwaarloost en jammer genoeg niet meer te redden. Huilen

Sommige mensen verdienen het niet een dier te hebben, gelukkig komen er een aantal in elk geval nog goed terecht.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:52

Hoi Adrienne.

Banjer zag er absoluut niet verwaarloosd uit.... ik heb het puur en alleen over het karakter... degene van wie ik haar heb is er ook goed voor geweest.... ik moet nog zien te achterhalen bij wie ze het zo slecht had....

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:10

Ik was weer even niet helemaal duidelijk geloof ik. Ik reageerde eigenlijk op Jos. Sorrie als je dacht dat ik dacht dat jou paard verwaarloost zou zijn (is dit nog een echte zin Verward Verward ) Dat was niet de bedoeling.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:25

ah.. okay... ik was er ook nog niet helemaal bij... was ook nog 's ochtends vroeg... Gaaaap