Romal- reins ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Romal- reins ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 21:41

Weten jullie wat meer te vertellen over romal reins ?

Waarom , hoe , wat.... en wat zijn de voor- en nadelen ervan ?
Praktisch of niet ?

En rij je er (wel eens) mee ?


DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:50

Een romal is een teugel die in het midden (vlak na waar je hem vasthoudt) samenkomt en als één teugel verder gaat. Je gebruikt een romal alleen als je op één hand rijdt. De 2 stukken komen samen bij de pink en gaan omhoog tussen duim en wijsvinger. Het enkele gedeelte houd je vast met je andere hand. Tussen je handen zit ong. 40 cm romal.

Ik heb er een tijdje één gehad maar vind het niet prettig om ermee te rijden. Ik rijdt liever gewoon op één hand Haha!

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 21:57

Ik weet wel hoe het eruitziet , heb de jouwe toen ook gezien , toen je er nog heeel blij mee was Haha! (net gekocht toen Lachen )

Maar het is dus niet zo dat je ze als gesloten teugel gebruikt zeg maar , enkele riempje laten bengelen , en om het hoofd naar beneden te brengen het enkele stukje , dat je dan vasrpakt om de hals lengte te geven ?

Datr idee had ik er een beetje bij ! Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:46

ik rijd er meestal mee

het voor deel vind ik:
-dat je beide teugels altijd op 1 lengte hebt.
-je komt minder snel in de verleiding om toch met 2 handen te rijden
-je vrije hand hangt er niet zo doelloos bij Haha! Knipoog
-met trainen kan je makkelijk wisselen van hand
-met je vrije hand kan je soms net ff corrigeren, en als je je je teugel weer los laat is alles weer in de goede positie.

nadeel: ze zijn duur

maar om te oefenen kan je ook een gewone teugel nemen en daar een knoop in leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 11:14

Ik heb er toevallig van de week voor het eerst eentje in m'n hand gehad en ik vond het erg lastig om mee te rijden. (maar ik ben iemand die echt moet wennen aan nieuw tuig, ben geestelijk bl0nt ofzo denk ik Haha! )
Je hand zit ineens verkeerd om (je vuist staat rechtop), geen vinger tussen de reins, dus ook geen mogelijkheid om even te sjoemelen (tja, misschien niet helemaal netjes maar dat doe ik dus wel eens, even 1 rein wat korter of langer maken, is ook niet verboden op wedstrijden trouwens).
Het fijne was dat ze vanzelf in een fijne boog hingen en ik echt een supersupersuperlicht bitcontact had.

Maar misschien is het wel een kwestie van wennen, ik zat op het paard van m'n trainer en dat was ook pas de tweede keer dat ik daar op zat, en vorige keer had ik 'm op trens gereden, is toch ook een flink verschil.

Ik zou er zelf nog niet zo snel voor kiezen, voor een romal, omdat ik denk dat je daar qua rijden toch een stapje verder voor moet zijn.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:59

vraagje naar aanleiding van dit topic...
ik ben nu dus mijn paard aan het rainen en ben ook bezig om over te gaan op 1 hand.. maar als ik mijn reins in 1 hand heb heb ik A constant het gevoel dat ze ongelijk zijn en B ze liggen niet recht in mijn hand oftewel ze draaien als het ware.
nu rijd ik met bredere teugels waarvan ik begrijp dat het kan zijn omdat ze zwaarder zijn dat ze niet lekker in de hand iggen maar ik heb ook een stel dunnetjes die net zo vervelend liggen...
maar nu vrag ik me af of je als je met een romal rijd je nog wel zo gemakkelijk kunt corrigeren?? ik bedoel met gewone reins pak je anders 1 teugel heel ffies op maar kan dat dan wel bij een romal?
want eerlijk gezegt lijkt mij een romal beter en lekerder in de handliggen dan reins....


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:23

Jilleroo: ik heb altijd ronde teugels omdat ik ook het gevoel heb dat platte teugels wegglippen c.q. ongelijk hangen. Maar dat is heel persoonlijk. Als je iid last hebt van dat euvel zou je een klein elastiekje om de teugels kunnen doen op die plek die meestal in je hand ligt. Dat is tevens een goede reminder dat je de teugels op de zelfde lengte/plaats houdt.

Ook met een romal kun je best even op 2 handen rijden. Je neemt het losse uiteinde en pakt daarbij één teugel op. Alleen het gedeelte waar de teugels overgaan in één is natuurlijk wel korter dan de vrijheid die je hebt met 2 losse teugels. Je krijgt dan meer een roperrein idee.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 21:43

ronde teugels?? bestaan die dan in de western?? nooit gezien..
mar ik heb bij mijn teugels toen ik ze kocht wel een stukje gekregen die je om de teugels kunt doen (zo'n geval die ook bij de sperriem zit van een engels hoofdstel)
dan zal ik het daar eens mee proberen...
bedankt voor de tip sugarmiss...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 22:09

jilleroo schreef:
ronde teugels?? bestaan die dan in de western?? nooit gezien.....

Die bestaan zeker Haha! . Ik heb katoenen splitreins (ronde, geen platte) en gevlochten leren in naturel en zwart (passend bij de hoofstelletjes natuurlijk
Haha!
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1579903203
Ebay als voorbeeldje Haha!
Romals zijn overigens ook meestal rond.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 09:06

van romals wist ik wel dat ze bijna altijd rond zijn. maar van gewone reins niet...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers