Aanleuning bij westerngereden paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Aanleuning bij westerngereden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 20:47

Om maar even op de technische toer door te gaan Haha!

Lopen westerngereden paarden met aanleuning of juist helemaal niet Verward

Volgens mij kun je de achterhand er niet goed onderkrijgen als je niet een vorm van aanleuning vraagt. In het engels vragen we eerst voorwaarts neerwaarts, daarna volgt de oprichting. Het laatste is met western ongewenst.
Maar het neusje op (of iets vóór) de loodlijn is toch wel de juiste pleasure-houding. Hoe bereik je dit zonder aanleuning, maar met behoud van voorwaartse drijfkracht (niet van de ruiter maar uit het paard komende).


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:53

een western paard loopt in aanleuning zonder "aanleuning" Haha!

maar voor dat je die "aanleuning" voor elkaar hebt moet je wel eerst met aanleuning rijden

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:11

Ik heb het ooit eens opgezocht in het appaloosa regelboek en daar stond toen in dat het niet gewenst is om met boogjes in je teugels te rijden maar dat er altijd een minimale contactteugel aanwezig moet zijn. En voor de rest: ik rijd(reed) ook altijd eerst met duidelijke aanleuning voordat ik de boel losser laat. Naar mijn mening kan je een paard dan pas goed van achter naar voren rijden.

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 21:23

OK dan heb je een paard naar 'aanleuning' gereden d.m.v. drijven en tegen je hand aanrijden. Dan loopt de motor achter lekker en laat je 'los'. Je paard blijft tegen de 'aanleuning' aanlopen. Maar voor hoe lang Verward

De meeste paarden (liever lui dan moe Haha! ) zullen de boel achter laten verslappen. Drijf je dan bij, dan zul je toch ook iets met de teugels moeten doen want anders gaan ze alleen maar harder of vallen op de voorhand. Tijdens de training is dat geen punt, daarvoor train je. Maar hoe los je dat op een wedstrijd op Verward hopen dat de jury net de andere kant opkijkt als je ingrijpt, of laat je het maar zo Verward

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:13

kijk dat is nou net waar ik heel hard aan gewerkt heb.. als ik in bijv de jog zit en ik heb aanleuning (dat doet ie van mij zowieso al Haha!)
en hij vergeet zijn achterhand dan duw ik mmijn kuiten heel ff rustig aan den dan zet ie hem er weer onder
als ik iets harder duw verhoogt ie tempo , trouwens ik denk dat ik duw maar je ziet of voelt niets ... en dat is het mooie...
lichte aanwijzing waar ze op reageren.
ik hoef mijn paard net tegen de hand te laten rijden als ik erop zit en mijn teugels oppak oen goed ga zitten dan heeft hij al aanleuning.. wat dat betreft bof ik met mijn paard..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:21

door te drijven en tegelijker tijd je paard los te laten probeer je ze in die verzameling te laten lopen.
tenminste zo probeer ik het

ik drijf een beetje onder de buik. til als het ware de buik op.
is voor mij makkelijk want ik heb lange benen en kleine paardjes Haha!

maar eerst moet je door al die fases van harder gaan lopen , uit elkaar vallen, enz. heen

maar ik ben maar een toerist op het gebied van western rijden.
ik zou het fijn vinden als er mensen hierop zouden reageren die in het "veel beloofde land" zijn geweest en dit daar ongetwijfeld vast wel hebben geleerd.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:53

Hoi,

het wordt écht tijd voor de 'video avond' hoor Haha! dan kunnen jullie de banden zien uit het 'veel beloofde land' Knipoog

In ieder geval wat mij betreft;
een paard wat geleerd heeft op je 'benen/zit' in 'frame' te blijven, haalt het niet in z'n hoofd om, als de teugels eenmaal langer worden gelaten, om zijn hoofd omhoog te brengen.
Dit is dus een kwestie v. training en wat Jos al schrijft; nadat je alle fases gehad hebt... Knipoog

Ook hier zie je weer ruiter in 'doorslaan' & blijven, bijv. als het paard stilstaat, maar 'bumpen' bumpen en nog eens 'bumpen' .... Terwijl het paard met zijn hoofd in normale hoofd/halshouding staat te kijken zo van; ja... dit hoort erbij... maar ik weet nog steeds niet wat ze nu v. me willen....

Er is natuurlijk een wezenlijk verschil in 'afstompen' & 'trainen' dmv duidelijkheid...

Dus....
1. aanleuning= drijven (zit/benen)...dit betekent; verzamelen,
in 'frame'... zo niet... pak je je paard op (drijven tegen 't bit aan)..
2. reaktie = braaf... handen losjes... benen 'waken' ...
3. Komt het hoofd weer omhoog... terug naar puntje 1 !!

Bij punt 3 gaan er veel mensen de fout in (ik ook nog wel eens Bloos ) en we krijgen de neiging om direct maar 'op te pakken' .... Lips are sealed en werkt de 'code' niet meer.. oftewel.. ben je in-consequent bezig...

(Tevens is dit, m.i. te vergelijken met 'voorwaarts-neerwaarts')

Maar dit moet je dus consequent en in de juiste volgorde blijven doen, en punt 1, 2 en 3 moeten mekaar direct opvolgen !
Het té laat reageren... of een puntje 'overslaan' onder het motto, nu moet ie het maar doen... is dus niet duidelijk !
Wanneer het duidelijk is, geeft je paard zelf wel aan... 'lichtjes bumpen' en hij laat zijn hoofd netjes zakken (terwijl je hem dus niet op hoeft te pakken), betekent dat het 'kwartje' is gevallen/gaat vallen Haha!

Na jaren Dromen krijg je een paard wat dmv licht 'bumpen' zijn hoofd laat zakken... meer drijven & lichtjes oppakken betekent 'meer in frame' (verzameling).
Heb op dit moment 2 paarden die hier zeer goed & licht op reageren.. echt heerlijk hoor... bumpen = hoofd laag Kwijl

In Amerika zie je hierin dus ook weer verschillende methodes; van bumpen & 'licht' oppakken tot bumpen &'rukken' in de mond ...
de bekende weg naar 'texas' Haha!

groetjes Jolanda
Laatst bijgewerkt door Colinda op 04-11-02 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

op de avatar zie je Sallyman!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:56

geef mij maar de "route 66" Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:11

Colinda, ben het helemaal met je eens, maar wat bedoel je met puntje 2...benen 'waken'?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:19

XoNo schreef:
Colinda, ben het helemaal met je eens, maar wat bedoel je met puntje 2...benen 'waken'?


hiermee bedoel ik dat je benen netjes 'afhangen' zoals het hoort, maar (be)waken Haha! je paard... oftwel ... 'alert' blijven om in te kunnen grijpen, indien nodig; hoofd omhoog = eerst je been (omdat je been 'waakt' , ben je dus ook op tijd )...
Als je jezelf 'traint' hierin en veel waarde hecht aan 'éérst' benen, wordt dit dus een 'automatisme' .

snappoe? Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:20

om even het topic van Xono er bij te halen , zou ik graag zeggen:

hoofd laag
rug en buik wat omhoog
en dan de kont er tegelijkertijd onder.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:05

Ik ben het eens met het verhaal van Colinda maar wil hier nog een dingetje aan toevoegen/benadrukken. Lachen
Dit is een beetje lastig opschrijven, maar ik zal het simpel neerzetten en dan zie ik wel wat jullie ervan vinden.

Je moet een paard eerst een fout laten maken en daarna pas actie ondernemen.

Of te wel voor in dit geval de verzameling: het is niet erg als je paard uit de verzameling 'valt'. Doet hij dit dan corrigeer je dit weer rustig. De tijden dat hij goed loopt worden geleidelijk aan dan steeds langer. Naar mijn idee moet je dus niet met aanleuning of druk blijven rijden om de verzameling van te voren al te waarborgen, want dan leert het paard het nooit zelf. Net als wij (ik tenminste) leren ze van fouten maken en corrigeren.
Zo staat het geloof ik ook wel in Colinda's verhaal maar ik wilde het nog een keer eruit lichten.

Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

en dit dan .................

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:58

Als alles nou lekker gaat, hoofdje laag, achterhand erbij, maar je paardje hangt te veel op het bit, dus wel mooi laag afgebogen, maar beetje bitje vasthoudt en er wat op leunt ???
Ik doe: bumpen met been en ietsjes druk op bitje geven, totdat ze loslaat en dan weer handen los.
En jullie?
Irene

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:30

tsja ik heb geen problemen met hangen op het bit
ik weet wel een ander paard dat ik eens gereden heb die hing zo achtelijk op het bit tijdens de aanleuning dat ik de teugels ineens los heb gegooid en hem op zijn muil heb laten vallen .. hij heb het niet meer gedaan.. maar das een extreem voorbeeld van hangen..

en jolande volgens mij is dat de enige manier om een paard iets te leren het gaat er toch om juist dat als je paard iets fout doet je corrigeert?? waardoor het paard doorkrijgt wat wel goed is. als iemand daar andere ideen over heeft wil ik ze graag eens horen?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:16

Volgens mij kan je paard niet op het bit hangen als de kont er goed onder zit Irene K. Een paard loopt dan volgens mij toch echt op de voorhand. Maargoed, wanneer een paard bij mij gaat hangen doe ik dat in principe op dezelfde manier. Druk op beide teugels, benen geven, kont er weer onder schoppen *LOL* En dan laten ze vanzelf dat bitje wel weer los. Eerder laat ik ook niet los natuurlijk.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

hangen op 't bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:02

tja... op de voorhand of niet...

Als je ervan uitgaat dat in principe élk paard van nature tégen de druk ingaat;

is het vrij 'logisch' (denk ik), dat als je je handen stil zou houden en niet zou bewegen & alleen maar drijft met je benen, het paard de 'druk' gaat opzoeken, dus op je handen.
Als je niet meer zou drijven, gaat hij er van 'achter' tegenaan leunen.

Het blijft dus een 'samenspel'. We moeten blijven controleren of ze op 4 benen blijven lopen, ik denk ook bij een 'gevorderd' paard.
Alleen is die de 'fases' al doorgelopen, reageert dan sneller Knipoog en dan zie je een 'paard & ruiter' = 1 combinatie Kwijl

En verder, Jolande; idd... Let the horse make mistakes, then correct the mistake.
Wat je denk ik niet moet doen, is er een 'groot' probleem van maken, het is goed om fouten te maken, het mag, het moet zelfs, om ervan te kunnen leren.

Wat ik nog een paar mooie citaten vindt:

"It can't get perfect, it can only be better" Haha!

en over het 'trekken' aan de teugels;

"Don't pull harder, DRIVE harder" Knipoog
If he throws his head in the air.... keep driving with your legs until he quits that.
"He will be pulling on himself.. you aren't pulling on him"

Daar zit echt wat in, vindt ik !
Maar wij mensen zijn toch geneigd 'automatisch' de fout in te gaan; bijv. als een paard wegschiet/schrikt, pakken wij ze op ( o jee... hij vliegt er vandoor)...
Paard gaat automatisch tégen de druk in (omdat je hem oppakt), pakt het bit vast en gaat nog harder.
En heb je een probleem Haha!

so... let the horse make mistakes *LOL*

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:09

Met andere woorden, als je paard op hol slaat, dan moet je hem lekker laten rauzen? *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:24

XoNo schreef:
Met andere woorden, als je paard op hol slaat, dan moet je hem lekker laten rauzen? *LOL*


haha *lol* ... ja dat zou een goeie zijn...
Maareh... ook dát werkt hoor, (met een buitenrit is het niet aan te raden), maar als je paard in de bak zonodig 'hard' moet, moet je eens proberen;
drive harder Haha! als je dit met voldoende overtuiging kán doen (de amerikanen kunnen dat Knipoog ) en drijft en zegt; ja hoor, prima, jij mag hard, nee... je moét hard, maar dan zo hard als ik wil en zolang als ik het wil...
Vaak hebben ze dan na een aantal rondjes zoiets van: mag ik alsjeblieft terug... langzamer...
Als je op dat moment nog een rondje 'doordrijft' ... denkt hij de volgende keer wel na, om zo'n fout te maken

Verder ; moet je dit zien als aansluiting op de vorige berichten; niet trekken.. en niet vastHOUDEN , maar oppakken... en weer los !
Dus het paard mág fouten maken, maar ik denk dat het weinig zin heeft om te proberen te 'voorkomen' dat het weer gebeurt.... én dat je dan 'automatisch' met heel veel druk gaat rijden en zelfs 'druk' gaat opbouwen als je 'voelt' dat je paard zou 'versnellen' ...
Onherroepelijk dat het ook 'gebeurt' en hij nog meer het bit gaat vastpakken en ervandoor vliegt...
Dat bedoel ik dus met 'let the horse make mistakes' and then fix it Haha!

pfew... schrijf ik zo moeilijk Verward
Vast wel... want nu schrijf ik alweer 2 verschillende methodes op Haha!
tja.. elk paard is ook verschillend en never forget your 'trucendoos' Vork

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:50

Colinda schreef:
maar als je paard in de bak zonodig 'hard' moet, moet je eens proberen;
drive harder Haha! als je dit met voldoende overtuiging kán doen (de amerikanen kunnen dat Knipoog ) en drijft en zegt; ja hoor, prima, jij mag hard, nee... je moét hard, maar dan zo hard als ik wil en zolang als ik het wil..

Mensen, doe dit niet met een engels volbloed want die vallen eerder dood neer dan dat ze stoppen. En je hebt ze meteen verpest.
Ik weet niet hoeveel mensen hier met een engels volbloed rijden natuurlijk Lachen
Maar het motto: Leer eerst je paard kennen voordat je dit doet, want het kan anders uitpakken dan dat je verwacht.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:09

dat hard en harder werkt bij Lois ook erg goed. Meneer wilde ooit ook alleen maar hard maar nadat ik dit met hem gedaan had was de lol er snel af. Hard mag, maar wanneer ik dat zeg.

Niets zo charmant als een paard in her land.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:19

Die theorie van het hard gaan vind ik leuk, maar hoe doe je dat als het te zacht gaat? Ik denk niet dat het een straf is voor mijn paard als ik zeg, ok je mag zacht, maar wel zo zacht als ik wil en zolang als ik wil. Ik zie het resultaat al voor me Dromen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:44

Das een goede evenline Haha! Daar mag Colinda antwoord op geven Schijnheilig Heb ik namelijk nog nooit ervaring mee gehad *LOL*

Maar Colinda, opzich is je manier wel goed. Wil je hard, prima, maar dan wel zo hard en zo lang als ik dat wil. Dat heb ik ook met een arabier geprobeerd. Pakte in eerste instantie verkeerd uit; ze vond het geweldig Haha! Frusty Maar later ging de lol er toch wel af *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:52

Ik heb paarden gezien waarbij het ook zo geprobeerd is en die nu ontzettend bang zijn onder het zadel Verdrietig
Per paard moet je een manier verzinnen, niet op elk paard een manier toepassen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 11:56

XoNo schreef:
Maar Colinda, opzich is je manier wel goed. Wil je hard, prima, maar dan wel zo hard en zo lang als ik dat wil. Dat heb ik ook met een arabier geprobeerd. Pakte in eerste instantie verkeerd uit; ze vond het geweldig Haha! Frusty Maar later ging de lol er toch wel af *LOL*


Nou bij mij werkt dat dus absoluut niet. Sugar heeft daar veel te veel conditie voor, die gaat na een kwartier nog hard en wordt alleen maar onuitstaanbaarder erdoor. Dus daar moet ik meteen ingrijpen anders is het eind zoek Haha! en Missy zou zich idd doodlopen, precies zoals Rom zegt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:06

Romkabouter"]
[quote="Colinda schreef:
maar als je paard in de bak zonodig 'hard' moet, moet je eens proberen;
drive harder Haha! als je dit met voldoende overtuiging kán doen (de amerikanen kunnen dat Knipoog ) en drijft en zegt; ja hoor, prima, jij mag hard, nee... je moét hard, maar dan zo hard als ik wil en zolang als ik het wil..

Mensen, doe dit niet met een engels volbloed want die vallen eerder dood neer dan dat ze stoppen. En je hebt ze meteen verpest.
.
[/quote]
Klopt helemaal! Iones is van een engelse volbloed hengst en ik heb het bij hem geprobeerd, en inderdaad, die ging door totdat hij er bij neerviel. maar zover liet ik het niet komen, ik ben maar gestopt.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers