Wat kost een paard onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat kost een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:41

Hoi hoi,

Tja nu de Veluwe Ranch ermee stopt en ik in de buurt echt niets kan vinden qua westernrijden...moet ik toch iets anders verzinnen... Een eigen paard is niet haalbaar, maar voor ik het helemaal uitsluit...
Wat kost een paard per maand? Ik kan een "kale stal" huren voor 85 euro per maand, is dat duur? Hij wordt dan gevoerd (voer moet ik wel zelf kopen) en in een paddock gezet. "s zomers is er een mogelijkheid een weilandte huren.
Wat kost voer per maand? En hooi? En een wormenkuur? De smid? etc etc.
Kan iemand mij helpen het plaatje rond te krijgen? Dan weet ik namelijk of het echt niet haalbaar is...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:46

€85 voor een kale stal zou hier bij mij in de buurt een koopje zijn hoor!
Aan voer ben je 7-10 euro per zak kwijt (a 25 kilo)
wormen kuur 10 euro per stuk (geef je eens in de 8 wkn)
smid? kost hier bekappen ongeveer 25 euro (eens in de 2-3 maanden)
Hooi weet ik niet wat dat per baal kost.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Groetjes marloes:)

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:53

Ik vind het super goedkoop!!!
Wormenkuur kost ongeveer 11euro,en bekappen alle 4 de hoeven en beslaan alleen voor kost hier bij elkaar 50,-.
Een baal hooi kost hier ongeveer 4.50 a 5 euro.

Ik woon in Den Haag,best dure regio als het om paarden gaat! (Mijn stalling kost 355 euro !!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:14

Ik ben per paard ongeveer een 300 Euro per maand kwijt en ik woon heeeeeel dicht bij jou Haha!

Is trouwens exclusief lessen.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:28

Dan nog
entingen,
strooisel (weet niet of dat er nou bij zat of niet),
verzekering of wanneer je dat niet wilt dierenarts-potje,
reken ook op een behoorlijk bedrag aan basisspullen (harnachement, dekens, stalapotheek etc)
lessen als je dat wilt
houd ook rekening met extra bezinekosten als de stal verder weg van je huis is
en tel er uiteindelijk 10% bij op voor onvoorziene kosten (die zijn er echt altijd)
300 euro wat Sonja kwijt is, is een mooi bedrag als het je lukt daarop uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:31

Heb tegenwoordig een goedkope stalling Haha! Verschilletje hoor, Randstad of Salland Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:36

Wat zijn jullie kwijt aan entingen, verzekering en strooisel?

Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:39

In de buurt van amsterdam (voor een pony van 1.46 m):
- stal € 185,-- (incl. 4 balen vlasstro en biks (zelf voer klaarzetten) en wei in de zomer, exclusief mesten)
- hoefsmid bekappen 1x in de 8 weken € 25
- wormenkuur 1x in de 6 weken ca. € 12,--
- enting 1x in de negen maanden ca. € 50,--
- verzekering 1x per jaar ca. € 400,-- (dierenarts etc.)
- tuig: bij elkaar € 3.000,-- en dan nog alle andere "tutjes" zoals winterdekens die weer eens kapotscheuren
- tandarts 1x per jaar € 65,--
en dan volgen nog de wedstrijden (trailer kopen/huren, benzine, startgeld, lessen, outfit

succes, Irene K

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:41

Ik sta volpension, dus aan prijzen voor stalling, strooisel, hooi en voer kan ik je niet helpen. Ik betaal 230 Euro all-in. Maar natuurlijk wil je ook weleens een appeltje of wortels voor je paard. En dat is dan 2 Euro hier en drie Euro daar....dikt lekker aan hoor!

Inentingen zijn rond de 40 Euro, en dat twee keer per jaar
Smid rondom beslaan: 75 Euro (als hij nieuwe ijzers moet hebben en niet alleen kan verleggen) Bekappen is 25 euro, reken alle zes a acht weken.
Viermaal per jaar een wormenkuur a Euro 12,50.
Bezoekje tandarts is ook zo'n 55 Euro
Koliekbezoek was laatst 93 Euro.

Reken het goed na, je bent altijd meer kwijt dat je je voor kunt stellen. Daar komt dan de aanschaf van je paardje bij, en eventuele lessen. Ik weet niet of je een zadel hebt, en andere spullen. Bij enige twijfel: niet doen!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-11-03 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:43

Ik heb mijn paard voor het aankoopbedrag verzekerd, inclusief ziektekosten. Ben per half jaar iets van 600 Euro kwijt. Mijn jaarling is ook verzekerd, zonder ziektekosten. Daar ben ik iets van 200 Euro per half jaar voor kwijt.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:47

hou er ook rekening mee dat het een hele grote verantwoordelijkheid is die je hebt,
bedenk je ook wat er gebeurd als hij wat krijgt en hij moet naar utrecht,
dat zijn ook hoge rekeningen die je dan krijgt,
noem maar op, en je hebt altijd je verplichtingen naar zo'n paard, want het blijft een levend wezen,
dus ook als je ziek bent en niemnd kan het voor je doen moet je je bed uit,
ik wil je niet ontmoedigen ofzo, een paard heeft veel leuke dingen, maar ook een boel dingen die niet zo leuk zijn...

succes met je beslissing

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:55

Mijn paard is uitgebreid verzekerd (+ ziektenkosten) bij Amev; 335 euro per halfjaar. De stalling is per maand 230 euro (zit wel een hoop luxe bij). Denk er goed over na voordat je aan een paard begint, want als je er eenmaal aan begint, kun je moeilijk nog een weg terug nemen... Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:05

Mijn paard heeft geen verzekering, bekappen doe ik zelf. Wel wormenkuur en 1 x per jaar enting. Voor hooi/stro reken wij 100 gulden per maand, is uhm 45,38 Krachtvoer kan je ook zo duur maken als je zelf wilt. Mijn paard heeft 24/7 hooi en als hij niet werkt krijg hij ook weinig/geen krachtvoer. Lessen, tuig etc kan je ook allemaal zo duur maken als je zelf wilt. Ga je bv voor gebruikt tuig of wil je het beste van het beste splinternieuw etc etc.
Laatst bijgewerkt door cornelie op 05-11-03 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:53

Uhhhh, Cornelie!?
45 euro hooi/stro per JAAR!? Ik denk dat je per maand bedoeld?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:59

Heb het al veranderd, zag het net zelf ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:37

ik geloof dat ze in de stal daar vlasvezel hebben. Weet iemand wat dit kost? En is dat een beetje okee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:40

Geen idee wat het kost, bij mij zit dat bij het stalgeld in, maar ze staan er allebei op en het bevalt ons prima. Ze staan lekker droog en warm en eten er niet van. Het is trouwens ook erg makkelijk mesten. Niet dat we dat zelf vaak doen, maar toch Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:21

Een baal valsstrooisel kost ongeveer tussen de 6 en 8 euro. Afhankelijk waar je het koopt. Wij hebben het net op proef, ipv Biobase wat iets duurder is.
Maar persoonlijk ga ik voor de Biobase, gaat naar mijn idee iets langer mee. Wij gebruiken voor de eerste box 5 balen en daarna 2 per week. Overdag staan onze paarden in de paddock.

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:44

Ik betaal 265.- per maand aan stalling incl. voer en 1 baal horse bedding per week. Voor de stapmolen betaal ik 25.- per maand. Landje kost 230 per jaar. Trailerstalling 120 per jaar. Extra baal horsebedding 7.- per baal. Met mijn paardje heb ik het afgelopen jaar een "abonnement" op de kliniek in Bodegraven. Hier ben ik al ongeveer 1600.- aan kwijt. Hij is ook verzekerd 200.- per jaar,maar alleen voor Utrecht. Dit heb ik inmiddels veranderd en ben nu 412.- per jaar kwijt. Dan nog je entingen, wormenkuren, hoefsmid 80.- (rondom ijzers achter plates). Het probleem is niet het paard kopen, maar het onderhouden. Dat tikt behoorlijk aan. Misschien kan je het oplossen door een bijrijd(st)er te nemen die meedeelt in de kosten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:15

Jemig zeg, wat sta jij duur!!

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:44

Ik heb eerder ook in een pensionstal gestaan en daar betaalde ik zo'n 200 euro per maand. Dat was alles inclusief. Mijn paard werd toen ook volledig verzorgd en iedere dag werd de hele stal uitgemest. Nu ik mijn paarden bij huis heb, heb ik een tijdje de kosten op papier gezet en alles inclusief betaal ik voor de twee paarden en 4 shetlanders zo'n 350 euro per maand, maar dan moet je geen ziektekosten meerekenen, want dat is niet goed te overzien. Ik denk dat je voor de volledige verzorging van één paard exclusief de stalling zo'n 100 tot 150 euro per maand kwijt bent aan voer, hooi en strooisel.

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:47

De kosten van vlasvezel? Mijn paarden staan er ook op en ik betaal 6 euro per baal.... Ik start bij een stal met 3 balen en er komt gemiddeld twee balen per week erbij.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:04

Ik heb voor 2 paarden ong. 20 balen hooi per maand (€ 2,50/4,50 p/st). 3 balen houtkrullen a € 7,50 en 3 zakken bix (25 kg) a € 7,50.Dus alleen voor 2 paarden (bij huis) ben ik maandelijks rond de € 125 kwijt.

Als ik moet gaan rekenen wat de afschrijving op de stallen en de uren van voeren en mesten zouden kosten dan kom je beduidend hoger uit Lachen

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:55

Mijn paardje staat gelukkig erg goedkoop.
40 euro in de maand voor een grote wei inclusief 1x p/dag bix (tsja, oude boer die zijn prijs sinds de oorlog niet meer omhoog heeft gedaan Lachen
5 euro per maand wormenkuur (10 euro/8 weken)
20 euro per maand aan hooi.
Bekappen kan ik zelf, dat scheelt weer Lachen
Dat is dus maar 65 euro aan vaste kosten.

Maarja, dat zijn natuurlijk niet de enige kosten.

Al gauw heb je er 1 deken (of 2 Lachen) bij, paardje 'moet' in de verzekering, inentingen 1x per jaar, je hebt een zadel nodig.

Stel zelf eens een lijstje op waar je allemaal geld aan kwijt denkt te zijn...