Engels én western rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 22:24

De basis van de western is ooit dressuur geweest. En hoewel het western een hele tijd een aparte richting uit is gegaan, zijn ze erachter gekomen dat de dressuurbasis toch niet zo verkeerd is en ze jatten wat ze jatten kunnen (en geef ze eens ongelijk). Met name het gymnasticeren van de paarden.

En waarom zou je in een westernzadel niet lichtrijden? Doe ik ook bij het warmrijden hoor. Maar ook hier hoor je geluiden dat dat "niet echt is" bij een westerngereden paard. Laat ik daar nou even lak aan hebben? Mijn paard vaart er wel bij, en aan de westernetiquette (voor zover die al bestaat) heb ik op dat punt geen boodschap...

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 22:53

hoi,

Nou ja... we hebben in ieder geval nu iedereen 'wakker' }>

En idd... Cassidy; ik doe ook aan 'lichtrijden' ...sommige 'reiners' zitten nu écht eenmaal niet lekker hoor...
Maar ja.... ik rijdt dan ook nog 'engels' he...met mijn reinertje.. Haha!

groetjes Jolanda

tevens heb ik nog steeds van NIEMAND antwoord gekregen wáárom er nog steeds paarden zijn die op 1 hand gereden worden én in buitenwaarts stelling gaan ?!
Te vroeg op 1 hand? Ja... maar wáárdoor komt dat ????

De bokkers onder ons die menen zóveeeeel westernervaring te hebben, moeten toch kunnen uitleggen wat er mis is gegaan in die training?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:06

waar het door komt weet ik niet
ik weet wel dat het heel moeilijk is om het weer recht (of liever gezegd krom ) te breien.

als ik met een shank rijd probeer ik daar zoveel mogelijk met 1 hand mee te rijden, ik doe bijna altijd een knoop in mijn teugels waar ik het dan vast houd
de knoop goed in het midden

als ik het paard wil laten zakken met zijn hoofd dan til ik mijn hand op en drijf.

als ik stelling wil , dan bump ik licht met mijn binnenbeen en kom aan mijn binnenteugel. later hoef je niet meer aan je teugel te zitten Schijnheilig
wil ik naar links dan leg ik mijn rechterbeen aan en leg mijn rechterteugel tegen de hals

als ik dan ook nog wil dat hij een beetje in de richting kijkt waar hij naar toe gaat , dan bump ik weer licht met mijn binnenbeen.
het klinkt allemaal erg makkelijk , maar zelf vind ik het nog steeds erg moeilijk , je komt snel in de verleiding om toch weer met 2 handen te gaan sturen.
maar dat is de oplossing niet

of dit goed is weet ik niet , maar ik vind het prettig zo

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:21

hoi,

Jos; zo te lezen, zitten we aardig op één lijn Knipoog
Jij snapt dus wel wat ik bedoel met 'tussen je handen & je benen' en een 'denkbeeldige' muur...

Het resultaat is uiteindelijk je paard 'tussen' je in te houden en óók op 1 hand, terwijl je hand in het midden blijft (vóór de zadelknop), en je BEIDE benen heel lichtjes aanliggen, indien nodig 'druk' je je paard naar buiten, of naar binnen... tezamen met het licht 'optillen' v. je hand. (richting je NEUS) }>
Maar niét door 'gebrek' aan beencontact alles te compenseren op je hand.... en dáárdoor gaat je hand al gauw óver de manenkam, met alle gevolgen vandien....
Bloos nu heb ik zelf het antwoord al gezegd Haha!
Maar daar zijn de échte westernruiters het dus niet mee eens... Clown

groetjes Jolanda

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:23

Carys"]
Daarom zet je hem toch ook een stukje recht?
[/quote]
Dit stukje rechts kan slechts 1 of 2 passen zijn.
Komt bij dat je de wissel voorbereid met je houding en zit. Dus het is wel moeilijker ja... voor de ruiter.
Daarbij zijn de meeste reiningpatterns al voorzien van een recht stuk voor de wissels. De zogenaamde 8-ten. Dat zijn dus niet twee cirkels aan elkaar geplakt. De meeste patterns dus, niet alle Lachen

[quote="Colinda schreef:
tevens heb ik nog steeds van NIEMAND antwoord gekregen wáárom er nog steeds paarden zijn die op 1 hand gereden worden én in buitenwaarts stelling gaan ?!
Te vroeg op 1 hand? Ja... maar wáárdoor komt dat

Stel ik wil naar rechts. Wat de meeste vaak doen is de hand naar rechts bewegen. Dit is goed. Wat ze echter vergeten is dat ze de hand ook naar zich toe halen. Gevolg: Je trekt de buitenteugel en het paard stelt naar buiten. Let er maar eens op als je op 1 hand rijdt. Het moeilijkste is om niet je hand naar je toe te halen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Re: rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:36

Colinda schreef:
Maar daar zijn de échte westernruiters het dus niet mee eens... Clown


Roel sinds zondag wel hoor Haha!
iets zelf ondervinden is vaak veeeeeeeeeeel beter dan het 100 keer horen Haha! *LOL* Lovers (van je moeder) Extreme duivel

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:39

Romkabouter"]
[quote="Colinda schreef:
tevens heb ik nog steeds van NIEMAND antwoord gekregen wáárom er nog steeds paarden zijn die op 1 hand gereden worden én in buitenwaarts stelling gaan ?!
Te vroeg op 1 hand? Ja... maar wáárdoor komt dat

Stel ik wil naar rechts. Wat de meeste vaak doen is de hand naar rechts bewegen. Dit is goed. Wat ze echter vergeten is dat ze de hand ook naar zich toe halen. Gevolg: Je trekt de buitenteugel en het paard stelt naar buiten. Let er maar eens op als je op 1 hand rijdt. Het moeilijkste is om niet je hand naar je toe te halen.
[/quote]

dankjewel Knipoog
Dit ben ik in zoverre ook geheel met je eens, dit zie je zelfs op 2 handen nog gebeuren; 'hij valt naar buiten' en dan brengen ze hun 'buitenhand' over de manenkam heen... en dan stelt het paard zich ook naar buiten door de 'druk' v/d buitenteugel (sommige ruiters zeggen dan ook nog: hij gaat gewoon tegen m'n buitenbeen in Lips are sealed ja... raar he?)

Verder denk ik dat het idd een manier v. rijden/trainen is, die je prefereert of niet...
Persoonlijk vindt ik het dus prettig werken als je paard op allerlei manieren kan buigen, ook om hem 'recht' te kunnen stellen, maar ik wil ook kunnen 'buigen' indien nodig...
Tevens wil ik dat het paard leert dat hij 3 'gedeeltes' heeft... een 'voor' (hoofd, hals, voorhand & schouder), een 'midden' (middenrif, rug & buik) en een 'achter' (achterhand/lenden).
Dit kan m.i. niet bereikt worden door 'alleen' gebruik v. je buitenteugel/buitenbeen.

groetjes Jolanda

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:26

Hoi,
Ik rij western en engels met mij KWPN-er. Los van de optoming is volgens mij de basis rijstijl wel gelijk. Dat wil zeggen: recht opnemen, paard voorwaarts neerwaarts naar het bit drijven voor nageeflijkheid, benen erbij voor de achterhand. Paard recht maken door recht opnemen, correcties als paard niet tussen de teugel loopt met je benen. En stelling/rond houden op volte doe ik ook met been (binnenbeen vraag stelling, buitenbeen zorgt dat de achterhand niet uitzwaait, buitenteugel waakt ervoor dat paard niet over schouder wegloopt). To zover zijn de hulpen volgens mij behoorlijk gelijk, behalve dat je de teugels anders vasthoudt en de werking van een shank anders is dan van een dubbelgebroken bit. Het moeilijkste was om Lanna te leren dat stoppen op zit met been eraf "stop" betekende. Ze was gewend aan stop op zit met benen erbij, gecombineerd met ophouding.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:27

tot nu toe heeft iedereen het over teugels, benen enz. gehad. niemand heeft het over focus. door te kijken in de richting waar je naartoe wil en dan je schouders mee te bewegen geef je een lichte teugelhulp die bijna niet zichtbaar is. het paard leert zo, op jou te letten. eventueele foutjes corrigeer je dan met benen en teugels.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:31

Je hebt gelijk, dat is ook de manier om zonder hoofdstel of halster te rijden. Maar die is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik hem niet genoemd heb. Het is overigens wel de reden waarom zoveel instructeurs zovaak herhalen dat je "moet kijken waar je heen gaat". hahahaha.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:42

Romkabouter schreef:
met je houding en zit. Dus het is wel moeilijker ja...

Dus niet, "benen en teugel" Lachen
Houding en zit hoort dat gedeelte wat jij omschrijft dus ook bij. En gewicht en dat soort zaken.
Trek ik een goede conclusie als ik zeg dat het volgens de meesten wel kan, maar dat je het beter niet met 1 paard kunt doen, dit om verwarring van ruiter en paard te voorkomen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:57

huh? hoezo niet met 1 paard. volgens mij gaat dat juist prima. Een paard heeft een uitstekend geheugen! En mijn paard weet aan het zadel en hoofdstel (of het halster, als ik freestyle wil rijden) precies wat de bedoeling is. En een goede vriendin rijdt met haar quarter bij de professionals en in de Engelse wedstrijdsport. Dus het kan prima op 1 paard. Volgens mij wordt het wel ingewikkelder als je ook hogere klasse dressuur wilt gaan rijden en hoog niveau western. In het ene geval moet je je paard meer "omhoog" gaan rijden, terwijl bij de western de hoofd/halshouding juist laag moet zijn. En je moet met een dressuurpaard (dressuurgefokt) ook niet willen uitblinken in de pleasure. Een paard dat van nature geen vlakke gangen heeft, zal daar nooit heel goed in worden. Maar dat wil niet zeggen dat je je paard niet kan leren om langzaam en verzameld neerwaarts te lopen. Je bent alleen een week bezig om de oprichting weer naar neerwaarts te rijden en andersom Knipoog Kortom volgens mij kan het prima met 1 paard.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:22

Ik heb even wat geK+P't van wat 'kenners'. Het blijft natuurlijk de mening van een paar mensen, maar ze zijn het wel eens Haha! :
Citaat:
A circle is a circle is a circle...you can't draw a perfectly round circle with straight lines...the horse should be straight on a line that forms a perfect circle, so following the line of the circle
.
Hier begrijp ik dus uit dat een paard in een cirkel stelling heeft op de lijn van de cirkel en niet recht is. Afhankelijk van de grootte van de cirkel is de stelling dus meer of minder.
Citaat:
The horse's body must bend to make a circle. Cues can vary. Some disciplines use outside leg and inside hand to get the horse to bend into the turn, other disciplines use outside leg and outside hand to encourage the horse to raise his inside shoulder.

Duidelijk lijkt me.
Citaat:
Yep the other two pretty much answered it. If his shoulders are up and he's balanced then he should go on whatever circle you put him on. If he's cutting in or feeling like he's kinda leaning then you've got a shoulder dropped or he might be compensating for balance if he feels your not centered, alot of times the horse will drop his shoulder in direct proportion to how much the rider drops their shoulder...

Het is al eerder gezegd dat de houding van de ruiter dus héél belangrijk is. Wij verstoren tenslotte de natuurlijke balans van het paard Knipoog

Eén van de dingen die me opviel tijdens de NK-reining was dat een aantal ruiters een echt onmogelijke houding heeft: ik heb er één gezien die het presteerde om zijn buitenschouder naar voren te brengen tijdens de cirkels. Verdrietig

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:39

Het heeft even geduurd maar..

Waarom je paard zo recht mogelijk houden op een cirkel en de rede achter het niet rond je been laten buigen. Althans zoals ik het heb geleerd en zo als ik het al in meerdere boeken van bekende trainers heb gelezen.
Je wil dat je paard zo veel mogelijk op zijn eigen benen loopt en recht is,
ook op een cirkel. Om hem dat te leren moet je hem gewoon zo veel mogelijk recht houden op een grote cirkel. (op een kleine cirkel is het een ander verhaal want een paard kan niet kaars recht (hoofd/staart) blijven lopen op een klein cirkeltje).
Je laat je paard nooit meer buiging krijgen dan de cirkel heeft. Je leert je paard ook dat hij zelf rechtop moet blijven lopen door hem juist niet te steunen met je binnen been.
Je zet je paard recht door je binnenteugel op te nemen en je paard daar naar toe te drijven met je buiten been. Hij zal dan zijn binnen schouder optillen, goed recht overeind blijven en zich zelf in de cirkel buigen.

Als mijn paard op een volte tegen mijn binnen been gaat hangen haal ik haar daar vanaf. Ze moet met haar lijf recht onder mij blijven. Dit maakt het voor haar niet alleen makkelijker om cirkels te lopen maar het is ook veel beter voor haar. Als je je paard steund op het binnen been gaat hij van zelf ook daar tegen aan leunen. Hij gaat dan zijn gewicht meer naar de binnen kant van de cirkel verplaatsen en dus zijn binnen benen over belasten! Op het moment dat je de cirkel kleiner gaat maken en je paard hangt tegen je binnen been wordt het moeilijker voor hem om zijn evenwicht te bewaren en zal hij moeite hebben met een langzaam tempo. Puur omdat hij dan zo naar binnen leunt dat hij dreigt om te vallen. Als je je paard te veel laat buigen verliest hij zijn drive omdat zijn achterhand niet meer achter zijn voorhand staat. Pas als de grote cirkel bevestigd is bij je paard ga je kleine cirkels oefenen. Je paard weet dan dat hij rechtop moet blijven lopen en zal zichzelf gewoon aanpassen aan de nieuwe cirkel door een nieuwe houding aan te nemen die iets meer gebogen is.

Verder werd er nog geschreven dat er western ruiters zijn die met hun benen aan het paard rijden. Duh ......... natuurlijk rijd je met je benen aan je paard. Dit wil nog niet zeggen dat je ze ook echt constant aanlegt en met beenaanleuning rijd. Je hoort gewoon niet je benen ver af te steken. Dit is weer zo iets wat ontstaan is uit onwetendheid. Veel dressuur ruiters die voor het eerst op een goed getraint western paard terecht komen zien alle hoeken van de bak en wel in hoog tempo. Ze klemmen hun benen gewoon te veel aan. Wat er dan vaak geroepen wordt is "haal die benen er vanaf!" Als het dan nog niet wil lukken komt er ahteraan "dan steek ze maar overdreven af!"
Maar dat is natuurlijk niet echt zoals het hoort, dat is gewoon een
noodgreep om het paard te kalmeren. Maar het idee dat je je benen moet
afsteken is in de wereld geholpen.
Ik heb altijd geleerd mijn benen gewoon langs mijn paard te laten hangen. Ze voelen dan dat ze er zijn en dat ze een deel van jou zijn. Ook schrikken ze zich niet te pletter als je met je been iets van ze vraagt.

Even nog wat recht zettten. Western stamt niet af van de dressuur. Althans niet van de dressuur zoals we ze hier kennen.
Western heeft zijn grondslag in de Spaanse/Portugese of wel klassieke dressuur en dat is toch wel weer even net iets anders dan de Engelse. Als je het al een grondslag kunt noemen. Het is tenslotte onstaan in de practijk voor en door ranchers. Maar de eerste ruiters in de VS waren Spaans en Portugees niet Engels! Ik merk die komaf nu ik vaker naar Antoine de Bodt ga kijken. Dit is een man die geschoolt is volgens de klassieke dressuur. Buiten het behoorlijke aanleunig verhaal komt deze vorm van dressuur opsommige punten terug in de western sport. Wat ook opvallend is als je een spaans portugees zadel bekijkt en dit vergelijkt met het huidige western zadelje kunt dan letter zien waar een western zadel uit ontstaan is!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:58

Anya schreef:
En een goede vriendin rijdt met haar quarter bij de professionals en in de Engelse wedstrijdsport. Dus het kan prima op 1 paard.

Ik ken een paard dat op 'lager' niveau twee stijlen door elkaar gereden werd. De eigenaresse wilde western rijden, maar de bijrijders reden engels. Dat paard wist op een gegeven moment niet meer waar ze aan toe was en werd steeds lastiger te rijden. Ik geloof dat die paarden waar het wel bij lukt eerder de uitzonderingen zijn dan de standaard.
Het gaat overigens ook niet alleen erom of het paard het snapt, ook de ruiter moet twee rijstijlen perfect van elkaar kunnen onderscheiden en kunnen toepassen. Niet echt makkelijk! Knipoog

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

conclusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:59

Anya; wat mij betreft kan een paard ook wel degelijk een 'link' leggen naar bepaalde dingen...
Zo wist mijn paard dat als we 'gewoon' gingen trainen... met zadel & hoofdstel, geen poespas en geen 'dingen' in de bak, we ongetwijfeld dus 'pleasure' gingen oefenen.
Maar zodra ik in de bak de 'opstelling' had gemaakt voor de 'pole-bending' en ik dus mijn paard ging zadelen én met de knalrode bandages aankwam, begonnen zijn ogen in stal al te glanzen ! Lovers
Ook de 'manier' waarop hij dan uit stal kwam... meer 'power' ... vervolgens de bak in, zag hij ook de bevestiging, de paaltjes !
Ze weten het echt wel... "yes... AKTIE vandaag !!!"
(als eigenaar zijnde zié en voél je dat je paard dus wel degelijk kan reageren op verschillende dingen).

Romkabouter : idd ... je conclusie is denk ik wel juist.... als je 'verschillende' dingen/trainingsmethodes toepast op 1 paard, lijkt 't mij verwarring alom.
Maar je kunt een paard best duidelijk maken wat je vandaag wilt gaan doen, zolang de verschillen in je hulpen maar niet te groot zouden worden en zorgt voor 'ezelbruggetjes' (zoals ik hierboven iets heb beschreven).

Nja... conclusie Sugarmiss???

wat mij betreft nog steeds the same; zoveel mensen, zoveel meningen/trainingsmethodes.

Ik denk dat de videoavond wel interessant kan worden, mits die nog doorgaat... hierop zie je dus ook wat de één wel doet, de ander absoluut niet aanhangt.
Het is maar net wat je aanspreekt... en daarbij... nog belangrijker: wat voor jóuw paard werkt...
Wat voor de één werkt, kan bij een ander paard zorgen voor complete stress en/of verzet.
Ik zeg altijd; als ik ga rijden, neem ik mijn 'trucen doos' mee Haha! en dat zijn dus verschillende dingen v. verschillende trainers.

groetjes Jolanda

Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:01

Ik kan me absoluut vinden in de stukken die Adrienne heeft geschreven. En wellicht is dit een beetje off topic maar ik ben de persoon die een tijd terug al schreef dat ik wat minder liflaf praatjes zou willen zien op bokt en dat hoge bomen veel wind vangen. Dus ik ben heel happy dat er nu eens een 'technisch' onderwerp is waar mensen echt over aan het nadenken zijn, als ik zo 'es de ingezonden stukken lees. Ik heb aan het topic zelf niets toe te voegen omdat mijn ideeen over westernrijden al goed verwoord zijn. Dus voor mij is nu vrij duidelijk wie zich op welk niveau richt in de westernsport. Handig voor latere topics.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:03

Adrienne; ik kan me helemaal vinden in jou uitleg. Die overigens niet verschilt (IMO) van hetgeen ik heb gekopieerd en wat ook al eerder is geschreven.
In het verleden heb ik ooit lessen mogen meemaken van Ruben van Dorp en ook hij liet een paard op een cirkel rechtrijden en elke hoek (8 st) in de cirkel zien als een wending. Dit paard had duidelijk een probleem met het naar binnenvallen op de schouder.

Uit het vorenstaande blijkt maar weer dat de basis van reining (De cirkels) en van paardrijden in het algemeen for that matter Haha! danig onderschat wordt.

Citaat:
Wat ook opvallend is als je een spaans portugees zadel bekijkt en dit vergelijkt met het huidige western zadeltje kunt dan beter zien waar een western zadel uit ontstaan is!

Waar, maar de gene met iets meer kennis van zaken ziet ook waar het zadel letterlijk zijn doel voorbij geschoten is. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Al zijn achterblijvende prestaties van het paard vaak terug te voeren op een ongeschikt zadel (en een onbekwame ruiter) Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:11

Adrienne"]
Je wil dat je paard zo veel mogelijk op zijn eigen benen loopt en recht is,
ook op een cirkel. Om hem dat te leren moet je hem gewoon zo veel mogelijk recht houden op een grote cirkel. (op een kleine cirkel is het een ander verhaal want een paard kan niet kaars recht (hoofd/staart) blijven lopen op een klein cirkeltje).
Je laat je paard nooit meer buiging krijgen dan de cirkel heeft. Je leert je paard ook dat hij zelf rechtop moet blijven lopen door hem juist niet te steunen met je binnen been.
Je zet je paard recht door je binnenteugel op te nemen en je paard daar naar toe te drijven met je buiten been. Hij zal dan zijn binnen schouder optillen, goed recht overeind blijven en zich zelf in de cirkel buigen.
[/quote]
Begijp ik hieruit nu goed dat je wel gewoon buiging rijdt?
Rechtop en op eigen benen, uiteraard, maar rechtop is iets anders dan recht!

[quote="Adrienne"]
Je paard weet dan dat hij rechtop moet blijven lopen en zal zichzelf gewoon aanpassen aan de nieuwe cirkel door een nieuwe houding aan te nemen die iets meer gebogen is.
[/quote]
Weer wel buiging Verward
Bedoelde je dan in alles wat je typte rechtop i.p.v recht Adrienne?


[quote="Adrienne schreef:
hun benen gewoon te veel aan. Wat er dan vaak geroepen wordt is "haal die benen er vanaf!" Als het dan nog niet wil lukken komt er ahteraan "dan steek ze maar overdreven af!"
Maar dat is natuurlijk niet echt zoals het hoort, dat is gewoon een
noodgreep om het paard te kalmeren. Maar het idee dat je je benen moet
afsteken is in de wereld geholpen

Dit is idd de reden waarom iedereen dat gekke id heeft Lachen

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:24

Adrienne"]
Je laat je paard nooit meer buiging krijgen dan de cirkel heeft. Je leert je paard ook dat hij zelf rechtop moet blijven lopen door hem juist niet te steunen met je binnen been.
[/quote]

ik heb ook niet gezegd dat het binnenbeen er constant aanligt... maar dat er ik wel aan moet kunnen komen, door een keer net ff wat meer te vragen en vervolgens weer te laten 'hangen'.

[quote="Adrienne"]
Je zet je paard recht door je binnenteugel op te nemen en je paard daar naar toe te drijven met je buiten been. Hij zal dan zijn binnen schouder optillen, goed recht overeind blijven en zich zelf in de cirkel buigen.
[/quote]

Je kunt je paard op meerdere manieren 'recht richten' .
Hierover zijn al genoeg topics geweest...

[quote="Adrienne"]
Als mijn paard op een volte tegen mijn binnenbeen gaat hangen haal ik haar daar vanaf. Ze moet met haar lijf recht onder mij blijven. Dit maakt het voor haar niet alleen makkelijker om cirkels te lopen maar het is ook veel beter voor haar. Als je je paard steund op het binnenbeen gaat hij vanzelf ook daar tegenaan leunen.
[/quote]

Ongeacht welke discipline je rijdt, mag een paard nergens tegenaan hangen!
Onze eigen 'onkunde' zorgt idd nog wel eens voor 'problemen' .

[quote="Adrienne"]
Veel dressuur ruiters die voor het eerst op een goed getraint western paard terecht komen zien alle hoeken van de bak en wel in hoog tempo. Ze klemmen hun benen gewoon te veel aan. Wat er dan vaak geroepen wordt is "haal die benen er vanaf!" Als het dan nog niet wil lukken komt er achteraan "dan steek ze maar overdreven af!"
[/quote]

klopt... maar er is nog een reden waardoor de dressuurruiters 'alle' hoeken zien.... westernruiters trainen vaak op de 'cirkel' ..
Een dressuurruiter rijdt veel 'hoefslag' en wendt eens af... maar maakt begint niet per definitie op de cirkel.
conclusie; rechte lijnen .... benen idd te veel druk... en het paard is weg !

[quote="Adrienne schreef:
Even nog wat recht zettten. Western stamt niet af van de dressuur.


Dat zei ik ook al; in Amerika vinden ze ons ook niet voor niets zo 'mooi' op het paard zitten en willen dit graag leren Haha!

Maar uiteindelijk vindt ik dus niet dat we een 'oordeel' kunnen vormen over 'goed' of 'slecht'...
Als er maar 1 echt goede manier zou zijn, zouden we dit allemaal gaan doen en behoren we allemaal tot de 'top' .
gelukkig maar... anders wordt het nog saai ook ! Knipoog


groetjes Jolanda

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:14

Colinda schreef:
klopt... maar er is nog een reden waardoor de dressuurruiters 'alle' hoeken zien.... westernruiters trainen vaak op de 'cirkel' ..
Een dressuurruiter rijdt veel 'hoefslag' en wendt eens af... maar maakt begint niet per definitie op de cirkel.
conclusie; rechte lijnen .... benen idd te veel druk... en het paard is weg !

Hier ben ik het niet mee eens. Het klopt dat een westernruiter veel circels rijdt, maar er worden ook erg veel rechte lijnen gereden. Hoe wil je anders een goede rundown maken als je dit nooit of niet vaak oefent? Ik oefen vaak rechte lijnen een paar meter van de hoefslag af.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:45

Adrienne schreef:
Het heeft even geduurd maar..

Verder werd er nog geschreven dat er western ruiters zijn die met hun benen aan het paard rijden. Duh ......... natuurlijk rijd je met je benen aan je paard. Dit wil nog niet zeggen dat je ze ook echt constant aanlegt en met beenaanleuning rijd. Je hoort gewoon niet je benen ver af te steken. Dit is weer zo iets wat ontstaan is uit onwetendheid.


Hahahaha ontwetendheid.. uhm.. ja inderdaad.. Cool
In ieder geval bedoelde ik daarmee aan te geven dat westernrijden niet per definitie rijden is zonder beenhulp, wat inderdaad nog wel eens gedacht wordt.
Verder vind ik het wat tegenstrijdig om te beweren dat een paard recht moet zijn op de cirkel, maar wel zoveel buiging moet hebben als de lijn van de cirkel... Is misschien ook maar net hoe je het opvat.

Overigens denk ik dat een goeie dressuurruiter zeker wel zonder been-aanleuning kan rijden en dat die niet door de bak vliegt....? T is maar net hoe je eigen lichamelijke coordinatie is.. is voor de 1 makkelijker dan voor de ander.... Haha!

Als het paard bij neckreining geleerd heeft om bij het aanleggen van de buitenteugel het hoofd licht naar binnen te brengen, loopt het op de cirkel dermate gesteld dat zn lijf gelijkgesteld is aan de lijn van de cirkel. Voor het changement stel je het paard weer recht en na het changement volgt het de lijn van de nieuwe cirkel.

Maar er zijn inderdaad trainers die een paard zuiver recht willen zien op een cirkel, trainers die willen zien dat het lijf de cirkellijn volgt en trainers die cirkels rijden met gebruik van de hoefslag (heel bijzonder Knipoog )...

Er leiden veel wegen naar rome...denk ik...

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:17

Jolande"]
[quote="Colinda schreef:
klopt... maar er is nog een reden waardoor de dressuurruiters 'alle' hoeken zien.... westernruiters trainen vaak op de 'cirkel' ..
Een dressuurruiter rijdt veel 'hoefslag' en wendt eens af... maar maakt begint niet per definitie op de cirkel.
conclusie; rechte lijnen .... benen idd te veel druk... en het paard is weg !

Hier ben ik het niet mee eens. Het klopt dat een westernruiter veel circels rijdt, maar er worden ook erg veel rechte lijnen gereden. Hoe wil je anders een goede rundown maken als je dit nooit of niet vaak oefent? Ik oefen vaak rechte lijnen een paar meter van de hoefslag af.
[/quote]

Helemaal met je eens Jolande. De rede waarom een goed western gereden paard wegvlucht onder een dressuur ruiter heeft niets te maken met de cirkels of rechte lijnen.
Ik heb ze al meer dan eens door dat bak zien sjezen. Puur on het feit dat de ruiter met een soort worstel greep *LOL* zijn benen om het paard klemt.
Vervolgens komt fout twee: vragen van veel aanleuning in de mond en.............de paniek is compleet *LOL* *LOL*
Ik weet dat ik er niet om mag lachen meer eerlijk gezegt lig ik blauw Party!! als er weer eens een als een dolle door de bak scheurt! Vooral als er van te voren een hele discussie is geweest over hoe makkelijk western rijden wel niet is en dat ze voor western kiezen omdat ze het wat rustiger aan willen doen Verward
Misschien niet helemaal netjes maar dat is dan toch het Extreme duivel in mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:32

Idd heeeeeeel slecht van je *LOL* *LOL* *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:37

Cer schreef:
Als het paard bij neckreining geleerd heeft om bij het aanleggen van de buitenteugel het hoofd licht naar binnen te brengen, loopt het op de cirkel dermate gesteld dat zn lijf gelijkgesteld is aan de lijn van de cirkel. ...


Is dat zo Verward OK de wending kun je met neckreining aangeven, maar het buigen van het hoofd in de gewenste richting is iets anders dan een komplete lengtebuiging ondersteunen, hier heb je imo altijd een ondersteunend been voor nodig.
Tuurlijk zal een supergetrained reining paard op een gegeven moment weten wat er gaat komen als hij de teugels voelt, maar dan hebben we het over een paard wat al soepel in de rug is. En dan nog zal er altijd een 'waakzaam' been moeten zijn.

CER
Citaat:
Verder vind ik het wat tegenstrijdig om te beweren dat een paard recht moet zijn op de cirkel, maar wel zoveel buiging moet hebben als de lijn van de cirkel... Is misschien ook maar net hoe je het opvat.

Misschien dat met 'recht' hier bedoeld wordt dat het paard rechtop moet staan en niet toegeeft aan de middelpunt vliedende kracht die ontstaat door een te hoge snelheid. Verward Maw de snelle cirkels moeten geen racepartij worden.