Engels én western rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 18:16

Citaat:
.... Soms door felle discussie, maar altijd door open staan. Ik hoop dat dat hier ook kan...

Hear hear... Haha!
Discussies raken wel eens wat verhit en ik heb geleerd meer gebruik te maken van emoticons (liefst de gele soort Haha! ), maar in het vuur van het getik vergeet ik ze wel eens Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:21

Citaat:
.... Soms door felle discussie, maar altijd door open staan. Ik hoop dat dat hier ook kan...

Hear hear... Haha!
Discussies raken wel eens wat verhit en ik heb geleerd meer gebruik te maken van emoticons (liefst de gele soort Haha! ), maar in het vuur van het getik vergeet ik ze wel eens Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:25

Oeps Anya, ik heb geloof ik vreselijk zitten stuntelen en per ongeluk je tekst kwijtgemaakt (knopje 'wijzig' ipv 'quote')
I'm so sorry.
Kun je nog eens herhalen wat je ongeveer hebt geschreven, want het was wel het vermelden waard.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:36

Sugarmiss schreef:
Oeps Anya, ik heb geloof ik vreselijk zitten stuntelen en per ongeluk je tekst kwijtgemaakt (knopje 'wijzig' ipv 'quote')
I'm so sorry.
Kun je nog eens herhalen wat je ongeveer hebt geschreven, want het was wel het vermelden waard.


kan gebeuren Haha! . Ik zal het proberen.....

Het betreft een quote: dressuurruiters volgen de hoefslag en westernruiters circelen......

In het kort komt het er op neer dat hier sprake is van het type vooroordeel waar ik een beetje moe van wordt. Serieuze dressuurruiters rijden op de binnenhoefslag, om het paard op eigen benen te laten lopen en tussen de teugels te leren lopen. En in de dressuur zijn voltes (circels) net zo belangrijk als in de westernsport. Een goede volte zie je terug in de puntentelling van de B tot de Z. In beide disciplines is je paard op eigen benen laten lopen en nageeflijk voorwaarts zijn de basis volgens mij.

Dan was er nog een andere quote: nl dat dressuurruiters op een westernpaard door de bak racen omdat zij de benen klemmen. Dit klemgedrag heb ik bij ruiters van beide disciplines gezien en heeft meer te maken met de rijkunst van de ruiter dan met de western of dressuur. Mijn vraag is dan ook:

dit is zo'n leuk en interessant topic....Kunnen we dan a.u.b. de vooroordelen buiten de deur laten. Ik heb te maken gehad met genoeg vooroordeelgedoe (een westernzadel op een dressuurpaard...geen gezicht... kan toch niet , rijden zonder hoofdstel, kan toch niet) Boos! om dat zonde van de tijd te vinden. Ik sta nu als enige dressuurprikker op een westernstal en we leren veel van elkaar. Soms door felle discussies, maar altijd met respect voor elkaar en elkaars kennis en paarden Haha!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:40

OK bedankt. Dat dekt de lading wel voor zover ik het me kan herinneren. Haha!
Ik heb een blonde dag vandaag Frusty , teveel mest uitgereden Clown

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:03

hoi,

pffff... wordt er nu een beetje moe van... hoe snel iets 'verkeerd' opgevat wordt....

dressuurruiters rijden altijd op de hoefslag en westernruiters rijden alleen cirkels Lips are sealed Slapen Frusty Scheve mond

ik geloof niet dat ik het zo heb beschreven...

WAT IK BEDOEL =
Het gebeurt nog maar al te vaak dat mensen tijdens hun 1e westernles de bak door 'scheuren' doordat wij als westernruiter vaak (lees : vaak... niet áltijd) beginnen met losrijden op de cirkel.

Het wordt in deze discussie gelijk opgevat, alsof ik zou beweren dat wij dressuurruiters 'alleen' maar op de hoefslag gereden wordt en westernruiters 'alleen' maar cirkels rijden ...bah Boos!

Tevens heb ik een 'voorstel' gedaan... om misschien eens te komen kijken... of eens wat te laten zien... of uit te proberen....
Hier gaat niemand op in .... nee.... we 'menen' het zelf allemaal zo goed te weten... maar openstaan voor nieuwe dingen of te kijken naar nieuwe dingen of te laten zien... Misselijk

Bij deze is voor mij deze discussie gesloten... helaas...

groetjes Jolanda

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:19

Kom Colinda, niet zo snel aangebrand. Dat is nou juist het soort reactie wat we niet willen Haha!
Als ik Anya goed lees wordt zij net zo moe van de vooroordelen als jij en die bestaan aan beide kanten, zowel bij western als bij engels.

Ik zit hier een heerlijk stukje chocolade/vanillecakte te eten als voorproefje op de video-avond bij Colinda Bloos
Dus gezelli back to topic.... Clown

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:32

ja colinda kan je helemaal begrijpen Cool
zou heel graag willen reageren op dit topic,maarja denk niet dat iemand daar op zit te wachten,en ik niet op de reacties.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:36

Sugarmiss schreef:
Kom Colinda, niet zo snel aangebrand.


mmm...mischien begrijp je niet goed waarom ik zo'n reaktie plaats... misschien de verhalen nog eens doorlezen.... Knipoog

Je gaat er idd vanuit dat als je een heel verhaal zit te tikken, dat 'verschillende' mogelijkheden bekeken worden, en dat idd we mekaars meningen moeten kunnen lezen & hier misschien iets van te leren.... of er in ieder geval voor open te kunnen staan...
Maar ik denk dat ik mijn mening 'verkeerd' schrijf.. als het 'verkeerd' opgevat wordt en 'trek' me dan terug, omdat dat m.i. niet zoveel zin heeft... Knipoog
No bad feelings tegenover iemand hoor ! Pling

groetjes Jolanda

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:38

Nee maar Blaze Haha!

Ik denk dat je je vergist dat 'men' jou reactie niet wil lezen/weten. Je moet natuurlijk wel tegen de antwoorden kunnen Schijnheilig
Dat is een onvermijdelijk gevolg er van Haha!

Volgens mij jeuken je vingers behoorlijk, anders had je deze reactie ook niet geplaatst. Dus ik zou zeggen brand maar los... Schijnheilig

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 00:27

Colinda en Blaze....
Ik wil jullie mening graag horen. Ik ben juist erg geinteresseerd in de wijze waarop ik mijn paard beter western en engels kan laten lopen. En misschien heb ik te aangebrand gereageerd, maar ik boks al jaren tegen onbenullig veel vooroordelen van beide kampen op. net zoals dressuurruiters tegen mij vertellen dat een westernzadel op mijn paard niet kan of niet staat of dat je met westerijden de benen kapot rijdt (om er maar een paar te noemen), krijg ik van sommige westernruiters te horen dat mijn paard nooit een fatsoenlijke stop zal kunnen maken en zeker geen roll back en dat ik met dressuur altijd met druk rijdt en dus mijn paard verpest. En misschien is dat wel zo...Nou en....Ik ga gewoon door met perfectioneren.

En dus ben ik erg geinteresseerd in de wijze waarop anderen dat combineren. En hoop ik wat ik al geleerd heb met anderen te kunnen delen. Zoiets dus.....

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:05

Anya schreef:
Colinda en Blaze....
Ik wil jullie mening graag horen. Ik ben juist erg geinteresseerd in de wijze waarop ik mijn paard beter western en engels kan laten lopen. En misschien heb ik te aangebrand gereageerd, maar ik boks al jaren tegen onbenullig veel vooroordelen van beide kampen op.


zal het nog es proberen dan
bereid je voor...

Ik snap wat je bedoelt met het feit dat je ertegen op moet boksen....
Toen ik uiteindelijk de 'omscholing' durfde te wagen met mijn kr.kwpn-er, riepen er ook mensen ; ah...wat zonde... hij kan M-dressuur lopen ! (ik was bezig te trainen voor de wedstrijden).

Maar al jaren vond ik er niet veel meer aan... en ook al járen geleden had ik al eerder 'kennis' gemaakt met westernrijden.
En ook ik 'scheurde' de bak rond... ik geloof er nog steeds in dat als ik op een 'cirkel' begonnen was, het meegevallen was...
Ik kreeg deze merrie uiteindelijk stil door 1 teugel dan maar om te trekken..In de tijd dat ik in de USA was.. reed ik daar een merrie, die ik begon los te draven... gewoon hoefslag... kreeg hiervoor dus gigantisch op m'n sodemieter... moest naar binnen komen, stoppen en er werd me hetvolgende verteld:
"If you start riding a horse, start him on the circle !"
walk... and then lope off... on the CIRCLE... to 'cool' him down a little".

Maar goed... omgeschoold... zelf gedaan... alleen maar basis/pleasure.
Heel veel oefeningen gedaan om éérst de 'rust' erin te krijgen...
En de stop (eerst vanuit stap, later in draf) en de back-up getraind.
De wedstrijden in... ging echt super!
Later ... de horsemanship erbij... de reining...
Op een gegeven moment (na 2 jr. trainen) wist hij precies wat de bedoeling was.
En zo begon ik met 'onderscheid' te maken....
Ik wilde graag eens een snelheids onderdeel met hem starten (omdat er volbloed inzit en dus bloedje snel is) Haha!

Dus ging ik, zoals eerder beschreven, als ik basis/pleasure ging trainen..rustig (en zónder beenbeschermers) aan de gang.
Met trainen van barrel-race & pole-bending kwamen de beenbeschermers erbij.
Altijd... consequent... ook met trainen...

Uiteindelijk kon ik hem rijden op een halster, pleasure, maar ook stopjes & roll-backs maken vanuit galop Cool

Maar wat ik óók deed met hem: als er mensen bij ons waren die me vroegen naar het 'verschil' tussen western & engels... reed ik hem.... de eerste 5 minuutjes 'dressuur' , wel moet ik erbij vermelden dat hij dit niet meer leuk vindt, maar teugels aangenomen en je zag een M-dressuurpaard lopen..
Vervolgens ging ik diep zitten ... zei ik 'easy'.... liet de teugels langzaam vieren.. benen eraf (wakend) en kwam hij terug in jog...
en liet ik 'western' zien...

Een duidelijker verschil op 1 paard zie je niet.... Cool

Daarna ben ik een nog grotere uitdaging aangegaan.... het omscholen v. een nrps-pony van over de 20 jr.
Deze pony was ook M-dressuur... alleen... ik kon hem niet aan de teugel rijden Scheve mond hard in de mond... vrij 'heet' en vroeg me af hoe dit diertje M geworden was....

Toen verklaarden ze me helemaal voor gek...

Het heeft natuurlijk moeite gekost... maar met duidelijkheid/consequent zijn en vooral geduld bereik je een heleboel.

Deze pony veranderde in een stabiele pony Cool

Ik hoop dat ik met dit verhaal je duidelijk kan maken dat het dus wél kan... maar dat een hoop natuurlijk ook te maken heeft met jouw paard en je eigen niveau.
In hoeverre kun je onderscheid maken... en consequent zijn... en geduld hebben... Knipoog dit zijn denk ik, hele belangrijke dingen.....

Mocht je interesse hebben, misschien wil je eens langskomen, zodat ik je kan laten zien wat ik hierboven heb uitgelegd.
Ik kan dus met 1 paard laten zien dat het wel degelijk mogelijk is...en misschien heb je vragen of kunnen we het er eens over hebben? Knipoog

En je moet maar zo denken; in alleen western zie je toch ook zóveel verschillende disciplines?
Mensen rijden pleasure, reining, western-riding... doen nog mee aan de horsemanship, trail.... enneh.. oh ja.. bij de hunter is het al helemaal anders ! Scheve mond
In Amerika zullen ze ongetwijfeld met hetzelfde paard ook nog eens team penning en pleasure driving ermee doen.
De quarter staat in de USA niet voor niets bekend als 'the family horse' ...ze doen er werkelijk alles mee....
En je maakt mij niet wijs dat deze disciplines allen gepaard gaan met dezelfde 'rijwijze' ... en toch weet het paard wat 'm te doen staat !

groetjes Jolanda

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:33

Colinda schreef:
Ik hoop dat ik met dit verhaal je duidelijk kan maken dat het dus wél kan... maar dat een hoop natuurlijk ook te maken heeft met jouw paard en je eigen niveau.
In hoeverre kun je onderscheid maken... en consequent zijn... en geduld hebben... Knipoog dit zijn denk ik, hele belangrijke dingen.....
groetjes Jolanda


Dank voor je uitgebreide uitleg. Dat het kan western, freestyle en Engels dressuur en springen wist ik al Pling Een vriendin start haar paard bij de professionals en in de M en mijn B'elanna loopt op dit moment ook ongeveer op M-niveau (ik rij bij voorkeur geen wedstrijden) en op dit moment rij ik haar western inmiddels op 1 hand. Ze zet dat een nette reiningproef neer (doet zelfs een redelijke slide voor een kwpn'er). Ik heb speciaal advies gevraagd aan R. Young m.b.t. het moment van wissels aanleren bij een dressuurpaard. Dit i.v.m. de mening in de dressuur dat je paard geen contragalop meer kan als de wisselknop er al op zit. Mij leek dat onzin, haar ook..

B'elanna weet (net als jouw paard) precies wat we gaan doen al naar gelang de optoming. Het enige wat wat moeilijk was, was dat ze op een goed moment western als een soort vakantie ging beschouwen (dat kon ik toen nl. nog niet zo goed, dus ik was meer met mijn eigen rijden bezig dan met haar Bloos ,maar dat is inmiddels aardig bijgetrokken; ze weet dat beide disciplines werk oplevert. Springen is nu vakantiepret (en de wei natuurlijk).

Vanwege haar (B'elanna's) NH-opvoeding kom ik ook keurig door een hek en kan ze tussen een vierkant balkjes prima een keertwending (zal de foute term wel zijn Lachen ) maken. Mijn probleem richt zich vooral op de pleasure: de vlakke gang van de pleasure blijft voor mijn dressuurgefokte B'elanna wel een probleempje.

Bedankt voor je aanbod om bij jou langs te komen. Alhoewel ik dus al weet dat het gecombineerd kan worden, is het altijd leuk en interessant om te zien hoe anderen dat doen. Mijn probleem daarbij is wel mijn gebrek aan tijd....
Ik kan het net trekken: full time baan, paard best ver weg in duitsland gestald (wegens de enorme wei die ze daar wel heeft en de goede verhouding van de mensen op stal aldaar), dus eh... later een keertje?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:12

Sugarmiss"]
[quote="Cer"]Als het paard bij neckreining geleerd heeft om bij het aanleggen van de buitenteugel het hoofd licht naar binnen te brengen, loopt het op de cirkel dermate gesteld dat zn lijf gelijkgesteld is aan de lijn van de cirkel. ...
[/quote]

Is dat zo Verward OK de wending kun je met neckreining aangeven, maar het buigen van het hoofd in de gewenste richting is iets anders dan een komplete lengtebuiging ondersteunen, hier heb je imo altijd een ondersteunend been voor nodig.
Tuurlijk zal een supergetrained reining paard op een gegeven moment weten wat er gaat komen als hij de teugels voelt, maar dan hebben we het over een paard wat al soepel in de rug is. En dan nog zal er altijd een 'waakzaam' been moeten zijn.
[/quote]

Inderdaad heb ik het over een paard wat redelijk ver is in zn training. Door het aanleggen van de buitenteugel en het vragen aan de binnenteugel gaat het paard deze dingen combineren. Let wel: dit is maar 1 methode, er zijn er natuurlijk veel meer. Overigens, in dit topic wordt het onderscheid tussen beginnende en gevorderde paarden niet gemaakt, vandaar misschien ook verwarring? Een beginnend paard rij je met meer ondersteuning dan een gevorderd paard (als gevolg van het leerproces).... En inderdaad is er een waakzaam been bij een gevorderd paard, daarom ondersteun ik de beenloze theorie ook niet.... Knipoog

[quote="Sugarmiss"]
[quote="Cer schreef:
Verder vind ik het wat tegenstrijdig om te beweren dat een paard recht moet zijn op de cirkel, maar wel zoveel buiging moet hebben als de lijn van de cirkel... Is misschien ook maar net hoe je het opvat.

Misschien dat met 'recht' hier bedoeld wordt dat het paard rechtop moet staan en niet toegeeft aan de middelpunt vliedende kracht die ontstaat door een te hoge snelheid. Verward Maw de snelle cirkels moeten geen racepartij worden.
[/quote]

Dat zou kunnen. Maar er zijn ook trainers die het paard van de neus tot de staart rechtgesteld rijden op de cirkel, imo loopt het dan met de neus en de staart buiten de cirkellijn. Rechtop lopen is altijd een vereiste, of je nu cirkelt of rechtdoor rijdt. Maarrrr loopt een paard dan recht op de cirkel als het de lijn van de cirkellijn volgt, of loopt het dan in stelling? Dat bedoel ik met 'het is maar net hoe je het opvat'....

Verder ben ik het niet eens met het gegeven dat 'wij westernruiters' (krijg helemaal de kriebels van dit soort uitspraken brrrr. Er zijn zeker westernruiters waar ik absoluut niet mee geassocieerd wens te worden, maar goed Scheve mond ) meer zouden cirkelen dan rechte lijnen rijden. Misschien zouden er wat meer rechte lijnen gereden moeten worden, want een paard zuiver recht en rechtop stellen gaat imo nog steeds het beste op de rechte lijn. Vooral bij het inrijden van jonge paarden is dit belangrijk. MAAR dat is MIJN idee dan he ... Cool

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:59

Nog een kleine opmerking uit de USA die vult precies aan wat CER ook al zo terecht opmerkte Haha! :

Citaat:
The horse's body should remain upright, but he should have a gentle arc to the inside of the circle from his inside jaw through his body to his tail.
A straight horse is not making a circle, he is making an octagon. So, don't make stop signs, make a green light....Help him stay upright, but arced, by steering around the circle with your eyes and belly button. Keep your eyes and belly button in alignment,your body in the middle of him. Do not drop your shoulder into the circle or your horse will obliging drop his! Using your belly button, or center, will help you get your hands and legs in the correct place to make a round circle, not a series of awkward turns.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:14

Hm, ben blij dat ik blijkbaar af en toe nog wat zinnigs zeg Haha!

Maar inderdaad... 'a series of awkward turns' .. dat bedoel ik...Maar er zijn trainers die dit dus wel gebruiken, en voor hen zal dat binnen het programma misschien wel werken...

Even off-topic.. vroeger dacht ik altijd dat het 'middelpunt vlieGende kracht' was.. in relatie tot het 'uit de bocht vliegen' *LOL*
Ach ja, zo leer je steeds dingen bij he hahaha

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:17

hoi allemaal,
Ik ben sinds een klein jaartje ook aan het omscholen van engels naar western. Ik heb heel mijn leven fanatiek gedressuurd en ik moet zeggen dat ik niet een twee drie het gevoel heb het western rijden onder de knie te krijgen.
Voor dit soort discussies kom ik dus op bokt! Hier leer je gewoon heel veel van! Zeker met al die meningen erbij.
Ik ga het printen en vanavond eens goed lezen.... heb het nu een beetje druk op mijn werk.

groetjes

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 19:13

Anya schreef:
Bedankt voor je aanbod om bij jou langs te komen. Alhoewel ik dus al weet dat het gecombineerd kan worden, is het altijd leuk en interessant om te zien hoe anderen dat doen. Mijn probleem daarbij is wel mijn gebrek aan tijd....
Ik kan het net trekken: full time baan, paard best ver weg in duitsland gestald (wegens de enorme wei die ze daar wel heeft en de goede verhouding van de mensen op stal aldaar), dus eh... later een keertje?


hoi,

geen dank Knipoog net wat je schrijft; het is altijd leuk om te 'brainstormen' over het één & ander....

Je paard in Duitsland... jeetje... dat zal niet meevallen nee... net over de grens is dan toch al gauw een uurtje (bij ons vandaan).

Maar wie weet... later een keertje... Haha!

groetjes Jolanda