[WN] APHA Rule Change Proposal betreft Hypp en OLWS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

APHA Rule Change Proposal betreft Hypp en OLWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 19:10

Voor 2008 staat deze regel om eventueel goed gekeurd te worden door de APHA. Ik vind het wel een goede zaak! Ja
Citaat:
REGISTRATION
Control RG-125
RG-125 New E. to read:
E. Certificate of Registration.
1. The owner or lessee of a horse may, at his or her own expense at the time of registration, or anytime thereafter, request HYPP or OLWS testing. To insure positive identification of the tested animal, such testing will be conducted through an Association-approved laboratory, either in conjunction with parentage verification or in accordance with procedures approved by the Association.
2. Genetic test results obtained through the Association procedures and subsequently printed on the certificate of registration will also have “through APHA approved testing” printed after the genetic testing results.
a. After January 1, 2008, certificates of registration for horses whose dam and sire both have genetic test results of HYPP-Negative recorded with the Association, or have been designed HYPP-Negative based on the test result of ancestors, will have “HYPP Negative based on testing results of ancestors” automatically printed on their certificate of registration.
b. After January 1, 2008, certificates of registration for horses that have no HYPP genetic test results recorded in APHA records will have “HYPP-No genetic test result on file” automatically printed on their certificate of registration.
c. After January 1, 2008 certificates of registration for horses that have dam and/or sire having HYPP-Positive genetic test results recorded in APHA records will have “HYPP-This horse could test Positive based upon ancestral test results.” automatically printed on their certificate of registration.
d. After January 1, 2008, certificates of registration for horses whose dam and sire both have genetic test results of “OLWS-Negative recorded with the Association or whose dam and/or sire have been 1
designated OLWS-Negative based on the test result of ancestors will have OLWS Negative based on testing results of ancestors” automatically printed on their certificate of registration.
e. After January 1, 2008, certificates of registration for horses that have no OLWS genetic test results recorded in APHA records will have “OLWS-No genetic test result on file” automatically printed on their certificate of registration.
f. After January 1, 2008, certificates of registration for horses that have dam and/or sire having OLWS-Positive genetic test results recorded in APHA records will have “OLWS—This horse could test Positive based upon ancestral test result” automatically printed on their certificate of registration. APHA suggests genetic testing prior to breeding to another horse that may also test OLWS-Positive.”
3. The results of such testing will be recorded accordingly in APHA records and printed upon the horse’s registration certificate. Upon surrendering of any existing certificate of registration, a new certificate of registration will be issued in accordance with Association procedures regarding Duplicate and Corrected certificates. (See fee schedule in front of rulebook.)

En deze is ook leuk! Kan je je naam reserveren, kost wel wat. Knipoog
Citaat:
Control RG-090
RG-090. C. New rule to read:
C. A name may be reserved for a period of one year (1) year from the date the written request is received. A Name Reservation fee of $100 must accompany the written request. If the name is not used within the one year time period, the name will be released without notice, unless prior to the expiration of the reservation, the name is again reserved for another one year period and the appropriate $100 fee is again paid.

DubbelFun

Re: APHA Rule Change Proposal betreft Hypp en OLWS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:09

Op zich een goede zaak.

Weliswaar goed dat er nu een regel aan het papier wordt toegevoegd, maar ergens wel jammer dat testen dus niet verplicht wordt gesteld, laat staan dat men er meteen aan verbindt dat HYPP H/H paarden niet meer registreerbaar zijn vanaf een bepaalde datum. En op latere datum ook HYPP N/H paarden zoals de AQHA al wel gedaan heeft.

Hopelijk zit er mbt HERDA ook nog iets 'in het vat' ??

Die naamreservering is leuk. Kleine moeite en leuke opbrengst voor de clubkas Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:25

Kan iemand me uitleggen waar het bovenste overgaat??? Ik ben zo'n ramp in engels Clown

gr [***]

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:43

Idd wel een goed voorstel, alleen vraag ik me af waarom iedereen z'n paard HYPP zou moeten laten testen??? Ik heb in mijn Paint nergens Impressive zitten en dus de kans op HYPP is hier 0,0. Vraag me dus af waarom ik dan die test zou moeten laten doen.
In mijn ogen dan dus weer geldklopperij, want als ik mijn merrie niet laat testen, zou een evt veulen een merk op zijn/haar papier krijgen ondanks dat er nergens Impressive inzit (was nl ook niet van plan met een Impressive hengst te dekken Knipoog ) En hoe zou je zon merrie uberhaupt kunnen testen omdat de HYPP test gebaseerd is op Impressive's genen.

Dus wel goed die regel, maar alleen daar waar die bloedlijn in het paard zit. En niet elk paard wat daar geregistreerd is.

De OLWS regel is wel heel goed. Want dat kan in elke bloedlijn zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:17

@Rina: zo zou je het idd kunnen lezen, maar ik ga er toch eigenlijk wel vanuit dat bovenstaande alleen geldt voor paarden met een bewezen Impressive-achtergrond en niet voor alles.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:23

Grin ik moet ook zeggen dat ik die rule changes zelf niet gelezen heb Bloos , dus of dat voor alle paarden of alleen de Imp. afstammelingen gaat gelden weet ik niet. Maar dit is wat er bij mij opkwam toen ik dat gequote stukje van Jeddah las. En als je dit zo leest zou je toch zeggen dat het voor alle paarden ongeacht de afstammeling gaat gelden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 14:42

Er staat ook nergens dat je móet testen. Knipoog Maar inderdaad staat er ook nergens dat paarden die niet terug gaan op Impressive automatisch op papier gestempeld krijgen dat testen niet nodig is.

Hoe zit dat eigenlijk bij de AQHA? Paarden die niet terug gaan op Imp hebben toch ook niet op papier staan dat ze niet getest hoeven te worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:48

Bij de AQHA komt er alleen een kreet op het nieuwe (veulen) papier als er duidelijk een Impressive voor-ouder is.
Als alle voorouders negatief getest zijn komt er direkt HYP N/N op te staan.
Zijn niet alle ouders N/N getest (of helemaal niet getest) dan is een test verplicht en wordt meteen gedaan als het DNA wordt vastgesteld (is ook verplicht). De uitslag hiervan wordt ook op het papier vermeld.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:55

Zo te lezen is dat ongeveer wat de APHA dus gaat doen. Knipoog Alleen is het niet verplicht.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:49

Deze toevoegingen op het papier hebben mi alleen zin als DNA typering verplicht wordt gesteld voor elke Paint Horse. Nu geldt dat alleen voor veulens die zijn geboren via KI (of is daar ook een proposal voor Jeddah?).

Het AQHA heeft toch zoiets op het papier als "gezien de afstamming van het paard raden wij aan het dier te laten testen op HYPP"?

Die OLWS opmerking is wel goed, vooral gezien het APHA zelf de aftekeningen van het paard niet altijd goed registreert en daarmee suggereert dat het paard geen drager zou zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:56

Goeie ontwikkeling!! Zeker nog 'haken en ogen' en 'mazen' maar 't begin is er en dat is alleen maar toe te juichen... Small Babysteps zeggen ze daar... dit is er alvast 1.
Jeddah, weet jij of Van Haeringen door de APHA geaccepteerd wordt? Ander moet ik Dot voor de dérde keer laten testen! Wil haar gelijk geregistreerd hebben, kan't eventuele veulen van volgend jaar gelijk mee in't proces.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 17:08

Geen idee Francis... moet je even aan hun een mailtje wagen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:10

Ga ik zeker doen.. maar dacht dat jij't misschien al wist...
Zal vanavond even mailtje de deur uit doen, is misschien handig om vast rekening mee te houden voor degenen die nu nog moeten/willen gaan testen. Als ik wat weer poot ik 't hier wel neer.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 17:11

Nope... Knipoog Hier wordt niet meer gefokt enzo, dus ik heb me er verder niet in verdiept. Haha!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:42

Als je wilt Francis vraag dan ook gelijk of die regel voor alle paarden gaat gelden (de HYPP regel) of dat alleen de Imp. paarden deze moeten ondergaan. Scheelt mij weer een mailtje sturen Knipoog Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:38

Is goed.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:35

Francis schreef:
Jeddah, weet jij of Van Haeringen door de APHA geaccepteerd wordt? Ander moet ik Dot voor de dérde keer laten testen! Wil haar gelijk geregistreerd hebben, kan't eventuele veulen van volgend jaar gelijk mee in't proces.

Dat kan ik je wel beantwoorden (heb ik nl gevraagd toen ik Sooty op kleur liet testen). De APHA accepteerd alleen de uitslagen van UC Davis http://www.vgl.ucdavis.edu/service/horse/index.html
Sorry Francis, maar ik denk dat je nog een keer moet testen Ach gut(ik Pooh op OLWS dan ook trouwens!! )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:47

Daar was ik al bang voor ja... Nou moe, dat wordt de dérde keer. Rolleyes
Maar goed, als ze drachtig is wil ik (en ik neem aan Annika ook) veulie wel gelijk goed geregistreerd dus 't mot maar... Alle drie tegelijk volgend jaar, zal vandeweek vast plukkie manen van Danny trekken, heb ik dat vast Haha!
Maar ik wil APHA nog wel even vragen of v. Haeringen op één of andere manier wel 'erkend' kan worden want volgens mij mogen ze toch voor de AQHA wel testen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:07

Nee, het Van Haeringen Lab wordt ook bij de AQHA niet erkend als testinstantie.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:24

Oh ok, dat dacht ik... jammer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:29

Ja dat vond ik ook, kon dus ook mooi een veulen opnieuw laten testen bij een US-lab Verdrietig

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:11

Hoezo? Geldt nu nog niet toch? En zoals ik 't lees (maar heb niet grondig gelezen dus kan er naast zitten) gaat 't alleen op voor nieuwe veulens.
Zie ik da'k ook wéér een nieuw certificaat moet betalen trouwens. Da's dus ook al d'r derde want ik heb net na m'n scheiding ook al een nieuwe aangevraagd met m'n meisjesnaam d'r op i.p.v. m'n 'getrouwde' naam.. Nahja, kan ik wel mooi weer nieuwe foto uitzoeken Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:56

`Nee ik heb dat toen met Sugar aan de hand gehad. Die is via V. Haeringen getest op Hypp, maar het veulen werd niet als Hyp N/N geaccepteerd door de AQHA en moest dus opnieuw via een US-lab opnieuw getest worden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:03

Vergeet niet dat het MAG jongens! Niks MOET zie woordje "may" in deze zin:
Citaat:
1. The owner or lessee of a horse may, at his or her own expense at the time of registration, or anytime thereafter, request HYPP or OLWS testing. To insure positive identification of the tested animal, such testing will be conducted through an Association-approved laboratory, either in conjunction with parentage verification or in accordance with procedures approved by the Association.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:28

Dat is duidelijk, maar als ze bij de APHA zo'n mooie kreet op het veulenpapier gaan zetten, dan is het logisch dat veel eigenaren van Impressive-gerelateerde paarden wel een test laten doen om van die kreet af te komen of iig te laten omzetten in een (hopelijk) positieve kreet (dat het veulen dus HYPP N/N is).

Wat de APHA nu dus gaat doen is in feite de overgangsregeling die de AQHA had voor testing verplicht werd bij paarden met een Impressive-achtergrond. Toen werd ook die kreet op het papier gezet.
Nu wordt testen dus 'verplicht' gedaan gelijk met de DNA-vastlegging.