[WN] niet in westernzadel kunnen zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

niet in westernzadel kunnen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:23

voor mij was t altijd al een droom om te rijden in een westernzadel. ( ik heb altijd dressuur op een dresuurzadel, en heb ook buitenritten gereden in een veelzijdigzadel) dus ik dacht ik ga op paardrijvakantie om eens ervaring op te doen.. ik heb dagtochten gemaakt een midweek lang. maar ik kan niet in een westernzadel zitten!!

Afbeelding

hier zie je t al.. t ziet dr uit! komt dit omdat het zadel te groot is voor mij? of omdat ik een dressuurzadel gewent ben en het hele westernrijden gewoon niet kan omdat ik gewent ben alleen met mn benen te werken en niet met teugels alles te doen?
ook heb ik een lesje gehad.. maar dit ging ook super slecht.
ik wil graag weten wat jullie dr van vinden Cool

crazycactus

Re: niet in westernzadel kunnen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:25

Als je iets meer probeert je benen onder je lijf te houden, en niet zo naar voren afsteekt zal je waarschijnlijk al beter zitten.
Verder is het een kwestie van wennen. Ik kon toen ik begon ook niet zo goed zitten, je balans is een beetje anders en dat vergt gewoon tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:48

Je zit iig netjes rechtop Haha!
Als je iets verder naar voren was gaan zitten (als dat lukt is het zadel dus iid te groot voor je), dan komen je benen al meteen in een betere positie.

Verder zijn er qua westernzadelzittingen heel veel verschillende soorten. Als je er dus net één treft waarin jij niet lekker zit is dat jammer als dat je mening over het westerrijden meteen zou bepalen.

Misschien iets meer lessen nemen en diverse zadels uitproberen Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:29

Mee eens wat hierboven gezegd wordt.. De westernhouding in de pleasure is gelijk aan die voor de dresuur. Je schouder, heup en hak moeten één lijn vormen. Je zit dus idd te ver naar achteren gedrukt in het zadel dat idd te groot is voor je.

Zowel in de western als in de dressuur rij je met je zit/benen en niet alles met teugel of alles met been zoals je omschrijft.

Ik kan niet zitten in dresuuur zadels, maar dat is vooral omdat de zadel waar ik in heb gezeten mij niet pastten..

Heel goed ( en dapper) van je om deze foto zo te plaatsen. Leermoment voor iedereen!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:56

ja ik wou wel even weten waar t aan lag enzo.. ik had ook echt blaren toen ik trg kwam van die paardrijvakantie! maar nu ben ik wel even benieuwd hoe het zit met de maten van die zadels? ik heb maat 34/36 in mn broeken enzo en met een dressuurzadel pas ik t best in een 16/17 inch Tong uitsteken
hoe zit dat bij westernzadels? ennuh hoe zit t met de modelen van de zadels, welk model heeft wat voor een soort zit?
sorry dat ik zo veel vraag Tong uitsteken ik heb totaaal geen verstand van western! maar ik vind t gwoon prachtig en wil er graag meer over te weten komen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:15

Ik pas met mijn 38/40 nog met gemak in een normale 15" (dat is 17" engels). Jij zou dus zelfs nog in een 14/14,5" passen.
Die zul je hier echter niet veel zien. De 16" is is eigenlijk wel een standaardmaat. Op manege's waar ook veel kinderen rijden willen ze nog wel eens een 14,5/15" hebben.

Hoe kleiner de zit hoe smaller hij ook wordt. En dat zit dus ook weer prettiger.

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:25

Ik weet niet of ik het goed zie op de foto maar volgens mij heb je een gewone rijbroek aan.

In het begin reed ik daar ook mee en had ook problemen met het zitten.
Mijn ervaring is dat de stof van een gewone rijbroek niet lekker zit op bijvoorbeeld een suede zitting.
Probeer eens een wrangler, je hoeft niet gelijk een hele dure te kopen hoor.
En inderdaad zoals gezegd, het is een heel verschil als je een dressuurzadel met wrongen gewend bent.

Gewoon doorzetten hoor Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:35

Westernzadel is niet gelijk aan westernzadel. Het kan dus heel goed zijn dat de zadels waar je tot nog toe op hebt gereden niet de goede waren. En het is idd even wennen, maar als dat eenmaal gebeurd is, zit het gewoon als een huis!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 18:42

dankjewel voor de tips Haha! . ik wil ben dus idd een beetje aant uitvogelen met die westernzadels enzo.. ik heb een haflinger van 1.5 jaar oud waar ik dalijk trektochten-endurance achtig mee wil rijden.. en een westernzadelachtig zadel leek me perfect en ben me alvast aan het verdiepen zodat ik goed op de hoogte ben als mn paardje 3 is, en ik dus met m kan gaan beginnen. maar ja ik heb dr dus eigenlijk bijna geen ervaring mee. ik heb nu even geinformeerd bij Vaquero, mn verhaal uitgelegd enzo... hun zeggen dat de beste keuze is om een zadel te laten maken tegen die tijd, dan zou ik er volgens hun op kunnen vertrouwen dat hij een perfecte pasvorm krijgt voor mijn paard en voor mij en dat hij perfect is voor wat ik dr mee wil. dat klinkt natuurlijk allemaal heel mooi enzo, maar dr zal ook zeker wel een aardig prijskaartje aan vast zitten..
daarom wil ik eigenlijk echt eens een keer in een westernzadel zitten wat mij ook goed past en daar wat ervaring mee opdoen..
weet iemand waar ik dan terecht kan?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:46

manege in de buurt ?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:19

Ik heb ook altijd dressuur gereden en ben pas sinds kort "om" naar western. Ik heb eerst op een paar westernzadels gereden van "medewesternrijders". Ook enkele verschillende zadels op rug van mijn paardje gehad en ik moet zeggen, 80% vond ik afschuwelijk zitten, en de overige 20% ben ik helemaal weg van. Dus ik vind het vrij persoonlijk. Ik heb nu zelf een superfijn zadel (omdat ik ondertussen wel wist wat ik wilde) Na vier !! uur testrijden, was ik er eindelijk uit...Ik heb zelf een normaal postuur en heb maat 15 1/2. Mijn "probleem" is dat ik bij grotere westernzadels te ver naar achteren ga zitten, dat heb ik met mijn eigen zadel niet. Veel succes en als ik jou was zou ik als het even kan lekker op je gemakje zadels uitproberen (bijv. op andere paarden) en tegen de tijd dat je paardje er klaar voor is weet je in ieder geval of een westernzadel de moeite waard voor jezelf is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 07:48

Je moet idd erg wennen aan de zit, want je zit meer op je kont (dus voor je gevoel iets onderuit gezakt). Ik moest dat als dressuurruiter ook echt leren! Nu zit ik als een huis en als mijn paard eens een beetje opzij schiet zit ik nog net zo stevog en raak ook mijn beuegels niet kwijt (wat bij mijn dressuurzadel now wel eens gebeude). En een spijkerbroek zit idd fijner dan een rijbroek. Gewoon oefenen en nog vaker western rijden!!! Haha!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:51

Zelfde commentaar als al het bovenstaande, maar wil nog even extra benadrukken dat een spijkerbroek toch al een stuk verbetering kan geven. Als ik mijn gewone, oude engelse rijbroek aan heb (omdat mijn spijkerbroeken in de was zitten of omdat ik ook met mijn veelzijdigheidszadel heb gereden), dan glibber ik uit het zadel en heb geen houdvast meer.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 19:12

wat voorn soort zadel zouden jullie adviseren, en welke zadels hebben jullie en vooral WAAROM heb je voor dat zadel juist gekozen? welke vinden jullie het meest geschikt voor een stevige buitenrit/trektocht? ik heb overal en vooral in de regio geinformeerd over Vaquero, en tot mijn verbazing komt deze zadelmaker niet positief uit de bus.. dus daar ga ik liever niet heen na het horen van deze berichten.
welke zadelmaker/merkzadel adviseren julllie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:23

Ik zou gewoon eens een aantal merkzadels uitproberen. Eerst proberen of het op je paard past, en dan zelf eens erin gaan zitten. Is vooral een kwestie van smaak welk merk je het fijnst vind, de kwaliteit van de merkzadels als billy cook en continental is allemaal even goed.
Er zijn meerdere zadelmakers die door het hele land komen.

Ik heb zelf een barefoot arizona. Héérlijk voor lange ritten, niet te duur, en het past op een boel paarden, groeit zelfs mee met mn paard.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:41

In het begin toen ik omschakelde, had ik bijna hetzelfde voor. De eerste keer in een westernzadel was een ramp! Ook al zat ik op een westernzadel in de westernles, toch zat ik er nog "engels" op.
Wat ik heel goed vind is een endurancezadel met westernlook van continental equiflex. Is heel goed voor het paard en de westernstijgbeugelriemen zijn lichter dus je kan gemakkelijker je benen bewegen. Het is natuurlijk niet een echt westernzadel, maar als je toch geen wedstrijden doet... En zoals al gezegd is het persoonlijke smaak van het materiaal van de zitting, en ik heb ook de indruk dat de meeste zadels (van ranches, maneges,...) niet goed zitten. Wat je ook kan helpen is om met je benen niet "rond" je paard te willen zitten, maar er slechts "tegen".

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:14

moniekk schreef:
of omdat ik een dressuurzadel gewent ben en het hele westernrijden gewoon niet kan omdat ik gewent ben alleen met mn benen te werken en niet met teugels alles te doen?

Als het bedoelt was, zoals ik het lees, zit je fout.
Met western is het de bedoeling júist met je benen te werken, en zo min mogelijk met je teugels.
Je moet sturen met je benen, en bij dressuur ben je toch meer met je teugels bezig dan bij western? Van dressuur heb ik niet zoveel verstand dus ik kan ernaast zitten.

Voorderest; Tja, als je altijd op een dressuurzadel gezeten hebt, zal je zéker aan de zit moeten wennen Ja . Het zit erg anders, en zelf vind ik het [even offtopic] heerlijk zitten!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 16:15

bij de dressuur werk ja eigenlijk bijna alleen maar met je benen, teugels gebruik je alleen om m aan de teugel te krijgen en stelling te vragen. mij werd verteld dat je met western zoveel mogelijk de teugels moest gebruiken Clown

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:53

Ik zou zeggen: kom eens langs. Tenslotte woon je bij ons om de hoek. Wij hebben vijf quarters en een veulen. Als je wilt kun je een keertje op Rusty rijden (zie onze website) en we hebben drie verschillende zadels die je qua zit eens kunt proberen (hoewel het zadel van mijn man veel te groot voor je is). Maar twee verschillende zadels zijn waarschijnlijk wel jouw maat en ze passen allebei op Rusty.
Laatst bijgewerkt door Redneck op 20-07-07 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:56

@ Taat_ : sturen doe je toch echt met je teugels hoor. Vandaar de term neck-reining. En uiteraard met je zit.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:04

heb je zelf je beugels op maat gedaan?
Toen ik net overstapte op een westernzadel omdat mijn VP niet anders had, viel mij op dat de beugels bij de lessen wel erg lang moesten, hier moest ik ook heel erg aan wennen tijdens het rijden en dit kwam mijn zit aan het begin ook helemaal niet ten goede. Door langere beugels dan gewend krijg je automatisch de neiging je benen af te steken nl omdat je niet zo makkelijk je knie kunt buigen als met korte.
Toen ik met de beugels een stukje korter mocht gaan rijden ging het ineens veel beter en ben ik het van daaruit gaan uitbouwen. Inmiddels gaat het prima.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 10:13

@Redneck: echt super lief aangeboden, dit kan ik niet afslaan lijkt me echt leuk Haha! !
@lejo: ik heb altijd dressuur gereden en ben dus gewent om met lange beugels te rijden, kan zelfs niet goed zitten als mijn beugels niet lang zijn want dat beknelt mn zit vind ik.
maar hopelijk kom ik er uit als ik een keertje bij redneck dr paarden in het zadel heb gezeten Cool

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:30

Tsja, maar bij een westernzadel moeten de beugels wat korter dan bij een dressuurzadel. Mede in verband met de heel andere zit.

Laat maar weten wanneer je wilt komen, dan spreken we wat af!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:11

Leuk die verschillende reacties!
Ik heb dan weer meer in westernzadels gezeten dan dressuur maar heb met beide niet zoveel problemen.
't zit gewoon anders.
Op dit moment heb ik een fabriekszadel van Crates voor m'n Quarter, ligt goed, zit goed enz.
Voor m'n Appaloosa heb ik een Vaquero en die ligt super. I.t.t. jouw kennissen ben ik wél zeer te spreken over hen. Dat zadel was weinig duurder dan de Crates in de westernshop.
(Ook super service trouwens!)
Wat je rijbroek betreft; ik rij ook met beide broeken maar vind met een rijbroek nog t beste zitten. Vooral tijdens endurance wedstrijden zie je mij niet meer in een spijkerbroek!
Over 't rijden (en dat vind ik ook een grappige!) ik denk dat je in de 'Engelse' les meer met je teugels doet / leert te doen maar dat t verder niet zoveel uitmaakt; paardrijden is paardrijden!
Uiteindelijk (als je t heeel goed kan Knipoog ) zul je de teugels bij t western losser laten maar verder maakt t niet zoveel verschil. (als je tenminste een goede trainer hebt! Knipoog )
En de beugels; ook dat is persoonlijk. De een zit liever wat langer maar ik heb van de meeste westerntrainers (probeer er eens verschillende, is leuk om te merken dat ze t op sommige punten totaal niet met elkaar eens zijn! Haha! ) geleerd om vrij lang te zitten. Maar ook dat wissel ik nog wel eens af. Is ook afhankelijk van wat ik doe.

Succes en veel plezier!
P.S; endurance en westernrijden is trouwens prima te combineren! Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:30

@sflj Dan kan ik zeker al heeeeel goed rijden Tong uitsteken Clown