Wie heeft zijn paard laten chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:59

Ik heb vorig jaar mijn merrie ook laten chippen (bij NHS) Ze heeft er absoluut geen last van of van gehad. Ik zie niet in waarom een quarter perse een paspoort van de AQHA moet hebben. NHS is ook prima en misschien wel makkelijker. De reden dat ik haar heb laten chippen is niet zozeer i.v.m. het rijden van wedstrijden, maar vooral met het oog op weghalen. Vroeger hadden ze het merk in de tong staan en verschillende paarden zijn weggehaald en teruggevonden met een mishandelde tong. Je kunt ten alle tijde bewijzen dat het jouw paard is. Mijn paard staat nogal afgelegen in een wei en dan geeft zo'n chip een toch iets geruster gevoel. Professionals zullen ongetwijfeld wel een manier gaan vinden om die chip te omzeilen, maar het wordt ze toch weer wat moeilijker gemaakt. Bovendien zullen paardenverzekeringen dit in de toekomst waarschijnlijk wel verplicht gaan stellen. Net zoals je nu al hebt bij hondenverzekeringen.

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:35

als het niet had gehoeven zou ik ook niet voor het chippen gekozen hebben. maar is het terecht dat er zoveel ophef over gemaakt wordt? ik heb nog steeds geen concrete verhalen gehoord over wat voor vreselijke schade die chip heeft veroorzaakt.
maar nogmaals, zolang het in de westernsport nog niet vereist is stel het uit. dat heb ik ook gedaan totdat het verplicht werd.

ik denk alleen dat het niet lang op zich zal wachten of ook in de westernsport gaat er gechipped worden.

mijn paarden hebben geen enkele hinder ondervonden van die chip. niet bij het inbrengen, niet bij het bewegen en niet bij hun verdere bestaan. ik heb geen berichten gehoord waar ik van zou moeten schrikken of waar ik door zou beslissen mijn paard niet te laten chippen. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:42

Diefstal: Zolang er paarden verkocht worden aan mensen zonder chipper-reader weet je nooit zeker of dit een 'legaal' paard is.
Er zullen altijd misdadigers zijn die weten hoe een chip verwijderbaar/veranderbaar is.

Gezondheid: als er over 10 jaar niet al te veel problemen zijn ontstaan bij paarden die gechipt zijn, ben ik overtuigd Knipoog

Stamboeken: de papieren van een Quarter zijn voldoende duidelijk voor identifikatie/eigenaarschap. Dus is een extra paspoort voor mij overbodig.

Persoonlijk heb ik nog geen reden gevonden om 'pro' te worden. Vingers aflikken

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:58

SM: Stamboeken: de papieren van een Quarter zijn voldoende duidelijk voor identifikatie/eigenaarschap. Dus is een extra paspoort voor mij overbodig.

Even off-topic... Dit geloof ik eigenlijk niet helemaal... Wat doe je met paarden zonder aftekening, of gelijke aftekening, die niet dna-getest zijn. Trouwens, over die dna test..als je een paard koopt, ga je m dan eerst dna laten testen om te kijken of dat het een gestolen paard is?

De chip helpt hier ook niet tegen natuurlijk. Wel bij de kleine huisdieren volgens mij.

Als mijn paard gestolen wordt, vind ik dr gewoon niet meer terug, met of zonder chip, met of zonder papier... Scheve mond

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:59

En bij het AQHA en APHA kun je je paard DNA laten typen....veeeeeel betrouwbaarder en eenvoudiger!! Neem een plukje manen van je nieuwbakken paardje, gooi er een paar centen tegenaan en je kunt zien of dit paard overeenkomt met de DNA- gegevens die op het papier staan.
Als DLD al niet gaat chippen, zal het op europees niveau ook wel meevallen en wordt het vast niet verplicht. Ik wacht nog heerlijk een paar jaar af.......

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:05

Cer: je slaat de spijker op zijn kop Haha! . Maw je weet dus nooit 100% zeker waar je aan toe bent Knipoog
Gelukkig is Sugar een draak, die wil gewoon niemand hebben Knipoog

Citaat:
En bij het AQHA en APHA kun je je paard DNA laten typen....veeeeeel betrouwbaarder en eenvoudiger!! Neem een plukje manen van je nieuwbakken paardje, gooi er een paar centen tegenaan en je kunt zien of dit paard overeenkomt met de DNA- gegevens die op het papier staan
.
Ook hier worden weleens vergissingen gemaakt, een DNA-test is een indikatie en geen 100% feiloos instrument.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:15

Mijn paard is dus ook niet gechipt, evenals mijn andere (huis)dieren. Ik vind het onnodig. Je gaat mij niet vertellen dat een paard makkelijker wordt teruggevonden wanneer het gestolen is. Hoevaak wordt een paard gecontroleerd op een chip??

Overigens weet ik het fijne niet van het 'aan de wandel gaan' van die chippen, maar zolang ik nog niet MOET, doe ik het lekker niet Lovers

De chip helpt bij kleine huisdieren alleen wanneer het wordt opgenomen in een opvang of iets van die strekking. Ook bij de dierenarts wordt nooit gecontroleerd op een chip. Bij ons niet in ieder geval.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:04

Mijn Amerikaanse Appaloosa is 2 jaar geleden al gechipt. De hele stal deed het toen dus wij toen ook maar. Het chippen werd gedaan door iemand van het Nederlandse Appaloosa Stamboek en zodoende heb ik er ook een paspoort bijgekregen van het Nederlandse Appaloosa Stamboek. Mijn paard heeft nu dus dubbele papieren Lachen En ik ben ook verplicht om een gechipt paard te hebben aangezien ik wedstrijden rijd bij de NHS.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 23:06

Pcies, zolang de noodzaak niet bewezen is, waarom zouden we het dan doen?
Gelukkig is het voor ons nog niet verplicht

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 21:04

Henriette schreef:
Ik heb even op de site www.antichip.nl gekeken, maar daar wordt ik niet veel wijzer van, behalve dat in Duitsland is besloten om NIET te chippen.
Kortom, wat is de noodzaak om te chippen?


jeah, ben ik blij dat ik in duitsland ga wonen }>
ik ben nl ook tegen het chippen, en dan ook niet van plan om mijn paardjes zo'n ding in hun hals te laten stoppen.
om de reden die al velen aangegeven hebben. het wandelen van een chip, de gevolgen daarvan en dat bij diefstal je paard makkelijker zou worden gevonden geloof ik ook al niet.

overigens hoe heeft anky het dan voor elkaar gekrgen dat ze wel wedstrijden mag rijden zonder chip, het is toch verplicht bij de nhs Verward Verward
of ben ik nu erg blont.
ik ga maar weer denken, een naam doet wel heel erg veel.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 22:28

In principe is het niet verplicht. Als er controle is mag er ook een DNA test worden gedaan alleen worden die kosten aan de eigenaar berekend. Kost iets van 75 euro dacht ik. Tja, als je dan een paar wedstrijden achter elkaar controle hebt wordt het wel duur.....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 00:55

Anky kan gelukkig wel wat missen Knipoog

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:23

Henriette schreef:
Bij de NHS mag je niet met een on-gechipt paard meedoen aan wedstrijden, is dat bij de NRHA / AQHA/ WRAN wedstrijden al zo!? Ik dacht het niet.

Deelname aan NSIJP-wedstrijden mag ook met een ongechipt paard. Alleen al omdat we als ijslander-bezitters niks met de NHS te maken (willen) hebben. Wel worden -geloof ik- veulens geboren na 2001 standaard gechipt.

Ik ben dus niet verplicht mijn pony te laten chippen, tenzij het wettelijk verplicht wordt (haha). Dat hele gebeuren met medicijnen etc. bla bla die te lang in het lichaam blijven zitten waardoor het paard niet voor de slacht aangeboden mag worden vind ik ongefundeerd. Sluit dan paarden uit voor de slacht die niet gechipt zijn... en wie zegt dat mijn DA alles braaf in het paspoort noteert wat het paard aan medicatie krijgt. Daar zal ongetwijfeld ook ooit mee gesjoemeld gaan worden, dus... voor mij geen chip.

De noodzaak om te chippen zie ik niet zo, behalve dat het bepaalde instanties veel geld op gaat leveren.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 11:31

Ik lees hier wat dingen die door elkaar gaan... de chip staat LOS van het paspoort! De chip is voor westernpaarden niet nodig (voor wedstrijden e.d.) maar het paspoort is wél verplicht. Dat is'ie al bijna twee jaar, in europees verband, maar Nederland controleert er nog niet streng op. Wil je met je paard naar het buitenland, dan is het wel verstandig om een paspoort bij je paard te laten maken (NHS paspoort is voldoende, FCI-paspoort is véél duurder, maar NIET nodig!) Voor het buitenland moet 'ie dan wél ingeschetst worden óf gechipt, één van de twee is voldoende (ik heb een paspoort bij Dot waarbij ze ingeschetst is door m'n eigen dierenarts)
Dan even over dat zwerven... Er zijn veel wilde verhalen over het zwerven van een chip, maar bij paarden is dit niet mogelijk!! Iedereen heeft horror verhalen, maar allemaal 'gehoord van die en die'... ik heb nog nooit een geval persoonlijk meegemaakt, en iedereen die ik vraag ook niet (ook geen chippers of dierenartsen!) Bij paarden wordt de chip n.l. in een spier ingebracht waar deze ingekapselt wordt.
Bij katten en honden wordt de chip onderhuids in gebracht (dus niet in een spier) en dán kan de chip wél gaan zwerven, maar alleen in de onderhuidse vetlaag, dus een chip die in een long of hart o.i.d. beland is niet mogelijk!
Het kan in een enkel geval wél gebeuren dat de chip door het lichaam weer wordt uitgestoten, maar dat gebeurd dan ook binnen een paar dagen na het chippen, voordat het wondje dicht is, en meestal omdat de eigenaar de aanwijzingen over rust en verzorging niet opvolgt.
Overigens hoeft het chippen niet pijnlijk te zijn... maar veel hangt zoals altijd met de ervaring van de chipper af. Als ze goed kunnen prikken hoeft het paard er niet veel van te merken.

Ik ben niet voor of tegen chippen, ik vind dat ieder voor zich moet uit maken of 'ie het wel of niet doet (zolang het nog niet verplicht is. ) Ik heb alleen wel een hekel aan het 'verzinnen' van argumenten. Kijk alleen naar de feiten en beslis dan.

Feit is dat het, voor zover nú bekend (en het wordt al véél langer gedaan dan meeste mensen weten, in de draverij, maar ook in dierentuinen bijv. wordt al tientalle jaren gechipt, dit is absoluut niet iets nieuws!!) is het niet schadelijk voor het dier (detail: leden van het koninklijk huis zijn ook gechipt!! Zouden ze dat doen als er een gezondheidsrisico aan zit??).

Feit is ook dat het geld kost (en wie wordt daar beter van?) en dat het nog niet verplicht is...

Fly was gechipt (die kreeg ik gratis van een bevriend dierenarts die er één over had van z'n eigen paarden).
Dot is niet gechipt (was nog te jong toen Fly d'r paspoort bij d'r chip kreeg op een chipdag die ik zelf georganiseerd had. Nu wacht ik toch liever tot het écht verplicht wordt en is ze ingeschetst in haar paspoort.).