Westernzadel, kunststof of leer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Westernzadel, kunststof of leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 22:36

Ik ben op zoek naar een Haflinger waar ik recreatief western mee wil gaan rijden en vooral veel buitenritten, dus wil ik een westernzadel omdat ik dat -zeker met een lange buitenrit- veel lekkerder vind zitten.

Nu heb ik weinig verstand van westernzadels, een kennis van mij rijdt op internationaal niveau western en heeft voor elk onderdeel een apart zadel! Mijn bedoeling is recreatief trail en pleasure te doen. Wat voor westernzadel kan ik daarvoor aanschaffen?

Kan dat ook met een kunststof zadel? Of is dat niks?

Graag ervaringen en tips! THANX!
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 23-08-02 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:58

Kunststof zadel...ja...het is waar je van houdt. Opzich zit het prima, maar ik heb liever een leren zadel.

Maar eeh, nu wil ik toch weten wie die kennis is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:04

Tja, je KUNT alles met een westernzadel.... maar mijn voorkeur zou het niet hebben. Ik wil leer onder m'n kont, en een houten boom.....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:04

Juist Sonja, ik kon het even niet helemaal onder woorden brengen, maar dat bedoelde ik dus Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 23:09

Oke, leer. Maar waar moet ik op letten bij aankoop? Ik ga niet voor een Billy Cook, zou wel willen, maar heb de Billy Cook centjes niet Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:18


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 00:43

Met de Wintec's is ook niets mis mee hoor. En dat is een wat schappelijkere prijs dan een leren zadel. Om te beginnen zou ik een Wintecje aanbevelen.

Maar uiteindelijk zal het paard beslissen wat hem het beste past. Stel dat je een Haflinger koopt, daar zul je niet zo een-twee-drie een passend zadel bij hebben.

Maar mij mening is: Eerder een goede Wintec dan een leren/kartonnen zadel van de zadelmarkt.

En als je echt riant wilt zitten: een Billy Cook is echt niet verkeerd.... Schijnheilig

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 01:09

Er mankeert zoals Cassidy al zei echt niets aan een Wintec! Ze zijn over het algemeen, juist voor recreatief gebruik zeer geschikt. Ze kunnen goed tegen regen, ze blijven goed in model, tja, het is geen leer, maar daar merk je weinig van, ze zitten ook nog lekker!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 08:44

Cassidy schreef:
En als je echt riant wilt zitten: een Billy Cook is echt niet verkeerd.... Schijnheilig


Heb op mijn oude manege op een Billy Cook zadel gereden, schijnen de Rolls Royce onder de westernzadel te zijn?

Maar goed, zit heerlijk I know. Alleen wil mijn portomonnee nu ff geen Bily Cook zadel! Haha!

Die Wintec western zadels, waar koop ik die? Gewoon bij Hypodrama bv?

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:38

Pardon? Billy Cook de Rolls Royce? Nou nee. Middenklassertje, van heel goedkoop to duur. Wel goed hoor, maar er zijn veel betere merken. Ik heb zelf een Crates, niet goedkoop, maar ikzie wel waarom dit merk niet goedkoop is....
Kijk eens even op www.sablou.nl, daar staat goede info.
Of laat je informeren bij een goede westernstore. Overigens is Westwood in opmars...zit perfect en is redelijk geprijst.
Ik heb in de USA een Wintec besteld, een allrounder, voor mijn WPNner en krijg m binnenkort binnen. Weet absoluut niet hoe ie zit, dus ik laat even weten hoe en wat...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:12


Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:23

Hee Cassidy, ik heb die distributeur gebeld omdat ik een zo'n wintec wilde hebben...kreeg maar 1 adres door, die een allrounder had liggen, ook nog eentje maar..
Duur joh!
Ik heb toen maar zelf de stoute schoenen aangetrokken en m uit de USA laten komen. Nou, je moet er even op wachten, (4 weken) maar alles bij elkaar opgeteld ben je de helft goedkoper uit!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:30

Ik denk dat Buitenzorg heel blij is met jouw tip. Maar pas wel op dat je jezelf niet rijk rekent, want er komt nog transport, invoer en belasting overheen. En dan zou je erachter kunnen komen dat het toch niet zo goedkoop is geweest....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 10:59

Thanx voor alle tips..... Die Wintec kunststof is wel erg mooi om te zien!

Ik kan ook kijken naar tweedehands leren western denk ik....
Nieuw leer ben ik zowiezo niet zo'n voorstander van, moet alles nog soepel worden! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 11:02

Tweedehandsjes zijn ook duur hoor. En een goede tweedehands is moeilijk te vinden.

En een nieuw westernzadel is niet zo pijnlijk als een nieuw dressuurzadel. En een nieuw zadel gaat wel naar je kont zitten (excuseerd het woord), en de stijgbeugels/fenders kun je met een bezemsteen in model draaien...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 11:23

Ik ga dus ook beginnen met tweedehands. Wintec zit niet verkeerd, het is maar net wat je prefereert en wat beter op je paard ligt.
Ik ben dus wel op zoek naar een Billy Cook (dat vind ik dus wel de Rolls Roys, en ik heb niet alleen op BC's gereden), tweedehans. Ik weet dat het niet goedkoop is (reken maar op een 900 euro), maar ik heb het er voor over. Naast dat het goed op mijn paard moet liggen, vind ik het wel geinig als ik ook zonder pijn in mijn reet van mijn paard af kom Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 11:43

Tja, smaken verschillen wat betreft de zit. Ik rij op een Big Horn van tig jaar oud, en dat is mijn Rolls....

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 16:11

Cassidy schreef:
Ik denk dat Buitenzorg heel blij is met jouw tip. Maar pas wel op dat je jezelf niet rijk rekent, want er komt nog transport, invoer en belasting overheen. En dan zou je erachter kunnen komen dat het toch niet zo goedkoop is geweest....


Ik heb de douanewaarde (invoerrechten) lvooraf aten berekenen door de douane en omdat het kunstof is en geen leer, komt ie in een goedkopere klasse....Verder weegt het veel minder natuurlijk, daardoor is het verzenden overzee ook minder. Het enige echt dure eraan is de BTW, 19 % over aankoopbedrag, shipping en inklaring bij elkaar. Ik wil gewoon eens kijken of het een leuk zadel is, voor het bedrag kan ik me er niet echt een buil aan vallen.
Leer is in tegenstelling tot kunstof wel heel duur aan invoerrechten en een goed merk leren zadel kan je beter hier kopen. Tenzij je een container vol kan laten komen....

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 16:26

Wat vind je van deze Bighorn? Ook kunstof!
Afbeelding

Ik vind m erg cool!
Cool

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 17:22

en de kleuren, gewicht en maten van de Wintec zijn: Sizes: 38cm/15", 40cm/16"
Weight: 8.28 kg / 18 lbs 2 oz
Colour: Black, Brown & London Tan

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

zadelmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:46


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: zadelmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:47

silleke schreef:


Daar waren we het nou net over eens dat je DAAR nou net NIET moet kijken....

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:50

Kijken kan geen kwaad, maar kopen... Huilen

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 16:14

Inderdaad is het goed eens te vergelijken...die Wintec bv met de kunstof uitvoering van Leen uit Urk!
Zoek de verschillen!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 17:01

Als ik jou was zal ik eens een paar westernzaken af gaan en daar eens naar de prijzen gaan kijken en zadels passen.
Door zadels te passen(nu eerst even voor jezelf) kun je een indruk krijgen wat je lekker vind zitten en daarnaast kun je prijzen vergelijken en kijken wat binnen jou budget valt.