kleur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 10:56

Ik blijf erbij dat een reddun altijd een rood/bruine aalstreep moet hebben en een gewone dun een zwarte, want die komt van bay af.
De kleur van het haarkleed kan varieren van gelig tot zeer donkerrood.
Jesdepes: Lethal White is iets anders als 2x de verdunningsfactor. 2x de CR-factor geeft een cremello of perlino. Terwijl LW een dodelijk genetisch defect is die vaak aangetroffen wordt bij Overo's, maar kan ook bij egaal gekleurde paarden aanwezig zijn. 2x LW is dus 99,9% dodelijk. Het komt vaker voor bij paarden met veel wit, maar heeft daar eigenlijk niks mee te maken. Het veulen kan nl geen vocht/voeding uit de darmen opnemen en zal binnen 24 uur aan koliek sterven. Middels een bloedtest kan het LW-gen worden aangetoond en zo kan worden voorkomen dat er LW-veulens geboren worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:17

Bij Lethal White (OLWS) kunnen tijdens de embryonale ontwikkeling van het veulen bepaalde stamcellen waar later de kleurcellen en ook zenuwcellen in de ingewanden worden gevormd niet migreren (naar hun plaatse "wandelen") . Daarom zijn de veulens ook wit (naam lethal white) maar dat is niet de reden dat ze overlijden. Gedeeltes van de darm, en over het algemeen de endeldarm, zijn gevormd zonder zenuwcellen die de spieren darmen ertoe zetten om het voedsel verder te transporteren zodat het uiteindelijk in vorm van ontlasting naar buiten komt. Soms is er geen verbinding van de darmen met de anus. Het veulen sterft uiteindelijk aan verstopping en koliek als gevolg daarvan.

Er wordt geprobeerd het verlamde gedeelte van de ingewanden middels een operatie meteen na de geboorte te verwijderen, en soms een verbinding te maken met darmen en anus. Maar een pasgeboren veulen is erg teer en klein, en het is een hele grote ingreep, die niet overal doorgevoerd kan worden. Overlevingskansen voor een veulen met lethal white zijn erg klein.

Omdat lethal white recessief is, moeten vader en moeder getest worden op aanwezigheid van het gen, om onnodige geboortes van OLWS veulens te vermijden. Dit kan, zoals Sugarmiss al zei, met behulp van een eenvoudige bloedtest gedaan worden.

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:54

ik weet wat Lethal White inhoudt maar ik dacht dat het ook kon ontstaan bij een kruising tussen buckskin en dun...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:57

Jesdepes: dat kan in principe wel als beide ouders het gen dragen, maar dit zal maar bij een heel klein percentage paarden voorkomen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:29

dit nomenze gewoon dun
buckskin is lichter en geen aalstreep volgens mij