Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:Nu is het natuurlijk wel zo dat de voetas een correlatie heeft met de schouder, mits het paard goed gekapt is. Hoe schuiner de schouder hoe lager de verzenen. Ga je een paard nu bijv. NH bekappen waar lage verzenen gepropageerd worden dan breek je automatisch de voetas ophet moment dat de schouder wat steiler is dus misschien is het handig als de mensen daar eerst naar kijken. Een wig plaatsen is natuurlijk een prima oplossing maar had misschien helemaal niet gehoeven als het paard vanaf dag 1 op de juiste wijze bekapt zou zijn.
janderegelaa schreef:Nu is het natuurlijk wel zo dat de voetas een correlatie heeft met de schouder, mits het paard goed gekapt is. Hoe schuiner de schouder hoe lager de verzenen. Ga je een paard nu bijv. NH bekappen waar lage verzenen gepropageerd worden dan breek je automatisch de voetas ophet moment dat de schouder wat steiler is dus misschien is het handig als de mensen daar eerst naar kijken. Een wig plaatsen is natuurlijk een prima oplossing maar had misschien helemaal niet gehoeven als het paard vanaf dag 1 op de juiste wijze bekapt zou zijn.
Waratje schreef:Ben benieuwd hoeveel van de NB-brigade hier gaat reageren. Ik moet zeggen dat ik het stuk van Ron wel interessant vond, ga het nog eens nalezen als ik wat meer tijd en aandacht eraan kan besteden.
janderegelaa schreef:Wel of geen lage verzenen heeft niets te maken met welke manieren van kappen dan ook. Het heeft alles te maken met de hoek van de schouder en de stand van het kootbeen.
Steile schouder = steile koot = hoge verzenen
Schuine schouder = week gekoot = lage, vaak ondergeschoven verzenen.
Nu is het zo dat NB graag verzenen heel laag wil omdat veel van die wilde mustangs dat ook hebben en ze het misschien daarom beter vinden.
Ik denk dat er 3 belangrijke dingen zijn:
1. Als een paard niet op een ijzer hoeft, doe het dan ook niet want de natuurlijke werking van de voet wordt tegen gegaan.
2. De stand van de voet moet zijn zoals de schouder en kootstand dat wil en niet zoals iemand dat bedacht heeft.
3. Rommel alsjeblieft niet zelf maar laat het iemand doen die ervoor geleerd heeft.
P.S. ik haal er ook wel eens een vijl langs als het niet anders kan maar voor de rest de smid.
Arabesk schreef:Wat is er mis met het plakken van 'ijzers' (a.i. kunststof beslag of spuitijzers) ??Ik ben overigens tegen natural balance wanneer ze ijzers onder de hoeven slaan of plakken.