[WN] Probleemgevallen 3 lage hielen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RonAalders

Probleemgevallen 3 lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:50

Ik zal nog eens een veel voorkomend probleem proberen uit te leggen. Ik begrijp dat dit voor sommige mensen wat ingewikkelder gaat worden, maar het is nu eenmaal een erg veel voorkomend probleem. Het uit de wereld helpen van dit probleem zou vele blessures en trainingsproblemen op helpen lossen.

In onze sport komen veel problemen met voeten en rug voor. Gedeeltelijk komt dat door onze favoriete foklijnen, maar een ander belangrijke reden is dat de know-how in onze sport erg beperkt is gebleven tot een relatief kleine groep professionals. Dat is ook wel verklaarbaar omdat alleen die mensen in staat zijn om informatie elders op te doen. En om die informatie op te doen is nu eenmaal veel meer tijd nodig dan een paar weken een cursus in de USA volgen, daar zijn jaren voor nodig. Maar cursussen zijn een beginnetje natuurlijk, datwel. En het is goed te zien dat steeds meer mensen in onze sport tijd en geld inversteren in het naar Nederland halen van die know-how.

In onze sport blijkt een naar achteren gebroken voet-as veel voor te komen. Daar wordt eigenlijk maar zelden iets aan gedaan, terwijl het zo eenvoudig is als je weet waarop te letten. Op deze website heb ik zelfs verschillende malen schrijvers aarzeling uit zien spreken over het gebruik van bijvoorbeeld wigijzers of wigzolen bij paarden met een naar achteren gebroken voet-as. Terwijl juist de naar achteren gebroken voet-as mede verantwoordelijk is voor de kwaal die wij met onze QH's het meeste zien, namelijk hoefkatrol, of beter gezegd pijn in de achterste hoefhelft ("palmar hoofpain") overigens een belangrijk onderwerp tijdens de jaarlijkse Conventie van de AAEP -American Association of Equine Professionals- dit jaar.

Maar je moet natuurlijk wel in staat zijn die naar achteren gebroken voet-as te herkennen. Dus vraag 1. Wat is nu een naar achteren gebroken voet-as?

Op de foto "NegPA1" ( http://img184.imageshack.us/img184/5742 ... pa1di5.jpg ) zie je een foto van een voet met een naar achteren gebroken voet-as.

Zie je hoe plat de voet staat en hoe steil daardoor de koot? Dit heeft de maken met de relatie tussen de diepe buigpees en de oppervlakkige buigpees/tussenpees. Waarom is dat nu zo'n groot probleem? Het effect van de naar achteren gebroken voet-as op ondermeer de rug heb ik al eerder besproken. Ik hoop dat duidelijk is geworden (zie Probleemgevallen 2) dat zonder correct beslag top prestaties van jullie paarden onmogelijk zijn. Omdat ze zondermeer een belemmering vormen voor correct lichaamsgebruik. Zaken als overkruis gaan, wijd gaan tijdens de stop, knieactie bij een WP paard, en meer, zijn allemaal regelrecht terug te voeren op beslag. Of beter gezegd terug te voeren op problemen die belangrijk verlicht (en vaak verholpen) kunnen worden met correct beslag.

Maar ook voor de voet zélf is de naar achteren gebroken voet-as een probleem. Quarter cracks (hoefscheuren) zijn natuurlijk heel bekend, maar ook vele andere beschadigingen zijn het onvermijdelijke gevolg van een dergelijke voet stand.

Waarom is dat dan zo? Als je kijkt naar het plaatje "NegPA" ( http://img184.imageshack.us/img184/6181/negpacf2.jpg ) zie je een röntgen foto van het paard met de naar achteren gebroken voet-as. Je ziet hoe het onderste botje (het hoefbeen of P3) een heel andere hoek maakt met het daarboven gelegen botje (het kroonbeen of P2), dan de hoek die dit botje weer maakt met het dáárboven gelegen bot (het kootbeen of P1). De voet-as is dus duidelijk geen rechte lijn! Als je zou proberen een rechte lijn te trekken door het midden van de drie botjes, zie je dat bij het hoefbeen gewricht deze denkbeeldige lijn naar achteren knikt. De naar achteren gebroken voet-as noemen we dat al vele decennia lang.

Wat voor gevolgen heeft dat dan? Op de eerste plaats dien je je te bedenken dat de bewegingshoek van het hoefbeen gewricht (P3-P2) uitslag heeft naar voren (extensie) én naar achteren (flexie). Maar door de naar achteren gebroken voet-as is de beweging naar voren al gedeeltelijk gemaakt. De extensie kan dus over een kleiner bereik plaats vinden. Is dat dan erg? Dat een voet minder extensie heeft dan flexie is op zich bij dit gewricht geen probleem voor de beweging van de ondervoet. Maar bedenk je eens wat er gebeurt wanneer een dergelijke voet met de teen op een randje komt te staan, of wat ongelukkig in een afdruk van een voet in (bevroren?) grond terecht komt. De hiel van de voet zakt dan geforceerd in het gat en, de teen omhoog. Die extra extensie kan de voet niet meer aan en erg beschadigd iets. De eerste (misschien zelfs erge) blessure is er dan al.

Maar er is nog iets belangrijks. Doordat de de voet-as naar achteren gebroken is is ook de ondersteuning van de achterste hoefhelft onvoldoende. Zien jullie hoe gemeten vanaf het hoefbeen gewricht (het midden van de voet) de afstand naar achteren veel korter is dan de afstand naar voren? Vergelijk dat maar eens met de afbeelding van de voet zelf. Zien jullie dat zeg grofweg het midden van de kroonrand naar beneden maar een heel kort steun vlak oplevert en een heel lang afwikkel vlak? Er is hier geen sprake van een 50/50 relatie tussen steun en afwikkellengte. In dit geval is deze relatie eerder 60/40 of misschien wel bijna 70/30. Deze voet wil -als de pezen en spieren niet dag en nacht zouden werken om de voet vlak te houden- met de teen omhoog wippen. De voet wil eigenlijk achterover rollen! Zie je hoeveel een paard moet werken om alleen maar de voet in rust (!) al vlak te houden? Kun je nagaan wat het paard tijdens het galloperen moet doen!!!

In de foto "Redden" (http://img184.imageshack.us/img184/624/reddenwb5.jpg) zie je een voet met een naar achteren gebroken voet-as afgebeeld met daaroverheen hoe de botten in die ondervoet in deze voet geplaatst zijn door deze stand.

Hoe ziet dan een normale voet eruit? Dat zullen we ook moeten bekijken. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat we gaan sleutelen aan goede voeten! Kijk maar eens naar het plaatje HPA1 (http://img184.imageshack.us/img184/3074 ... pa1ls3.jpg). Dit is een voet waar eigenlijk niet zo heel veel op valt aan te merken, qua vorm en functie. Een goede rechte voet, goede hoorn kwaliteit en prima in staat om de belastingen die er van gevraagd worden op te vangen.

Op de röntgenfoto HPA (http://img320.imageshack.us/img320/5980 ... hpazj1.jpg) zien jullie de röntgenfoto van deze voet. Zie je hoe mooi recht de voet-as is? Alleen op deze wijze kan van een voet verwacht worden dat hij de zware belasting van training aan kan én nog heel blijft ook. En dat heel blijven geldt daarmee ook voor andere delen van het been (pezen) en bijvoorbeeld de rug, de hakken en de knieën.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie.

Ronald Aalders

[edit Romkabouter] Links op de goede plaatsen gezet[/edit]

spotless

Re: Probleemgevallen 3 lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:37

Ik dénk dat ik begrijp naar welke afbeeldingen je in je tekst verwijst, maar kun je voor de duidelijkheid nog even de 'namen' van de foto's erbij vermelden? Als dat niet meer lukt dan is er vast wel een mod die dat voor ons kan regelen...
Erg interessant leesvoer weer Vingers aflikken

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 01:00

Als ik wist hoe deed ik het!

Maar de bovenste foto is "NegPA1"; die daaronder "Redden", dan komt "NegPA"; daarna "HPA" en de laatste is "HPA1".

Helpt dat?

Ronald Aalders

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 01:06

Nu is het natuurlijk wel zo dat de voetas een correlatie heeft met de schouder, mits het paard goed gekapt is. Hoe schuiner de schouder hoe lager de verzenen. Ga je een paard nu bijv. NH bekappen waar lage verzenen gepropageerd worden dan breek je automatisch de voetas ophet moment dat de schouder wat steiler is dus misschien is het handig als de mensen daar eerst naar kijken. Een wig plaatsen is natuurlijk een prima oplossing maar had misschien helemaal niet gehoeven als het paard vanaf dag 1 op de juiste wijze bekapt zou zijn.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 02:15

Helpt zeker.

De "redden" foto ziet er voor mij minder 'erg' uit als "NegPA1" maar misschien komt dat omdat je minder been ziet, zeg maar. (Ik heb niet echt een 'timmermansoog', daarom ben ik maar met een timmerman getrouwd Knipoog )
Ik kan me goed voorstellen dat een wig in dit soort gevallen uitkomst kan bieden. Maar kom je daar ooit nog op een of andere manier van af dan of zit zo'n paard daar levenslang aan vast?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 08:50

Als die hoefsmid van de verzenen af blijft kán het wel goedkomen als het een menselijke fout was. Een voet met een van nature gebroken as krijg je heel moeilijk goed en als het dan lukt moet je het toch heel goed in de gaten blijven houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:13

*domme vraag*:

Heeft zo'n voetas alleen betrekking op de voorbenen, of ook op de achterbenen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:40

janderegelaa schreef:
Nu is het natuurlijk wel zo dat de voetas een correlatie heeft met de schouder, mits het paard goed gekapt is. Hoe schuiner de schouder hoe lager de verzenen. Ga je een paard nu bijv. NH bekappen waar lage verzenen gepropageerd worden dan breek je automatisch de voetas ophet moment dat de schouder wat steiler is dus misschien is het handig als de mensen daar eerst naar kijken. Een wig plaatsen is natuurlijk een prima oplossing maar had misschien helemaal niet gehoeven als het paard vanaf dag 1 op de juiste wijze bekapt zou zijn.

Amen Afgod
Alle foto's zijn leuk, maar zolang niet het hele been inkl. schouder geplaatst wordt kun je niets van de stand zeggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:15

janderegelaa schreef:

abo

vanavond hier een reactie op Vork

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:49

[edit Romkabouter]off topic reacties verwijderd[/edit]

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:50

Nog een blonde vraag:
Wat is eigenlijk 'NH' bekappen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:56

Er zijn " wilde "paarden ( mustangs ) bekeken op wat voor een manier hun hoeven afslijten en mensen die willen proberen die hoefstand ook aan hun paard te geven d.m.v. bekappen. Op zich niets mis mee alleen heb je zoals bij zoveel dingen hier ook weer extremen in. Zoals mensen die dan een 1 daagse cursus volgen en vervolgens denken dat ze zelf hun paard kunnen bekappen. Vaak zijn dit ook weer mensen die vinden dat een paard met -10 best zonder deken buiten kan staan "want in het wild doen ze dat ook ".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:04

Oh is dat NB bekappen?

PS.*offtopic* -10 zonder deken kan toch nog wel?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:24

Yessss..........dat is NB. Op zich niets mis mee, alleen niet voor ieder paard geschikt en al helemaal niet voor doe het zelvers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:27

MIsschien moet er dan ook een term ZV bij komen Knipoog
Dat doe ik nl al jaren en ik ben nog niet eens naar een dagcursus geweest Cool

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:36

-10 zonder deken heb ik minder problemen mee dan +2 met natte sneeuwbuien zonder deken. Nat met wind is veel erger dan droge kou. Maar dat is ernstig off topic Tong uitsteken
Ben benieuwd hoeveel van de NB-brigade hier gaat reageren. Ik moet zeggen dat ik het stuk van Ron wel interessant vond, ga het nog eens nalezen als ik wat meer tijd en aandacht eraan kan besteden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:36

[edit Romkabouter]offtopic reacties verwijderd[/edit]

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:40

Waratje schreef:
Ben benieuwd hoeveel van de NB-brigade hier gaat reageren. Ik moet zeggen dat ik het stuk van Ron wel interessant vond, ga het nog eens nalezen als ik wat meer tijd en aandacht eraan kan besteden.

Ik moet er ook even voor gaan zitten vandaar mijn aboo'tje. Dit topic werd aangehaald in een ander topic in een discussie over wel of geen lage verzenen etc. Zo kwam ik hier terecht. (Ik zit niet constant te googlen op bekappen ofzo, maar ik kijk wel elke dag op bepaalde onderdelen op bokt.)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:46

Wel of geen lage verzenen heeft niets te maken met welke manieren van kappen dan ook. Het heeft alles te maken met de hoek van de schouder en de stand van het kootbeen.

Steile schouder = steile koot = hoge verzenen
Schuine schouder = week gekoot = lage, vaak ondergeschoven verzenen.

Nu is het zo dat NB graag verzenen heel laag wil omdat veel van die wilde mustangs dat ook hebben en ze het misschien daarom beter vinden.

Ik denk dat er 3 belangrijke dingen zijn:

1. Als een paard niet op een ijzer hoeft, doe het dan ook niet want de natuurlijke werking van de voet wordt tegen gegaan.

2. De stand van de voet moet zijn zoals de schouder en kootstand dat wil en niet zoals iemand dat bedacht heeft.

3. Rommel alsjeblieft niet zelf maar laat het iemand doen die ervoor geleerd heeft.

P.S. ik haal er ook wel eens een vijl langs als het niet anders kan maar voor de rest de smid.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:02

Even voor de duidelijkheid, met NB wordt hier Natuurlijk Bekappen bedoeld en niet Natural Balance neem ik aan? Want met dat laatste is imo niets mis.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:19

Bij natuurlijk bekappen wordt bekapt vanuit de gedachte dat het hoefbeen parallel aan de grond moet zijn en veel minder vanuit de juiste voetas. Het is niet zo dat het één het ander uitsluit. Een juiste hoefas zoals die wordt voorgeschreven door de traditionele manier van bekappen en beslaan kan heel goed samengaan met een hoefbeen parallel aan de grond. Maar:

Ramey schrijft in zijn book 'making natural hoof care work for you': "Ik heb ontdekt dat wanner je de hoef laat groeien zoal hij wil groeien en het paard geen pijn heeft dat je bijna latijd vanzelf de juiste voetas krijgt. Ik weet uit ervaring dat het een bijzonder slecht idee is om ten behoeve van de voetas de natuurlijke vorm van de hoef aan te tasten"
Frans Veldman voegt hier in zijn boek 'natuurlijk bekappen' aan toe: "De voetas is voor onze manier van bekappen niet relevant. We kunnen er toch niets aan veranderen zonder hoef geweld aan te doen. Gelukkig blijft dat bij een goed bekapping de voetas uiteindelijk vanzelf de juiste hoek aanneemt" en "We beschouwen de voetas dan ook als een academisch gegeven dat geen praktisch belang heeft voor de bekapping. De hoef zal bij een consequent uitgevoerde bekapping waarbij de zool wordt aangehouden vanzelf de juiste stand aannemen"

Ik ben overigens tegen natural balance wanneer ze ijzers onder de hoeven slaan of plakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:51

janderegelaa schreef:
Wel of geen lage verzenen heeft niets te maken met welke manieren van kappen dan ook. Het heeft alles te maken met de hoek van de schouder en de stand van het kootbeen.

Steile schouder = steile koot = hoge verzenen
Schuine schouder = week gekoot = lage, vaak ondergeschoven verzenen.

Nu is het zo dat NB graag verzenen heel laag wil omdat veel van die wilde mustangs dat ook hebben en ze het misschien daarom beter vinden.

Ik denk dat er 3 belangrijke dingen zijn:

1. Als een paard niet op een ijzer hoeft, doe het dan ook niet want de natuurlijke werking van de voet wordt tegen gegaan.

2. De stand van de voet moet zijn zoals de schouder en kootstand dat wil en niet zoals iemand dat bedacht heeft.

3. Rommel alsjeblieft niet zelf maar laat het iemand doen die ervoor geleerd heeft.

P.S. ik haal er ook wel eens een vijl langs als het niet anders kan maar voor de rest de smid.

In grote lijnen zijn we het eens hierover.

Ook ik ben voor begeleiding van een prof. We weten allemaal hoe 'zelf prutsen' kan uitpakken zie de welbekende waarschuwingssite Clown

Verder ben ik met je eens dat een voorgeschreven as of hoek niet star gehanteerd moet worden, maar zoals jij al zegt kijk naar het paard.

En over het tegengaan van de natuurlijke werking van de hoef door een ijzer zijn we het ook eens.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:23

[edit Romkabouter]off topic reacties verwijderd[/edit]

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:24

Arabesk schreef:
Ik ben overigens tegen natural balance wanneer ze ijzers onder de hoeven slaan of plakken.
Wat is er mis met het plakken van 'ijzers' (a.i. kunststof beslag of spuitijzers) ??

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:26

Ze geven nog altijd flinke trillingen door en zorgen er voor dat de zool en straal geen contact maken met de grond.