laten dekken ja of nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanita

Berichten: 388
Geregistreerd: 01-02-02

laten dekken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 10:35

Hoi ik heb een quarter van nu 12 jaar. Ik kan haar laten dekken door de mensen waar ik haar heb gekocht. De man vond het jammer dat het zo moeilijk met haar ging. Hij bood mij aan haar gratis te laten dekken en het veulen voor mij is. Ik weet niet of ik dit moet doen. Zijn er veel risico's of niet. Kan het nu nog of is het beter volgendjaar maart april?
Ze is dan 13. Ze wordt in februari 13.
Ik twijfel gewoon. ik heb namelijk alleen haar en als er wat gebeurt ben ik haar misschien wel kwijt.
Graag hoor ik jullie mening.
Bedankt

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:39

Heeft jou paard dan iets ofzo ???Anders moet het toch lukken soms dekken ze nog met pony's van 20 jaar.En jou paard is 12...de kansen dat je paard sterft door een bevalling is klein volgens mij.Waarvoor ben je bang dan ?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 11:05

Qua leeftijd is het inderdaad geen enkel probleem. Zelfs voor een eerste veulen kan dat makkelijk. Als ze iets mankeert, dan is het wel een goed idee om na te gaan of het gebrek eventueel erfelijk is (of problemen kan opleveren bij de dracht/bevalling). Je wilt natuurlijk niet straks met twee probleempaarden zitten ... En wat voor hengst biedt de verkoper aan?

hanita

Berichten: 388
Geregistreerd: 01-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 12:58

Ze is helemaal gezond. Maar de man zei dat het wel een goed zou zijn om haar eens te laten dekken. Eventuele eierstokproblemen zijn zo optelossen. Ik heb haar gekocht bij een grote handelaar in quarters en paints. Ik krijg een paint er op die heel rustig van karakter is omdat mijn paard nog wel een heethoofd is.
Als hij intussen een rustige quarter krijg gaat die er op.
Ik weet gewoon niet de risico's. Ik heb haar net. Best veel problemen gehad en ik wil haar gezond houden. Ze heeft wel eerder veulems gehad. Deze handelaar zilde ook met haar gaan fokken. Ze is erg mooi vinden ze. Ik heb nu al een bod voor haar veulen van 2 verschillende mensen. Wat er ook uitkomt. Maar mijn grootste angst is dat ze dood gaat bij de bevalling ov dat er iets met de zenuwbaan gebeurt. Vandaar jullie mening.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 13:14

Hoi,

Een veulen is natuurlijk erg leuk, maar kost ook veel tijd, opvoeding & geld....
Hier zul je dan ook afspraken over moeten maken.... wie betaalt dat?
En als er nu wat met het veulen gebeurt?
Het is leuk als er wel 2 mensen zijn die het veulen 'nu al' willen kopen... maar heb je hier ook zekerheid in?

Dit zijn, lijkt mij, toch wel moeilijke dingen... buiten het feit om, dat jij je merrie 'beschikbaar' stelt....
Als je zelf een beetje bang bent om haar kwijt te raken, zou ik het niet doen.....
Als je het uit pure 'zakelijke' overweging doet, kun je je merrie laten verzekeren... maar uit jouw verhaal denk ik dat je liever je merrie houdt dan een leuk bedrag...mocht het verkeerd gaan...

groetjes Jolanda

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 16:46

Er kan altijd iets misgaan, niemand kan je garanderen dat dat niet gebeurd. Maar 95% (of meer) van de gevallen gaan goed.
Maar ik vind het nu toch al wel erg laat om nog te dekken, beter kun je een jaartje wachten en het volgend jaar mei-juni proberen, dat is een mooie tijd voor een veulen.
Verder is het helemaal geen garantie dat je merrie rustiger wordt na een veulen, zeker niet als ze er al meerdere gehad heeft.

Wil je het veulen zelf houden, of wil de handelaar haar wel kopen. Zo ja vraag dan eens of hij vooraf al de helft wil betalen Schijnheilig

Je zegt dat je een quarter hebt, ik neem aan met officieel papier op jouw naam. Als die handelaar een hengst voor je heeft en je wilt het veulen ook laten registreren (maakt niet uit of dit een Paint of Quarterhengst is) dan zal er van de handelaar vandaan een dekbewijs bij moeten komen. Ook moet hij het veulenregistratiepapier tekenen. Hij mag dit alleen ondertekenen als de hengst op zijn naam staat. Zonder geldige papieren, GEEN OFFICIEEL PAPIER bij het veulen.
Kontroleer dit dus vooraf.

Al met al zitten er de nodige haken en ogen aan een (gratis) dekking. Wil je meer weten PB me dan maar.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 01:04

Een goed idee is om je merrie eerst door een dierenarts te laten nakijken. Op zich is de leeftijd geen probleem.

Wat ik wel een "probleem" vind, is het idee om de merrie te laten dekken door een hengst omdat het een rustig karakter heeft.
Ik vind persoonlijk dat je veel verder dan alleen het karakter moet kijken. Past het kwa bouw? Passen merrie en hengst ook kwa type bij elkaar? Is de merrie correct? Is de hengst correct? Je wilt er natuurlijk wel voor zorgen dat je erop vooruit gaat, dat je een goed veulen fokt, niet alleen een braaf paard.

En sta er even bij stil wat je met het veulen wilt gaan doen. Pleasure? Recreatie? Reining? Voldoet de combinatie van de merrie en hengst aan die eisen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 13:25

Ik zou mijn merrie alleen laten dekken als ik het ook echt zelf wil, en niet omdat iemand anders er handel in ziet. Verder zou ik ook zelf de beslissing willen nemen welke hengst ik erop zou willen hebben, en wat verder kijken dan alleen character. Houdt er altijd rekening mee dat je het veulen eventueel niet kwijt kunt raken/kunt verkopen, en je straks met twee paarden zit. Woorden zijn gebakken lucht, en pas als ze met geld over de brug komen is het veulen verkocht.

Over de leeftijd zou ik me geen zorgen maken. En bij iedere zwangerschap is er een risico dat het misschien niet goed gaat (met merrie en met veulen) en ik vind het heel verstandig dat je daar even bij stilstaat..