afgelopen zaterdag Ton Ogink

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

afgelopen zaterdag Ton Ogink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 09:35

Wow, wat een geweldige man. Hij kwam 's morgens om 10.45 en hij vertrok 's nachts om 00.45. Er hing wel een ponykampsfeertje op stal. Het is een kleine pensionstal met 11 paarden en iedereen was al om 9.45 aanwezig. Er hing al wel een apart sfeertje en iedereen was wat aan het doen: vegen, mesten, paard ophalen, koffie zetten etc etc. Zenuwachtig en gespannen voor de dingen die komen zouden. Gelukkig hadden we het weer mee want we hebben alleen maar een buitenbak. Nou, pride was als eerste aan de beurt. Eerst ging hij even kijken wat voor karakter je paard heeft en voelt en kijkt hij eens overal. Vraag aan mij: heeft hij ong 3 jaar geleden lichte koliek gehad? Ja, zeg ik. Nog weer eens voelen, kloppen ,wrijven en kijken. En vooral stilte…… En wij zaten met zijn alleen op onze tuinstoeltjes langs de bak. En toen werd ik in de bak gevraagd. Dat ging zo: loop eens een stukje, stop, knielen, opstaan, naar links, stop, blijven staan, deze kant op etc etc. Slapen Daarna moest ik aangelijnd met pride lopen, stilstaan etc. Ik zei dat ik pride ook kon laten liggen, laat maar eens zien zei ton. Binnen enkele seconden lag pride op de grond zonder dat ik hem of het touw aanraakte. Nou, dat heb ik wel 10 x moeten laten zien, en het zitten Haha! Conclusie: pride vertrouwt mij voor wel 10.000 %. En hij beschermt mij. Dat was ook wel te zien, telkens als ton dichterbij kwam staan wurmde pride zich tussen ons en probeerde hij me aan mijn jas mee te nemen. Als ton dan tegen pride duwde verzette hij geen voet!! En ik raak pride net aan en hij gaat al om. Maar, zei ik, als ik door de bak loop loopt pride me niet overal achterna maar hij stond meer bij de bakrand te lummelen met iedereen die daar zat. Dat zag ik verkeerd zei hij, je ziet constant pride even naar mij gluren (en andersom). Pride weet dat ik hem bescherm als het nodig is dus vandaar dat hij vrij en blij rond durft te lopen. Hij zei dat als ik bij pride ben dat voor de volle 100% te vertrouwen is en hij mij nooit wat aan zal doen. Precies daarna demonstreerde pride dat even. We stonden gezellig te kleppen en pride komt achteruit op mij aflopen. Zonder hem aan te kijken oid ga ik, zoals ik wel vaker doe, automatisch zijn billen kriebelen. Weer uitleg van ton aan iedereen: kijk, hier gaat geen enkele dreiging van uit, dit paard loopt compleet ontspannen achteruit op haar af. En mocht ik hem ooit willen verkopen dan moest ik hem bellen dan kwam hij mij een enorme rotschop geven hihi. En hij raadde me aan om dat liggen enzo uit te breiden want ik had een gave. En pride en ik pasten enorm bij elkaar. Van alles was dat laatste nog wel wat het meeste indruk heeft gemaakt. Ik hoor al jarenlang dat ik te zacht ben etc en dat pride niks voor mij is. Nou, wel dus! Daarna nog wat over pride zijn gezondheid. Hij heeft licht last van zijn nieren. Zoals meerdere paarden bij ons op stal. En ja, ook daar had ik al mijn vermoedens over. Ik ben al tijdenlang met voer aan het prutsen want ik weet dat pride eiwitgevoelig is. En hij is gevoelig met borstelen precies op de plek waar de nieren zitten. Hij heeft er last van zei ton. Maar dat is eenvoudig op te lossen en het kan zelfs zijn dat als ik hem die ene wortel per dag niet meer geef het probleem over is. We zullen zien want over 3 weken komt hij (gratis) nog een hele dag terug voor een ander paard. Een schimmel is dat en we waarschuwen die vrouw al tijden lang dat het zo niet goed gaat met haar paard. Inderdaad zei ton, het kan misschien 2 jaar duren of 3 of 4 maar ze pakt je een keer. En goed ook! Hij gaf die schimmel nog 1 kans en anders moest de eigenaresse een keuze maken. Dat zegt hij altijd duidelijk erbij, je bent niks verplicht en het blijft altijd jouw paard. Wat je met zijn adviezen doet moet je helemaal zelf weten. Hij probeerde bij de schimmel de dominantie af te pakken en uiteindelijk werd de bak voor een deel afgezet en liep hij op het laatst met handschoenen en een lasso in de bak. Voor dit paard komt hij nog een keer terug en gaat hij de hele middag in het weiland zitten. Ze heeft iets en daar wil hij achter komen, ook moest ze vast een foto opsturen. Hij heeft wel zeer sterke vermoedens maar pas als hij het 100% zeker weet wil hij daar wat over zeggen. Zo kwam eigenlijk elk paard aan bod. Hij haalde echt alles eruit en het klopte allemaal. De paarden met nierproblemen gaan aan de zonnebloemolie en over 3 weken komt hij terug om nog eens alles te bekijken. Het was echt een geweldige dag en iedereen is tot het eind gebleven.


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Re: afgelopen zaterdag Ton Ogink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:43

cornelie schreef:
Maar dat is eenvoudig op te lossen en het kan zelfs zijn dat als ik hem die ene wortel per dag niet meer geef het probleem over is.

Wat heeft die wortel er mee te maken Verward ?

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 09:51

Wortels zijn niet zo gunstig voor de nieren. Pride krijgt 1 wortel per dag en daar moet ik eerst eens mee ophouden. Je kan het ook aan de haren bij de kaaklijn zien of een paard last heeft van zijn nieren. Het klopt wel, pride kreeg een tijd vrij veel lucerne per dag. En inderdaad weet ik mij nog te herinneren dat hij daar toen vrij veel stugge haren had zitten. ( ik had een wedstrijd vandaar dat ik dat nog weet) Hij krijgt nu al weken geen lucerne meer en in lucerne zit vrij veel eiwit. Zaterdag viel het me al wel op dat hij ineens niet meer zoveel van die stugge haren had. Wortels zijn ook niet gunstig voor de nieren dus vandaar dat ene worteltje ook niet meer geven en dan zouden die haren er vanzelf uit moeten vallen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:08

ik had het verslag ook al gelzen op de savvy.nl mailing list. Hartstikke leuk zeg. Wat doet die man verder allemaal? Geeft hij alleen maar demo's?

Niets zo charmant als een paard in her land.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 11:06

Nee, juist geen demo's. Gewoon even bellen en hij komt bij je langs. En ik moet zeggen dat alles gewoon 'down to earth' verteld wordt. Echt geen zweverig gedoe ofzo. En hij geeft voorbeelden, doet een voorbeeld bij jou en bij je paard. En daarnaast heeft hij dus de gave dat hij aan kan voelen wat er met het paard wel of niet is. Zoals je gelezen hebt is hij vrij lang geweest en komt hij nog terug. Hij is dus zeker niet geldbelust en hij neemt de tijd die nodig is. Met die schimmel is hij 2 uur bezig geweest en met een ander paard bv 20 minuten. Van mij mag hij zeker terugkomen en het is iemand die ik wel blindelings vertrouw en je zeker niet op kosten zal jagen. Dus Natasch, 1 telefoontje en hij komt ook bij jou Lachen

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:11

cornelie schreef:
Wortels zijn niet zo gunstig voor de nieren.

Hoezo niet dan? Daar wil ik graag meer over weten.
Hoeveel paardenliefhebbers geven hun paarden nou geen wortelen?

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:39

Paintje schreef:
Hoeveel paardenliefhebbers geven hun paarden nou geen wortelen?

Nou ik bijvoorbeeld Knipoog
Natuurlijk krijgen ze af en toe wel eens een klein stukje, maar uit onderzoek is mij gebleken dat in wortels een bepaalde stof zit die bij paarden met een longprobleem kan werken als een 'trigger' waarop ze dus reageren en allergische reacties krijgen (ademproblemen c.q. dampigheid).
Hetzelfde geldt overigens ook voor zemelen.
Ik gun ze graag een wortel, maar de gezondheid gaat mij toch voor. Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:49

Wat gaaf zeg! Ik had al een vermoeden dat deze man niet aan geldklopperij deed, en wel zeker wist waar hij over sprak, en dat vermoeden is bevestigd! Prachtig dat die man dat allemaal aan de buitenkant kan zien, of aflezen of hoe hij dat ook doet.

Overigens krijgt Buddy van mij ook nooit wortels.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:52

Sugarmiss schreef:
Natuurlijk krijgen ze af en toe wel eens een klein stukje, maar uit onderzoek is mij gebleken dat in wortels een bepaalde stof zit die bij paarden met een longprobleem kan werken als een 'trigger' waarop ze dus reageren en allergische reacties krijgen (ademproblemen c.q. dampigheid).

Heb je dat zelf ondervonden of is daar ergens meer over te lezen?

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:56

Paintje schreef:
Heb je dat zelf ondervonden of is daar ergens meer over te lezen?

Internet hè, waarschijnlijk op een amerikaanse medische site, US Davis ofzo. Ik was ook zeer verbaasd toen ik dat las.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:03

Kun je wat meer vertellen over eiwitgevoeligheid en evt. remedie daarvoor?
Voer je speciaal voer of iets dergelijks? En waarom is zonnebloemolie goed, ik doe het erbij voor de vacht b.v.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:38

Een paard heeft moeite met het verwerken van bepaalde eiwitten, olie helpt voor de juiste 'verbranding' hiervan. Dagelijks wortdt een borrelglaasje geadviseerd.
Sommige paarden (w.o. die van mij) reageren er iets tè op en gaan dan dus aan de dunne Boos!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 14:33

Sugarmiss schreef:
Internet hè, waarschijnlijk op een amerikaanse medische site, US Davis ofzo. Ik was ook zeer verbaasd toen ik dat las.

Ik heb effe zitten zoeken, o.a. UC Davies, maar ik zie zo gauw niets.
Als je nog meer hints hebt dan graag.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

ton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:42

Hoi,

Cornelie : wat een gaaf verhaal zeg !!! Lovers

en dat jij niet bij je paard zou passen... Verward als je hem kunt laten knielen, liggen etc.... dat zegt toch genoeg !!! Kwijl

Ben inmiddels weer zó enthouisiast aan het worden dat ik hem vanavond maar weer eens ga bellen Haha!
Ik ben nu toch zeer benieuwd hoe "Colinda" op hem reageert... die moet nl. niks hebben van mensen die bijv. bij haar in de stal komen en haar "eens zullen aanraken overal"... Lips are sealed en ze moet al helemáál niks hebben v. mannen...
(ik kan er wel alles mee, hoor, maar het is wel een "tutje")..

Nou... jullie horen het wel, of ik nu eindelijk eens een 'afspraak' kan maken....

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:20

Ton Ogink, klinkt sinds korte tijd bekend in de oren. Tinkerland organiseert binnenkort een dag met hem en dan probeer ik ook aanwezig te zijn!!! Ik vind het echt leuk voor je Cornelie, wat je te horen en gezien hebt gekregen!

Groetjes Leon en Snowdon

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 08:19

Was ook leuk, als je alvast hier had gestaan met je paard had je het ook nog mee kunnen maken Lachen Maar komend weekend komt hij nog terug en over 2 weken ook weer.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 16:25

Toevallig hoorde ik vandaag ook een lovend verhaal over Ton Ogink. Een stalgenootje had laadproblemen met haar paard, en ze wist niet waar die vandaan kwamen. Wat ze wel wist, was dat haar paard gevoelig was voor geluid. Nu gaat het beter, maar toen ze hem net had, schoot hij voor elk geluidje opzij. Wat zei Ton: het laden was niet zozeer een probleem met de trailer, maar met het geluid er omheen. Terwijl hij niet eens van tevoren wist dat het paard gevoelig was voor geluid. Mijn stalgenootje is helemaal niet van het 'zweverige', maar zij vindt hem enorm goed. Ben benieuwd wat hij over Ameretto zou zeggen, misschien dat ik hem ook eens laat komen.

Cornelie: komt hij vaker bij jullie op stal? Ik ben straks twee weken op vakantie, maar ik zou best eens bij zo'n sessie aanwezig willen zijn. Hij komt trouwens hier (=Twente) uit de buurt, dus misschien dat we op onze eigen stal ook eens iets kunnen regelen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 17:26

door het inspirerende verhaal hierboven heb ik besloten ook een afspraak te maken. Ik wordt volgende week zaterdag bezocht. Ik zal proberen ook een leuk verslagje te maken Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 12:51

Toevallig was hij er gisteren weer. Van 11.30 tot 00.30 Lachen Weer gezellig samen met vrouw en hond. Hij kwam voor de schimmel maar dit keer richtte hij zich meer op de mensen. Iedereen werd toch wel een spiegel voorgehouden en soms waren het best wel heftige dingen. Maar, iedereen wordt in zijn waarde gelaten en fouten bestaan niet. Ook werd nog even gecontroleerd of het 'huiswerk' goed gedaan was Lachen. Over 2 maanden komt hij weer. Ik ben tussendoor ook nog op vakantie geweest en ik zag echt verschil bij de paarden die olie hadden gekregen. Vacht mooier, buikjes eraf, paarden frisser en vrolijker en idd, het verdwijnen van die harde haren ?!

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 17:01

Hoi Cornelie,

Ik ben toch ook wel benieuwd hoe het met de schimmel is afgelopen. Kun je daar iets over vertellen?

Groetjes,
Francisca

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 08:54

Mijn verhaal kan je lezen onder medisch, genaamd 'ik weet het niet meer'. Heb je het telefoonnummer of misschien E-mail adres van hem. Ik zou hem ook wel eens bij mij op stal willen laten komen. En ik hoop dat dat mogelijk is aangezien we in Noord Brabant zitten. Wat kost zo'n sessie dan ??

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 09:27

noord brabant is zeker mogelijk. Hij is zaterdag ook bij mij geweest van 12 uur tot 7 uur en ik betaalde daar 35 euro (benzinekosten) voor. Verwacht geen instant wonderen als het om en medisch probleem gaat. Mijn probleem (Lois z'n probleem;)) is ook van medische aard en ik krijg nog een voedingsadvies. Maar het is zeker aan te raden hem eens langs te laten komen. Ook baasjes worden uitgebreid geanaliseerd.
Ik zal mijn verslagje ook eens maken.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers