Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
vera schreef:Ik voerde altijd Marstal E aangevuld met een schep haver. En de voedingssupplementen Horseshine en Lysine.
Nu heb ik op aanraden van een therapeut hem op ander voer staan (klacht was: Mijn paard is lusteloos en heeft weinig energie).
cornelie schreef:Die van mij loopt op olie. Om de olie te geven meng ik het met wat ruwvoer. Pride loopt endurance en dressuur en hij doet het er prima op. Ik ben het gaan geven vanwege de spieren, dus zo min mogelijk suikers vanwege verzuring etc. En vet/olie is ook gunstig voor het uithoudingsvermogen.
vera schreef:Ik voerde altijd Marstal E aangevuld met een schep haver. En de voedingssupplementen Horseshine en Lysine.
vera schreef:Havens is niet vrij van kunstmatige antioxidanten maar heeft niet de enge E-nummers.
Skuye schreef:Wie geeft welke voeding aan zijn Q/P/A en waarom, graag de voors en tegens van geperste brokken en/of granenmix.
Ik heb horen zeggen dat de behoefte aan bovenstaande keuze nogal anders kan zijn dan bij bv "engelse" paarden.
Graag dus jullie voeding keuzes en waarom ................
( als merken hier niet mogen dan eventueel graag per pb en natuurlijk ook daarbij het waarom )
cornelie schreef:Die van mij loopt op olie. Om de olie te geven meng ik het met wat ruwvoer. Pride loopt endurance en dressuur en hij doet het er prima op. Ik ben het gaan geven vanwege de spieren, dus zo min mogelijk suikers vanwege verzuring etc. En vet/olie is ook gunstig voor het uithoudingsvermogen.
Francis schreef:Dit klinkt ook wel als vreselijke 'overkill' aan vitamines en mineralen.. Marstall E heeft nl. van zichzelf al dubbele gehaltes vit. en min.
Daar hoeft helemaal geen supplement meer bij. Zou dus goed kunnen zijn dat ze't niet zo lekker deden omdat je de balans zo scheef gooit met al dat extra's.
Citaat:HAVENS Derby-Compactbrok
Lichtverteerbare en eiwit-arme graan-sportbrok (biks) voor paarden in (top)sport (zéér laag eiwit-gehalte; uitsluitend uit granen en lijnzaadmeel). Energie-niveau = 13.0 MJ.
HAVENS Derby-Compact heeft een zeer luxe samenstelling, waaraan een speciale gistcultuur is toegevoegd. Het bevat o.a. veel granen, is lichtverteerbaar en ook qua vitaminering (Vit B, Vit E) zeer geconcentreerd. Daardoor worden spierstofwisseling en vertering gestimuleerd.
HAVENS Derby-Compactbrok zorgt voor een droger beenwerk (het zg. "beter opdrogen"). Spieren worden elastischer, waardoor het paard beter zal presteren.