[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Skuye

welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 23:00

Wie geeft welke voeding aan zijn Q/P/A en waarom, graag de voors en tegens van geperste brokken en/of granenmix.
Ik heb horen zeggen dat de behoefte aan bovenstaande keuze nogal anders kan zijn dan bij bv "engelse" paarden.
Graag dus jullie voeding keuzes en waarom ................
( als merken hier niet mogen dan eventueel graag per pb en natuurlijk ook daarbij het waarom )

Skuye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 23:02

eventuele linken naar interressante sites over voeding maar vooral ook het waarom, zijn ook welkom.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:14

hmm, jammer dat de zoekoptie 't zo beroerd doet want hier zijn al meerdere interessante topics over geweest.

Om kort te gaan: Ik voer Marstal E. muesli omdat ik geen brok wil voeren (te veel ballaststoffen die een paard niet kan verteren). Marstal omdat ik percé voer wil waar geen BHA, BHT of Etoxiquine (ik spel het vast fout) in zit.
Ik ben altijd op zoek naar voer met zo min mogelijk suikers/zetmeel. liefst zonder melasse (lijkt onmogelijk) en een zo hoog mogelijk vetpercentage (liefst zo hoog als in US verkrijgbaar is, maar ook dat in Nederland onmogelijk).
Ik voeg zodra ze weer aan't werk moet dus zelf 1 kopje olie per dag toe voor de extra energie die ze nodig heeft. Vet omdat dat langzame energie is... suiker/zetmeel is 'snelle' energie en moet direct verbrand worden, daarom worden paarden heet van voer met hoog suiker/zetmeel gehalte.

Skuye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 23:17

voer jij dit speciaal omdat je een Q/P/A hebt ? of zou je dit jou " engelse" paardje ook voeren ?
anders gezegd, vind jij dat "engelse" paarden andere behoeften hebben dan onze western paarden, en waarom .....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:24

Mijn paarden krijgen Equisanum, mijn ruin Primeum en mijn merries Endurance (de een is in de groei en de ander heeft altijd wat meer nodig). Ook om dezelfde rede als Francis eigenlijk. Te veel troep in de brok, en bij muesli zie je wat je voert.

Skuye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 23:29

en wat is het verschil tussen jou 3 genoemde muslies ?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:32

Equisanum Primeum is zeg maar de basis en Equisanum Endurance is voor sportpaarden.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 00:32

Equisanum heb ik ook gevoerd, ook een goed merk zonder chemische antioxidanten. Endurance is érg goed om schrale paarden op gewicht te krijgen.
Ben overgestapt naar Marstal omdat voor mij de verhouding vet/koolhydraten beter was (Dot is van zichzelf al een beetje een hittepetit en is makkelijk 'heet' te voeren).

Q/P/A hebben volgens mij wel degelijk andere behoeften dan andere paarden. Duidelijk wordt dat al bij de opfok, waar een QPA echt niet genoeg heeft aan alleen een flinke wei met gras, die moet je echt bijvoeren wil je die een beetje netjes en gelijkmatig laten opgroeien. Een QPA heeft gemiddeld meer spiermassa dan een 'normaal' ras en daarmee dus andere behoeftes. Het hangt er dan een beetje van af wat je met je paard doet hoe je die extra behoeftes in vult.. een Reiner zal meer koolhydraten nodig hebben om explosief te kunnen presteren, een pleasurepaard zal meer baat hebben bij minder koolhydraten maar hoger vetpercentage.. geld nog sterker voor een halterpaard.
Dus ja, ik denk wel dat het uit maakt. Hoewel ik dus élk paard een voer zou voeren waar geen BHA/BHT/Etocxiquine in zit.. m'n shet krijgt drie maal daags een handje van't zelfde als Dot.. Marstall E bevat extra vitamininen, dus ik houd hem daar gezond en netjes 'in model' mee.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 01:59

Ik voer mijn paard pavo basic en pavo melange

_Vanes_

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:53

Equisanum kern (met extra vit/min) en dan 1 keer per week nog extra Marstal Force = hoge concentratie vit/min-brokjes.Daarnaast stro, hooi of voordroog als ruwvoer.
s'Zomers hebben een groot gedeelte van mijn paarden wel genoeg aan gras, maar voer ik dus wel die Marstal Force 1 keer per week erbij om de vit/min aan te vullen.
Ik heb veel verschillende paarden; fokmerrie's, veulens, jaarlingen, sportpaarden, hengsten.
Met dit voer komt ieder van deze paarden goed mee weg.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:29

Ik voerde altijd Marstal E aangevuld met een schep haver. En de voedingssupplementen Horseshine en Lysine.

Nu heb ik op aanraden van een therapeut hem op ander voer staan (klacht was: Mijn paard is lusteloos en heeft weinig energie).
Nu krijgt hij Havens Derby en als voedingssuplement Noni.
Havens is niet vrij van kunstmatige antioxidanten maar heeft niet de enge E-nummers. Het had daarom niet mijn voorkeur maar op aanraden van de therapeut ben ik het toch gaan voeren, als het niet werkt kan ik altijd nog terug naar Marstall.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:30

ik voer ook marstall e-zonder haver en de reden is dat vooral appaloosa's erg gevoelig zijn voor eiwit, maar dat geld, misschien in iets mindere maten, ook voor paints en quarters en dit voer zit erg laag in het eiwit gehalte,
in het verleden toen ik nog subli voerde zaten mijn paarden om de haverklap onder de eiwit bulten, en nu heb ik daar geen last meer van.
maar dat wil niet zeggen dat de marstall het enigste voer is dat goed zou zijn voor je paarden, waar je gewoon op moet letten bij het kopen van je voer is dat het laag in zijn eiwit gehalte zit en ga etiketten met voedings waardens vergelijken en prijzen want ondanks dat marstall goed is, is het wel iets duurder dan de gemiddelde musli

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:41

vera schreef:
Ik voerde altijd Marstal E aangevuld met een schep haver. En de voedingssupplementen Horseshine en Lysine.

Nu heb ik op aanraden van een therapeut hem op ander voer staan (klacht was: Mijn paard is lusteloos en heeft weinig energie).

Ik heb dat meer gehoord idd. Vrienden van mij voerden ook Marstall en de paarden haalden de energie er niet uit. Ik vond ze er ook niet zo mooi uitzien en als je hoorde hoeveel voer er in ging dan rijmde dat niet met elkaar.
Het is dus niet voor ieder paard het goede voer, dat blijkt maar weer.
Ik heb bijv. fytohorse van Garvo geprobeerd.. supergoed voer, maar niet voor mijn paarden.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:39

Die van mij loopt op olie. Om de olie te geven meng ik het met wat ruwvoer. Pride loopt endurance en dressuur en hij doet het er prima op. Ik ben het gaan geven vanwege de spieren, dus zo min mogelijk suikers vanwege verzuring etc. En vet/olie is ook gunstig voor het uithoudingsvermogen.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:48

@CC;
Nou daar hoor ik van op zeg!
Digger ziet er wel prima uit overigens maar kon zijn ene been niet meer voor zijn andere krijgen.
Na veel onderzoeken kwam ik bij het voer terecht en werd mij dit geadviseerd.
Moet zeggen dat ik met verbazing heb zitten kijken hoe hij vandaag al bokken en springend door het land ging....dat was lang geleden
Maar goed, eerst maar eens een maandje verder kijken en dan kan ik pas echt iets zeggen want hij eet het nu pas een dikke week.

Mathilde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:02

cornelie schreef:
Die van mij loopt op olie. Om de olie te geven meng ik het met wat ruwvoer. Pride loopt endurance en dressuur en hij doet het er prima op. Ik ben het gaan geven vanwege de spieren, dus zo min mogelijk suikers vanwege verzuring etc. En vet/olie is ook gunstig voor het uithoudingsvermogen.

Er stond een heel interessant artikel in de Amazone ( ja, die krijgen wij i.v.m. een advertentie van ons die bij hun geplaatst is )
Daarin stond het gehele verzuringsproces met fructaangehaltes etc. haarfijn beschreven.
Een van de appie hengsten bij ons staat nu ook op een combi van ruwvoer met olie en een speciaal soort brok wegens problemen met suikers. De brok is meer een noodzakelijk kwaad omdat hij ook dekt. Maar hij gaat als een trein.
Alle andere (meeste ook appies) krijgen standaard wat de koeien ook 's ochtends krijgen; een mix van mais en granen plus goed ruwvoer. Ik merk geen verschil; ik heb zelf twee nrpsjes en die doen het er net zo goed op als de rest al hebben ze wat minder nodig om vol te komen . Daarnaast voert onze trainer graag Havens (zowel brok als de mix producten) wegens een laag eiwit en suiker gehalte aan zijn quarters en trainingspaarden.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:53

Als dieren zoveel voer nodig hebben en het nóg niet goed doen ligt dat meestal niet aan het voer maar aan de darmen van het paard.
Door wormbesmetting, AB-kuur, ziekte, 'slechte' periode, koorts/ziekte en noem nog maar wat van die oorzaken, kan de darmflora van een paard danig aangetast worden. Daardoor is het voor een paard ónmogelijk om alle voeding uit het aangeboden voer te halen, wát en hoeveel je'm ook voert.
Doet je paard het slecht dan zou ik dus altijd éérst een kuurtje Synbiozyme in het paard stoppen voor ik een voedingssupplement of ander voer ga proberen. Daarmee breng je de darmflora weer op peil (alleen probiotica is meestal niet voldoende, die sterven direct weer omdat de hele darmcultuur verstoord is. Daar heb je dus ook prébiotica voor nodig en beiden zitten in dat preparaat).
Als dat hele systeem van opname normaal werkt, kan het paard ook benutten wat je er in stopt... anders is het gewoon weggegooid geld en kun je die pot supplement net zo goed direct op de mestbult gooien.

Ik heb dit nu twee keer met Dot gedaan (na magere periode en nadat ze vorig jaar zo ziek was geweest) en beide keren heeft het werkelijk wonderen verricht. Dot krijgt drie maal daags één schep Marstall E en verder niks... dacht dat ze er toch flink rond uit zag en is op die hoeveelheid afgelopen jaar nog flink aangekomen ook.
Ook anderen die ik het inmiddels aangeraden heb, hebben goede resultaten geboekt hiermee. Meestal kun je na die kuur zelfs minder gaan voeren omdat het paard daarna wél het volledige voer benut.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:55

vera schreef:

Dit klinkt ook wel als vreselijke 'overkill' aan vitamines en mineralen.. Marstall E heeft nl. van zichzelf al dubbele gehaltes vit. en min.
Daar hoeft helemaal geen supplement meer bij. Zou dus goed kunnen zijn dat ze't niet zo lekker deden omdat je de balans zo scheef gooit met al dat extra's.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:01

vera schreef:
Havens is niet vrij van kunstmatige antioxidanten maar heeft niet de enge E-nummers.

Sorry Vera, maar dat heeft Havens wel... BHA en BHT. 't Staat tegenwoordig zelfs gewoon op hun site (wat nou 100% natuurlijk?)

Van de havens site:
Op iedere Havens-zak staat vermeld wat er precies in zit en alle E-nummers die Havens gebruikt (E310, E320, E321) zijn ook geschikt voor alle religies, vegetariërs of veganisten.

Van de Food-info.net site:
E 320 Butylhydroxyanisol Synthetische anti-oxidant

E 321 Butylhydroxytolueen Synthetische anti-oxidant

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:49

Skuye schreef:
Wie geeft welke voeding aan zijn Q/P/A en waarom, graag de voors en tegens van geperste brokken en/of granenmix.
Ik heb horen zeggen dat de behoefte aan bovenstaande keuze nogal anders kan zijn dan bij bv "engelse" paarden.
Graag dus jullie voeding keuzes en waarom ................
( als merken hier niet mogen dan eventueel graag per pb en natuurlijk ook daarbij het waarom )

wij voeren havens draversbrok vanwege het lage eiwitgehalte dat er in zit. we geven dat al jaren en onze paarden doen het er goed op. dit was overigens een tip van rieky young.
groetjes,

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:17

cornelie schreef:

motorolie of wat anders? hoeveel geef je dan per dag?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:24

Zonnebloemolie, als onderhoud 200 ml per dag en als hij er een tijdje écht flink aan moet trekken dan tot 500 ml per dag. En verder 2 x per dag een handje brokjes als de rest gevoerd wordt, maar dat is meer voor het idee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:20

De hele dag gras, veel hooi in de nacht.
En ik gok 1.2 kilo havens zonder haver.
Dit is voor een paint jaarling.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:45

Francis schreef:
Dit klinkt ook wel als vreselijke 'overkill' aan vitamines en mineralen.. Marstall E heeft nl. van zichzelf al dubbele gehaltes vit. en min.
Daar hoeft helemaal geen supplement meer bij. Zou dus goed kunnen zijn dat ze't niet zo lekker deden omdat je de balans zo scheef gooit met al dat extra's.

Als ik dat niet bijvoerde dan liep hij helemaal niet meer en was hij "doodgeslagen". Totaal energieloos. Met aanvullende supplementen ging het beter maar om nou te zeggen dat de levenslust er vanaf spatte...nee

Ik heb alle vit/min/aminozuren/etc berekend en hij ging met niets in de overschreiding van wat een paard mag hebben op een dag.
Lysine is alleen om een herpes uitbraak te voorkomen. Helaas is dit alleen in combi te verkrijgen met vit.E en Selenium maar de verhoudingen zijn zo laag dat hij nog steeds ruim binnen de marges bleef.

Nu alleen Noni, Lysine en Havens Derby. Omschrijving Havens Derby:
Citaat:
HAVENS Derby-Compactbrok
Lichtverteerbare en eiwit-arme graan-sportbrok (biks) voor paarden in (top)sport (zéér laag eiwit-gehalte; uitsluitend uit granen en lijnzaadmeel). Energie-niveau = 13.0 MJ.
HAVENS Derby-Compact heeft een zeer luxe samenstelling, waaraan een speciale gistcultuur is toegevoegd. Het bevat o.a. veel granen, is lichtverteerbaar en ook qua vitaminering (Vit B, Vit E) zeer geconcentreerd. Daardoor worden spierstofwisseling en vertering gestimuleerd.

HAVENS Derby-Compactbrok zorgt voor een droger beenwerk (het zg. "beter opdrogen"). Spieren worden elastischer, waardoor het paard beter zal presteren.

Op de zak kon ik het niet terugvinden maar ik zal nog eens goed kijken.
Als dit de oplossing voor Digger is dan denk ik dat we allebei blijer worden van een voer wat hem de energie geeft MET E-nummers dan voer waarbij hij de hele dag een doodgeslagen uitdrukking heeft ZONDER e nummers....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:15

Staat idd niet op de zak Vera, zo slim zijn ze wel weer.. is nl. niet verplicht. Daar zal waarschijnlijk die zin staan dat het 'goedgekeurde antioxidanten zijn'.
Maar uiteraard heb je gelijk, als'ie 't op dat voer wel goed doet en op ander voer niet, dan moet je dat ook zeker gewoon blijven voeren. Hele volksstammen voeren het al jaren... ik ben alleen nou eenmaal een trut met dat soort dingen...
Vind 't wel frapant dat 'ie het juist op Marstall niet goed doet omdat de meeste paarden het daar juist béter op doen dan op ander voer...