Ik kan nooit meer (western)rijden!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 09:59

Na een fanatiek turn- verleden heb ik ook een slechte rug met verschoven kraakbeen en versleten rugwervels. Door ervoor te zorgen dat ik sterke rugspieren houd, kan ik goed rijden en meestal zonder pijn. Misschien is fysiotherapeut een aanrader om je te helpen aan goede rugspieren en goed ruggebruik, wie weet wat het bij jou doet!!! Sterkte in ieder geval....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:02

Wat erg zeg...ik kan me wel enigszins indenken hoe het zou zijn, maar ik denk dat het dan nog 10 keer zo erg voelt! Ik weet ook niet wat ik zou moeten doen als ik niet meer kon rijden...paarden en rijden is mijn leven...ik hoop heel erg dat je mennen ook erg leuk vindt, dat kun je dan (waarschijnlijk Verward ) wel blijven doen. Héél veel sterkte!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:10

Ik heb ook rug problemen, versleten ruggewervels....
En dat komt niet meer goed..soms heb ik dagen van pijn, maar vaak ook niet en door het paard rijden wordt mijn rug wel sterker...
Ik mag eigenlijk helemaal niet rijden volgens de artsen ivm mijn rug, maar ik laat me niet tegen houden!
Ik rijd western recreatie,dresuuur enz..heel soms maak ik een sprongetje..

het meeste last van mijn rus heb ik als ik de benen van mijn paard was enz en als ik aan het winkelen ben met zware tassen enz..

Maar ik rijd door...........

Groetjes en sterkte Monique
ps: ik snap niet waarom mijn foto's het ineens niet meer doen????????

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:17

Jemig Debootje wat lees ik nou.
Dit is ongeveer het ergste wat er nog bij kon komen.
Je moet Rietje niet weg doen hoor, daarvoor issie veel ste leuk.
En idd, mennen is ook nog een oplossing.
Sterkte meid!
Viv

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:28

Ohhh dat lijkt me echt niet leuk... (zachtjes gezegd)
wat vreselijk balen!!!
Sterkte!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Re: Ik kan nooit meer (western)rijden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:37

debora/ry schreef:
De uitslag van de dokter...: "je hebt op 2 plekken in je rug versleten kraakbeen je ruggenwervels komen te dicht tegen elkaar"

Ik: Kan ik nog wel paardrijden???

Dokter: Alleen als je hel rustig doet en als het geen pijn doet

erg fijn dus ik kan de rest van mijn leven alleen nog maar stappen want zelfs dat doet al verschrikkelijke pijn.

Ik vind dit echt het verschrikkelijkste wat mij ooit had kunnen overkomen. Het westernrijden ging net zo goed!! Rydar kon eindelijk normaal en rustig galoperen ik galopeerde met 1 hand op de volte de stop's gingen goed verder de rollback enzo allemaal aan het oefenen alles ging zo goed ik was zo blij met mijn paardje! En nu....nu kan ik als een halve invalide alleen nog maar stappen...

ik denk laat ik het hier maar neerzetten jullie westernruiters zullen mijn gevoel wel voor je kunnen halen...

Oei het is allemaal heel vervelend maar ik als hele invalide reageer toch even. Er komt waarschijnlijk ook voor jou een tijd dat je een weg gevonden heb. Juist het westernrijden kan je het langst volhouden, na heel veel oefenen en trainen. Slechte wervels gebruik je spieren. Duurt even maar toch!!!!!! Veel succes

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:45

Ik weet wat het is om last van je rug te hebben !!
Maar gelukkig nog niet zo dat ik niet meer kan rijden.....
Ik heb me van de week nog laten vallen van een pony die in paniek er vandoor ging en op het hek afrende !!!
Ik heb mezelf toen laten vallen anders had dit misschien nog slechter afgelopen !
Ik heb vanwege m'n rug leren vallen van een paard want als je verkeert terecht komt ben je de klos...
Dit kun je ook nooit berekenen maar ik heb wel geleerd hoe je moet vallen als je de kans krijgt.
Maar elke keer als ik val en op dat moment wist ik ook hoe ik moest vallen krijg ik toch weer elke keer die klap in je rug ook al weet je hoe je moet vallen !!!!!
Ik ben toen even stil blijven liggen (wat je altijd moet doen) en er weer voor de zoveelste keer goed vanaf gekomen !(spierpijn)

Ik leef met je mee en heel veel sterkte !!

Groetjes Miss Texas

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 18:26

Heel veel sterkte, hoe dan ook, meestal valt er wel een mouw te passen aan het rijden. Ik heb vanochtend van de doc te horen gekregen dat ik waarschijnlijk toch een "herniaatje" heb... inmiddels rijd ik al maanden met pijn.

Nuja, lees mijn topics maar Haha!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:24

dit is werkelijk heel vervelend voor je. ik heb zelf ook al jaren last van mijn rug. ook versleten tussenwervelschijven. maar ik verdom het om te stoppen met paardrijden. af en toe aan de pijnstillers en dan gaat het wel weer. en ik heb de mazzel dat ik tenminste een paard heb dat zit als een bankstel.
sterkte Pling

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 21:01

Verschrikkelijk nieuws als je dat te horen krijgt....
en als je altijd pijn hebt ... Lips are sealed

En ook ik vraag me af of er dmv een operatie of fysiotherapie niet verbetering te krijgen is , misschien niet zo dat je weer enthousiast kunt rijden maar dat je iig lekker bezig kunt zijn zonder steeds pijn te hebben ,
als je maar een beetje rustig aan doet ?

Maar even voor mijzelf en andere bokkers ,
hoe kun je dit voorkomen ?

Of is het niet te voorkomen ?

Sterkte , en ik hoop dat je een goede manier vindt om toch leuk met je Fjordebeest verder te gaan ,
wie weet is het wel een super-talent voor de kar Haha! Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 00:15

Hoi allemaal

nogmaals bedankt voor jullie reacties! Ik zie dat ik niet de enige ben met rugklachten. Ik krijg zo snel mogelijk therapie om met deze "kwaal" om te gaan.

Iedereen staat er versteld van dat ik al zo snel "versleten" ben ik zlef ook eigenlijk. Het komt doordat ik al jaren zeker 10 jaar druk bezig ben met "zwaar" werk zoals stallen uitmesten en dergelijke. Natuurlijk zijn er meer die dit doen maar de één is nou eenmaal zwakker als een ander helaas behoor ik daarbij.

De pijn zal niet of beina niet minder worden en geloof mij het is gene fijn gevoel. Ik zal het bij stappen moeten houden, mocht dit echt goed gaan ga ik proberen toch te trainen voor trail dit moet niet al te belastend zijn net als reining.

Ik ga kijken wat de therapie voormij betekend, mocht dit niet werken wil ik toch wat anders gaan proberen. Maarja ik ben jong en heb nog alletijd van de wereld om een goede therapie te vinden...

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:55

Het is heel erg als je niet meer mag of kan rijden. Als je zin hebt, en dit geldt voor iedereen die een probleem heeft met de rug of zo, kan je bij mij een tennessee walking horse proberen. Er zitten bij ons in de vereniging verschillende mensen die lichamelijke problemen hebben, van kunstheupen tot mensen die slecht ter been zijn, of rugproblemen hebben. Die rijden nu nog allemaal dank zij twhses. Ze zijn heel comfortabel, en ik heb een paard dat western gereden is.
Deze uitnodiging geld voor iedereen, zonder verplichtingen, zonder kosten, alhoewel een kleine bijdrage fijn zou zijn, betaal me scheel aan de smidt.
karin

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 00:16

Ik heb mijn nek en onderrug "versleten" ( kraakbeen bijna weg, verkeerde beweging en ik heb een hernia, al 2 keer gelukt)
Mocht ook niet meer rijden, en dus een paar jaar het zadel aan de kapstok gehangen en toch maar weer begonnen m.b.v. een goede fysiotherapeut mijn rug sterker gekregen en kan bijna alles weer doen wat ik wil Haha! en meestal niet zou mogen
Ben ook begonnen met mennen, maar vindt het zwaarder dan rijden, zou aan mijn tuig kunnen liggen (Heb het woord zwaar marathontuig waarschijnlijk verkeerd opgevat, hij was inderdaad loeizwaar)
Heb mijn kwpn-er verkocht, wagen en tuig ook, en we zijn nu bezig met welshjes fokken, ooit moet een van hun voor de wagen (kan ik weer een zwaar marathon tuig gaan zoeken, deze zal waarschijnlijk lichter zijn dan die voor mijn ex-kwpn-er)
Beetje lang verhaal maar zoek een goede peut en vraag hem/haar om advies en begeleiding. Ik had in het begin ook ontzettend veel pijn met elke beweging, maar momenteel zou ik kunnen limbodansen, als mijn figuur het toe zou laten of ze de stok hoog genoeg hangen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 22:43

Zijn er voor mensen ook medicijnen (voedingssupplementen) die zorgen dat het kraakbeen dat er nog is van betere kwaliteit wordt? Bij honden en paarden bestaan dergelijke supplementen in elk geval wel.

Enne, zeker is mennen niet te vergelijken met rijden, maar er zitten voordelen aan. Zoals bij mij, mijn man houdt niet van rijden, maar op kar vind ie het wel leuk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 23:11

Hoi

Ik heb nu een band gekocht met magneten er in deze verlichten de pijn en de band verstevigd een soort van corset . Ik kan er redelijk mee rijden maar harder en verder als 50 meter draf kom ik niet helaas.. Maarja binnen kort ga ik mennen ook leuk maar ik zou een moord doen om weer echt serieus( voor zoverdat kan met een fjord Haha! ) western te gaan trainen..

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 00:47

ik weet niet of het er al erges staat maar je kan dus vragen of het mogelijk is om kraakbeen uit een ander deel van je rug/knie of erges anders tussen je wervels te laten plaatsen.
Ik weet niet of dit egt mogelijk is maar het kan iig wel bij je knie (en dan kraakbeen uit je rug erin laten zetten) dus het lijkt mij dat het dan ook andersom kan.
Verder wil het ook nog wel helpen als je je (onder)rugspieren traint.