Even een vraagje over westernrijden van een niet-westernruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 14:19

Wauw wat een reacties!

Dus: de goede westernruiter rijdt zijn paard in jog (langzame draf) en zit dan door, of rijdt in trot (arbeidsdraf) en rijdt dan licht. Losrijden doe je ook in jog of niet?

De westernruiters die ik bezig heb gezien, reden hun paarden los in jog en zaten door. Het betrof vierjarige dieren die nog helemaal niet bespierd waren.

Ik vroeg me dus af hoe dat voor de paardenrug zou zijn. Zelf heb ik mijn twijfels, maar ik ben dus niet de enige begrijp ik uit jullie reacties. Ik wil niet te snel oordelen omdat ik geen verstand heb van westernrijden, vandaar mijn vraag.

Groetjes Mieke

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 14:33

Buiten het feit of het voor de rug goed is vraag ik me meer af of het voor het bewegingsapparaat goed is. Een jong paard wat alleen maar mag joggen leert toch nooit om z'n schouders goed te strekken. JMO

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 14:45

Lijkt mij ook, maar nogmaals: ik wil niet oordelen over een tak van sport waar ik geen verstand van heb. Ik kijk met ogen van een paardenliefhebber en constateer dingen die volgens mij niet zo goed zijn en vroeg me af of dit kenmerkend was voor de westernsport. Dit blijkt dus niet zo te zijn.

Uiteraard zie je in het Engels rijden ook sommige ruiters direct doorzitten en hun paard hoog instellen. Zitten ze er net twee minuten op... Frusty

In iedere tak van sport zijn er verschillende opvattingen, dat zul je altijd houden denk ik.

Maar we zijn het er dus met z'n allen over eens dat je een paard in principe voorwaarts los moet rijden en daarbij het beste kan lichtrijden. als het paard los is kun je gaan doorzitten en verzameld dan wel in jog gaan rijden.

Groetjes Mieke

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 23:10

ik ben het met zowat iedereen eens, maar wil nog wel een ding toevoegen over de snelle draf>>>dat zijn spiertjes die ze gebruiken en die ook aandacht moeten krijgen van tijd tot tijd, we willen toch een atletisch flexibel paardje nietwaar? dus; snelle draf, lichtrijden, goed voor de ontwikkeling van spieren Knipoog