Les geven, bijrijden en verzekeringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:41

Naar aanleiding van andere geplaatste berichten hierbij enige informatie aangaande het verzekerd zijn in relatie tot lesgeven en bijrijders:

Iedere nederlander heeft een W.A. Verzekering Particulieren waarin de aansprakelijkheid verzekerd is. In die verzekering is het geregeld dat, indien je als particulier aansprakelijk gesteld en bevonden wordt voor toegebrachte schade, de verzekering deze schade uitkeert, vaak wel met een maximum aan schadebedrag.

Geef je dus les aan iemand of aan een groep en doe je dat beroepsmatig dan is zo'n verzekering niet dekkend. Je wordt dan niet als particulier gezien maar als bedrijf. En hiervoor dien je een bedrijfsverzekering af te sluiten.

Aansprakelijkheid wordt in dit verband gezien als een door een rechter toegewezen aansprakelijkheid. Diegene die schade geleden heeft (eiser) moet jou dus aansprakelijk stellen en deze aansprakelijkheid moet door een rechterlijke uitspraak bevestigd worden. In het vaststellen van aansprakelijkheid zal een rechtbank rekening houden met de eigen verantwoordelijkheid van de eiser.

Voorbeeld: jij neemt les bij een manege en/of een trainer en je krijgt als grasgroene beginner een moeilijk te hanteren paard waarmee je vervolgens brokken maakt/krijgt. Als lesser mag niet verwacht worden dat je dit wist (behalve wanneer het expliciet kenbaar gemaakt is) en zal dus de trainer/stal/manege-eigenaar aansprakelijk bevonden worden. Zowel de manege/staleigenaar dienen dan een bedrijfsverzekering te hebben maar ook de trainers kunnen een dergelijke verzekering afsluiten omdat hun WA-particulier in dit geval niet dekt.

Ingeval dat je een bijrijdster/er hebt geldt hetzelfde. Je bent dan duidelijk een particulier maar dient wel, ingeval er iets naars gebeurt, aan te kunnen geven dat je verantwoord gehandeld hebt. Dus ook hier een onervaren/beginnend ruiter jouw paard in handen geven terwijl je weet dat het geen beginnerspaard is maakt je tot aansprakelijke partij. Mocht je echter overduidelijk en liefst aantoonbaar aangeven dat je de bijrijder/ster erop gewezen hebt dan beperkt dat, soms zelfs tot nul, de aansprakelijkheid, zulks ter beoordeling van een rechtbank. Geleden en toegewezen schade wordt dan toegekend naar rato van de toegewezen aansprakelijkheid. Dus, schade € 100.000 en jij bent voor 10% aansprakelijk....dan moet er € 10.000 aan schadevergoeding betaald worden en die schade wordt dan door de verzekeringsmaatschappij uitbetaald. De overige € 90.000 komt voor rekening van de verzekering(en) van de eisende partij.

Wil je als particulier toch les/instructie gaan geven aan je bijrijder/ster moet je dus een bedrijfsverzekering afsluiten omdat je dan niet meer als particulier gezien kunt worden. Welke voorwaarden daaraan verbonden zijn (inschrijving KvK etc) zal per verzekeringsmaatschappij verschillen.

nicky_4you

Berichten: 401
Geregistreerd: 14-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:37

maar als je een diploma hebt dan mag je toch lesgeven aan mensen en is het op hun eigen risico, die bordjes hangen altijd op. je rijd hier op eigen risico

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:41

Dat zijn erg leuke bordjes maar niet rechtsgeldig. Kwestie van een bordje lucht dus

@Iski: mooi duidelijk stukje info.

nicky_4you

Berichten: 401
Geregistreerd: 14-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:44

ohhh bij ons op de manege zeiden ze dat namelijk en ze zeggen je rijd voor eigen risico. er vallen bij ons best vaak meisjes eraf in t bos. een keer ook bij hunter en dat meisje lag ook open en hunter is afgemaakt door de val, iedereen was boos op haar!!

Yuma
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-01-04

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:09

Ik voel me toch geroepen enige nuancering aan te brengen in het bericht van Iski.
Aansprakelijkheid voor een dier is namelijk een risico-aansprakelijkheid en is geregeld is boek 6 van het BW in artikel 179.
En daar staat letterlijk in"De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht in zijn macht zou hebben gehad....."

Dat laatste klinkt wat ingewikkeld maar met een voorbeeld is het makkelijk te volgen. Stel je hebt een hond en je wordt op straat aangevallen en je zegt tegen de hond pak die vent en de hond doet dit ook. Nou in dat geval zal aansprakeljkheid beoordeelt moeten worden op grond van onrechtmatige daad en niet op grond van bovengenoemd artikel.
Dat is de uitzondering dus.

In het geval van paardrijden en maneges geldt gewoon risico aansprakelijkheid en dat betekent in feite dat mocht er iets gebeuren dat ontstaan is uit de eigen energie van het dier, dan is de eigenaar van het dier aansprakelijk.
Bordjes die zeggen: " wij stellen ons niet aansprakelijk", zijn makkelijk te ontzenuwen. Dat hoeven ze ook niet zelf, dat doe ik wel.

En bovenal, een en ander hoeft zeker niet met een rechterlijk bevel. 97% van alle verekeringskwesties wordt in onderling overleg tussen een verzekering en bijvoorbeeld de belangenbehartiger van het slachtoffer geregeld. Slechts in uitzonderlijke gevallen komt er een rechter aan te pas.

Manege-eigenaren en lesgevers zijn zelfs al aansprakelijk als ze iemand zonder helm laten rijden.

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:11

Sugarmiss schreef:
Dat zijn erg leuke bordjes maar niet rechtsgeldig. Kwestie van een bordje lucht dus

@Iski: mooi duidelijk stukje info.


Correct..en van een bordje lucht ga je alleen maar boeren.

M.b.t de diploma's/certificering etc: het kan dus zijn dat een verzekeringsmaatschappij dit als voorwaarde stelt voor het aangaan van een (bedrijfs)verzekering. Zoiets als een rijschoolhouder die niet kan volstaan met een aangepaste auto maar ook gediplomeerd moet zijn om zich te kunnen verzekeren.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:20

Leuk doe we het hele verhaal nog eens?

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:22

Yuma schreef:
Ik voel me toch geroepen enige nuancering aan te brengen in het bericht van Iski.
Aansprakelijkheid voor een dier is namelijk een risico-aansprakelijkheid en is geregeld is boek 6 van het BW in artikel 179.
En daar staat letterlijk in"De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht in zijn macht zou hebben gehad....."

Dat laatste klinkt wat ingewikkeld maar met een voorbeeld is het makkelijk te volgen. Stel je hebt een hond en je wordt op straat aangevallen en je zegt tegen de hond pak die vent en de hond doet dit ook. Nou in dat geval zal aansprakeljkheid beoordeelt moeten worden op grond van onrechtmatige daad en niet op grond van bovengenoemd artikel.
Dat is de uitzondering dus.

In het geval van paardrijden en maneges geldt gewoon risico aansprakelijkheid en dat betekent in feite dat mocht er iets gebeuren dat ontstaan is uit de eigen energie van het dier, dan is de eigenaar van het dier aansprakelijk.
Bordjes die zeggen: " wij stellen ons niet aansprakelijk", zijn makkelijk te ontzenuwen. Dat hoeven ze ook niet zelf, dat doe ik wel.

En bovenal, een en ander hoeft zeker niet met een rechterlijk bevel. 97% van alle verekeringskwesties wordt in onderling overleg tussen een verzekering en bijvoorbeeld de belangenbehartiger van het slachtoffer geregeld. Slechts in uitzonderlijke gevallen komt er een rechter aan te pas.

Manege-eigenaren en lesgevers zijn zelfs al aansprakelijk als ze iemand zonder helm laten rijden.


Is wederom correct en goed als aanvulling. In de meeste gevallen komen verzekeringsmaatschappijen er onderling wel uit, mede op basis van de aanwezige jurisprudentie. Maar daar waar jurisprudentie ontbreekt of en gen overeenstemming bereikt kan worden heeft een rechtbank het laatse woord.

Het ging er mij om om de situatie rond de uiteindelijke aansprakelijkheid en daarmee de grenzen van de (on)mogelijkheden te omschrijven. En deze heb ik mij uit laten leggen door de juridische afdeling van mijn verzekeringsmaatschappij.

De mate van aansprakelijkheid wordt dus telkens gewogen, eerst en voornamelijk door de verzekeringen en soms dus (uiteindelijk) door een rechter. Van belang is het om te weten dat je voor dat deel waarvoor je uiteindelijk aansprakelijk gesteld wordt, verzekerd bent.

Voor mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn ligt het identiek alleen volstaat dan de WA-Particulieren niet.

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:30

Tja en hoe kun je jezelf nu beschermen? Als je vier paarden hebt, die je verhuurd of uitleend aan bijrijdsters en helpers die je van tevoren een soort overeenkomst laat tekenen en rijden met cap verplicht stelt.

Je zelf gediplomeerd lesgeeft aan deze ruiters en toch geen bedrijfsmatige uitvoering hebt maar als particulier deze hobby beoefend met mede enthousiastelingen?

Wanneer ben je nou gedekt. Hoe voorzichtig moet je zijn?
Ik wil graag verantwoord verder met deze aanpak, maar wil me niet blauw betalen aan verzekeringen die uiteindelijk geen nut hebben als er iets misgaat doordat iemand van mijn paarden valt?

Wie weet echt raad?
Alvast bedankt!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:45

Als je iemand lesgeeft (tegen betaling) op zijn of haar eigen paard, en er gebeurd wat, dan blijft toch de eigenaar paard aansprakelijk (en in dit geval tevens de ruiter)?

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:57

Tinkerlady schreef:
Tja en hoe kun je jezelf nu beschermen? Als je vier paarden hebt, die je verhuurd of uitleend aan bijrijdsters en helpers die je van tevoren een soort overeenkomst laat tekenen en rijden met cap verplicht stelt.


Je zelf gediplomeerd lesgeeft aan deze ruiters en toch geen bedrijfsmatige uitvoering hebt maar als particulier deze hobby beoefend met mede enthousiastelingen?

Wanneer ben je nou gedekt. Hoe voorzichtig moet je zijn?
Ik wil graag verantwoord verder met deze aanpak, maar wil me niet blauw betalen aan verzekeringen die uiteindelijk geen nut hebben als er iets misgaat doordat iemand van mijn paarden valt?

Wie weet echt raad?
Alvast bedankt!


Jouw probleem zit hem in het rood aangehaalde.
Ben je bedrijfsmatig bezig of niet, daar zal de verzekering zeker een punt van maken in jouw geval.
De belangrijkste vraag zal zijn krijg je er geld voor?

Is een gediplomeerd kapper die tegen betaling iedere zaterdag al haar bekende de haren komt doen hobbymatig bezig, of zou zij zich bedrijsmatig moeten verzekeren?
Ik denk dus van wel.

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 23:13

Maak het niet moeilijker dan het is of lijkt: een WA-Particulier dekt jou in tegen kosten die voortvloeien uit jouw aansprakelijkheid. Simpeler kan het niet.

Krachtens de wet, zoals door Yuma keurig omschreven, ben je als eigenaar van het paard in prinipe aansprakelijk. In de praktijk kan een situatie echter tot deel-aansprakelijkheid leiden. Stel een automobilist rijdt met hoge snelheid dicht langs jou paard, het dier schrikt en trapt tegen die auto. Dan kan een verzekering (en in uiterste instantie dus ook een rechter) oordelen dat jij weliswaar aansprakelijk bent voor de trap van jouw paard maar dat de automobilist eveneens mede-aansprakelijk is door onverantwoord om te gaan met de medeweggebruiker. Alle kosten waarvoor JIJ aansprakelijk bent, en of dat nou in de ogen van jouw verzekeringsmaatschappij is of, in laatste instantie, in de ogen van een rechtbank, worden door diezelfde maatschappij vergoed.

Wederom, en herhaald, iedereen die aantoonbaar beroepsmatig (en dus tegen vergoeding/betaling) (neven)inkomsten uit de bezigheid met paarden haalt dient zich apart te verzekeren. Een WA-Particulier dekt dan niet.

Interressant zou dus zijn om te weten of jouw trainer (die er dus voor betaald wordt) zo'n verzekering heeft of dat de eigenaar van de plek waar je de les krijgt een verzekering heeft...vermits je op een manegapaard o.i.d. rijdt. En dan krijg je weer het geval van erkenning d.m.v. dilpoma e.d.

Les je op je eigen paard en overkomt jou iets...dan ben je gewoon via je eigen verzekeringen (ziektekosten e.d.) verzekerd.

Ik hoop dat het zo simpel genoeg uitgelegd is. Nogmaals, zo is het mij door een deskundige verteld. Raadpleeg anders morgen je eigen WA-verzekering.

Zoals ik het nu zie zijn alleen diegenen die (neven)inkomsten verwerven uit werken met paarden (lesgeven e.d.) de klos wanneer ze zich niet apart verzekerd hebben. Hun WA-Particulier dekt dan niet. En daarmee kom jij als les-klant in de problemen wanneer er na een ongeval geen verzekering blijkt te zijn. De meeste trainers bulken nu eenmaal niet van het geld.

iski
Berichten: 994
Geregistreerd: 23-01-05

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 23:28

Nog even iets over al die bordjes en uitspraken over eigen risico etc: dat klopt...jij rijdt voor eigen risico!

Maar risico is dus juridisch iets anders als aansprakelijkheid. Jij neemt het risico om van een KWPN kasteel af te donderen....je bent er tenslotte niet toe gedwongen... Maar val je er van af omdat halverwege de singel breekt omdat die doorgerot blijkt te zijn is manegehouder (die het materieel beschikbaar stelt) aansprakelijk.

Zelfs een door jou ondertekende verklaring heeft geen rechtsgrond. Wanneer er b.v. overal bordjes hangen dat je verplicht bent om op de manege met Cap te rijden en jij besluit dat zonder Cap te doen dan neem je een deel (zo niet alle) van die aansprakelijkheid over.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:56

dus...........hang je verzekeringspolis aan de gevel van je manege
zegt meer dan een diploma

djmaris

Berichten: 217
Geregistreerd: 30-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:22

Nou dan is een en ander ook duidelijk weet iedereen waar ie aan toe is en als de lessen dan leuk zijn en iedereen het doel haalt dat men zich gesteld heeft , zijn we allemaal blij...toch?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:14

iski schreef:
Les je op je eigen paard en overkomt jou iets...dan ben je gewoon via je eigen verzekeringen (ziektekosten e.d.) verzekerd.


Citaat:
Zoals ik het nu zie zijn alleen diegenen die (neven)inkomsten verwerven uit werken met paarden (lesgeven e.d.) de klos wanneer ze zich niet apart verzekerd hebben. Hun WA-Particulier dekt dan niet. En daarmee kom jij als les-klant in de problemen wanneer er na een ongeval geen verzekering blijkt te zijn. De meeste trainers bulken nu eenmaal niet van het geld.


Spreken deze twee dingen elkaar niet tegen? Of heb ik ze uit zn verband gehaald?

Jeddah stelt in dat verband deze vraag:
Citaat:
Als je iemand lesgeeft (tegen betaling) op zijn of haar eigen paard, en er gebeurd wat, dan blijft toch de eigenaar paard aansprakelijk (en in dit geval tevens de ruiter)?


Voor zover ik het nu begrepen heb, is dat wanneer je lesgever bent, en je krijgt er geld voor, en iemand valt van zn eigen paard af tijdens die les, dan is de lesgever aansprakelijk. Die is bedrijfsmatig bezig (krijgt er geld voor) en moet dus een beroepsverzekering afgesloten hebben (en als voorwaarde kan er dus een diploma vereist zijn?).

Als precies dezelfde situatie zich voordoet maar de lesgever krijgt geen geld (of iets anders) als vergoeding, dan is er niks aan de hand en geldt de WA verzekering van de eigenaar van t paard.

Geef je les aan een bijrijdster (dus niet de eigenaar) en je krijgt daar geld voor en er gaat wat mis, dan is de lesgever aansprakelijk.

Geef je les aan een bijrijdster en je krijgt geen geld, en er gaat wat mis, dan is de eigenaar van t paard aansprakelijk.

Geef je les aan een bijrijdster die een leasecontract heeft afgesloten (en zo mede-eigenaar is) en je krijgt er geen geld voor, en er gaat wat mis, dan is is de bijrijdster via de eigen WA verzekerd.

Heb ik het nu een beetje goed?

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:53

Bijna goed Cer.

Waar de aansprakelijkheid komt te liggen is een veel gevallen touwtje trekken tussen de twee verzekeringen.
In 95% van de gevallen krijg je hier helemaal niks van mee.

Het is niet per defenitie zo dat de lesgever aansprakelijk is, wel is het zo dat de eigenaar van het paard in eerste instantie aansprakelijk is.
Krijg je dus les van een instructeur (op je eigen paard) en er valt hem (bewezen) te verwijten dat hij deels schuld heeft aan het ongeval dan zal zijn bedrijfsverzekering ook een deel van de schade op zich moeten nemen.

Heb je les van iemand die aan het beunen is en er overkomt je iets ernstigs, dan zit je in de problemen als jouw WA de schade niet vergoed.
Van een kale kip valt meestal niks te plukken is vaak het hoofdmotto van beunhazen.

Verder vind ik het een verstandige zet om als eigenaar ven paarden naast een goede WA ook een rechtsbijstandverzekering te nemen.
Want als zo'n casus bij de rechter terechtkomt dan kan dit flink in de papieren lopen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:55

Nog even aanvullend. Een WA-verzekering dekt de schade die het paard aanricht. Val je van je eigen paard tijdens een les, dan is je ziektekostenverzekering de eerst aangewezen verzekering.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:58

En die ziektenkostenverzekering gaat de boel dus proberen te verhalen op de verzekering van de lesgever, als die er betaald voor krijgt?

overigens, dat wordt dan een getouwtrek, want wanneer is iemand aansprakelijk? Stel dat de lesser iets doet en de instructeur gilt "NEEEE niet doen!!!" en ze doen t toch en dr gaat wat mis?
Dan is het toch onmogelijk te bewijzen??

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:04

Dan zou de ziektekostenverzekering al moeten weten dat de persoon van het paard is gevallen tijdens een les. In de praktijk gebeurt dit niet zo vaak. En dan moet de ziektekostenverzekering aantonen dat de instructeur onrechtmatig of onzorgvuldig heeft gehandeld. Dan nog zal een deel van de eigen verantwoordig bij de ruiter liggen.

Bijvoorbeeld: de instructeur zegt dat het verstandig is het paard helemaal an gort te ranselen. Dan wordt je als eigenaar toch echt geacht zelf enig gezond verstand te hebben en dat niet te doen. Doe je dat toch, is er al sprake van gedeelde schuld.

Maar gaat het paard er bokkend vandoor en val je er als eigenaar vanaf zonder dat aan te tonen is dat het bokken als gevolg van de instructie gebeurt, dan betaalt je ziektekostenverzekering gewoon.
Dat vertelt mijn verzekering me tenminste.

Het worden pas vervelende zaken als naast ziektekosten (die in de praktijk zelden verhaald worden volgens de verzekering) ook kosten van (tijdelijke) invaliditeit voorkomen. Dat dekt de ziektekostenverzekering niet. Een 'slachtoffer" en de verzekering zullen in zo'n situatie ook vaker proberen aan te tonen dat de instructeur aansprakelijk is. Dat is wel moeilijker als het een ruiter met eigen paard betreft. Nogmaals: volgens mij wa-verzekeraar en ziektekostenverzekeraar. Heb ze allebei maar even gebeld.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:11

In eerste instantie is de eigenaar aansprakelijk, alleen als er bewezen kan worden dat de instructeur aanspraklijk is moet zijn verzekering deels/geheel uitkeren.

Voorbeeld: Als je als tijdens een les van je paard donderd en hierbij letsel oploopt, zal je ziektekostenverzekering alle kosten vergoeden betreffende de behandeling van het letsel.
Als je daarna 6 maanden je beroep niet kunt uitoefenen en je bent daar niet voor verzekerd dan heb je dus een probleem.
Vooral in deze gevallen komt het wel eens voor dat degene die letsel heeft opgelopen gaat proberen de bedrijsverzekering van de lesgever hiervoor op te laten draaien, dit is dan ook het punt waar het gerechtelijke touwtrekken begint.

Moraal van het verhaal:"Als je paarden hebt neem je bewust risico's het is dus aan jezelf je hiertegen goed in te dekken.
Laatst bijgewerkt door Halloway op 17-02-06 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:13

@Anja: Zaten we toch mooi even op een lijn.

Yuma
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-01-04

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:35

Er zijn een paar dingen die door elkaar heen lopen hier in de discussie.
Op de eerste plaats moet je altijd de volgende stelregel hanteren: Iedere Nederlander dient in principe op te komen voor zijn eigen schade, behalve.....
Dat betekent dat als jou iets overkomt, je zelf de financiele lasten zult moeten dragen, behalve als iemand anders daarvoor aansprakelijk is.

Je eigen WA verzekering is de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en dekt dus de eventuele schade die jij iemand door jouw schuld (in juridische zin dan) hebt aangedaan.
In een paardengeval: Een ruiter rijdt ergens op zijn paard, jij denkt ha leuk die zal ik eens laten schrikken en jij springt ineens achter de bakrand vandaan met tromgeroffel en trompetgeschal. De ruiter valt van zijn paard en breekt zijn nek. In het geval die ruiter niet dood is, gaat hij naar alle waarschijnlijkheid een hoop schade lijden. En die schade kan hij verhalen op jouw WA verzekering.
De ruiter is zelf ook verzekerd WA, ziektekosten en weet ik wat meer.
De WA verzekering van de ruiter heeft hier niks mee te maken. De ziektekostenverzekering wel. Die zal de ziektekosten voor haar rekening nemen. Onder aan het formuliertje wat je van je ziektekostenverzekering toegestuurd krijgt, staat een vraag en daar staat op: Is er sprake van een ongeval waar derden bij betrokken waren en zo ja wie is dat dan. En zodra je daar dus ja op antwoord zal jouw ziektekostenverzekering haar schade (de reparatiekosten van de nek van de ruiter) gaan verhalen op jou en dus op jouw WA-verzekering. Regres nemen heet dat.
De werkgever van de ruiter heeft ook schade. DIe moet namelijk twee jaar lang het salaris doorbetalen en die zal ook aan de ruiter vragen hoe het kwam dat de nek gebroken was en vervolgens het netto loon op jou gaan verhalen. Jij snelt weer naar je WA verzekering en die zal dat gaan betalen, althans zolang de voorraad geld strekt.


Jouw WA verzekering betaald ook de schade die jouw paard aan een derde aanbrengt. Dus in het geval jij met je paard op straat loopt en hij springt plotseling opzij op iemands nek, dan ben jij als eigenaar van het paard aansprakelijk voor de schade die dat paard veroorzaakt. Dat is zoals ik hier eerder al opmerkte risico-aansprakelijkheid en dat betekent dat je gewoon de schade moet betalen, zonder dat de onfortuinlijke voorbijganger jouw schuld aan het hele gebeuren moet bewijzen. Dus de schade van de voorbijganger, diens ziektekostenverzekering en diens werkgever etc. komen weer op jouw bordje en dus die van je WA verzekering.

Nu in het geval van de lesgever. Als jij iemand lesgeeft op diens eigen paard, is er weinig aan de hand. Als het paard de ruiter iets aandoet, bijvoorbeeld de ruiter eraf bokken of er bovenop vallen en dat gebeurd in jouw les. Dan heeft de ruiter pech. Het is zijn eigen schade die hij op niemand kan verhalen. Omdat de ruiter zich verzekerd heeft tegen ziektekosten, zal de verz.mij de ziektekosten voor haar rekening nemen. Omdat de ruiter het zichzelf heeft aangedaan kan de werkgever het salaris tijdens ziekte op niemand verhalen. Er is geen aansprakelijke partij. Ook de ziektekostenverzekeraar moet gewoon betalen, want het is jouw eigen verzekering.

Nu geef jij les aan een ruiter op jouw paard. En dan geldt er een heel ander regiem. Zoals hiervoor al zo beeldend gezegd werd over de bijbeunende kapper, is de lijn tussen wat je beroepsmatig doet en wat je als privépersoon doet zeer dun.
Geef je les op eigen paarden, of in een manege, dan is het zaak dat jijzelf of de manege waar je werkt een Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten. In hoeverre die verzekeringsmaatschappij jouw aansprakelijkheid voor haar rekening neemt hangt van de polisvoorwaarden af.

Op jouw paard en in jouw manege, dien jij alle voorzorgsmaatregelen te treffen die je kunt. Je moet je klant een helm op zijn hoofd zetten. Je moet hem een sukkel van een paard geven en je moet hem aan de longeerlijn houden (bij een beginnend ruiter wel te verstaan). En je moet wellicht een diploma hebben. Dat zijn dan eisen die de bedrijfsaansrpakelijkheidsverzekering aan jou of aan de manege stelt.

Bedenk dat jij aansprakelijk kunt zijn, maar jouw WA- of Bedrijfsaanspraeklijkheids verzekeringsmaatschappij niet betaald op grond van de tussen jou en je maatschappij afgesproken polisvoorwaarden. Dat betekent echter geenszins dat je ook niet aansprakelijk zou zijn. Het betekent alleen dat de verzekering niet betaald.

Kortom ga je lesgeven dan hang geen bordje in de zaak dat je jezelf niet aansprakelijk stelt voor schade, maar sluit een bedrijfsaansprakeljkheidsverzekering af en schrijf op het bordje dat je slechts aansprakelijk bent voor zover het bedrag van je verzekeringspolis toereikend is en hou je aan de voorwaarden zoals beschreven in de polis en kijk eens in die polis voordat er wat gebeurd en niet pas daarna.

Gebeurd je wat rondom een paard waardoor je echt letsel hebt opgelopen en dus schade lijdt (denk daarbij ook aan smartengeld, verlies aan inkomen etc.), huur dan een letselschaderegelaar in. Verzekeringsmaatschappijen zijn geen instanties waar je zelf de strijd mee aan moet binden. Je verliest dan namelijk hopeloos. Je bent daarvoor geen partij.

Geef je zelf les en wil je een verzekering afsluiten dan laat je goed voorlichten over wat wel en niet onder de polis valt en laat dat opschrijven. Want als je achteraf moet zeggen ja maar mijn verzekeringsagent zei dat dit soort dingen wel betaald werden, dan sta je met lege handen. Kun je dat niet bewijzen, dan zul je de schade uit eigen zak moeten betalen.

Voor diegenen die zich tot hiertoe er doorheen hebben weten te worstelen en nog niet zijn afgehaakt: Wat is nu de moraal van dit ellelange verhaal? Ga naar een deskundige. En dat zijn letselschaderegelaars voor het geval je schade wilt verhalen en voor het geval je wilt weten of iets onder de dekking van je verzekeringspolis valt, een verzekeringsmaatschappij.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:01

Yuma schreef:
Nu in het geval van de lesgever. Als jij iemand lesgeeft op diens eigen paard, is er weinig aan de hand. Als het paard de ruiter iets aandoet, bijvoorbeeld de ruiter eraf bokken of er bovenop vallen en dat gebeurd in jouw les. Dan heeft de ruiter pech. Het is zijn eigen schade die hij op niemand kan verhalen. Omdat de ruiter zich verzekerd heeft tegen ziektekosten, zal de verz.mij de ziektekosten voor haar rekening nemen. Omdat de ruiter het zichzelf heeft aangedaan kan de werkgever het salaris tijdens ziekte op niemand verhalen. Er is geen aansprakelijke partij. Ook de ziektekostenverzekeraar moet gewoon betalen, want het is jouw eigen verzekering.


Ook als je als lesgever hiervoor een vergoeding ontvangt, en dus bedrijfsmatig bezig bent, en dus een bedrijfsverzekering (plus eventueel diploma) moet hebben? (wat ik hiervoor gelezen heb)

Heel simpel: je komt als lesgever op het terrein van een ander, en geeft iemand les tegen vergoeding die op zn eigen paard rijdt.
Heb je dan wel of niet een bedrijfsverzekering nodig die uitkeert in het geval de lesklant van zn paard kukelt?


Volgens wat Yuma schrijft dus niet, en dat is anders dan wat ik eerder begrepen heb....
Denk ik steeds dat ik het snap, snap ik het nog niet. Maar goed dat ik niet bij de verzekeringen werk.....

Desiree01

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Op de wereldbol

Re: Les geven, bijrijden en verzekeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:05

Cer schreef:
.
Denk ik steeds dat ik het snap, snap ik het nog niet. Maar goed dat ik niet bij de verzekeringen werk.....


Was daar vroeger niet zo'n leuke reclame van op de TV, zo van gelukkig heeft ie meer verstand van verzekeren.