[WN] Brindle vaak een "Chimera" (tweeling)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Brindle vaak een "Chimera" (tweeling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:30

Super, super interessant stuk over Quarterhorse Brindles. Blijkt dat het niet zozeer een kleur patroon hoeft te zijn, maar ook een Chimera kan zijn.
Een Chimera is het samensmeltje van 2 niet 1 ei-ige embryos heel vroeg in de ontwikkeling. (toevallig is mijn sportmasseur een Chimera, hij heeft dna van zijn "tweeling" in zijn oog en op andere plaatsten op zijn lichaam, ook 4 ipv 2 tepels) Op die manier wordt het veulen dus bijvoorbeeld bay EN vos, wat normaal gezien nooit moelijk is.

Nou ja, lees zelf maar..

http://www.aqha.com/magazines/aqhj/cont ... illion.pdf

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:32

Op ijsland heeeeeeeeeeeeeeel veel Brindle koeien zien lopen!! Schitterende kleur trouwens..........
Had het nog nooit bij een Quarter gezien, wel een bonte mini- shethengst hier in NLD die het heeft.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:34

Hihi, ja in koeien en honden zie je het veel. Inderdaad is Chepito (zo heet ie geloof ik) ook een Brindle, maar dat zal hij, als hij ook een Chimera is, niet door kunnen geven!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:34

Blijkbaar hebben 15 uit 4.7 Miljoen Quarters het patroon....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:36

Ik zal zo het artikel eens lezen, maar is die Chimera/Brindle dan alleen bij paarden en mensen mogelijk, want bij honden komt de kleur heel veel voor en ik kan me niet indenken dat dat allemaal chimera's zijn.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:37

Nee, er is hoogstwaarschijnlijk ook een daadwerkelijk kleur patroon die Brindle veroorzaakt, zolas je bij honden en koeien ziet.

spatter

Re: Brindle vaak een "Chimera" (tweeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:39

mooi kleurtje hoor en prachtig paard!(mijn hond heeft die kleur ook)

raar eigenlijk dat bij sommige dieren die kleur heel gewoon is en bij andere zo apart

Signe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:42

paarden kennenook geen albino vorm, dus misschien niet zo heel erg verwonderlijk want bij bijna alle andere diersoorten is dat wel een 'kleur'

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:43

Het grappige is, dat dit wel vaker kan gebeuren, maar dat je er dan niets van ziet, zoals bij een sorrel en een sorrel embryo die samensmelten. Of een zwarte en een zwarte.

Geweldig interessant stuk! Ben helemaal hyper ervan!

Klopt inderdaad dat paarden geen Albino kennen en inderdaad komt natuurlijk lang niet elke kleur bij elk diersoort voor.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:53

Ik vind het brindle plaatje van het hoofd wel heel erg veel hebben van het cobwebbing van een reddun. En in deze bloedlijn kwamen ook veel redduns voor. Misschien dat daar ook een link ligt.

Overigens was er laatst op CSI ook een moordzaak met een chimera, dat vond ik ten wat vergezocht (TV he), wel leuk dat het nu dus weer bovenkomt in paarden.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:01

Heb je het al gelezen SM? Er wordt ook over het feit gesroken dat ze beide van een Dun zijn en dat waarchsijnlijk 1 van de "tweeling" ook een Dun is.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:04

Ik heb het artikel wel gelezen, maar in het engels mis ik de point wel eens
Voor zover ik het artikel begrijp is Dun gewoon een kleur waarop Brindle makkelijk zichtbaar is, niet dat ze denken dat er genetisch een verband zou kunnen zijn.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:13

Nou, maar goed dat ik laatst die aflevering van CSI heb gezien, die daarover ging
Wel een onwijs spectaculaire kleur zeg !!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:49

Wooooow, jeddah! Wat een vernieuwend stuk!!! Je gaat je idd afvragen hoeveel paarden er chimeric (en dus brindle???) zijn ... maar dan zou dat vaker aan het licht moeten komen nu DNA testing meer en meer gedaan moet worden ivm fokken. Dan zou je op een geg. moment dus ook bv vossen moeten krijgen met twee verschillende genetische "strings". Ik vind het wel geweldig en ik vraag me af of het wel zo is wat Sponenberg beweert. Misschien is brindle wel gewoon 100% gelinkt aan chimera,net zoals OLWS gelinkt is aan het frame gen. En wel heel typisch dat het gelinkt lijkt te zijn aan dun ... daar is genetisch dus ook "iets mee aan de hand". En dat verhaal van die bloedlijnen waar meerdere brindles uit voort zijn gekomen zou dus inhouden dat die genen dus vatbaarder zijn voor het chimeraschap. Hoe zit dat eigenlijk met duns en homozygoot zijn? Is daar iets over bekend??

Arrrghh ... mijn hersens gaan met me aan de haal Afbeelding

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:26

Ik denk dat homo-dun hetzelfde werkt als double dilute; gewoon van beide ouders meekrijgen. Levert dus altijd een dun op.

Het heeft iig geen bekende negatieve verschijnselen zoals homo-roan (veel niet levensvatbare veulen, wordt vaak geaborteerd in vroeg stadium).

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:33

Homo-duns zijn er, denk aan Fjorden. Er is geen verschil in uiterlijk tussen een Homo en hetero dun.

Inderdaad is het in dit geval duidelijk te zien. Ik vraag me af, bij die ene bekende Ijslander die zo raar tobiano is, of die niet ook Chimera is... Even foto zoeken...

Jeddah

Re: Brindle vaak een "Chimera" (tweeling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:35

Deze dus:
Afbeelding

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:37

Ja dat zijn leuke grapjes van moeder natuur

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:37

zo was er een vrouw die bijna haar kind kwijtraakte omdat haar kind niet haar DNA had.
bleek dus naar een jaar dikke ellende dat ze dus ook een Chimera is en dat haar kind de DNA van haar samen gesmolten 2ling zus was.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:39

Precies! Ods vertelde me net dat er recent een tv progamma was over een vrouw die dreigde haar kinderbijslag kwijt te raken omdat haar kinderen DNA getest niet van haar waren!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:39

Je zou er bijna een identiteitscrisis van krijgen!!

Chantalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:52

Kan geen Engels gelezen en heb dus even plaatjes gekeken! Maar wat een grappig kleurtje

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:11

Ik weet niet wat mensen die niet zo in de kleurtjes zitten moeten denken van een homo-dun en homo-roan

Gave ijslander zeg!!! Dat Brindle is ook heel gaaf, en dit is wel heel interessant.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 23:11

Moet je in een restaurant zitten en het over het sperma van die Homo-zwarte hebben...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:46

jeddah schreef:
Moet je in een restaurant zitten en het over het sperma van die Homo-zwarte hebben...

Niet zozeer van die homo zwarte, maar sperma verhalen in't openbaar hebben mij inderdaad al meer dan eens opgetrokken wenkbrouwen en bevreemde blikken van omstanders doen toekomen..

Maar inderdaad bére interessant artikel Jeddah... nu niet helemaal fris meer, maar ga't morgen ofzo nog es op m'n gemakkie goed doorlezen...
Kan me je 'opwinding' helemaal voorstellen ben zelf ook altijd zo als ik iets heel interessants 'ontdek' over iets wat me ernstig interesseert...