westernlessen geven, maar hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

westernlessen geven, maar hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-02 08:04

Hoi.
Ik ben net terug van 5 weken stage lopen op de Trapper Ranch
www.paardvakantie.nl
en ik ben dus overgestapt van engels naar western, maar wil er ook meer mee bezig zijn.
Ik wil later graag lessen gaan geven, maar waar kan ik dat leren?
IK heb gehoort dan Deurne nu net een jaar ook western heeft, maar daar wil ik eigelijk niet naartoe, zijn er cursussen waar je dit kan leren?
Wie kan mij helpen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: westernlessen geven, maar hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 08:11

Alice schreef:
Hoi.
Ik ben net terug van 5 weken stage lopen op de Trapper Ranch
www.paardvakantie.nl
en ik ben dus overgestapt van engels naar western, maar wil er ook meer mee bezig zijn.
Ik wil later graag lessen gaan geven, maar waar kan ik dat leren?
IK heb gehoort dan Deurne nu net een jaar ook western heeft, maar daar wil ik eigelijk niet naartoe, zijn er cursussen waar je dit kan leren?
Wie kan mij helpen.


mag ik vragen hoe lang je al western rijdt buiten je 5 weken stage om??

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-02 09:03

Niet, moet ik anders eerst zelf lessen nemen?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 09:12

Ja, het lijkt me slim om eerst zelf het western onder de knie te krijgen voor je les gaat geven.

Als je zelf goed rijd en je kunt het overbrengen op anderen dan is waarschijnlijk geen probleem om ergens an de bak te komen(als er tegen die tijd niks veranderd is)

verder weet ik alleen dat Deurne iets heeft/had. Of je zult op stages moeten naar amerika..

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 09:57

Alice schreef:
Niet, moet ik anders eerst zelf lessen nemen?

Sorrie, maar ik zit dit echt met verbazing te lezen! Als ik het dus goed begrijp heb je buiten die vijf weken stage op een vakantiebestemming helemaal geen western rijervaring en je wilt al les gaan geven?? Nou aangezien de meeste mensen jaren nodig hebben om westernrijden redelijk onder de knie te krijgen en die dan ook nog les hebben gehad van de betere trainers lijkt het me niet vreemd als je zelf ook eerst wat meer ervaring op gaat doen. Zeker als je les wilt gaan geven. Daar is natuurlijk uit eindelijk niets mis mee! Westernrijden is meer dan op een westernzadel met een los teugeltje door de bossen rijden!
Als je werkelijk serieus verder wilt zou ik eens een jaar of wat stage gaan lopen op een of meerdere van de betere western trainingstallen hier in Nederland en ook overwegen naar de US te gaan om daar op een ranch bij een grote trainer het nodige te leren. Want zou je nu al een vraag op kunnen lossen als: mijn paard laat zijn binnen achterbeen niet staan bij het spinnen, hoe kan ik dat op lossen? Of hoe maak ik een goede rollback? Of iets elementairs als met welk bit kan ik een bepaald paard rijden, of hoe hoort de handhouding te zijn?
Hoe lang rij je al dressuur en geef je daar al les in? Want western is een eigen discipline en net zo moeilijk als dressuur en dus niet iets dat je er ´even´ bij kunt doen en waar je zomaar les in kunt gaan geven! Anders dreig je de zoveelste te worden die westernles geeft op de dressuur manier en dat zou zonde zijn, er is in nederland toch al zo´n behoefte aan echte goede westerntrainers.
Kortom voordat je les gaat geven zou ik eerst eens heel wat meer ervaring op gaan doen en wordt dan pas de trainer waar een serieuze westernruiter en de sport in zijn algemeen wat aan heeft.
Succes!!

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 13:57

Sluit me volledig bij Jolande aan!
Na 5 weken ben je nog geen westernruiter, na 5 jaar zelfs niet in mijn geval Knipoog
Lesgeven is het moeilijkste wat er is en trainers zijn schaars.
Ga eerst zelf eens lessen nemen, kijk ondertussen ook verder dan de Trapperranch (dacht dat die gestopt waren...??) lees boeken, abonneer je op goeie tijdschriften, ga naar wedstrijden kijken, enz enz.
Niets is zo dom dan lesgeven als je zelf niet eens kan meepraten...

Succes, en mocht je stage willen gaan lopen in de US, wil ik graag een paar maandjes mee!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-02 15:06

dat ik zelf eerst les moet nemen is natuurlijk wel logisch, maar waar kan ik daarnaast ook ergens een cursus volgen?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:22

Ik geloof niet dat er op het moment ergens cursussen worden gegeven in hoe je westernrijles moet geven. Hoogstens in Deurne, maar ik weet niet of dit door een ervaren instructeur gegeven wordt.
Misschien kun je het beste beginnen met eerst zelf goed lessen te gaan volgen bij de betere stallen waar je bv. middels clinics heel veel kunt leren. Als je een goede trainer hebt, dan kan die eigenlijk al de basis leggen voor jou als je zelf les wilt gaan geven. Hij kan je al een flinke lading info geven.

Groetjes!

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:25

Citaat:
hoe hoort de handhouding te zijn


Kijk das nog es een goeie, ik heb nu 4 mensen gehad voor les!!!! en ze zeggen alle vier wat anders Verward Verward

Ja hoe raakt een mens verward.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:48

Ik ben nu 6 jaar in Amerika en heb dus ook western gereden, maar na al die jaren heb ik het nog steeds niet helemaal door hoor. Het is een heel moeilijk vak zou ik zeggen. Het is zo anders dan de manier waarop wij geleerd zijn. Het is wel erg leuk als je het kunt doen. Hier hoef je geen cursussen te doen, je leert het van anderen!

Ik zou zeggen, Volg je dromen, je komt er wel!

Veel succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers