[WN] De Western Recrea-Ridders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iski

De Western Recrea-Ridders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:43

De Western Recrea-Ridders,

Nadat de diverse disciplines nader onder de loep genomen zijn, of dat die zich gewoon genomen voelen, wordt de roep om een stukje zelfspot onweerstaanbaar. Zijn we daarmee aan het eind van onze reeks gekomen? Nou, dat nou ook weer niet maar aan de vraag naar karakterschetsen van Jury-leden, Grooms, Doormannen en Bakrandridders ga ik helaas voor u niet voldoen. Reden? Deze mensen moeten we te vriend houden want zonder al deze personen geen wedstrijden. Ok, zonder deelnemers ook niet maar jullie zijn met velen en die anderen slechts in een gering aantal. Dus…die gaan we ontzien….Vooralsnog…… DVG (Dikke vette Grijns).

Vandaag dus de beurt aan de Recrea-Ridders (De RR). Even een halve gepeperde en zelf gemaakte Pizza vol met Mozzarella, Gorgonzola, diverse groenten en …..als pièce de résistance…verse mosselen (eat your hart out Miss SS te N) wegwerken en dan moet het lukken:

Feitelijk horen ze er helemaal niet bij want recreatief rijden is nog nergens tot een wedstrijdonderdeel verheven. Hoewel je het hier en daar niet zou zeggen hoor, ik zag deze zomer in België een Pleasure-proef waarbij een paard in Lope voorbij kwam…nou ja, voorbij, het was dat ik van mijn rechterbeen op mijn linkerbeen ging staan waardoor ik niet aan de indruk ontkwam dat het paard in kwestie een voorwaartse beweging maakte…dat of de achtergrond bewoog. Daardoor moest ik dus naarstig op zoek naar een ijkpunt om de waargenomen voorwaartse beweging te toetsen. Het betreffende ijkpunt vond ik uiteindelijk later in een paar glazen heerlijk Belgisch bier en zowaar, de paarden bewogen zich voorwaarts….maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het Pleasure onderdeel toen al afgelopen was. Kortom het zag er buitengewoon ontspannen uit en dat zou dus een bruggetje kunnen zijn naar de RR. Maar voorheen en daarna bezochte wedstrijden hebben mij er niet van overtuigd dat het Recreatie Rijden idd tot het Western Riding is gaan behoren dus voor het moment neem ik maar aan dat het in België waargenomen gedrag éénmalig was…….kortom, ze horen er feitelijk niet bij.

Waarom behandel ik ze dan toch? Nou, enerzijds vanwege die aangekondigde zelfspot maar ook omdat ik wel enige verwantschap met de trailruiters zien. Los van hoe ik het ideale trailparcours zie (zie: De Trailertjes), want dan ben je in feite een RR, komt diezelfde RR ook bruggetjes, poorten/hekken, stapels brandhout, obstakels die er als pionnen uitzien ( en het soms ook echt zijn…kijk maar eens in het Appelscha/Smilder bos…daar staan al 7 jaar 2 pionnen bij een mierenhoop en ik heb toch telkens de neiging ze naar staatsbosbeheer terug te brengen met de mededeling: “Kijk eens wat ik in het bos vond, zijn die soms van jullie”? Maar ik schat in dat ze dan ‘not amused’ zullen zijn. Dus is de RR in feite een nutteloze maar wel verwante Trailer.

Maar in feite heb je niets aan ze, laten we nou eerlijk zijn. Ze gaan prat op hun rijkunst maar dat laat zich niet verifiëren, rijden meestal in hun eentje zodat ze toch een soort van sociale outcast vormen en zien er niet uit. Het paard is veelal zo maar ergens van het land getrokken, er wordt een westernzadel overheen gegooid, we hangen er een bit/hoofdstel in dat ergens wel aan western rijden doet denken maar nog nooit door een jury gecontroleerd is en we stappen op en…..zie daar de Western RR. Kijk, en nou heb je pas echt een vlag op een modderschuit, als echte en wedstrijd bezoekende deelnemer/Westernruiter schaam je je rot en wil je met deze groep niet geassocieerd worden.

Want kijk nou eens naar die kleding…oude afgetrapte spijkerbroek, niet matchend shirt (als het al een shirt is want een ouwe trui heeft vaak de voorkeur) en dan, om het geheel te complementeren zo’n, liefst leren, hoed….waar geen vorm in zit en die absoluut niet staat. En zo gaat de RR het bos in geheel overtuigd van zijn/haar eigen gelijk. Maar goed dat er daar geen spiegels staan want het paard zou zich doodschamen. En die RR maar denken dat ie de stoere cowboy/cowgirl uit kan hangen.

En zo trekt dat onsamenhangende zootje door bos, niet gehinderde door enige kennis van zaken op een paard dat maar een beetje voort sjokt en zich of zichtbaar schaamt voor zijn afkomst of het in z’n geheel niet kan verdommen omdat ie er al net zo stupide uitziet als datgene dat er bovenop zit.

En kijk nou eens hoe of dat het daar zit….kromme benen, ronde rug en een beetje soezend in de late nazomerzon. Totdat het arme dier onder hem ontploft vanwege een wegschietend konijn (geef het dier eens ongelijk, je wilt als gerespecteerd konijn niet in de buurt van zo’n RR gesignaleerd worden, je krijgt er een slechte naam van) of een van verbazing omvallend hert….een korte rengalop tot gevolg hebbende waarbij de hoed steevast als eerste het loodje legt, de teugels in het rond vliegen en de stijgbeugels een zelfstandig leven leiden wegens uitgeschoten voeten en alle kanten opflapperen. In het gunstigste geval komt het paard na 100 meer hijgend en zwetend tot stilstand zich in verbazing afvragend waarom die nou feitelijk zo geschrokken was…..zich dan realiserend dat ie in een bord met eten staat, de kop laat zakken om toe te tasten daarin niet gehinderd door de ‘cowboy/cowgirl’ die met een hart in de keel heen en weer geslingerd wordt tussen schrik en schaamtegevoel want stel je voor…je bent gezien. Hebben ze het 3 jaar later op feestjes nog over je..: (“zeg kerel, ik was daar een paar jaar geleden in het bos kwam me daar in ene keer een soort van paard voorbij, er zat iets op met een rare gedeukte hoed op de kop en die persoon keek alsof ie ontzettend aan de racekak was maar zo gauw geen plek kon vinden om het te deponeren en er dus het zadel maar tot plee degradeerde en er vervolgens als op een warm kussen op is gaan zitten…en bij nadere bestudering bleek het zo’n RR….maar dan van het soort dat er zo graag als een Cowboy/girl uitziet….we hebben ons bescheurd”). Kijk en wanneer je dat beseft…dan zoek je als vanzelf de achteraf paadjes wel op.

En bereik je zo’n RR een keer en kun je hem/haar ervan overtuigen toch maar weer eens een lesje te nemen (die hem ook nog eens niks kost want die heeft ie ooit op een Bonte avond gewonnen) dan zal die zich doodschamen omdat ie feitelijk niet goed technisch rijden kan…..hij is er gewoon in geslaagd een meester te worden om onder alle omstandigheden te blijven zitten maar dat heeft helemaal niks met paardrijden te maken. Gewoon een kwestie van je reet goed in het zadel drukken en een beetje geluk. Want het bos is vol van gevaren, obstakels en onverwachte situaties. En daardoor dus heel begrijpelijk dat al die ervaren en technisch goed rijdende ruiters zoals de Reiners en Pleasuredames- en heren zich niet aan een bosrit wagen met hun meer dan € 30.000 kostende paard want oh jee..hij zou eens meer dan 50 meter rechtuit moeten lopen, krijg je hem de eerstvolgende wedstrijd nooit meer op de volte. Anderzijds kan de RR dus geen fatsoenlijke cirkel rijden. Want afgezien van een heksenkring in het najaar kom je daar weinig tot geen cirkels tegen. Zo’n doorgewinterd RR-paard kan dus ook geen bochten rijden dus is sturen, nekreining, zitknobbelhulp en kuitdruk helemaal niet nodig….een boom is een boom en geen enkel paard zal er vrijwillig tegenop knallen dus hoef je als RR niet te kunnen sturen, gewoon gas geven en het paard volgt de reeds aanwezige ruiterroute. En kom je een paar keer te vaak in hetzelfde bos, dan loopt die knol vanzelf wel terug naar de trailer, of je er nu opzit of halverwege afsodemietert….het is het paard alles eender….hij weet de weg naar huis wel.

In de VS hebben ze dit principe commercieel goed uitgebuit. Daar boek je voor zo’n 1000 dollar per week een 3 –sterren dude-ranch en mag je uitgebreid en onvervalst RR spelen. En maar denken dat je een cowboy/girl bent die gewoon 70 jaar te laat geboren is. Krijg je zo’n paard in de handen gedrukt dat steevast Firefly, Lightning, Fury of Thunder of zo heet waarbij hetzelfde arme dier nadat de laatste gast de ranch verlaten heeft weer gewoon Sissy* heet. Maar ja, iedere RR wil thuiskomen met het verhaal dat ie Thunder ‘bedwongen’ heeft..

In feite zijn die RR’s dus niet veel beter als de Pony’s en de ruiters in Slagharen, ze kennen de weg en sjokken maar wat voort en de berijder leeft in de waan echt paard te rijden…zie daar de definitieve beschrijving van de Recreatieve Ruiter. Nog zo’n sticker van Ponypark Slagharen achter op de auto plakken en het plaatje is compleet, je bent gedefinieerd en voor het leven gebrandmerkt.

En weet je wat nou het ergste is, ik ben zo’n RR….en ik heb niet zo’n sticker…sniksnik…

* dit verhaal berust op waarheid.
Laatst bijgewerkt door iski op 30-10-05 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:49

hahahaha wat een verhaal geweldig.......enne ik ben denk ik ook wel zo'n RR.........en ik schaam me er zeker niet voor.....

meikie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:49

Hmmm, ik weet niet of ik me hieronder moet scharen, krijg tenslotte elke week les, maar vond het wel heel mooi, lachwekkend verwoord! More, more!!

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:53

Geweldig weer.
Maar jij bent toch ook helemaal blij als je weer eens een kind hoort roepen: Kijk mamma, een cowboy!

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:55

ROTFLOL Bijzonder beeldend -alweer- verwoord, Iski

*krijgt spontaan weer creatieve inspiratie*

Noisy

Re: De Western Recrea-Ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:01

iski schreef:
Want kijk nou eens naar die kleding…oude afgetrapte spijkerbroek, niet matchend shirt (als het al een shirt is want een ouwe trui heeft vaak de voorkeur) .

dat heb ik ook vaak aan op stal
ik ga mijn nette kleren niet naar stal aandoen om ze als servet voor mijn paard te laten dienen

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:02

hahaha hoe schud je die teksten toch uit je mouw Iksi. in 1 woord geweldig.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:04

silvester schreef:
Geweldig weer.
Maar jij bent toch ook helemaal blij als je weer eens een kind hoort roepen: Kijk mamma, een cowboy!

En dan zo'n moeder die erachteraan zegt: nee joh dat spelen ze maar

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:13

crazycactus schreef:

En dan zo'n moeder die erachteraan zegt: nee joh dat spelen ze maar

En de volgende vraag: mag ik hem aaien?

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:19

Smakelijk!!!!!!!!!!! Lebbes is er niks bij

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:25

whaha geniaal ik denk dat ik me maar ga schamen (laatste les: ergens rond voorjaar 2003) ik draag trouwens geen hoed maar een cap, om het gekke plaatje compleet te maken..

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:40

Wuahaha, zit hier nu beneden achter de laptop, mijn ouders zitten naast mij tv te kijken. En die vragen zich af, waarom ik toch elke keer zo hardop aan het lachen ben

Echt een geweldig verhaal dit!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:43

iski schreef:
Want kijk nou eens naar die kleding…oude afgetrapte spijkerbroek, niet matchend shirt (als het al een shirt is want een ouwe trui heeft vaak de voorkeur) en dan, om het geheel te complementeren zo’n, liefst leren, hoed….waar geen vorm in zit en die absoluut niet staat. En zo gaat de RR het bos in geheel overtuigd van zijn/haar eigen gelijk.

hahaha, ik was vandaag met Boldly naar de duinen en we kwamen precies zo'n type tegen in het bos........ze bestaan echt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:01

Iski je hebt jezelf overtroffen, de poes kwam meerdere malen 'vragen' waarom ik zo'n lawaai maakte voor de PC

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:12

vera schreef:
iski schreef:
Want kijk nou eens naar die kleding…oude afgetrapte spijkerbroek, niet matchend shirt (als het al een shirt is want een ouwe trui heeft vaak de voorkeur) en dan, om het geheel te complementeren zo’n, liefst leren, hoed….waar geen vorm in zit en die absoluut niet staat. En zo gaat de RR het bos in geheel overtuigd van zijn/haar eigen gelijk.

hahaha, ik was vandaag met Boldly naar de duinen en we kwamen precies zo'n type tegen in het bos........ze bestaan echt!

Ja....wat dacht jij dan....dat ik het allemaal verzin? Het is heel simpel een uitvergroting van de werkelijkheid

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:17

Wederom geweldig....enneh Iski over die les zou ik me niet al te veel zorgen maken al staat er natuurlijk wel een fanclub van huntertrutjes en pleasuremeisjes aan de bakrand te hangen als het zover is!!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:22

konijn schreef:
Wederom geweldig....enneh Iski over die les zou ik me niet al te veel zorgen maken al staat er natuurlijk wel een fanclub van huntertrutjes en pleasuremeisjes aan de bakrand te hangen als het zover is!!

Goed, zoals jullie misschien wel gemerkt hebben, ik ga geen enkele uitdaging uit de weg..dus ik mijn les en door de mand vallen maar dan al die huntertrutten en peasuremeisjes daarna mee op een bosrit..van een uurtje of 7.. Do we have a Deal? Zelf broodjes meenemen..ik zorg voor champagne......5 sterren bosrit.......

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:24

Mogen de trailertjes ook mee of zijn die uitgesloten van deelname

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:33

wij gaan mee naar het bos, ben namelijk een huntertrutje met zadelbontje, dus die uurtjes in het zadel komt wel goed!!! Hoop dat de champagne niet al te veel invloed heeft op de rijkunsten !!!!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:34

Die is voor als we terug thuis zijn

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:35

Ikke ook mee, ikke ook mee!!!!!!!!! okay zonder bontje lukt het ook nog wel, anders snel ef wat botox verdooft de boel lekker

sil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:04

en ikke dan?? wil ook graag in die super langzame lope door het bos...............champagne....champagne.....champagne...... hm............ ik ga mee!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:04

iski schreef:
maar dan al die huntertrutten en peasuremeisjes daarna mee op een bosrit..van een uurtje of 7.. Do we have a Deal? Zelf broodjes meenemen..ik zorg voor champagne......5 sterren bosrit.......

Ik ga zeker ook mee, maar kan je bij jou wel 7 uur onderweg zijn zonder telkens hetzelfde rondje te moeten rijden?

Bij deze meld ik me aan als gids voor de Utrechtse Heuvelrug, lekker centraal midden in het land.

sil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:08

maar kan je bij jou wel 7 uur onderweg zijn zonder telkens hetzelfde rondje te moeten rijden?

die rondjes zijn om elke keer een beetje champagne te nuttigen !!

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:10

O ja, natuurlijk!
Stom dat ik dat niet gelijk gesnapt heb.