Equidenpas,wie heeft hem al?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
miekewasser
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: hamminkeln

Equidenpas,wie heeft hem al?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-02 01:17

Heel niewsgierig ben ik of er in Nederland al veel mensen zijn die voor hun paard een equidenpas hebben.
Bij ons in Duitsland is deze nl.al meer dan 1 jaar verplicht.Ook ik was niet zo vlot met het aanvragen, want als je meerdere paarden hebt is dit toch wel aardig duur.Maar sinds ze bij ons flinke boetes uitdelen als je er geen hebt en je dit jaar zonder E.pas niet meer kunt starten hebben we ze nu toch ook aangevraagd en hopen dat ze over 2 weken binnen zijn.
Het is al een risico met je paard even een uurtje naar de hal te gaan om te trainen!
Hoe is dit in Nederland?

"Succes by work" if it doesn´t work,try harder.


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 04:44

Wat is een equidenpas?
Heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 09:21

Equidenpass is het Duitse Paardenpaspoort. Er hoort een foto van je paard in te staan en er wordt ook in vermeld wie de huidige eigenaar is en de vorige eigenaren worden er ook in vermeld. Verder worden de inentingen (geloof ik) erin bijgehouden. Het is een combinatie van een eigendomsbewijs, identificatiepapier en entingsboekje.

Je suis Charlie.

miekewasser
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: hamminkeln

E.pass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-02 10:07

Nou,ik heb natuurlijk meteen op marktplaats gekeken.
Behalve dat je er van alles kopen kan,heb ik geen enkele informatie over dit thema gevonden Slapen

De equidenpas is sinds 2 jaar een officieel europees dokument wat je bij je moet hebben als je met je paard weg gaat.
Er staat geen foto van je paard in maar een schets van het paard met alle aftekeningen,kruintjes en andere kenmerken die typerend voor dit paard zijn.Verder de naam van de huidige eigenaar,inentingen,wormkuren en vermelding van medicijnen waarmee dit paard behandeld word of werd.
Dan word hierin ook vermeld of het een slachtpaard is of niet , dit in verband met toegestane medicijnen en wachtdagen bij het slachten.
Heeft je paard papieren dan staat hierin ook een kopie daarvan.
De aanvraag moet officieel door een dierenarts gedaan worden en in Duitsland wordt deze pas dan alleen maar uitgegeven door de FN en enkele stamboeken die daartoe officieel bevoegd zijn.
Het verbaasd mij dat je er in Nederland relatief weinig over leest omdat deze pas in een aantal landen al goed ingevoerd is.
Groetjes,Mieke

"Succes by work" if it doesn´t work,try harder.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 12:11

Toen ik vorig jaar met m'n paarden naar de EK Paints ben geweest, heb ik uitgebreid info verzameld met betrekking tot het paardenpaspoort.
Het is inderdaad op Europees nivo ingevoerd en in alle EG landen verplicht. Ook in Nederland, maar dat weten de meesten dus niet.
Je moet het dus eigenlijk hebben bij elk paard dat wel eens op de openbare weg komt, zelfs je shetje dat je van de ene wei naar de andere wandelt. Net als je autopapieren die je altijd bij je hoort te hebben als je auto gaat rijden, hoor je voor je paard altijd je paardenpaspoort bij je te hebben. Alleen is mij verteld dat de uitvoering in Nederland uitgesteld is. Dit zou zijn vanwege de korte tijdslimiet die er aan zat, en dat dat niet haalbaar zou zijn.

Even voor de duidelijkheid, het paspoort staat in los van het chippen!
Ik heb wel een paspoort aangevraagd, maar m'n paarden staan niet ingeschetst. Dit schetsen moet hier door een speciale dierenarts gedaan worden, nadat je het paspoort hebt gekregen. Omdat ik begreep dat gechipte paarden niet geschetst hoeven worden, en m'n merrie gechipt is, heb ik dat dus niet gedaan. (m'n veulen nog niet, die was nog te jong). Om naar het buitenland te gaan heb je dan ook offieel nog eens een papier nodig van de RVV, die een dag voor je vertrek je paard komen 'keuren' en schetsen en een loodje in z'n staart doen. Dat heb ik dus niet gedaan. Kost klauwen met geld en is naar mijn mening een wassen neus. Dit is om te voorkomen dat je paard ziektes over brengt. Als je binnen 10 dagen terug komt mag dat op het zelfde keurraport, blijf je langer dan 10 dagen weg, dan moet je die zelfde keuring in het buitenland nog eens laten doen. Maar wie garandeert mij dat ik binnen die 10 dagen niet ergens iets op pik?

Nou goed, dat is dus wat ik er van weet. M'n merrie heb ik inmiddels verkocht, maar m'n veulen heb ik nog en daar ga ik dit jaar ook weer mee naar Duitsland. Ik weet alleen nog niet wat ik zal doen. Ze is niet gechipt, en staat ook niet in haar paspoort ingeschetst. Voor een wettelijk paspoort zal ik dus toch één van de twee moeten laten doen... Dat schetsen zal wel een duur grapje worden... ik heb een Paint!
Hoe zit dat in Duitsland met chippen Mieke?

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

equipas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 14:12

Wij hadden bij onze NRPS merrie ook al een paardenpaspoort.
Dat was een pinto en het schetsen daarvan was niks duurder dan van een 1 kleurig paard/pony. Gaaaap

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 14:35

Op de site van het NRPS staat dat het schetsen 7 euro is. Ik neem aan dat die prijs geldt als je het bij hun op locatie doet, maar duur vind ik het niet Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 15:45

Ik mag ook officiele paardenpaspoorten uitheven en speciaal voor ons stamboek heb ik samen met mijn vader en broers een pas ontwikkeld. Deze pas is goed en word door alle landen geaccepteerd. Omdat een deel van onze leden in Duitsland zit maak ik hier ook de paspoorten voor. Het schetsen mag ik ook doen en ik ben geen officiele dierenarts. Ik ben door het stamboek aangesteld. Schetsen door mij kost 5 euro.[/u]

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 20:37

Yootha schreef:
Ik mag ook officiele paardenpaspoorten uitheven en speciaal voor ons stamboek heb ik samen met mijn vader en broers een pas ontwikkeld. Deze pas is goed en word door alle landen geaccepteerd. Omdat een deel van onze leden in Duitsland zit maak ik hier ook de paspoorten voor. Het schetsen mag ik ook doen en ik ben geen officiele dierenarts. Ik ben door het stamboek aangesteld. Schetsen door mij kost 5 euro.[/u]


Door welk stamboek ben je aangesteld en is dat paspoort dat door jullie ontwikkeld is en door alle landen wordt geaccepteerd zoals je schreef ook geldig voor Quarters, Paints en American Appaloosas?
En hoe doe je dat met de entingen die reeds zijn gegeven en die in het inentingsboekje staan met stempel en handtekening van de DA. Ik kan me voorstellen dat die niet zomaar overgenomen mogen worden.

Als ik naar wedstrijden ga heb ik toch al de papieren, inentingsboekjes etc. van mijn paarden bij me. Als ik naar training in een binnenbak ga heb ik niks bij me hoewel dat eigenlijk wel verplicht is, Op de Amerikaanse papieren staan alle aftekeningen voorop vermeld en achterop staat de schets, bij Appi's zelfs foto's evenals het DNA nummer van de paarden. Als je naar het buitenland gaat komt de Veterinaire inspectie ook weer eens schetsen, wat heeft dat alles voor een zin vrraag ik me dan ook nog eens af.

Dan mag zelfs je eigen dierenarts niet zulk een paspoort verstrekken maar moet je naar een "speciale". Voor Quarters heb ik begrepen dat we daarvoor naar Stroe (Holstud) moeten.
Verder vertik ik het wel om mijn paarden te laten chippen. Ook hypocriet chippen zou enes daags moeten, maar branden mag weer niet.

Maar nu weer tot het topic, zou je eens wat verdere inlichtingen kunnen geven voor wat meer duidelijkheid?
Bedankt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 23:27

Ik kon mijn paard niet ter plekke laten schetsen. Het paspoort wordt uitgegeven wordt door de NHS of één van de door de NHS erkende stamboeken. Quarters, Paints en Am. Appaloosa's behoren daar dus niet toe en daarom moet je deze rassen apart laten registreren bij de NHS en daar je paspoort laten maken, net als bij rasloze paarden. De NRPS is één van die stamboeken die wél erkend is, en dus wel zelf paspoorten uit mag geven, dus die mogen waarschijnlijk ook zelf (laten)schetsen. Net als Yootha, die waarschijnlijk ook bij één van die erkend stamboeken hoort. Dat van die speciaal aangewezen schetsers is mij verteld door de mensen van de NHS die kwamen chippen en de paspoorten kwamen maken. Als het dus anders blijkt te zijn, ben ik verkeerd ingelicht.

Smokey, ik ben met m'n entboekje en nieuwe paspoort naar m'n dierenarts gegaan, en die heeft de entingen vermeld en afgestempeld in het paspoort. Dat is dus geen probleem

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 02:21

Bedankt Francis, tenminste wat die entingen betreft gerustgesteld. Pling

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 10:56

Ik werk inderdaad voor een door de EU-erkend stamboek namelijk het I.H.W. Ik mag paspoorten afgeven voor alle paardachtigen en doe dit ook. Een van onze leden is door het I.H.W. aangesteld als chipper en nadat zij gechipt heeft maak ik er de paspoorten bij. mijn moeder tekent ze vervolgens af als inspecteur van het I.H.W.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 13:26

Sorry Yootha... ik snap er ff geen bal meer van. Verward
Ik ben hartstikke blond, dus wát is het I.H.W? Wat jij nu verteld, dat je een paspoort voor alle rassen mag afgeven staat lijnrecht tegen over wat de NHS mij vertelde. Vergis je niet, ik geloof je wel hoor! Je doet het, en blijkbaar wordt 'jouw' paspoort erkend, maar waarom weet niemand daar iets van?? Want juist voor veel van ons, met onze 'niet erkende Qarters, Paints enz. is dat belangrijk om te weten, want volgens de NHS kon ik dus alleen een paspoort krijgen als ik m'n paard bij hun liet registreren, zodat ik daarna een NHS-paspoort kon laten maken. En dan moet ik dus nog apart laten schetsen! Kost dus allemaal zat! Ik kon bij de NHS een lijst van schetsers opvragen, en dan moet ik daar zelf met m'n paard naar toe (of er één hier laten komen, wat dus nóg duurder is).
En nu vertel jij dat jij dus gewoon een paspoort bij m'n paard had kunnen maken? Hoeven ze dan niet nog eens ergens geregistreerd te staan? En wat kost dat dan bij jou, en staat dan ook de afstamming er in? (nu staan alleen haar ouders er in). En kan ik nu jou vragen m'n paard in m'n NHS-paspoort te laten schetsen, kan dat en mág dat?

Weet je, ik baal er van dat dit dus niet bekend is. Ik ben vorig jaar zó bezig geweest om uit te zoeken hoe alles zat. Ik was er zeker van dat ik precies wist wat wel en niet mag en moet, en dan hoor je dit. Werkelijk NIEMAND heeft het ooit over het I.H.W. gehad, whatever that may be!
Da's toch raar (zacht uitgedrukt)
Ik ga in ieder geval morgen de NHS om opheldering vragen, want ik voel me nog gen Lips are sealed d ook! Die NHS registratie moet je apart betalen, en ik begin het idee te krijgen dat de NHS hier gewoon een slaatje uit probeert te slaan.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:08

Oke als eerste zal ik even vertellen wat het I.H.W. is. Wij zijn het International Heavy Warmblood Horse Breeders Association. Wij zijn een erkende stamboekorganisatie voor zwaarwarmbloed op groningse, oostfriesche, alt-oldenburger en poolse grondslag. Dit zijn paarden die wat forser zijn. Voor meer informatie www.ihwstudbook.com

Even een nieuwtje voor je Francis. De Nederlandse Quarter Horse Association heeft de EU-erkenning ontvangen.

Elk erkend stamboek mag een paspoort uitgeven voor paardachtigen. Daar vallen Quarters etc dus ook onder. Deze dieren worden in een van onze registers geplaatst. Deze hebben echter niets met het hoofdstamboek te maken. Het hoofdstamboek is een rasfokkerij.
Je had inderdaad via mij een paspoort kunnen krijgen. In dat aspoort worden niet alleen de vader en moeder vermeld, maar ook komt er een vier generatiepapier in het midden bij. Het schetsen had dan gewoon je eigen dierenarts kunnen doen. Ik weet niet of de NHS ermee accoord zou gaan als ik zou schetsen in hun paspoort. Wij hebben zelf een chipper door de NHS laten opleiden en die chipt hier alles in de buurt. Op het moment maken we veel paspoorten voor paarden met onbekende afstamming. Deze hebben problemen met het krijgen van papieren voor hun dier. Een paspoort kost bij ons 30 euro als je 10 dieren laat chippen. Maar we kunnen ook een chip opsturen naar je die je dan door je eigen dierenarts kunt laten inbrengen en schetsen. Dan kost het paspoort nog maar 20 euro. Je stuurt dan gewoon een formulier in die je van ons krijgt en voegt een kopie van je afstamming bij. Binnen een maand heb je dan je paspoort in huis.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:46

Dat het NQHA een EU erkenning heeft is me bekend. Zover zo goed. Ik had dus begrepen dat ik voor een paspoort naar Stroe zou moeten. Dat is dus niet nodig en kan dus voor een Quarter in Emmen terecht, zo heb ik het dus begrepen. Nu zit ik dan nog met Amerc. Appaloosas. Geen EU erkenning van de AAHCH, kan ik dan toch voor een paspoort in Emmen terecht? Met dien verstande dat ik mijn paarden absoluut niet wil laten chippen.

Mieke als je dit nog volgt, lijkt jou dat dan voldoende om met de paarden naar Duitsland af te reizen (wedstrijden) ? Met een rapport van de inspectie uiteraard, die alles nog eens dunnetjes overdoet met betrekking tot schetsen etc.

Dan nog een vraag aan Mieke, zijn de normale inentingen genoeg (FEI) of komt er nog wat bij voor Duitsland. Honden en katten hebben namelijk ook een rabbies certificaat nodig buiten de normale inentingen.
Ik wordt ondertussen wel moe van al die EU regeltjes die toch weer in elk EU land anders geinterpreteerd worden of wel of niet ingevoerd worden.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:05

Als je je paard niet laat chippen kan ik je helaas niet van een paspoort voorzien. Wij geven geen paspoorten zonder chipnummers uit.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:17

Dat kan bij de NHS dus wel. Daar kun je wel een paspoort krijgen zonder chip. Alleen wil ik ze nog es bellen over dat schetsen, want als ik dat betaalbaar gedaan kan krijgen laat ik liever voorlopig nog geen chip in m'n veulen drukken. Ben absoluut niet tegen chippen, maar wacht daar dan liever wel mee tot ze wat ouder is...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:54

Het AVS drong er een paar jaar geleden bij haar leden al op aan om je paard te laten chippen en ze gaven er meteen een paspoort bij uit. Haha! Dus ik heb een officieel paspoort voor mijn arabje...en ook voor het veulen in haar buik moet ik min of meer "verplicht" een paspoort aanvragen wil ik hem of haar kunnen registreren bij het stamboek...dus dat zit wel goed...alleen kom ik eigenlijk nooit ergens. Knipoog

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 02:21

Wel jammer. Chippen is echter niet verplicht een paspoort wel. Mijn paarden zijn allemaal DNA getypt, dat is volgens de regels ook voldoende.
Francis, kun je nog even laten weten wat het NHS heeft geantwoord?
Bedankt alvast.

riderwhoknows
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 09:47

dat is topch een duitse uitvinding
mischien geschikt voor pim?

ik weet het al,en beter

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 10:09

riderwhoknows schreef:
dat is topch een duitse uitvinding
mischien geschikt voor pim?


Niet alles uit Duitsland hoeft een nare bijsmaak te hebben (zeker niet 50 jaar na dato). En de reactie mbt Pim wordt niet op prijs gesteld. En dat heeft niets te maken met mijn politieke voorkeur, maar met het feit dat Western en Politiek niets met elkaar te maken hebben.

SVP terug naar topic.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:09

Zo, net gebeld met de NHS... nou, of ik nou écht veel wijzer ben weet ik niet...

Over het I.H.W. paspoort en stamboek deden ze nogal geheimzinnig. Wilden/konden niet echt wat zeggen, maar zeiden dat het mijn eigen verantwoording was als ik daar m'n paard liet inschetsen of een paspoort liet maken.
Het I.H.W. is geen stamboek dat erkend is door de NHS voor het maken van paspoorten, en de gegevens worden dus ook niet geregistreerd bij de NHS (wat van die 18 wel erkende stamboeken dus wel gebeurt).

Het inschetsen door mensen van een stamboek is voor een 'gewoon paspoort' waarschijnlijk wel voldoende. Mits afgestempeld en getekend wordt dat gewoon erkend.
Voor het FCI paspoort, wat je nodig hebt als je internationale wedstrijden gaat rijden, moét het echter door zo'n erkende dierenarts gebeuren. Dit geld voor ons westernruiters voorlopig niet (hoogstens voor de Reiners die op gaan voor de Olympische Spelen) want de gewone buitenlandse westerwedstrijden vallen niet onder het FCI.

EU erkenning is iets anders dan erkenning bij de NHS. De Quarters zijn EU erkend, maar de NQHA maakt op dit moment nog geen paspoort. Ze mogen dit dus wel gaan doen, maar dan nog zijn ze, net als dat I.H.W. niet aangesloten bij de NHS. Voorlopig moet je voor een Quarter dus nog gewoon naar de NHS voor een paspoort, (of naar zo'n ander niet aangesloten stamboek wat wel paspoorten uitgeeft, maar dat is dus op eigen risico, volgens de NHS. De gegevens worden dan niet landelijk geregistreerd bij de NHS, en je loopt het risico dat je paspoort in het buitenland niet geaccepteerd wordt.) De aangesloten stamboeken maken alleen paspoorten voor paarden uit hun stamboek, en niet voor 'vreemde' paarden.

Het NHS schetst zelf niet, maar die dierenarts is dus alleen echt verplicht als het om een FCI paspoort gaat. Anders kun je volstaan met de schetser van één van de erkende stamboeken.

Nou, dit is dus wat ik nu weet. Ik ga zelf denk ik maar es op zoek naar een schetser van het KWPN, NRPS o.i.d. dat lijkt me voor m'n gewone paspoort wel voldoende, en een stuk voordeliger.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd.
~Francis~

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:47

Mijn vader belt nu met de NHS. Verder wordt ons paspoort overal en dus wereldwijd erkend. Dit weet ik uit ervaring want paarden met een paspoort van ons zijn naar Amerika, Engeland,Zweden, Australie en weet ik al naar waar niet meer geexporteerd. Deze dieren hebben geen problemen bij de grens. Verder voorzien wij ook niet alleen onze paarden van een paspoort maar ook de zogenaamde vreemde paarden.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:50

Nou, het wordt nóg leuker! Ik heb net met de NRPS gebeld en die spreken tegen wat het NHS zegt! Zij zien niet in waarom je geen paspoort kan nemen van een stamboek dat wél EU erkend is, maar niet door de NHS. Dat maakt volgens hun niet uit, want het gaat uiteindelijk om die EU erkenning. En de gegevens van de stamboeken gaan niet allemaal naar de NHS, zoals die zeiden, dus dat maakt ook niet uit.

Schetsen via de NRPS kan niet apart, dat is alleen voor veulens, maar ieder een kan een paspoort laten maken bij het NRPS, ongeacht wel of geen ras, en dan wordt er ook ingeschetst. Ik kan wel naar elke willekeurige dierenarts voor het schetsen, mits die natuurlijk een beetje verstand van paarden heeft.

Dus kan iedereen ook rustig naar Yootha voor een paspoort, of naar de NRPS of naar een ander EU erkend stamboek dat paspoorten voor 'veemde' paarden maakt (dat doen dus niet alle ras-stamboeken). Volgens de NRPS maakt dat niet uit en ze snapte niet waarom de NHS zo moeilijk deed.
Yootha, kom jij ook wel eens in de buurt van Rijssen om te chippen enzo. Kan jij dan mijn veulen inschetsen in het paspoort dat ik dus al wel heb?
(ik woon zelf in Harskamp, maar m'n veulen staat bij Rijssen).

~Francis~

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers