[WN] Steeds meer meerdaagse wedstrijden - goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

Steeds meer meerdaagse wedstrijden - goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 19:44

Ik zie het de laatste tijd steeds meer voorkomen dat wedstrijden over 2 of soms zelfs meer dagen gehouden worden.
Voor een NK kan ik daar wel inkomen, maar voor een (kleinere) rassenshow vind ik dit niet zo'n goede ontwikkeling.

Een Wran wedstrijd waarvan de beginners de ene dag rijden en de amateurs en open de andere dag lijkt mij ook niet zo'n probleem. Je rijdt immers niet in beide klassen.

Maar, zoals nu, de komende show in Zeijen. Ik meen mij te herinneren dat het voorlopige programma zo was dat zaterdag de rassenshow was en zondag de wran wedstrijd.
Nu ik het inschrijfformulier bekijk, is alles door elkaar gegooid.
Wil je nu je paard in de rassenshow showen in zowel halter als onder het zadel, dan zul je 2 dagen moeten gaan.

Voor mij kost dit veel moeite/geregel om even 2 dagen weg te gaan. Om het kostenaspect (stalhuur/overnachting) nog maar even niet te noemen.
Ik vind dat ik niet telkens mijn man (die dan thuis blijft) voor alles kan laten opdraaien. (kinderen, beesten, bedrijf etc.).
Voor mij zou dit een reden kunnen zijn om deze show maar de helft te gaan starten van wat ik eigenlijk wilde en wat kleinere wran wedstijden te gaan starten.

Hoe denken jullie hier nou over.

Jeddah

Re: Steeds meer meerdaagse wedstrijden - goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:07

Ik begrijp je aan de ene kant volkomen, vooral omdat juist de stalhuur altijd het duurste is en het inderdaad heel moeilijk is een heel weekend van huis te zijn. Ik zou ook graag weer wat 1 daagse shows zien. "Probleem" bij de App/Paint shows is dat die samen dan niet te realiseren zijn, en juist samen is het zo fijn dat we kosten kunnen delen en daardoor bijvoorbeeld een 2 judge show kunnen hebben.

Aan de andere kant hoor je bij 1 daags shows ook de allround ruiters die dat weer teveel vinden voor hun paarden alles op 1 dag te moeten doen.

Het is allemaal dus best "dubbel" en ik zou zo ook even niet weten wat de beste manier is, behalve dan het wat te verdelen. Ik ben wel benieuwd naar de komende reacties.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:12

Ik heb liever alles op 1 dag, maar ja ik start niet ik kijk alleen

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:22

Het is inderdaad voor iemand een hoop geregel thuis

Maar ik kan er ook mee inkomen als een Rassenvereniging om de kosten te delen.

En zoals Jeddah ook zegt voor de All-Round ruiters is het ook niet zo lekker als alles op een dag is.

Ook als vrijwilliger is het slopend als je 1 dag een erg goed gevuld programma hebt

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:31

Ik denk dat dit bewust gebeurt, 2 dagen alles door elkaar, en ben je haast verplicht 2 dagen te komen.
Daar komt dus bij dat de meesten hun paarden dus gaan stallen, niet voor 1 dag maar voor 2. Moet je kijken wat een geld dat opleverd!

Ook is het voor de financien beter als je 2 gevulde dagen hebt, dus rassenshows EN de WRAN samen te voegen zodat je meer mensen krijgt op 1 dag.
De dagen zijn goed gevuld, mensen blijven tot s avonds, willen dan vaak ook wel een hapje eten.......

Goede pot dus voor de manege.

Ik ben er ook niet blij mee, ik kom graag voor de reining maar volgens mij wordt dat pas zondag nacht als ik het zo bekijk.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:41

Voor het geld doet de organisatie het niet althans voor de boxen. Als wij alle boxen verhuurde, speelde we quite qua geld

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:07

Ik rij altijd all-round, maar heb toch veel liever alles op 1 dag.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:27

Mmm ik vond juist dat er veel minder meer-daagse wedstrijden waren dan vroeger. 10 jaar geleden waren er veel meer. Midsummerclassic bij Judith bijvoorbeeld of op de Veluweranch, en weet ik veel waar ik nog meer gecampeerd heb..... Maar van mij hoeft het ook niet zo nodig. Volgend jaar wil ik met Tina proberen allround te starten...(jaja ik val van mijn geloof.... ik ga pleaseren en horsemanshippen.... ) en dan is het wel makkelijk om het op 1 dag af te werken. Ik zal dan alleen amateur starten anders wordt het te duur.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:28

Een heel weekend weg kan ik thuis niet maken. Wel eens een keer, maar daar moet het toch echt bij blijven. Nu heb ik geen 'rassenshowprobleem', dus dat scheelt weer

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:28

voor mij het zelfde probleem!

tot vorig jaar hadden ze in eersel de beginners op de ene dag en de amateurs en open ruiters op de andere dag
maar nu heb ik alles op zaterdag behalve de reining die op zondagmiddag is en dat start ik dus niet meer
ben dan weer bij de drha gaan rijden voor de reining maar om op wedstrijd te gaan voor één proefje vind ik ook weer niks

hoop dat ze het in de toekomst weer bij elkaar zetten maar hier in de regio zijn heel weinig allround ruiters

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:49

Ik heb geprobeerd te splitten uit het andere topic, maar bokt is veel en veel en veel te traag bij mij op het moment.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:35

Ik vind een 1 daagse wedstrijd mooier dan een meerdaagse.
Geen oppas nodig en geen slaapplaats of mijn paard in een vreemde box en dus lagere kosten. 2 dagen vind ik ook erg lang want je bent wel de hele dag bezig.
Ik rijd all-round en train mijn paard op een zodanige manier dat hij het de hele dag volhoud. Ook hoeft hij niet de hele dag te lopen, maar staat veel stil of stapt een beetje. Vlak voor ik weer moet rijden maak ik hem even scherp, maar losrijden hoeft na het eerste onderdeel niet meer.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:55

Anya schreef:
Een heel weekend weg kan ik thuis niet maken. Wel eens een keer, maar daar moet het toch echt bij blijven.
bekend probleem... zeker nu we onze dochter hebben. Af en toe een keer kan inderdaad wel, maar niet elke maand of elke week!

Op de rassenshows zou het op een dag kunnen door bijvoorbeeld de appies op de ene dag en de paints op de andere dag te plannen, maar dat is wel minder gezellig! Toch zou het mijn voorkeur hebben het op een dag af te kunnen werken.

Voor Zeijen ga ik het denk ik net zo oplossen als Silvester, door 1 dag te gaan en dan een of twee extra WRAN-onderdelen te starten (dan maar geen halter en hunter)

shellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:57

Ik vind beide wel kunnen, als je alles op 1 dag hebt dan ben je als organisatie 's avonds helemaal afgedraaid en heb je de volgende dag nodig om bij te komen Is de show verspreid over 2 dagen dan gaat alles veel relaxter maar je bent wel weer 2 dagen van huis. Ook al rij ik zelf geen wedstrijden manlief wil toch wel altijd graag weten hoeveel shows ik ga draaien in een jaar, wordt dit teveel dan trekt ook hij aan de bel
Qua sfeer heb ik liever de meerdaagse show, deze vindt ik relaxter en daardoor gezelliger

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:45

ik vind het niet erg dat er een meerdaagse show gegeven wordt maar plaats dan de ene dag de beginners(toch vaak de grootste groep) en de andere dag de amateurs en open

zo heeft de organisatie het niet te druk en blijft het voor de ruiters ook leuk!

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:11

De barrel wedstrijden die ik rijd zijn meestal wat verder weg.
Vanwege de afstand vind ik het fijn om een meerdaagse
wedstrijd van min 3 dagen (liefst langer) te rijden. Ook omdat
er dan voorrondes zijn (meestal 2 go-rounds op 2 verschillende
dagen) en je kunt je plaatsen voor de finale waardoor de competitie
alleen maar sterker word maar toch ook de sfeer gezelliger
Inderdaad wel moeilijker met plannen en duurder met stalhuur
en andere kosten maar vaak is t prijzengeld van zo'n meerdaagse
wedstrijd wel weer hoger

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 13:21

@Sassy77 Als ik buitenlandse shows zou rijden, zoals jij doet, dan zou ik ook de voorkeur geven aan meerdere dagen.
Maar de vraag is of dat ook voor Nederlandse shows moet gelden?

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:32

ik ben ook een all rounder eb=n vind het prettig op 1 dag.
Dat heeft ook te maken dat ik niet steeds een overnachting erbij kan betalen elke keer loopt dat op tot 100 euro. dus dan ga ik alsnog 1 dag.

Neem nou de aankomende wedstrijd in zijen twee dagen maar op de eerste dag voor mij alleen de halter alle rijonderdelen zijn op zondag dus toch voor die all rounder alles op 1 dag. Ik ga dus geen 100 euro uitgeven voor 1x halter, bergrijp goed dat niet alles in 1 weekend kan maar nu start ik breeding stock en wran ook weer veel.

Maar goed zo blijft het

groetjes tanja

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:58

ik rij ook allround. Vind het ook erg prettig dat ik alles op 1 dag doen kan.
ook ik heb geen rassen show probleem maar ga wel lekker kijken. hoef met niemand rekening te houden gelukkig. Alleen dat ik voor het eten op tijd ben hahahaha anders ligt de hond in de pot.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:57

ja vindt het ook erg prijzig buiten het NK om dan...
en alles door elkaar heen gooien is ook niet zo succesvol...heb ik zelf al ondervonden

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:47

Niemand anders meer een mening hierover????

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:57

ben bang dat er nog maar weinig allrounders over zijn!

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:55

Ik vind meerdaagse shows prima, maar ik vind dat ze dan zoals in zeijen de wran en de rassenshows apart moeten houden.
Ik had ook willen startten maar de reining wodt erg laat geloof ik??
Ik moet de volgende dag wel weer om 7 uur op het werk wezen. (en vele anderen)
Deel het dan zo in dat de zaterdag avond wat later wordt ipv de zondag.

Ik rijd geen allround meer, maar heb het wel gedaan, het liefst alles op 1 dag, heeft mijn paard geen problemen mee en ik ook niet.
Als je bedenkt dat een paard gemiddeld 50 km loopt op een dag is zo'n wedstrijdje niks.... (ahum) haha

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:41

Ook wij rijden allround. Voor ons is het belangrijk dat alles op 1 dag gepland wordt. Dit ivm het thuisfront en de kosten. Meerdaagse wedstrijden zijn met 2 studerende kinderen en de verzorging van de dieren die achterblijven voor ons niet haalbaar. Uitzonderingen zouden voor ons zijn een groot evenement als het NK, maar op dat nivo rijden we nog lang niet.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:18

Mijn zoon start "slechts" 2 onderdelen, hunter en pleasure. En laten die nou net de laatste wedstrijden op verschillende dagen vallen. Ik snap dat het niet passend te maken is om alle onderdelen op 1 dag te laten vallen bij de grotere shows, maar misschien dat er wel een betere planning te maken is. Afgelopen Quarter NK was het namelijk ook nog eens zo dat amateur en open reining op verschillende dagen vallen. Het lijkt mij dat er toch heel wat amateur reiners ook in de open willen starten. Maar zijn hierdoor gelijk verplicht om 2 dagen aanwezig te zijn. Ik heb zo een idee dat het er opzettelijk om gedaan wordt, om zo meer boxen te verhuren die toch ook weer wat opleveren. Tevens denk ik dat er een aantal starters zijn die hierdoor wegblijven. Uiteraard is het onmogelijk om het iedereen naar zijn zin te maken, maar je kan proberen om de tevreden club zo groot mogelijk te maken