joggen op asfalt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

joggen op asfalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-02 20:16

hoi,

als ik buitenrijd (zo'n 1x per week) rij ik altijd asfalt. ik jog dan hele einden. weet iemand of joggen op de straat slecht is voor de benen (slechter dan bv gewoon draven)?

greets!


K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 21:47

Weten doe ik het niet, maar het lijkt me dat op zo'n harde bodem wel veel gevraagd wordt van de pezen en gewrichten. Deze zullen bij iedere stap een hele schok moeten absorberen want de bodem geeft niets mee. Ik neem aan dat het paard op ijzers staat, anders blijft er van de hoeven ook niet veel over.
Het zou niet mijn keuze zijn, ik zoek liever de berm of indien mogelijk een zandpad/bospad op.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 22:14

ik rijd ook liever in de berm of in het bos, maar de omgeving waar ik sta laat dat helaas niet toe Verdrietig Boos!

wel is het zo dat mijn haflinger liever op asfalt loopt dan in de berm (hij is dan rustiger en bij keuze loopt hij toch liever op de straat)

ik vroeg me dus af of het slechter is dan gewoon draven.

mijn paardje staat idd op 4 ijzers, het is alleen wel zo dat door zijn voor-de-kar verleden hij iets met zijn achterbenen sleept waardoor de 'neuzen'van de achterhoeven afslijten..
maar dat dubbel aantikken doet hij zowel in een langzame als een snellere draf..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:52

Lijkt mij inderdaad ook niet goed voor de pezen. Elke keer dat het paard zijn been neerzet krijgt het een schok aangezien de bodem niet meegeeft. Kun je dan niet gaan stappen, dat schijnt de pezen wel te versterken...wat ik overigens ook niet begrijp. Ik weet wel dat draven op de harde weg niet goed is, maar dat stappen ineens wel goed is, is mij nooit doorgedrongen. Iemand die hier uitleg voor heeft toevallig?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 12:34

In tegenstelling tot wat eerder gezegd is: draven op een harde ondergrond is goed voor het versterken van de pezen, MAAARRRR dit moet wel geleidelijk gebeuren.
Door dit werk ontstaat een goede doorbloeding in het been/pezen.

Heeft je paard een probleem met de botten dan mag er ABSOLUUT NIET op een harde ondergrond gedraafd worden. Dus weet waar je aan begint.

Natuurlijk slijten de hoeven sneller als je veel op een harde ondergrond loopt, het maakt niet uit of dit in stap of in draf is. Zolang je paar zijn benen goed optilt en niet sleept zul je geen scheve slijtage krijgen.

Overigens is het een misgedachte dat hoeven op zand niet zouden slijten. Mischien minder hard, maar ze slijten wel degelijk. Zie zand maar als schuurpapier met korrel 40.. Haha!
Persoonlijk denk ik dat rul zand slechter is voor de pezen dan een harde ondergrond.

Overigens rijd ik al jaren zonder ijzers op teer en zand zonder grote slijtage maar met sterke pezen en mooie sterke hoeven.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:06

XoNo schreef:
Kun je dan niet gaan stappen, dat schijnt de pezen wel te versterken...wat ik overigens ook niet begrijp. Ik weet wel dat draven op de harde weg niet goed is, maar dat stappen ineens wel goed is, is mij nooit doorgedrongen. Iemand die hier uitleg voor heeft toevallig?


mmm....ja, dat heb ik ook altijd gehoord...
Er staat bij ons op stal iemand die op een renbaan gewerkt & gereden heeft en dat alle jonge paarden die de baan op gaan, heel veel stap training krijgen op asfalt, hier krijgen ze mooie "droge" benen (pezen) van.

Echt uitleggen kan ik het niet, maar wat me logisch lijkt is dat je in draf toch een "zweefmoment" hebt, waardoor je paard met meer druk op het asfalt komt en dat je daardoor meer belasting krijgt !

Een klein stukje draf op de weg durf ik ook wel aan, maar dan echt een klein stukje !!
Joggen op de weg zou ik niet zo gauw doen...misschien een hééél klein stukkie Verward
Maar absoluut geen lange stukken... lijkt mij idd niét goed....

Groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:17

Ik heb vroeger bij Chardon gereden en die had ook tuigers voor het trouwrijden. Hij zit in Schipluiden en had soms trouwerijen in Den Haag. De paarden waren dan soms 6 uur onderweg. Nou doen tuigers niets anders voor de koets dan draven. En ik heb daar echt geen stokkreupele paarden gezien in al die jaren. Alleen super gezonde paarden met hele goeie benen. *LOL*

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:52

Met mijn endurance paard stap ik altijd op harde ondergrond, en als ik met haar fiets, laat ik haar ook altijd op de weg draven.

Dit versterkt inderdaad de pezen. Het werkt zo:
Als je op harde ondergrond werkt, dan ontstaan er scheurtjes in de pezen, als je die weer laat "rusten" (niet op harde grond rijden) dan heelt dat weer met litteken weefsel, wat hard is.

Daar worden de pezen weer harder van. Denk ook aan de tuigpaarden die over de weg draven! Die zijn dat gewend en worden niet kreupel! Tuurlijk niet veel doen als ze niet rondom ijzers hebben!

Uiteraard rustig opbouwen!!!!!!!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:32

jeddah schreef:
Met mijn endurance paard stap ik altijd op harde ondergrond, en als ik met haar fiets, laat ik haar ook altijd op de weg draven.

Dit versterkt inderdaad de pezen. Het werkt zo:
Als je op harde ondergrond werkt, dan ontstaan er scheurtjes in de pezen, als je die weer laat "rusten" (niet op harde grond rijden) dan heelt dat weer met litteken weefsel, wat hard is.

Daar worden de pezen weer harder van. Denk ook aan de tuigpaarden die over de weg draven! Die zijn dat gewend en worden niet kreupel! Tuurlijk niet veel doen als ze niet rondom ijzers hebben!

Uiteraard rustig opbouwen!!!!!!!!


Uhmm...dit is wel een héél erg oud topic!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:45

sorry, maar als "nieuweling" hoe moet ik weten of het een oud topic is? En er werd toch om gevraagd?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:06

Zolang er iets van waarde wordt toegevoegd aan het topic wat nieuwe inzichten opleverd maakt het niet uit of het oud is. Het blijft tenslotten een interessant onderwerp.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:18

Hallo,

Het is zeker niet slecht om op harde ondergrond te rijden.
Je moet dit echter wél langzaam opbouwen, anders belast de de spieren, botten en pezen te veel.
Door veel op de harde o\ondergrond te rijden versterk je zowel de spieren, de pezen en de botten (structuur)

In Nederland zijn de paarden erg "verwend". Ga maar eens kijken naar de paarden in het buitenland, neem Frankrijk bijvoorbeeld maar ook in America, daar zijn veelal rotige wegen, met kiezels ed. (denk ook aan bergen die hier niet voorkomen en daar wel, bergen hebben een harde ondergrond!)
De paarden daar doen niet anders dan op harde bodem lopen, en er is niks mis met deze dieren. Ze zijn niet eerder afgeschreven dan hier! (om het maar even hard te zeggen!)

Nogmaals, als je het langzaam opbouwt kan het geed kwaad!


groetjes Marga


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Myrthe_bz en 61 bezoekers