dodelijke wissel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

dodelijke wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 21:35

ik zat vandaag (as usual) horse tales te kijken op animal planet.
Dit ging vandaag over reining. Erg intresant, over de hoogste wedstrijd van amerika.
En over de vooraf gaande training enzo.
Op een gegeven moment ging het erover dat ze op een grote volte galoperen, en dan kwam de "dodelijke wissel" waar een paard vaak verkeerd omspringt Verward
Echter, bij mij viel de ondertiteling uit, en mijn paardenengels is niet zo erg goed. Dus ik snapte er weinig meer van.
Kan iemand van jullie verduidelijking geven wat hier mee bedoeld wordt?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 21:42

Bij de reining moet je een vliegend changement uitvoeren om van een linker cirkel op een rechter over te gaan. Deze changementen kunnen gevraagd worden zowel in de rustige (kleine) cirkels als in de snellere (grote).
Door de snelheid maken veel paarden de fout eerst vóór en een pas later achter te changeren, dodelijk voor je puntentelling dus *LOL*

Overigens HOEFT dit niet een fout van het paard te zijn... Lips are sealed

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 23:16

Wat zeiden ze dan in het Engels? Was het niet gewoon lead change? Lead betekent leidend, leidend been, dus verandering van leidend been, oftewel galopwissel.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 23:23

ik heb het ook gezien... en ze hadden het werkeijl over een dode wissel... misschein omdat het op een rechte lijn is ofzo?

groetjes liselot

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38715
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 00:31

Het ging niet over DE wissel maar over als je van een kleine langzame circel naar de andere circel gaat die wissel die je dan moet doen noemde hij een "Dodelijke Wissel".

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 09:37

Waar het over ging weet ik niet, maarre....horse tales op Animal, op welke dag(en) is dat en hoe laat???

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 11:18

Wordt toch wel benieuwd naar wat de uitgesproken tekst geweest is? Iemand???
De nederlandse vertaling laat weleens te wensen over... Scheve mond

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 11:29

volgens mij zei hij een "lethal change"

Dainese

Berichten: 91
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 13:24

Ik heb het gisteravond ook gezien en ik had geen betere vertaling kunnen geven dan Sugarmiss want dat was precies wat ze bedoelden, dodelijk voor je punten want als het achterbeen te laat omsprong dan zou dat 1 hele punt per kwart ronde kosten en dat schijnt erg veel te zijn bij reining. (engels versta ik wel, maar mijn kennis van de westersport is zeer beperkt Haha! )

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38715
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 15:00

Nogmaals, het gaat om de wissel NA de kleine langzame circel, dus niet de andere wissels die je maakt.

Het programma komt op werkdagen. Om 9.30 tot 10.00 en de herhaling op de zelfde dag om 17.30 tot 18.00. Op Animal Planet dus Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:19

Ods schreef:
Nogmaals, het gaat om de wissel NA de kleine langzame circel, dus niet de andere wissels die je maakt.

Het programma komt op werkdagen. Om 9.30 tot 10.00 en de herhaling op de zelfde dag om 17.30 tot 18.00. Op Animal Planet dus Lachen


Je hebt verschillende patterns, dus hoeft niet per sé die wissel te zijn. Je hebt ook wissels na beide kanten 2 grote cirkels te hebben gereden én een langzame én beide kanten op gespinned en daarna de 8 gaan rijden zeg maar...daartussen moet je dus ook wisselen.

Maargoed, ik vind het onnodig om hier een nieuw topic over te beginnen, maar is het nu de bedoeling om vloeiend over te gaan in de andere galop, of moet je per sé tijdens de wissel recht staan...ik zie bij sommige wissels dat de paarden half de andere kant opgeschopt worden, en vraag me af of dit wel de bedoeling is...snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38715
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 00:15

XoNo ik ben op de hoogte van de diverse patterns, de vraag hier was wat John in de documantaire bedoelde met de "Dodelijke" wissel. Dat was dus niet alle wissels.

Ik begrijp wat je bedoeld, ik vind het nog steeds jammer, dat er geen punten worden gegeven voor stijl. Het is een stijl fout. Je hebt, als de bak voldoende groot is EN je goed aanrijd, 3 passen om het paard recht te rijden, daar moet ook de wissel plaats vinden. Die behoort ECHT wel recht te zijn. Maar voor de meeste "Ruiters" is het makkelijker het paard OVERDREVEN in stelling te rijden voor de wissel. Als je wel eens ziet bij somige hoe ze aanspringen vanuit stilstand..... niet om aan te zien!