Wat is voor jullie de reden een veulen te willen fokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:37

Sugarmiss schreef:
Mac:

Als je merrie nu al 15 is en je wilt nog een veulen, dan zou ik niet al te lang meer wachten. Zeker niet als dit haar eerste veulen wordt.

Ook als je samen met je partner op moeder en kind wilt rijden, zal je nog gauw 3 jaar moeten wachten + een jaar dracht. Dus over 4 jaar, dan is je merrie dus al 19.

In goede gezondheid hoeft de leeftijd geen probleem te zijn natuurlijk *LOL*


Idd, als ik voor een veulen ga, dan is het "now or never". Overigens heeft ze al eerder veulen(s) gehad. In ieder geval vier of vijf jaar geleden nog. Men zegt dat ze toen ze nog in de USA stond ze een aantal jaren is gebruikt als fokmerrie, maar bewijs heb ik daar niet van. Maw: als ik de gegevens van mijn merrie (breeding stock Paint) opvraag krijg ik geen veulens te zien. Maar ja, haar laatste veulen is ook niet geregistreerd, maar toch echt wel inschrijfbaar EN van haar ...

Dat over dat samen rijden is meer een ideaalbeeld, hoor. Ik ben me d'r van bewust dat een paard met zijn/haar zestiende op kan zijn, maar net zo goed topfit kan blijven tot zijn/haar dertigste (of meer, daar ken ik het levende bewijs van Knipoog ). Ook hiervoor geldt: ik heb geen glazen bol die mij vertelt wat de toekomst brengt. Misschien maar beter ook Haha! !

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 00:25

Ik zou in de toekomst ook wel een keertje een veulentje willen fokken, maar meer omdat er zo weinig pleasure paarden zijn, ik zou het dan ook willen houden om er later mee te rijden.
Wij hebben een pleasuremerrie, weten haar zwakke en goede kanten en daar kun je dan verder mee.

Wij zijn nu al bezig om ons te verdiepen in hengsten en bloedlijnen.
Heel belangrijk vind ik buiten het gangwerk natuurlijk, het karakter, ga ook altijd kijken bij een stal waar de hengst staat, ook als hij opgezadeld wordt en bereden, vooral bij de pleasurehengsten valt mij vaak een "ondeugend" voorbeentje op, ook informeer ik nu al bij mensen die bijv. de hengst beter kennen, hoe is hij in de omgang etc.
Het zal wel een duitse hengst worden denk ik, alhoewel Doc's Leager nu ook weer in europa staat, maar moet hem nog zien lopen.
Bij Kelly's in Duitsland komt een nieuwe hengst uit Amerika van Sweet talking chip, dus dat wordt weer een dagje Duitsland Pling Pling

Verder vind ik het toch ook wel belangrijk of de nakomelingen van de hengst futurity gerechtigd zijn en of de hengst inbetaald is in het incentive fund.
Het is toch allemaal al duur genoeg dus is het op deze manier leuk om wat terug te ontvangen als je een goed paard hebt.

We hebben altijd bij een fokker van quarters gestaan en wilen het ooit dus echt voor onszelf meemaken, maar nogmaals ik zou alleen fokken met een goede merrie, toch ongeveer voor 70 % van invloed op het veulen en een heel, goede maar vooral goed bewegende, brave, coole pleasurehengst.
En dan maakt het mij niet uit waar hij staat, in het buitenland of niet, maar nooit zomaar het paard van de buren, bijv, want die zijn er al genoeg.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:41

riderwhoknows schreef:
ik fok een veulen om er geld mee te verdienen.
dat bedoeld iedereeeeeeeeeeen , maar durven dat niet te zeggen.


dat valt ook wel tegen. tel maar op: dekgeld voor een fatsoenlijke hengst, dierenartskosten (scannen voor en na het dekken), verblijf van de merrie bij de hengst, wormenkuren en hoefsmid, eten voor de merrie, meer veeartskosten als het veulen er is, inenten, meer wormenkuren, eten, hoefsmid voor merrie en veulen. mama eet natuurlijk meer, kind eet ook nog mee, meestal evenveel als moeders hoe groter het wordt. veulen gaat vast wel aan de diaree wanneer het een week of twee oud is.....
enzovoorts..........
neem maar van mij aan dat je eerst een hoop geld kwijt bent en dan moet je je veulen ook nog zien te verkopen. rijk wordt je er zeker niet van. of je moet iemand vinden die voor je veulen een fantasiebedrag neertelt.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:46

Himyar schreef:
Riderwhoknows, op zich is er natuurlijk niets op tegen als mensen erop hopen geld te kunnen verdienen met fokken. Alleen wegen de dekgelden, onderhoud van de merrie, dierenartskosten, transportkosten, verzorging en verzekering van het veulen, advertentiekosten en alle risico's die de fokkers nemen (verlies van de vrucht, tweelingen, veulen met afwijkingen, dood van de merrie bij de geboorte, verwonding van het veulen, allerlei ziektes waar jonge dieren gevoeliger voor zijn, veulen dat anders uitpakt dan op gehoopt, omdat de merrie een hengst werd, de paint een solid of wat dan ook, meer tijd en emoties die je erin investeert, dan vooraf gedacht etc., etc.) veelal niet op tegen de verkoopprijs. Voor veel mensen blijkt het vaak toch heel moeilijk om een veulen waarvoor je nachtenlang bij je merrie hebt gewaakt, dat je uit je eigen merrie geboren hebt zien worden, wat je zelf hebt "samengesteld" en wat je op ziet groeien, te verkopen. En probeer maar eens een tehuis te vinden waarvan je verwacht dat het een goed tehuis zal zijn voor je veulen, want de meesten willen toch dat het veulen goed terecht komt.


helemaal mee eens. het eerste veulen dat ik gefokt heb is nog in mijn bezit en blijft dat ook. het tweede komt eraan, is op bestelling gefokt. de toekomstige eigenaaresse is een vriendin van mij die dezelfde ideen over paardenhouding heeft als ik