Discussie: Western / Dressuur ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:31

Blaze schreef:
terug kunnen vallen opeen basis of dit nu western of dressuur is,het blijft een paard.
het is altijd beter om terug te vallen op een basis die je beheerst dressuur of western i dont give a oliebol!!!!(oliebol?? hier staat s.h.i.t.)and i know the horse wil love you for it.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt zelf wel terug vallen naar een basis die je zel beheerst, maar het kan toch wel erg gemakkelijk zijn als je paard dan die zelfde basis ook beheerst, anders snapt hij er geen sikkepit van en dan kan het best fout gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:41

Waarom Jolande? Het paard en de ruiter zijn niet altijd (meestal niet) van hetzelfde niveau, en hoeven ook niet allebei dezelfde achtergrond te hebben. Dus wat maakt het uit als je paard geen dressuurachtergrond heeft en jij wel, en kleine probleempjes (voorbeeldje: achterhand komt naar binnen onder het galopperen, zie elders in dit forum) kun je dressuurmatig oplossen? Dan maakt het toch niet uit dat je paard geen dressuurbasis heeft? Je zult sowieso als ruiter altijd inventief moeten blijven, en dan is terugvallen op een voor jou door en door bekende basis denk ik altijd goed Verward

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:32

Sonja schreef:
Waarom Jolande? Het paard en de ruiter zijn niet altijd (meestal niet) van hetzelfde niveau, en hoeven ook niet allebei dezelfde achtergrond te hebben. Dus wat maakt het uit als je paard geen dressuurachtergrond heeft en jij wel, en kleine probleempjes (voorbeeldje: achterhand komt naar binnen onder het galopperen, zie elders in dit forum) kun je dressuurmatig oplossen? Dan maakt het toch niet uit dat je paard geen dressuurbasis heeft? Je zult sowieso als ruiter altijd inventief moeten blijven, en dan is terugvallen op een voor jou door en door bekende basis denk ik altijd goed Verward


Hm, ik weet eigenlijk niet precies meer wat het basisuitgangspunt van dit onderwerp is, maar ik haak hier vrolijk op in Haha!

Ik denk dat ook dit wat kort door de bocht is (terwijl western rijden grotendeels uit korte wendingen bestaat Lachen ) Maarre.. nee als je paard een andere basis heeft, dan is het lastig om een probleem op te lossen als je teruggrijpt naar een basis die daarvan afwijkt. Dat heb je zelfs al binnen dezelfde stijl.... Een paard wat kant en klaar aangereden is door iemand, waarvan je zelf die stijl niet beheerst, kan als lastig en onkundig bestempeld worden, terwijl het alleen de hulpen niet goed begrijpt. Neem het simpele achterwaarts (okee, simpel is voor sommigen een understatement, maar goed Knipoog ). Bij de dressuur is dit (volgens mij, maar correct me if i'm wrong) de zit verlichten om de rug vrij te maken, de benen iets naar achter leggen en contact houden met de mond. Als je dit bij een westernpaard probeert, die het als volgt geleerd heeft: Diep zitten, benen op of iets voor de singel aanleggen, en zodra de achterwaartse gang ingezet is, druk van de teugels halen, dan zal dat paard die bewuste (dressuur-) basis niet direct begrijpen. Hetzelfde als je de beschreven westernmethode toepast op een geschoold dressuurpaard. Het is toch echt bijna het tegenover gestelde. Okee, als je het een paar keer oefend zal het ongetwijfeld goedkomen (paarden zijn wat dat betreft geweldig flexibel) maar het is dus niet altijd zo dat je, als je bij western even de kluts kwijt bent, je zonder meer terug kan naar je dressuurbasis. En omgekeerd. Tenminste, bij dit specifieke voorbeeld. Bij andere oefeningen gaat dat soms wel, en soms niet. Echter, bij een geheel nieuw probleem (bijvoorbeeld kont naar binnen bij het galopperen) kan je een voor het paard 'nieuwe' oplossing aandragen, en dat kan dan wel dressuurgerelateerd zijn (overigens, vaak ligt hierbij het scheefzitten van de ruiter ten grondslag, dus niet eens een foutje van het paard).
Maar wat als het paard heeft geleerd bij het naar achter leggen van het buitenbeen, zn heupen naar binnen te bewegen, zonder veel ondersteuning van de hand, en er stapt een ruiter op die gewend is bij het galopperen zn binnenbeen op de singel, en zn buitenbeen achter de singel aan te leggen (waardoor het betreffende paard dus achterhandbinnenwaarts, jaja ik verzin ze waar je bijstaat Haha!, gaat lopen). Wie moet dan wie corrigeren en wie heeft de juiste basis?

Uhm... terug naar het origele onderwerp Verward , maar ik ben het ff kwijt Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:42

Misschien doelde Sonja meer op het oplossen van problemen.

Wat jij nu aankaart zijn twee verschillende rijstijlen (en dus verschillende hulpen) loslaten op 1 paard, als je het over het achterwaarts heb gaan.
Ik denk dat niemand dit bedoeld met het terugvallen op de basis.
Daarnaast kan ik lezen en schrijven met mijn paardje maar stapt een andere westernruiter er op dan moet je toch even zoeken naar de knoppen en de nuances. Dat heb ik ook als ik op een paard van een ander stap.
Je hebt dus samen altijd een soort basis waarin jij en je paard elkaar begrijpen en of dit dan vanuit een Engelse basis is of een westernbasis maakt volgens mij niet zoveel uit als het eindresultaat maar voldoet. Knipoog

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:22

Oh, ja dat kan het ook zijn.... en misschien bedoelde ik ook wel weer iets anders Haha! maar dan worden het van die lange epistels. Paardrijden is zowiezo slecht uit te leggen op schrift vind ik dan he. Discussieren is altijd leuk, en daar is een forum ook voor (voordat iemand dat weer oppakt als tegenargument Lachen ) Maar het is aan de interpretatie van de lezer hoe iets opgepikt wordt. Maarre, leuk verhaal wel! Ik ga nu lekker in de praktijk rijden Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:11

[quote="Cer"]
Paardrijden is zowiezo slecht uit te leggen op schrift

Komen jullie allemaal een keer bij mij , dan gaan we lekker rijden en leren van elkaar. Party!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:29

Wanneer???? Haha!

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:33

Jos schreef:
Komen jullie allemaal een keer bij mij , dan gaan we lekker rijden en leren van elkaar. Party!!


Ik wil alleen maar lekker ijden... *LOL* jullie leren toch alleen maar slechte dingen van mij Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 23:37

Cool Pling Schijnheilig }>
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 10-02-02 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 12:38

vera schreef:
Misschien doelde Sonja meer op het oplossen van problemen.


Knipoog
Het valt me trouwens wel op dat westernruiters de dressuur net zo generaliseren als de dressuurruiters het western.... Haha!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 13:14

Hoewel ik zelf blijkbaar niet kan paardrijden Knipoog ( ik heb nog nooit een jong paard ingereden) zal ik toch maar even vertellen wat mijn mening is.
Ik vind dat je niet "western" en "dressuur" hebt. Het is niet zo zwart- wit. Iedreen rijd toch op de manier die hij of zij het prettigst vind. Ik zelf rij met een veelzeidigheidszadel en een simpel hoofdstelletje, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit western oefeningen doe. Of dat ik altijd netjes mijn teugels op maat heb en het bit vrolijk door de mond van mijn pony flos (sorry ik weet dat niet alle dressuur riuters dat doen)
Ik rij met lange teugel in (en dan bedoel ik niet alleen stappen maar ook draf en galop) en ik probeer Haha! die gangen dan heel rustig te maken. Als mijn pony een beetje rustig is gaat bijvoorbeeld de jog al heel goed.
Maar ik pak haar ook wel eens op en dan heb ik de teugels vrij strak, dit doe ik vooral als ik haar een nieuwe oefening leer of als ik ga springen (ja dat doe ik ook, ik ben heel slecht)
Waarom wordt je hier zo in een hoekje geduwd? Ik pak gewoon van elke rijstijl die ik leuk vind iest mee.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 13:52

Cer schreef:
Maar blijkbaar is het westernrijden zo simpel dat het van deze tak van de sport wel binnen no-time geheel onder de knie te krijgen is. Zelfs binnen vijf maanden Haha!


Gaaaap Cer, cer, cer...moet ik het dan helemaal uitkauwen voor je? Ik heb gezegd dat ik het kan, ik weet de hulpen, rijd een paardje die het kan, maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik op elke willekeurige wedstrijd 1e, 2e of 3e zal eindigen. Want daar ben ik nog laaaaaaang niet. Alles wat ik kan heeft nog veel bijschaving nodig, en daar ben ik mee bezig. Ik weet dat ik mijn berichtjes misschien een beetje misleidend heb geschreven, maar als je iets niet helemaal begrijpt kun je mij er beter naar vragen dan me meteen te beoordelen. Misschien heb ik door mijn berichtjes inderdaad wel door laten schemeren dat western heel makkelijk is. Daarom zal ik dat even ophelderen. Ik vind western makkelijker dan dressuur, wat ik tot op deze hoogte allemaal geleerd heb, ik denk dat dat komt omdat westernrijden me gewoon veel beter ligt dan dressuur, ik houd meer van ontspannen werk. Het feit dat ik kan spinnen en een backroll kan maken, zegt nog niets over de kwaliteit van die oefeningen, het is namelijk 3 keer nix, maar ik kan het wel!
Ik hoop dat ik hiermee mijn berichtjes wat heb opgeklaar...snap je nou nog iets niet, dan moet je dat gewoon even zeggen.

riderwhoknows
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:51

wat knap ze kunnen het allemaal,maar ik zie ze nergens starten!!!!!!!!!!!!
niet bij wedstrijden niet bij onderlinge.
alleen maar gebral over western en dressuur,ga dan eens paard leren rijden voordat er een paard gekocht gaat worden.en schoenmaker blijf eens bij de leest.
ze weten het allemaal zo goed,maar resultaten homaar,
laten jullie het dan eens zien bij wedstrijden.
stelletje laffe ruitertjes!!!!!!!!!!!!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:58

Vermoed ik hier een gefrustreerd iemand die even een naampje aanmaakt omdat ie onder zijn eigen naam niet durft te posten??? Lips are sealed

Maar goed, ook jij hebt recht op je mening..
Behalve die laatste zin: die heeft totaal niks zinvols toe te voegen aan deze discussie. Dus: watch your words... }>

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:04

ik krijg het idee dat we zo'n beetje verplicht worden om te starten en te presteren met nadruk op presteren.
En anders moeten we onze mond maar houden.

Tellen dan alleen de mensen maar mee die wedstrijden rijden???
Niet de mensen die gewoon thuis serieus aan het rijden zijn.
Niet iedereen is in staat om wedstrijden te rijden.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:28

}> }> }> Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 10-02-02 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:18

riderwhoknows schreef:
wat knap ze kunnen het allemaal,maar ik zie ze nergens starten!!!!!!!!!!!!
niet bij wedstrijden niet bij onderlinge.
alleen maar gebral over western en dressuur,ga dan eens paard leren rijden voordat er een paard gekocht gaat worden.en schoenmaker blijf eens bij de leest.
ze weten het allemaal zo goed,maar resultaten homaar,
laten jullie het dan eens zien bij wedstrijden.
stelletje laffe ruitertjes!!!!!!!!!!!!!!!!


Leuke opmerking, maar als jij nou eens prijs geeft wie jij werkelijk bent, dan kunnen wij ook eens nagaan of jij zelf ook wel start. Ken jij het allemaal zo goed dan? Maargoed, ik vind niet dat mensen die wel wedstrijden rijden beter kunnen rijden dan mensen die geen wedstrijden rijden. Om goed te kunnen rijden hoe je jezelf niet te bewijzen op wedstrijden hoor.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:17

Blaze schreef:
dit laat zelfs geen ruimte voor uitleg,aangezien je dat zeker niet zult bergijpen. }>

Inderdaad, bergijpen zal ik je zeker niet Haha!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 13:24

Blaze schreef:


Sundown Blaze Bars(Pleasure-Horsemanship-open -amateur en jeugd)
2001 PRAB
Eersel incl.clubkampioenschappen

Classy San Leo ( Pleasure-Horsemanschip-Halter-Showmanship en Cutting
1996 t/m 1999
prab
ncha
wran
aqha
en alle nk's.
dus niet alles over een kam scheren }>
maar ook ik moet toegeven dat je niet helemaal ongelijk hebt,want de mensen met de grootste mond weten inderdaad niet wat showen is. }>



pffffff blaze Frusty Slapen

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 16:17

XoNo"]
Gaaaap Cer, cer, cer...moet ik het dan helemaal uitkauwen voor je?
[/quote]
Wil je misschien niet zo denigrerend doen. Dat jij je aangesproken voelt kan ik ook niet helpen, ik noem in ieder geval geen namen.

[quote="XoNo"]
Ik heb gezegd dat ik het
kan
, ik weet de hulpen, rijd een paardje die het kan, maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik op elke willekeurige wedstrijd 1e, 2e of 3e zal eindigen.
[/quote]
Wedstrijden zijn helemaal geen graadmeter, wordt hier gezegd, dus moet je dat zelf niet aandragen als graadmeter.

[quote="XoNo"]
Want daar ben ik nog laaaaaaang niet. Alles wat ik kan heeft nog veel bijschaving nodig, en daar ben ik mee bezig. Ik weet dat ik mijn berichtjes misschien een beetje misleidend heb geschreven, maar als je iets niet helemaal begrijpt kun je mij er beter naar vragen dan me meteen te beoordelen.
[quote="XoNo"]
Dat doe ik helemaal niet, dus stel je niet zo aan. Je bent ietwat lichtgeraakt...

[quote="XoNo"]
Misschien heb ik door mijn berichtjes inderdaad wel door laten schemeren dat western heel makkelijk is.
[/quote]
Sterker nog, dat staat letterlijk in 1 van je eerste berichtjes. Maar dat geeft niet, misschien bedoelde je dat niet zo Slapen

[quote="XoNo"]
Daarom zal ik dat even ophelderen. Ik vind western makkelijker dan dressuur, wat ik tot op deze hoogte allemaal geleerd heb, ik denk dat dat komt omdat westernrijden me gewoon veel beter ligt dan dressuur, ik houd meer van ontspannen werk. Het feit dat ik kan spinnen en een backroll kan maken, zegt nog niets over de kwaliteit van die oefeningen, het is namelijk 3 keer nix, maar ik kan het wel!
[/quote]
Uhm... het is 3x niks maar je kunt het wel??? Help me out here, die snap ik niet. Je kan het of je kan het niet...

[quote="XoNo schreef:
Ik hoop dat ik hiermee mijn berichtjes wat heb opgeklaar...snap je nou nog iets niet, dan moet je dat gewoon even zeggen.

Ik geloof niet dat ik daar nu nog veel behoefte aan heb....

Maar aangezien het niet de bedoeling is, lijkt me, om persoonlijk te worden op dit forum, wil ik het zelf hier graag bij laten. Je kunt western en dresuur niet tegenover elkaar zetten, het is beide paardensport. Alleen beweer ik dat het westernrijden op hoger niveau (ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen) ietsje meer is dan aan een losse teugel, zonder gebruik van je benen, een beetje rond te hobbelen. Maar dat is mijn mening....

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 18:25

We gaan nu echt verzanden in een welles nietes discussie. Waar het op neer komt is dat je als je western rijdt en een paard hebt wat western is gereden je naar je WESTERN basis kunt en moet teruggrijpen als het even niet lukt.
Ben je daar en tegen een dressuur ruiter die nog maar kort, en dan bedoel ik korter dan 1,5 jaar, zelf omgeschoold is raak je als je dat doet gehijd in de problemen op je volledig western getraint paard.

Ik heb het niet over paarden die samen met de ruiter zijn omgeschoold maar een paard wat van 3 jarige af, western is getraint en geen enkele dressuur hulp zal begrijpen. Omgekeerd geld natuurlijk het zelfde.

Zet mij op een dressuur paard en er onstaat een probleem, dan zal ik dat niet goed en snel met mijn WESTERN basis kunnen oplossen. Dat paard zal mij niet begrijpen!!! De overeenkomst tussen western en dressuur is paardrijden!!! Daar buiten houdt het helemaal op.

Je hebt beide een vergelijkbaar doel maar de manier om dat te berijken is verschillend.
Je moet het zien als bv. een wiskundig probleem. Jij hebt geleerd het op methode A op te lossen en ik op methode B. We komen op het zelfde antwoord uit maar ik begrijp jou en jij begrijpt mijn methode niet.
Maar toch komen we bij het zelfde antwoord.

Alleen als ik start met jou methode kan ik niet halverwegen zeggen nou doe ik het maar op de manier die ik geleerd heb want dan kom ik er niet meer uit. dan heb ik hulp nodig van iemand die methode A begrijpt.

Met andere woorden naar de basis terug grijpen is goed maar alleen als jou basis de zelfde is als die van je paard.

Adrienne

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 20:37

wat is een "backroll" ?
Laatst bijgewerkt door Jos op 10-02-02 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 20:38

Dat is volgens mij als je paard gaat rollen en jij kan er op blijven zitten? Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:07

Nou, dan kan ik de backroll in ieder geval.
Jammer dat ik geen wedstrijden rijd, zou ik in ieder geval niet vergeten worden.
Kan de vraagstelster het nog een beetje volgen? Of wil ze nu maar helemaal geen western meer gaan rijden, zelfs niet voor 5 maanden?

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:23

kan er nu eindelijk op gehouden worden met dat 5 maanden gedoe? Boos!
misschien dacht ze dat ze het veel moeilijker zou vinden om te leren en gaat het haar tot nog toe goed en "gemakkelijk" af. Ik dacht ook dat het vele malen moeilijker zou zijn om over te stappen naar western, niet dat het vlekkeloos gaat maar het gaat beter dan dat ik verwacht had... Cool

ik heb nu zelf ook een quarter gekocht en die wil ik zelf "proberen" in te rijden, wel met een geroutineerde ruiter naast me natuurlijk want je kan je eigen fouten niet altijd zien of voelen of hoe je het ook wil noemen...