Discussie: Western / Dressuur ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 16:09

Cer"]
Wil je misschien niet zo denigrerend doen. Dat jij je aangesproken voelt kan ik ook niet helpen, ik noem in ieder geval geen namen.
[/quote]
Namen noemen is in dit geval overbodig, het was wel duidelijk wie je bedoelde...

[quote="Cer"]
Sterker nog, dat staat letterlijk in 1 van je eerste berichtjes. Maar dat geeft niet, misschien bedoelde je dat niet zo Slapen
[/quote]
Inderdaad Haha! Dat bedoelde ik niet zo.

[quote="Cer"]
[quote="XoNo"]
Daarom zal ik dat even ophelderen. Ik vind western makkelijker dan dressuur, wat ik tot op deze hoogte allemaal geleerd heb, ik denk dat dat komt omdat westernrijden me gewoon veel beter ligt dan dressuur, ik houd meer van ontspannen werk. Het feit dat ik kan spinnen en een backroll kan maken, zegt nog niets over de kwaliteit van die oefeningen, het is namelijk 3 keer nix, maar ik kan het wel!
[/quote]
Uhm... het is 3x niks maar je kunt het wel??? Help me out here, die snap ik niet. Je kan het of je kan het niet...
[/quote]
Goed lezen, de kwaliteit van mijn oefeningen zijn nog 3 keer nix...

[quote="Cer"]
[quote="XoNo schreef:
Ik hoop dat ik hiermee mijn berichtjes wat heb opgeklaar...snap je nou nog iets niet, dan moet je dat gewoon even zeggen.

Ik geloof niet dat ik daar nu nog veel behoefte aan heb....
[/quote]
't Is geen verplichting, wat jij wil.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 16:12

jesdepes"]
kan er nu eindelijk op gehouden worden met dat 5 maanden gedoe? Boos!
[/quote]
Mee eens!

[quote="jesdepes schreef:
misschien dacht
ze
dat ze het veel moeilijker zou vinden om te leren en gaat het haar tot nog toe goed en "gemakkelijk" af. Ik dacht ook dat het vele malen moeilijker zou zijn om over te stappen naar western, niet dat het vlekkeloos gaat maar het gaat beter dan dat ik verwacht had... Cool


Hartstikke bedankt... Verward Kijk even in mijn profiel aub Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 17:17

Het topic:

Is western een echtere paardensport dan dressuur?
Of is dressuur moeilijker? (of iets in van strekking...)

Deze vraag komt met een vreemde draai toch wel bij een leuke welles/nietes discussie uit. Gelukkig is nu duidelijk dat XoNo een kereltje is (ik vond het wel een goeie, maar besloot maar es niks te zeggen Haha! ). En 'moeten' is blijkbaar geen verplichting Verward .

Is het nu moeilijker of niet... ik weet het niet maar ik denk dat ik maar weer es lekker door het bos ga crossen met DikkieDik. Haha! over 5 maanden gaat dat niet meer (jaaaah 5 maanden blijft toch wel een leuke bepaling van tijd Pling )

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 20:12

SORRY Xono Bloos Bloos Bloos schaam me enorm...
ik wist niet dat je een jongen was... ben hier nog niet zo heel lang aanwezig, op de site.

gaaf man, die fretjes, wil ik ook maar m'n vriend wil er niet aan Boos!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:18

Ik heb net alle pagina's met antwoorden gelezen en vond het wel interessant moet ik zeggen.

Zelf heb ik nu bijna 2 jaar een eigen paardje en samen zijn wij nu zo'n klein anderhalf jaar omgeschoold naar western. (met veel hulp van een instructrice (Cl@udia) natuurlijk want ik had en 0,0 verstand van;))

Ik vond het sinds ik het een weekje gedaan had tijdens een ruiterkamp al superveel leuker, voor paard en ruiter, maar het maken van de overstap was best moeilijk omdat er relatief weinig westerngereden wordt ik onze buurt...

Af en toe denk ik wel eens dat we een beetje bij de basis blijven hangen....maar als ik dan soms weer eens op een engels bereden paard rijdt (zoals vandaag, vandaar dat ik misschien reageer Tong uitsteken ) weet ik weer hoe beter de basis van een westernpaard vaak is. Tuurlijk, uitzonderingen altijd daargelaten.
"Wij" leren "onze" paarden direct alle kanten op wijken voor druk, behalve dan omhoog en omlaag, en in alle gangen gaan, ook leren we ze direct stoppen en sturen op onze zit.
Een "engels" paard leert in het begin de drie gangen... en het links of rechts gaan, er wordt begonnen met drijven is harder en een ophouding is zachter, pas als het niveau hoger wordt gaat men dit afbouwen naar meer zithulpen. Ik heb het idee dat de manier waarop westernruiters hun paard iets aanleren voor de meeste paarden duidelijker is dan de engelse manier dus denk ik dat westerpaarden sneller leren. Natuurlijk moet je de 'omscholers' weer ff hier buiten laten... das weer een ander verhaal.

Om op die wedstrijden terug te komen. Ik heb veel dressuurwedstrijden gezien en (vooral sinds ik western rijdt, maar daarvoor ook al wel) loop ik me bijna constant te ergeren aan het niveau en de manier van omgang met de paarden. Mensen proberen vaak koste wat het kost een bepaald niveau te berijken en dan gaat men op een verkeerde manier rijden, niet meer zoals de dressuur bedoeld is. Bij western is dit vast ook zo maar die ene wedstrijd die ik meegedaan heb en degenen die ik gezien heb waren al 10 keer zo gemoedelijk, gezellig en relaxed als alle dressuurwedstrijden samen(tot op grandprix niveau toe!)

Ook denk ik dat er veel 'recreatieruiters' op een hoger/beter niveau rijden dan vele wedstrijdruiters maar dit geld voor elke tak van de sport....
Absoluut fout vind ik het om te zeggen dat je jezelf maar moet komen bewijzen op wedstrijden, je hoeft je niet te bewijzen, alleen aan jezelf lijkt me. En ik heb nix tegen wedstrijden die zijn leuk, gezellig (als het goed is want zo te horen is dat wel eens anders Haha! ) en leerzaam maar je moet er niet door gaan overhaasten en op een verkeerde manier te werk gaan toch??

Om toch een iets minder wazig antwoord te geven op het onderwerp:
Ik denk dat 'de western manier van rijden' makkelijker is....maar niet omdat de oefeningen makkelijker zijn of het niveau lager is!!!!!!!!! Maar omdat de comunicatie tussen het paard en de ruiter duidelijker is, als het goed is. Er is meer positieve beloning, het paard wordt minder snel in een houding gedwongen, er is veeeel meer variatie in de basisoefeningen dus het paard heeft er denk ik meer lol in wat alles ook weer vergemakkelijkt.

Zo, heb ik toch ook even mn zegje gedaan vandaag Pling

Grtz Elise Party!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:20

Oeps plaatst ie hm 2x Frusty
Moet die grrr computer ook maar nie zeggen dattie een probleem met plaatsen heeft.....tsss

Haha!

De Western-moddie heeft het probleem gefixt.. *LOL*
Sugarmiss.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 17:52

jesdepes schreef:
SORRY Xono Bloos Bloos Bloos schaam me enorm...
ik wist niet dat je een jongen was... ben hier nog niet zo heel lang aanwezig, op de site.

gaaf man, die fretjes, wil ik ook maar m'n vriend wil er niet aan Boos!


Achh...ik vergeef het je Haha! Is ook zo moeilijk af te lezen van een naam en een paar berichtjes hè? Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:04

wennie schreef:
Hoewel ik zelf blijkbaar niet kan paardrijden Knipoog ( ik heb nog nooit een jong paard ingereden) zal ik toch maar even vertellen wat mijn mening is.
Ik vind dat je niet "western" en "dressuur" hebt. Het is niet zo zwart- wit. Iedreen rijd toch op de manier die hij of zij het prettigst vind. Ik zelf rij met een veelzeidigheidszadel en een simpel hoofdstelletje, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit western oefeningen doe. Of dat ik altijd netjes mijn teugels op maat heb en het bit vrolijk door de mond van mijn pony flos (sorry ik weet dat niet alle dressuur riuters dat doen)
Ik rij met lange teugel in (en dan bedoel ik niet alleen stappen maar ook draf en galop) en ik probeer Haha! die gangen dan heel rustig te maken. Als mijn pony een beetje rustig is gaat bijvoorbeeld de jog al heel goed.
Maar ik pak haar ook wel eens op en dan heb ik de teugels vrij strak, dit doe ik vooral als ik haar een nieuwe oefening leer of als ik ga springen (ja dat doe ik ook, ik ben heel slecht)
Waarom wordt je hier zo in een hoekje geduwd? Ik pak gewoon van elke rijstijl die ik leuk vind iest mee.



nee }> je hebt western en dressuur en je hebt recreatief met een westernzadel en recreatief met een dressuurzadel(in de volksmond ook wel engels rijden genaamd }>
bij dressuur vind ik de broeken te strak dus daar wil ik me niet mee bemoeien Pling
western is maar voor weinigen een feit en voor velen een droom Cool

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:35

dat zal voor velen ook een droom blijven blaze.
voor ons ook,want zoveel hebben wij ook niet gepresteerd,jij nog meer dan mijn eigen persoontje.
ik rij nu 20 jaar op een western manier,die uit colorado,maar ik kan het
nog steeds niet zoals het hoort.
maar je moet het ook in 5 maanden doen, en dan is het 3 keer niets.
Schijnheilig Frusty maar kan ik het wel leren? wie leert nou wat, kan ik nu wedstrijden gaan rijden ,als mijn paard het geleerd heeft,of als ik het geleerd hebt? ik dacht beide op 1 nivo komen en dan verder uitbouwen.
met 1 van mijn paarden ben ik 4 jaar bezig geweest, en toen klikte het pas voor ons beiden,en met shannon heb ik drie jaar getraind,in voorschoten en wassenaar,toen was die klaar voor een beginners
wedstrijd.

verder wil ik over beginners niets meer zeggen, iedereen weet hoe ik daar over denk!

rinus

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:56

westernworld schreef:
verder wil ik over beginners niets meer zeggen, iedereen weet hoe ik daar over denk!

rinus



ik niet............

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 23:25

westernworld schreef:
maar je moet het ook in 5 maanden doen, en dan is het 3 keer niets.

Gaaaap hoe kinderachtig zeg, blijven we nou de hele tijd zeuren over dat 5 mannden gedoe...??? Koe

verder wil ik over beginners niets meer zeggen, iedereen weet hoe ik daar over denk!



nou zeg het eens...hoe denk jij daarover???
ik ben niet de enige die het niet weet, zie ik...

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 23:46

beginners daar denk ik niet over ,daar probeer ik wat mee te doen.

we zijn toch niet voor niets bezig in Leusden?
wat ik er mee bedoel om straks weer eens een wedstrijdprogamma
zo te maken dat de beginnende ruiter samen met de beginnende wedstrijdruiter meer ervaring krijgen ook in het rijden met andere paarden en onder een beetje druk van het moeten presteren.
en daar weer van te leren en uitbouwen naar hogere prestaties.

Rinus

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:57

OK, bedankt. Haha!
ik ben weer bij... Sigaar

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 22:47

wij krijgen tijdens de dressuur les tips die bij het westernrijden gebruikt worden, zoals:
met je gewicht werken ipv de teugels ( wij rijden met halfgevorderden en gevorderden bijelkaar) en we rijden veel oefeningen met lange teugel( geen vrije teugel) dit om te laten merken dat je je teugel niet echt nodig hebt. dus we leren van beide kanten..

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 10:20

Tja....zelf rijd ik al bijna 9 jaar en ik heb daarvan 1 jaar western gereden. Nu rijd ik weer engels.
Ik voelde mij wel weer een beginner toen ik begon met westernrijden, maar om nou te zeggen dat het moeilijker of makkelijker is???
Ik denk dat dressuur en western allebei van gelijke waarde zijn als je ze allebei op een goed niveau wil uitoefenen.
Western vind ik eigenlijk wel wat fijner voor het paard, omdat het wat meer vrijheid heeft, maar volgens mij is het het allerbelangrijkste dat je wat ontspannig in je werk aanbrengt, zowel bij engels als bij western anders raken ook quarters gestresst Haha!

xxx Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers