De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:13

We leven in 2015, inzichten veranderen maar op een of andere manier loopt de western wereld daarin behoorlijk achter.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:16

Zolang er (veel) geld in het spel is geen de principes overboord...

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:07

Jadybabe schreef:
We leven in 2015, inzichten veranderen maar op een of andere manier loopt de western wereld daarin behoorlijk achter.

:') en in de wereld van het Engels rijden zijn de hengstenkeuringen zeker pas op 6-jarige leeftijd zodat die paarden pas laat hoeven worden ingereden? Laat me niet lachen. Het gaat niet specifiek om western, maar om geld. Zolang het daar om gaat maakt de discipline niet uit en gebeurt dit overal.

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:47

Je mag pas m starten als je paard 5 jaar is. Scheelt al wat.

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:40

Dan heb je vast nog nooit gezien hoe hengsten getraind worden die tijdens de hengstenkeuring moeten lopen? Dan zijn ze echt nog geen 5 ;)

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:25

Klopt, heb ik ook niet. Jij wel? Ik ga graag eens mee om mijn eigen oordeel te kunnen vellen.

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:50

Ja. Die zijn doorgaans 2,5 met beleren. En 3 als ze volledig opgericht moeten lopen. Je kunt het in Ermelo bewonderen. :)

kortom, de westernwereld doet hiermee niets bijzonders, zoals jij stelt bovenaan deze pagina.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:09

Wat ik me afvraag.. Wie heeft bepaald dat er wedstrijd/keuring voor 3jarige moet zijn en dan bepaalde eisen stellen? In mijn ogen gaat het daar mis...

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:47

Ik heb op het moment een 5 jarig arabiertje in training, is een halfjaar geleden ongeveer zadelmak gemaakt/ ingereden. Daarvoor niks gewend.
Hij bleef erg ril en schrikkerig, is 2 maanden de wei op gegaan en staat nu bij mij.
Na ongeveer een maand is het meeste schrikkerige er al uit. Maar pony heeft ondertussen behoorlijk wat stress ervaren.
Ik denk als je doormiddel van op jongere leeftijd ze al aan het zadel etc. kan laten wennen die stress kan besparen dat het veel beter is voor een paard.

Ik zou vanaf jongs af aan gewoon de basis mee pakken, braaf mee lopen aan de hand, voetjes op tillen etc.

Met 2 wat meer laten wennen aan een hoofdstel/zadeltje. uiteindelijk misschien een stukje wandelen met zadeltje erop/hoofdstelletje in. Nee geen halfuur lopen gewoon een keer het erf op en neer bijvoorbeeld.

Met 2,5 beginnen met licht longeerwerk op te bouwen, om paard te laten wennen aan stem commando's (stap/draf/galop) En rond 3 jaar er een keer opzitten en wat rondsturen, nog geen dressuur opleiding gewoon het wennen een ruiter op de rug, benen aan de zijkanten.
Dat je er op kan zitten stap/draf/galop beetje kan sturen en natuurlijk kan remmen.
Als het paard dit allemaal in een ontspannen manier kent, en je het paard dan een aantal maanden de wei op gooit voor je echt begint met het opleiden van het paard is imo. een minder stresvolle manier voor het paard.


Edit: wat hierboven ook al een beetje benoemd wordt, omdat professionele ruiters niet in lagere klassen mogen starten is mij opgevallen dat zij vaak de basis ook overslaan, zoals de hals laten strekken etc. ik denk dat veel van die 5 jarige die dan in het M uitgebracht worden (en waarschijnlijk dikke punten halen) in een L proef geen voldoende zouden scoren op het hals strekken. kortweg omdat er direct naar die oprichting wordt toe gewerkt. Terwijl ik zo'n jong paard het liefst iets lang en laag zie lopen misschien wat minder de achterhand eronder maar tenminste wel zijn hele lichaam gebruiken.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:10

dit is een topic in hetr westerngedeelte....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:24

En dat rillerige heeft niets met leeftijd te maken maar met het karakter van het dier en hoe passend het dier opgeleid word... daar hoef je echt niet jong voor te beginnen met hoofdstel wennen etc :n

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:06

quarterH schreef:
dit is een topic in hetr westerngedeelte....


Oeps sorry mijn fout, alleen naar de titel gekeken :o 8)7

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:29

Die kans zit erin,dat mensen dan nog steeds met twee beleren,,

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:48

Ze hebben alleen maar meer tijd om er meer training in te stoppen.

Alleen als paarden consequent slechter gaan presteren, slecht verkopen etc zullen ze wat gaan beperken.

gabriellexo

Berichten: 3
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:25

Heb mijn eigen merrie beleerd toen ze 3-3,5 ongeveer was (wist toen nog helemaal niks van de gevolgen ofzo af) ze is nu 5. Heb nadat ik me goed had ingelezen gezworen dat het volgend jong paardje dat in mijn leven kwam (mijn verzorgpaardje Pepper in dit geval) pas te beleren vanaf 6. Geluk dat de eigenaar er niet veel is en de hele opvoeding dus in mijn handen valt en aangezien Pepper mentaal nog een veulen van een paar maanden is, is het ook niet verstandig om hem nu al te beleren 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:43

gabriellexo schreef:
Heb mijn eigen merrie beleerd toen ze 3-3,5 ongeveer was (wist toen nog helemaal niks van de gevolgen ofzo af) ze is nu 5. Heb nadat ik me goed had ingelezen gezworen dat het volgend jong paardje dat in mijn leven kwam (mijn verzorgpaardje Pepper in dit geval) pas te beleren vanaf 6. Geluk dat de eigenaar er niet veel is en de hele opvoeding dus in mijn handen valt en aangezien Pepper mentaal nog een veulen van een paar maanden is, is het ook niet verstandig om hem nu al te beleren 8-)


Waarom zou je in hemelsnaam pas met 6 gaan beginnen met beleren? Kun je 'm niet eens meer als junior uitbrengen...
Ik denk dat je ook TE voorzichtig kunt worden...

Fabienne777

Berichten: 169
Geregistreerd: 01-09-15
Woonplaats: https://www.facebook.com/bigguntotrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:58

Gewoon pas i rijden als je paard er fisiek en mentaal aan toe is

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:56

ik vind quarters in rijden met 2 ok. mits ze er idd mentaal klaar voor zijn. fysiek kun je checken door de groeischijven op de foto te zetten. belangrijk is dat de schijven voor dicht zijn voor je start.

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:14

Groeischijven van de voorknie sluiten tussen 2,5 en 3 jaar oud, maar de spronggewrichten tussen de 3,5 en 4 jaar oud. Lijkt me dus dat je niet te vroeg moet beginnen met stoppen & spinnen.

Wrangler64
Berichten: 22
Geregistreerd: 26-08-15

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:46

Je moet het gewoon allemaal een beetje in proportie zien, als je een kerel van 100kg bent, moet je niet op een geitje van 2,5 jaar gaan zitten, ben je een meid van 45kg, kan je gerust op een beer van een paard van 2,5...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:39

Zag zojuist een 3 jarige te koop staan die alle reining oefeningen beheerst en die al goed met de koeien is........ Ik neem ook aan dat ze dit jaar, voorjaar waarschijnlijk, 3 is geworden. |(

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:07

zullen we iedereen gewoon lekker met zijn paard laten doen wat ie zelf wilt? en niet veroordelen?

als jij het paard daarom niet wilt kopen, koop je eht toch niet?
probleem opgelost :-)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:03

quarterH schreef:
zullen we iedereen gewoon lekker met zijn paard laten doen wat ie zelf wilt? en niet veroordelen?

als jij het paard daarom niet wilt kopen, koop je eht toch niet?
probleem opgelost :-)



Volgens mij begrijp jij de strekking van het topic niet......

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:24

het topic is er niet om verkoop paarden af te kraken....

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:29

Wat voor de ene een no-go is zal voor de ander juist een pré zijn.
Maar mijn 'ding' is het ook niet.