De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:29

dit is weer zo'n ongegronde onzin....
mijn vorige paard is ook met 2 ingereden, reining, wel op goede grote stal, alle jaren flink reining gelopen inc vele wedstrijden op goed niveau... en afgelopen jaar met 7 jaar volledig goedgekeurd een keuring doorgekomen zonder problemen....
en al helemaal nooit enige vorm van problemen met zijn rug gehad.
en daar is hij zeker geen uitzondering in.
ik heb zelf in de afgelopen jaren meer paarden meegemaakt doe goedgekeurd werden op altere leeftijd terwijl ze met 2 onder het zadel zijn gegaan dan die afgekeurd zijn.

waar baseer je die geweldige wetenschap op? welke bewijzen? welke ervaringen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:17

Genoeg volwassen quarters die door gehele keuring komen, terwijl ze op 2jr leeftijd zijn ingereden. De afgekeurden ligt zoals gezegd aan veel meer dan op 2jr leeftijd inrijden. Als je alleen aan keeftijd vasthoudt en niet kijkt naar de rest, ben je altijd al verkeerd bezig.
Het is dezelfde onzin als dat quarters niet gezond oud worden.....ook zat voorbeelden van. Waar nogmaals de verkeerd gefokte, gehouden en getrainde paarden inderdaad stuk kunnen zijn.

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:44

quarterH schreef:
dit is weer zo'n ongegronde onzin....
mijn vorige paard is ook met 2 ingereden, reining, wel op goede grote stal, alle jaren flink reining gelopen inc vele wedstrijden op goed niveau... en afgelopen jaar met 7 jaar volledig goedgekeurd een keuring doorgekomen zonder problemen....
en al helemaal nooit enige vorm van problemen met zijn rug gehad.
en daar is hij zeker geen uitzondering in.
ik heb zelf in de afgelopen jaren meer paarden meegemaakt doe goedgekeurd werden op altere leeftijd terwijl ze met 2 onder het zadel zijn gegaan dan die afgekeurd zijn.

waar baseer je die geweldige wetenschap op? welke bewijzen? welke ervaringen?
dat baseerd men op 1 afgekeurde quarter waar ze ooit eens over gehoord hebben......

KPH
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:07

Als je rustig aan doet en hem niet meteen 7 keer per week hard aan het werk zet kan het prima.

Kijk goed naar je paard dan komt het helemaal goed.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:05

Laat de groeischijven scannen. Hoe eenvoudig kan het zijn ? Doen we altijd. Zijn ze niet dicht, jammer maar helaas, nog paar maandjes de wei op. Anders starten we ze gewoon. Hangt echt af van paard tot paard. Sommige zijn goed op 2, andere nog niet.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:09

Precies!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:19

Deze discussie gaat over niets, en iedereen gilt maar wat. Meten is weten. En het is niet omdat ze op 2 gestart zijn, dat ze op 5 kapot zijn. Een goede trainer traint met beleid en verstand. De showpaarden worden preventief voor en na het showseizoen volledig doorgelicht door DA en ostheopaat. Zo ben je er snel bij als er een probleem dreigt, en kun je sneller op de bal spelen. Ik betwijfel of de recreatiepaarden van de meeste bokkers op die manier opgevolgd worden, en ben er zeker van dat er heel wat van die paarden met een probleem rondlopen waarvan de eigenaar zelfs geen idee heeft. Dus zomaar gaan brullen "op vijf zijn ze kapot" slaat imo nergens op.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:33

Helemaal mee eens! Meeste niet-wedstrijd ruiters die ik ken laten paard nooit preventief checken door da... En als ze kreupel zijn worden ze vaak gewoon maar ff paar weekjes op de wei gezet 'want dan zal t wel over zijn.
Maar foto's laten maken of scans om te zien wat er echt aan de hand is doen e doen..
Een probleem zit er meestal al veel langer voordat ze kreupel gaan lopen.
Het is niet ' zolang hij niet kreupel loopt is er niks aan de handen' paard is vluchtdier en zal zijn zwakheden pas laten zien als het echt niet anders kan...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:51

Amen ! :j _/-\o_

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:34

Mijn vriend zijn paard is met 2j3m ingereden. Altijd op zeer hoog wedstrijdniveau gerede. Paard wordt komend jaar 19 en gaat nog altijd als een trein. Is nooit kreupel of ziek geweest..
Zijn ander paard is later ingereden. Reinig geleerd maar nooit geshowd, maar heeft op de weide wel een peesblessure opgelopen..

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:40

sevke schreef:
Deze discussie gaat over niets, en iedereen gilt maar wat. Meten is weten. En het is niet omdat ze op 2 gestart zijn, dat ze op 5 kapot zijn. Een goede trainer traint met beleid en verstand. De showpaarden worden preventief voor en na het showseizoen volledig doorgelicht door DA en ostheopaat. Zo ben je er snel bij als er een probleem dreigt, en kun je sneller op de bal spelen. Ik betwijfel of de recreatiepaarden van de meeste bokkers op die manier opgevolgd worden, en ben er zeker van dat er heel wat van die paarden met een probleem rondlopen waarvan de eigenaar zelfs geen idee heeft. Dus zomaar gaan brullen "op vijf zijn ze kapot" slaat imo nergens op.

Begrijp ik nou goed dat jullie alle paarden meerdere malen per jaar op de röntgen en de echo zetten?
Ik neem aan dat volledig doorgelicht dat betekent. En dan gaat genezen (bij een probleem) dus voor voorkomen?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:45

Door ze tussendoor te checken (dat begint met klinisch en daar waar da denkt dat iets niet ok is ga je verder kijken en dus foto's en of scans).
Als er dan iets beginnends zit (ontsteking in gewricht, overbelasten op pees of wat dan ook) laat je het behandelen en zo voorkom je dat een klein probleem een groot probleem wordt...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:51

@margee : ja, precies zoals quarterh zegt.
Van zodra er bij klinische keuring nog maar het minste vermoeden is van een (potentieel) probleem, worden er RX en echo genomen.
Zo ben je er gelijk bij, en kun je bv met stamceltherapie of infiltratie voorkomen dat een potentieel probleem een echt probleem wordt.
Begrijp mij goed : dit allemaal preventief! Op dit moment loopt het paard nog niet onregelmatig.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:01

quarterH schreef:
Helemaal mee eens! Meeste niet-wedstrijd ruiters die ik ken laten paard nooit preventief checken door da... En als ze kreupel zijn worden ze vaak gewoon maar ff paar weekjes op de wei gezet 'want dan zal t wel over zijn.
Maar foto's laten maken of scans om te zien wat er echt aan de hand is doen e doen..
Een probleem zit er meestal al veel langer voordat ze kreupel gaan lopen.
Het is niet ' zolang hij niet kreupel loopt is er niks aan de handen' paard is vluchtdier en zal zijn zwakheden pas laten zien als het echt niet anders kan...


Zie boven, als ze dus kreupel gaan lopen, ben je dus al te laat toch?

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:42

Niet perse te laat..

Wat ook goed is en dat geld voor paarden in elke leeftijds klasse waar voornamelijk mee onder het zadel getraind word is om ze tussendoor eens vrij aan de longeerlijn te laten draven en goed te kijken hoe ze zich bewegen. Desnoods ook op het harde.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:23

Puur uit interesse aan degene die voordat hun paard onder het zadel ging foto's van de groeischijven hebben laten maken. Van welke groeischijven hebben jullie foto's laten maken? Is er gekozen voor een specifiek groeischijf? Of heel het paard voor de zekerheid gedaan.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:31

Bij mij is het door de fokkers gedaan die hem onder het zadel hebben gebracht. Volgens mij ging het om de knieschijven (voor?) maar dat weet ik niet zeker. Als je een goede da hebt die bekend is met dit verhaal (western, Reining, 2 jarige paarden starten, sport arts) weet ie wel waarop te letten

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:46

knieschijven voor, kogels. En tegelijkertijd worden de knieën achter, sprongen, en alle straalbeenderen gecheckt. Just in case. Maar wij gaan ook bij een sportarts, die bekend is met jonge reiningpaarden. (waarschijnlijk dezelfde als deze die het paard van quarterH gecheckt heeft, vermoed ik... :D )

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:08

Haha sevke nee denk t niet. Scape is door da van eifel gold gedaan toen voor ze hem zijn gestart en toen ik hem kocht. Verder heb ik thuis nu een andere sport da sinds klein jaar waar ik erg tevreden mee ben (ook Belgisch, zij doet ook alle paarden van VDL)

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:48

quarterH schreef:
Helemaal mee eens! Meeste niet-wedstrijd ruiters die ik ken laten paard nooit preventief checken door da... En als ze kreupel zijn worden ze vaak gewoon maar ff paar weekjes op de wei gezet 'want dan zal t wel over zijn.
Maar foto's laten maken of scans om te zien wat er echt aan de hand is doen e doen..
Een probleem zit er meestal al veel langer voordat ze kreupel gaan lopen.
Het is niet ' zolang hij niet kreupel loopt is er niks aan de handen' paard is vluchtdier en zal zijn zwakheden pas laten zien als het echt niet anders kan...


Margee schreef:
Zie boven, als ze dus kreupel gaan lopen, ben je dus al te laat toch?


Nee, als WIJ ze kreupel zien is het meestal al te laat. Een geoefend (lees DA oog) zal een paard eerder kreupel zien dan wij. Als een paard bijvoorbeeld wat minder wordt strakker voelt of minder makkelijk nageeft komt het 90% uit de benen. Dan wordt vaak eerst de osteo ingeroepen terwijl je beter een kreupelheidsonderzoek zou doen.
Ik vind met enige regelmaat een kreupelheidsonderzoek geen gek idee.