bob marshall

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roelensteijn

Berichten: 69
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Friesland

bob marshall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 15:54

Ik weet niet zeker of dit hier wel thuishoort, maar ik heb nog wat vragen over de bob marshall en de topics zijn zo reusachtig groot dat ik niet zeker weet of ze nog wel gelezen worden.
Ik wil dus een BM kopen maar kom niet helemaal uit het engels.
1. Wat zijn cheyenne rolls?
2. Ervaren jullie ook dat jullie een maatje groter nodig hebben als dat je met een gewoon western zadel nodig zou hebben.
3. Hebben jullie er spijt van dat je bepaalde dingen niet meteen meebesteld hebt. (bepaalde aanpassingen of pads)
4. Ik las dat er ruiters zijn die ervoor gekozen hebben om de stirrups iets naar achter te plaatsen, hoe ervaar je dat nu je het zadel een langere tijd hebt en zijn er foto's hoe je dan in het zadel zit?
5. Hebben jullie er fenders bij besteld of rijdt het fijner zonder? (meer contact met het paard of juist een vuile broek en zere benen.)
6. Als je dit zadel ( trail de luxe zondel extra's ) in nederland zou kopen, wat kost dit dan?
7. Heeft iemand het telefoonnummer van de dealer in nederland?

Groetjes marielle

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:26

Leuk dat er weer een boomloze enthousiast bij is. Ik zal je vragen puntsgewijs beantwoorden.

1. Wat zijn cheyenne rolls?
Hier een link naar de meest gebruikte zadeltermen, het is dus het platte randje achterop de 'rugleuning'.

2. Ervaren jullie ook dat jullie een maatje groter nodig hebben als dat je met een gewoon western zadel nodig zou hebben.
Ja, in mijn geval was dat idd beter geweest, al is het wel heel persoonlijk. Ik rij al jaren prima in een 15". Maar op mijn andere zadel (Ortho-Flex) staat de pommel naar voren. Op mijn BM-Barrel de Luxe is de pommel vrij hoog en staat recht op. Met lichtrijden kom ik dus soms met mijn buik tegen de pommel aan.
Qua zit- en bovenbeenruimte is 15" groot zat.
Vergeet verder niet dat als je paard een wat meer ingezakte rug heeft dat het zadel ook qua pommel en cantle iets naar elkaar toe zal gaan staan, wat ook weer minder zitruimte zal kreëeren.

3. Hebben jullie er spijt van dat je bepaalde dingen niet meteen meebesteld hebt. (bepaalde aanpassingen of pads)
Nee, ik heb er lang en breed met Gerri over gemailed en hij is precies wat ik altijd heb willen hebben qua kleur en uitvoering.
Qua pad moet je idd zeer kritisch zijn, al heb je echt geen Skito nodig. Ik heb 2 gekochte pads die er prima onder voldoen (inkl. ruggegraatvrijheid) en 1 pad zelfgemaakt (kan in de wasmachine, altijd handig Haha!) en die is bijna 100% af.
Met de proefrit voldeed hij iig prima.

4. Ik las dat er ruiters zijn die ervoor gekozen hebben om de stirrups iets naar achter te plaatsen, hoe ervaar je dat nu je het zadel een langere tijd hebt en zijn er foto's hoe je dan in het zadel zit?
Dit wordt veel bij Endurance ruiters gedaan. Persoonlijk zit ik er goed recht in. Mijn tenen zijn af en toe onder het lichtrijden zichtbaar. Ik kan je per PB een foto sturen als je interesse hebt.

5. Hebben jullie er fenders bij besteld of rijdt het fijner zonder? (meer contact met het paard of juist een vuile broek en zere benen.)
Ik heb er fenders bij, maar in het zadel waar ik in heb proefgereden zaten geen fenders. Mijn eerste indruk hierbij was dat ik de riemen tegen mijn benen voelde. Iets wat ik in een BareFoot/Engels ook merkte.

6. Als je dit zadel ( trail de luxe zondel extra's ) in nederland zou kopen, wat kost dit dan?
Ik schat Euro 2250, maar de verkoper zit hier op Bokt, dus die kan je daar alles over vertellen. Wat die van mij kostte vertel ik je per PB wel Haha!

7. Heeft iemand het telefoonnummer van de dealer in nederland?
Als je onder Sticky-WWW kijkt staat er bij Shops haar naam: Alida vd Hof.
Als je bij haar langs gaat kun je een proefrit maken en als ze bij jou in de buurt is dan is er vast ook wel iets te regelen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48546
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:34

leuk, dat je een Bob Marshall wil bestellen... Lachen

1: geen idee... Haha!
2: ik heb het zelf niet ervaren, maar het is wel zo, dat het zadel naar het paard gaat staan... is je paard wat ouder, en gaat de rug wat inzakken, dan gaat het zadel ook wat meer naar elkaar staan... daarom zou je misschien een maatje groter kunnen/moeten bestellen
3: ik had eerst een Basic Trail Rider, en nu heb ik een model reiner, gemaakt van hetzelfde leer als een TrailRider DeLuxe, en ik heb er spijt van dat ik niet gelijk een duurder zadel heb besteld.... ik zit nu veel lekkerder en mijn houding is ook beter volgens mijn instructeur... ik zit niet meer zo erg in de stoelhouding... Haha!
4: ik vind dat mijn benen iets makkelijker in de juiste houding liggen, met dit zadel... ik zal onderaan 2 foto's plaatsen... 1 van met mijn vorige BM, en 1 met mijn huidige BM... kan je misschien verschil zien in mijn beenhouding...
5: Ik heb fenders... geen idee hoe het rijdt zonder fenders...
6: ook geen idee, maar volgens mij veel duurder dan als je het bestelt in de USA (bv. http://www.sportsaddle.com
7: Alida vd Hof verkoopt ze geloof ik in NL... ze heeft pas een Bokt-account aangemaakt... Lachen

De foto's... Haha!

Met mijn vorige BM, een basic trail rider:
Afbeelding

met mijn huidige BM, een Reining-model:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Banjer op 23-01-05 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48546
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:35

SM: je was me net voor... Haha!

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:38

Ach alle ervaringen zullen welkom zijn denk ik Haha!

Roelensteijn

Berichten: 69
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 16:53

Sugarmiss schreef "Als je onder Sticky-WWW kijkt staat er bij Shops haar naam: Alida vd Hof."
Ik mag dan wel blond zijn, maar ik kan het echt niet vinden......

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:01


Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:43

Ik heb net voor het eerst op een BM gezeten!
Alida was hier in de buurt en liet me weten dat ze wel even met het zadel langs wilde komen OK dan!
Ze had twee zadels mee; 1 showzadel en een "gewoon" zadel wat al op leeftijd was maar er nog top uitzag.

Het showzadel hebben we op Digger gelegd en ik ben er even mee gaan buitenrijden.
Het zit heerlijk zacht en het is heel apart om de bewegingen van je paard zo te voelen (diep inademen bijvoorbeeld Bloos! ).
Lui rijden is er niet meer bij (althans in het begin, geloof ik) want je wordt niet meer gedwongen in een houding zoals bij de meeste westernzadels.
Maar het afsteken van je benen wat ik bij de Barefoot wel had, heb je hier helemaal niet. Je kunt heel erg netjes zitten zonder daar veel moeite voor te doen.
Wat ik heel frappant vond was dat Digger veel makkelijker doorzat, heel erg soepeltjes.
Ik moest wel wennen aan je benen die meer los bungelen, maar dat hoor je van meer mensen.
Je kunt je paard veel meer op je zit rijden en met de minste beweging iets gedaan krijgen OK dan!
Digger kon er ook leuk mee bokken (doet hij wel vaker als hij vrolijk is Cool ) maar ook dat was geen probleem.

Kortom....ik ben om Clown *LOL*

Alida, enorm bedankt voor bereidwilligheid en je tijd en uitleg Haha!

Foto's: http://www.fotohub.com/v2/viewUpload.php
Lovers

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:51

Helaas Verdrietig
Citaat:
Please login to start using our services...

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:56

Sugarmiss schreef:
Helaas Verdrietig

Euuuhhh, normaal doe ik de foto's via Picserver...maar die ligt er uit dus nu heb ik deze even genomen.
Ik weet alleen niet hoe je de foto's nu op Bokt vanaf die site kan zetten. Snelkoppeling kopieren gaat niet Verward

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:25

Ben erg benieuwd Vera, probeer het hier: http://imageshack.us/ , werkt perfect. Na het uploaden krijg je een hele pagina met verschillende soorten links, de bovenste link kun je voor Bokt gebruiken, hoef je niet meer de img code aan te klikken.
Tipje: Onderaan de pagina staat een rechtsteekse link naar je foto. Copieer die en plak even in een nieuw venster in je adresbalk zodat je alleen je foto in beeld krijgt en voeg die dan in een speciale map bij je favorieten. Deze foto's gaan n.l. niet na verloop van tijd off-line, dus dan kun je ze eventueel later nog eens gebruiken zonder opnieuw te hoeven uploaden.
Doe maar snel, want ik ben heel nieuwsgierig! Hoe is je oordeel in vergelijk met de OF? (kan ik haast wel raden...)

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:29

Francis: de ene OF is de andere niet Haha! . Voor dat zadel worden verschillende bomen gebruikt, dus verschil in 'zitten'. Bij de BM zit je altijd op hetzelfde 'kussen', alleen de opbouw/afwerking is anders.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:58

Ja ok, weet ik SM, maar ik denk dat je toch wel een 'algemene' indruk over de verschillende systemen kunt geven. Heb n.l. inmiddels meer 'geluiden' gehoord over het 'boven je paard zweven' met een OF. Maar ik kom echt nog een keer proefzitten hoor, ik ga niet over 1 nacht ijs.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goeie site Francis!! OK dan!

Ook ik vond dat ik met een OF te ver van mijn paard af zat, dat heb je met een BM niet. Haha!
Je zit is wel losser op een BM, de stijve steun die je gewend bent valt helemaal weg, dat is even wennen maar tegelijkertijd ook heel erg leuk.
Je zithulpen werken heel direct door en dat is heel fijn. OK dan!

P.s. Sorry dat de foto's niet op ITP staan Bloos

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:02

Ik zou overigens de stirrups niet verder naar achteren plaatsen want ik vond ze al ver genoeg naar achteren staan....

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:32

Dit is vrijwel precies het zadel dat ik ook besteld heb Vingers aflikken . Ik vind het moooooi. En idd: ze zitten heerlijk!

Ik heb even een vraagje voor andere BM gebruikers: wat voor pad hebben jullie eronder liggen? De 1 zegt dat je er een dunne pad onder moet leggen, omdat anders het "effect" van het dicht bij je paard zitten verloren gaat, terwijl de ander zegt dat je beter een dikke pad kunt nemen omdat deze de druk wat beter mee helpt te verdelen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48546
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:34

ik heb een skito onder mijn BM liggen...

Ik heb een tijdje (met mijn vorige BM) met een gewone westernpad eronder gereden, maar dat was geen succes... doordat mijn gewicht en de druk niet goed verdeeld werden, kreeg Banjer last bij haar schouders/schoft... nu, met de skito, hebben we nergens last meer van... en ze staat nu zelfs stil met opstijgen... Haha!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:50

Wat mij wel opviel is dat Digger met zijn achterbenen begon te "slaan" toen ik aansingelde...
Ik heb verschillende keren aangeslingeld en hij deed dat steeds.
Kan zijn dat hij de singel niet prettig vond want daar is het wel een muts mee....

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:54

Ik denk dat een dunne pad voldoende is, de 'bodem' van het zadel is in principe al een dikke pad. Je gaat alleen maar meer warmte opbouwen.

Belangrijk is dat de pad de ruggegraat vrijlaat, zéker als je paard een iets uitstekende rug heeft. Bij die dikke vetruggen met een verlaagd geultje Haha! zal dat niet zo'n probleem zijn.

Toen ik mijn zadel net had heb ik diverse pads geprobeerd. CoolBack pad, gewone dikke showpad, gelpad. Gelpad beviel het best met Sugar. Missy heeft iets meer 'opvulling' nodig ivm haar licht doorgezakte rug. Daar heb ik een speciale pad voor gekocht.

Gerri is zelf voor een dunnere pad, en die zou het moeten weten Haha!

@SG: Hoe dik is de Skito eigenlijk en waar is hij van gemaakt, met name de inlages. Ik kan die info op i-net nergens vinden nl.

@Vera: ik zag op de foto dat jij je Neopreen er onder had liggen (of was die van Alida ??). Hoe beviel dat en hoe zagen de zweetplekken eruit (als die er waren Haha! )

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:54

SmithsGirl schreef:
ik heb een skito onder mijn BM liggen...

Ik heb een tijdje (met mijn vorige BM) met een gewone westernpad eronder gereden, maar dat was geen succes... doordat mijn gewicht en de druk niet goed verdeeld werden, kreeg Banjer last bij haar schouders/schoft... nu, met de skito, hebben we nergens last meer van... en ze staat nu zelfs stil met opstijgen... Haha!

Iets om in de smiezen te houden dus ...

Is het die Dkito Equalizer pad die jij hebt? Heeft die een bijzondere vorm? Issie ergonomisch gevormd? Of zitten er ondersteunende pads of zoiets in?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48546
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:57

Sugarmiss schreef:

@SG: Hoe dik is de Skito eigenlijk en waar is hij van gemaakt, met name de inlages. Ik kan die info op i-net nergens vinden nl.



hoe dik... ehm... geen idee... niet overdreven dik ofzo...
de inlages zijn van memory foam... als je het indrukt, dan blijft het even ingedrukt... (Liesbeth, als je dit leest: leg ik het zo goed uit???)

Geeft deze foto misschien een idee hoe dik de skito is?
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:59

Hoe dik is de pad dan als je er een tijdje mee gereden hebt, want van 2 cm Bultex (=Memory-foam) blijft niet veel over qua dikte.
Ervaring van eigen experiment Haha!

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:04

@ Francis: ik heb ook een OF geprobeerd. Daarmee liep Lee ook lekker, alleen vond ik de BM fijner. Misschien komt dat door al die bewegende delen van de OF? Dat je je daarmee een beetje "detached" voelt Verward . Op 1 of andere manier heb je met de BM meer contact met je paard. Ik vind dat prettig.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:06

Oh. Nog een vraag (sorry TS ... maar dit is aanvullende informatie, toch ??): wat voor SINGEL gebruiken jullie? Ik weet dat de BM meer kan schuiven dan een conventioneel zadel. Zijn er bep. singels die in dat kader beter zijn dan andere?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48546
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:08

Sugarmiss schreef:
Hoe dik is de pad dan als je er een tijdje mee gereden hebt, want van 2 cm Bultex (=Memory-foam) blijft niet veel over qua dikte.
Ervaring van eigen experiment Haha!

Haha!

Het is nog bijna even dik als voor het rijden... het spul is alleen wat soepeler, wat buigzamer... zodat het makkelijker naar het paard (en ruiter?) gaat staan... ik merk iig geen verschil in dikte na het rijden...