[WN] is rodeo nou wel of niet zielig?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hihaa

is rodeo nou wel of niet zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 15:50

hoi hoi,

lijkt me erg gaaf om een keer naar een echte grote rodeo te gaan.
is er niet in las vegas elk jaar een grote rodeo?

wat vinden jullie hier eigenlijk van? rodeo bedoel ik?
de meesten vinden dit zielig. ik zou wel eens willen weten
waarom het nou wel of niet zielig is. zelf vind ik het soms
tegenstrijdig. ik weet het niet, vind het wel gaaf om te zien.

heb me dit laten vertellen door de mensen in de us; (kort verslag)
de mensen daar (us) zeggen dat ze geen pijn leiden, krijgen gewoon
een singel om, dat is niet prettig, maar als de cowboy eraf is gegooit
zijn ze er weer vanaf. ze hebben verder wel een goed leven en
je kunt zo'n bull niet eeuwig gebruiken want dan zou hij te tam
worden. ze worden daar gewoon voor de rodeo gefokt (was verbaast
over de hoge prijzen voor zo'n speciaal gefokte bull!!)
in nederland hebben we koeien voornamelijk voor vlees en melk en de
meesten hebben weinig ruimte op stal en dus slechter dan de bull in
amerika.

als je het zo ziet is het niet zielig, maar ik ben er nog niet helemaal
over uit.
weet er ook niet veel van, heb bull riding gezien in amerika,
en elke vrijdag was er hihgschool rodeo op televisie.
vind calph roping weer wel zielig uit zien. zo'n klein weerloos
ding...
ik weet het niet hoor!!
wat vinden jullie?!

groetjes

vikki

Re: is rodeo nou wel of niet zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:08

Nee, ik vind rodeos absoluut niet zielig. Ik denk dat menig manegepaard maar wat graag zou ruilen met een rodeo paard... ik zal zo even proberen de link van een eerder dergelijk topic opzoeken waar ik een uitgebreide reactie in heb geplaatst. Ik heb een pro rodeo bij gewoond in Texas en de dieren zagen er stuk voor stuk geweldig uit en werden ook geweldig behandeld.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:49

Ze krijgen volgens mij alleen een strakke band om de liezen om ze extra te laten bokken. Maar ik kan niet zeggen dat ik het echt heel zielig vind, er wordt niet gemept en paarden worden niet verwond naar mijn idee. En ik zou ook zeker gaan kijken, lijkt me best gaaf!!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:52

Onderdelen als roping vind ik wel een beetje triestig over komen. Zoals die koeien met een ruk tot stilstand komen door de lasso om hun nek en dan vaak neer vallen. Lijkt me niet fijn als je het ene moment rent als een gek en dan zit er plotseling zo’n touw om je nek waardoor je geen centimeter verder meer kan. Ik ben nooit bij een rodeo geweest, maar dit lijkt me wel een beetje dier onvriendelijk.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:04

Die band zit niet strak. En nee rodeo is absoluut niet zielig. Vikki heeft gelijk als ze schrijft dat menig manegepaard hier grááág met de rodeopaarden zullen willen ruilen. Een goed rodeopaard is een heel kostbaar bezit, jarenlang getraind en de broodwinning van zijn baas. Daar zijn ze héél erg zuinig op. Een goed rodeopaard kost heel veel geld.

Bij bullriding hoef je ook geen medelijden met de stier te hebben, eerder met degene die er op zit. Die komen er vaak heel gebroken vanaf. Letterlijk dan.

Roping, ach is het maar net hoe je er tegen aan kijkt. Ik vind het niet zielig. Kalveren zijn ook direct weer vrij en die val die ze in die zandbak maken, daar houden ze niks van over en ze kunnen er beslist tegen. Kalveren moeten tenslotte ook geld opbrengen, dus die kijken wel uit.

In Houston is jaarlijks ook een enorme rodeo. Die fair gaat een hele maand. Dan de Calgary Stampede, ongeveer 14 dagen, wereldberoemd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:25

Volgens mij doet de zoekfunctie het weer, dus ik ga even kijken od ik een eerdere discussie, die we over dit topic hebben gehad, kan vinden.

Maar mocht ik hem niet kunnen vinden: rodeo is niet zielig, de paarden worden doorgaans goed verzorgd. Het enige wat ik zielig vind is dat de kalveren bij het ropen vroeger weleens een oor werd afgerukt door de scherpe lasso's. Tegenwoordig krijgen ze dan toch vaker een speciaal masker op...dat iig de oren en de hoorns beschermd.

Afbeelding

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:28

Ik ben ook naar een aantal rodeo's geweest, in Cody- Wyoming was er 's zomers dagelijks één toen ik daar was. tenminste in die tijd.
En in Utah ben ik naar een "4th of July" stampede geweest toen ik daar woonde.
Ik kon niet zeggen dat de dieren slecht behandeld werden, de goede worden bijna als Koningen behandeld, maar ja, die brengen idd ook veel geld op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:41

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:42

Rodeo als in saddle bronck en bull riding vind ik niet zielig nee, zoals hierboven al uitgelegd hebben die paarden en stieren een goed leven, veel rodeo bulls zijn ware beroemdheden en krijgen zelfs vaak na hun rodeo carriëre een welverdiende oude dag op de wei en als fokstier.

Met de ropingonderdelen heb ik meer moeite. Op de ranch is het functioneel, maar het gekwak met kalveren puur voor de lol hoeft voor mij niet zo nodig. Vooral ook omdat dit dus wel een risico met zich meebrengt voor de kalveren... het wil nog wel eens gebeuren dat ze hun nek of rug breken.... niet dat het heel vaak gebeurt, maar het komt voor. Om dat dan voor de lol te riskeren... Maar ook hier gelden strenge eisen, elk kalf wordt maar 1 keer ge'roped' en alleen los gelaten als het in goede conditie is. Een kreupel dier bijv. wordt niet ingezet.

En tja... hoe koe-vriendelijk is de cutting, working cowhorse en teampenning?? Ik heb op de Americana ook wel eens een koe de longen uit z'n lijf zien pompen van de stress en inspanning... 't arme beest legde het zowat af. Gelukkig werd dat ook gezien door een judge en ging met pas verder toen de betreffende koe uit de kudde gehaald was... Over het algemeen wordt er dus echt wel opgelet... en in Amerika helemaal wel, want de PTA en ander animal rights organisaties zijn daar behóórlijk fanatiek!

Nog iets over regels omtrent rodeo... google maar eens op rodeo en animalwelfare...

PRCA Animal Welfare Guidelines Set Standards for Rodeo
Members of the Professional Rodeo Cowboys Association believe, as do most people, that animals should be treated humanely. The PRCA staunchly protects its animals with rules designed to insure proper care and treatment. More than 60 rules and regulations that govern all aspects of care, treatment, travel and competition are a part of the PRCA’s animal welfare program. A veterinarian is required to be on-site at all PRCA rodeo performances and sections of slack.

The PRCA publishes factual information regarding humane treatment of rodeo livestock. In addition, the PRCA has educational information available to schools, 4-H and FFA clubs, rodeo committees and others interested in learning more about the PRCA and the animals involved.

PRCA Animal Welfare Rules
The 60 rules and regulations that are a part of the PRCA”s extensive animal welfare program are enforced by professional rodeo judges on-site at each PRCA sanctioned event.

The following are a few of the rules that safeguard the animals:

No locked rowels, or rowels that will lock on spurs may be used on bareback horses or saddle broncs. Spurs must be dulled.
Animals for all events shall be inspected before the draw. No sore, lame, or sick animals, or animals with defective eyesight, shall be permitted in the draw at any time.
A rodeo committee shall insure that a veterinarian is present for every performance and section of slack.
If a member abuses an animal by any unnecessary, non-competitive or competitive action, he may be disqualified for the remainder of the rodeo and fined $250 for the first offense, with that fine progressively doubling with each offense thereafter. Any member guilty of mistreatment of livestock anywhere on the rodeo grounds shall be fined $250 for the first offense, with that fine progressively doubling with any offense thereafter.
No stock shall be confined or transported in vehicles for a period beyond 24 hours without being properly fed, watered and unloaded.
No timed-event cattle that have been used may be held over from one calendar year to the next.
All team roping cattle shall be protected by horn wraps.
Are professional rodeo animals injured often?
A 1993-94 survey conducted at 28 PRCA rodeos indicates that the injury rate for animals was so low as to be statistically negligible. Of 33,991 animal exposures, just 16 were injured, according to data compiled by on-site veterinarians. That translates to an injury rate of less than five-hundredths of 1 percent (0.00047, to be exact) or less than one animal in 2,000.

All of the veterinarians who took part in the survey reported that the animals were well cared for and the rodeo grounds were in good condition. Other surveys throughout the years have also shown that animal injury rates in professional rodeo are extremely low.

A complete listing of animal welfare rules can be found in the PRCA published Humane Facts booklet which can be obtained in the PRCA online store.

en om de tegenhangers weerwoord te geven Knipoog hier een link naar een dierenbescherminssite die heel uitgebreid alle rodeo onderdelen behandelen.
Ik vind persoonlijk de toon van deze site wel érg negatief en hier zullen dus juist de eccessen belicht worden (ze noemen bijvoorbeeld het schaap'rijden' wat kinderen op rodeo's kunnen doen kindermishandeling), maar zo zie je wel beide kanten van het verhaal...
Feit blijft dat ze op deze site niet met harde cijfers (kunnen?) komen maar heel vaak een zin als 'je kunt je wel voorstellen...' of 'het aantal slachtoffers raad zich raden...'
Ik heb zelf geen filmpjes gekeken op deze site omdat ik verwacht dat dit enkel 'propagandistisch' materiaal is waarbij alleen beelden van de meest negative zaken belicht worden. Zulke filmpjes zijn van elke tak van paardensport maken (vergelijk het maar met de 10 minuten Boekelo die elk jaar uitgezonden worden... 8 minuten daarvan worden gevuld met de valpartijen die er geweest zijn van die 1% die boven z'n niveau startte... de 99% die gezond en in goede conditie over de streep komen zie je niet).

Ik blijf met m'n mening wel zo'n beetje halverwege hangen denk ik...

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:00

De rodeo die je bedoeld in Las vegas is denk ik de;
NFR; National Finals Rodeo (ieder jaar in december)
deze word georganiseerd door de PRCA (Pro Rodeo Cowboy association)
en is de grootste en beste rodeo finale van de wereld
Je hoeft niet bang te zijn om daar zielige dingen te zien
want alles is perfect geregeld, voor de dieren, deelnemers
en toeschouwers. Er is ook altijd een hele grote beurs bij
waar je vanalles kunt kopen. Er zijn ook videobanden
van deze finales te koop op het internet, dan weet je van te
voren een beetje wat je kunt verwachten

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:22

ik vind het ook niet zieilig hoor. Ze krijgen gewoon een singel met een bontje eraan tussen hun benen wat dan verschrikkelijk kriebelt en daar springen ze voor aan de kant natuurlijk. Meer is het niet hoor.
Die beesten hebben meestal een beter leven dan veel dieren hier bij ons hoor

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:59

he he eindelijk mensen die het snappen. Een dier wat pijn heeft zal niet springen bokken ed. die zullen juist allesdoen om geen pijn te voelen, dus stilstaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:07

tlijkt mij ook niet echt zielig, maar had eigenlijk meer een technisch vraagje. Als je die stieren ziet (bij paarden heb ik het nog nooit gezien) voor ze de ring ingaan, de ruiter zit er net op, dan staan ze perfect stil, tot het hek open gaat en ze helemaal gek worden.. Waarom staan ze wel stil in dat kleine stukje en proberen ze daar niet te bokken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:20

Omdat ze precies weten wat er van ze gevraagd wordt en wanneer. Het zijn topathleten die al zo lang meedraaien dat ze allang doorhebben dat ze hun energie verspillen als ze in de box al beginnen te bokken...

Jaja, er bestaan ook slimme Koe Koe

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 01:18

Bij die rodeostieren zijn echt wel een stelletje geniepige monsters, die precies weten wat ze doen. En groot dat ze zijn.

Nog even op die zielige kalfjes terug te komen. Die zijn nu echt niet zielig. Deze kalveren zijn onder geen voorwaarde te vergelijken met onze vertroetelde stalkalveren (op uitzonderingen na, niet vertroeteld).
De koeien lopen het hele jaar buiten bij alle temperaturen, daar worden ze door de stieren die er ook bij lopen gedekt, de kalveren worden daar ook geboren, daar komt geen mens aan te pas. Het zijn oersterke rassen en kunnen tegen een flink stootje. Bij tijd en wijlen wordt de kudde bijeengedreven, in de pen gebracht en uitgesorteerd. Buiten de nodige inentingen en behandelingen tegen insecten, worden de kalveren die er klaar voor zijn eruit gehaald (gevangen) om naar de veiling gebracht te worden. Of eerst naar de rodeo wedstrijd en dan naar de veiling. Deze beesten zien practisch geen mensen en zijn dus behoorlijk wild en ook erg robuust.

Het zijn beslist niet de koetjes die we hier bij de cuttingwedstrijden gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 01:55

De performance van de cutting paarden is ook beter met deze kalveren. Maar het maakt niet uit hoe wild de kalveren, hoe gehard ze ook zijn, gebroken horens en afgerukte oren vanwege onze sport KUNNEN gewoon NIET!

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:00

Waarom bokken die paarden nou ?
Om die strakke band om hun liezen!! ik vined het dus wél zielig.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:23

wencalover schreef:

Die band zit niet echt strak, die irriteert meer. Daarnaast hebben ze die hoogstens 7 of 8 seconde om ofzo, want zo lang duurt zo'n 'rit' maximaal. Zodra de ruiter van het paard af is gaat de druk van die band. Soms zie je wel eens dat dat niet gebeurt en bokt het paard door.. dan zijn de resque-cowboys er als de kippen bij om die band los te maken.
Daarnaast zijn het ook paarden die gewoon graag bokken zeg maar. Ze worden hier min of meer op geselecteerd. Paarden die na enige tijd gewend zijn aan die band en niet meer bokken zullen dus geen rodeopaard worden/blijven.
Juist die rodeopaarden zijn bekend en sommigen berucht onder de deelnemers omdat ze het zo lang doen en op vele rodeo's verschijnen. Het is niet zo dat ze maar zo ergens een paard van stal rukken en een band om z'n liezen doen, er zijn speciale fokkers/trainers die rodeopaarden houden en beheren en die reizen half Amerika af van rodeo naar rodeo.
Als die paarden echt pijn zouden hebben zouden ze dat nooit zo lang vol houden. Kijk ook maar es naar de foto's die in het andere topic geplaatst zijn... kijk eens naar die koppies... is dat het hoofd van een paard wat pijn heeft?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:24

wencalover schreef:

Je hebt toch niet goed de topics gelezen, schijnt tegenwoordig erg moeilijk te zijn, sorry hoor.

Ze hebben absoluut géén strakke band om hun liezen
Ze bokken omdat ze weten wat ze moeten doen, namelijk bokken en met plezier zelfs. Dat kun je ze leren, weet je.

Nee, Cas, gebroken horens en afgerukte oren horen in deze sport niet thuis. Hoewel imo een afgerukt oor vele malen erger is. Een ongeluk zit soms wel in een klein hoekje en kán gebeuren. Koeien en vooral de jonge stieren (die knokken bij tijd en wijlen behoorlijk) bij ons op de boerderij, braken ook wel eens hun horens af. Deze moesten dan worden afgezaagd. Daar voelden ze niet veel van. Wij hadden er veel meer last van, als we ze in moesten vangen en vastzetten. Zo jong als ze zijn zo onbetrouwbaar en gevaarlijk zijn ze. En dat waren dan de "verwende" jochies. Ik heb er in ieder geval heilig respect voor ze.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:58

Rodeo Zielig of niet? Dit zal altijd een moeilijk te beantwoorden vraag blijven en zoveel zielen zoveel zinnen. Kijk maar naar het aantal reply's dat je gekregen hebt.

Wat ik uit eigen waarneming weet is dat 99% van de eigenaren en rijders van zowel de paarden als de stieren zeer begaan zijn met het welzijn van deze dieren. Deels uit liefde, deels uit geldelijk gewin en deels omdat er op dit gebied strenge wetten en regels zijn. Ik denk dat deze componenten op zich en in samenhang voldoende waarborg zijn voor het welzijn van deze dieren.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 14:49

owww, ik zou echt graag eens naar zo'n grote rodeo willen!!
lijkt me erg gaaf.
maar zit er voorlopig niet in, ik ben naar de voorrondes cutting futurity
en de gehele reining futurity geweest, ga over 2 maand naar indonesie en in augustes naar cuba...
ik geloof dat mijn centjes dan wel op zijn.

jammer dat je hier geen rodeo kunt vinden...

roping blijf ik wel een ? bij zetten...
ze mogen dan wel flexibel zijn, maar het ziet er voor het oog zielig
uit. gevoel is nog een beetje dubbel...

groetjes

ps: sassy77, las vegas is zeker begin december? heb gehoord dat
de lokatie in oaklahoma voor de reining futurity te klein wordt en dat
ze misschien de futurity willen verplaatsen naar las vegas per 2006.
dit zou moeilijk gaan worden, ook ivm overlapping met de data's van
de rodeo in las vegas. die gaan dat zeker niet verzetten.
wat hiervan waar is weet ik niet. mensen hadden het erover op de
futurity in oaklahoma.

(jij bedoelt video's bestellen via waltenberry denk ik, daar krijg ik de
futurity finals, freestyle en masters van thuisgestuurd.
echt gaaf, maar wel off topic. sorry.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:22

Hihaa, als ik je plannen zo zie (en wat je al gezien hebt) denk ik dat het gewoon een kwestie van tijd is voordat jij op een rodeo zit. Of je moet je prioriteiten anders leggen....Lips are sealed

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:26

reizen is een hobby, daarom heb ik zelf (nog)
geen paard... alleen dit jaar nog reizen denk ik.
als ik een paard koop moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen
en niet mijn geld opbrassen aan verre reizen vind ik.
als ik die mensen in amerika niet had gekend was ik
nooit naar de futurity gegaan.
ik ken echt helemaal niemand die ook western rijd hierooo,
alleen diegene waar ik nu ben begonnen met prive lessen.
maar ja, misschien komt dat nog en wil diegene mee naar zo'n grote
rodeo...
en anders misschien ooit met de kennisen in amerika...
wie weet.

groetjes

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:35

Echte grote rodeo's? Waarom niet naar de wat kleinere en meer intieme. Zit je dichterbij, zie je meer, kun je veel meer leren en indrukken opdoen. Maar toch naar de grote? Wat dacht je van de Calgary Stampede? Groter kan haast niet. Is alleen wel in Canada dus.

Las Vegas? Pro Rodeo Finals. Ja, geweldig. Als je ooit de kans krijgt zeker doen. Maar wel een dikke portomonnee meenemen dus. Daarom ga ik liever naar die plaatselijke, kleine en intime rodeo's waar cowboys uit de buurt een zakcentje proberen bij te verdienen, of de iets grotere waar de Profs komen om punten te verzamelen en hun kas spekken.

Maar het liefst toch die kleine en intieme rodeo's waar de echte cowboys werken. Niets te nadele van de profs hoor maar wil je het echte werk zien dan moet je naar de kleine stadjes en dorpen. Ik heb echte cowboys gezien die binnen 10 seconden hun nog opgezadelde paard uit de trailer halen, opstijgen en een kalf 'ropen'. Mannen die zonder dat je het in de gaten hebt een kalf vangen, binden, castreren en weer vrijlaten binnen een minuut. Niet om de show, maar omdat hun inkomen er van afhangt. En dat zijn, nogmaals met alle respect voor de profs die meer show in zich hebben, de echte cowboys. En dan met deze mannen kunnen rijden, 's-avonds aan het kampvuur zitten of in het weekend in de plaatselijke kroeg een biertje drinken...dat is meer waard dan zo'n Million Dollar Show die je in Vegas of Calgary voorgeschoteld krijgt. En ook jij kunt dat ervaren. Doen, the thrill of a lifetime.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:24

crazycactus schreef:
he he eindelijk mensen die het snappen. Een dier wat pijn heeft zal niet springen bokken ed. die zullen juist allesdoen om geen pijn te voelen, dus stilstaan.

Oja?

Hoe komt het dan dat er regelmatig paarden zich losrukken uit het prikkeldraad enzo?
Bij de pensionstal waar ik heb gestaan was een jaarling vast komen te zitten met haar hoofd in een kalverrek.......
Ze bleef niet liggen omdat het pijn deed, ze stopte pas toen ze haar kop van haar romp had getrokken, daarna deed het geen pijn meer en bleef ze liggen, dood wel te verstaan met een gebroken nek.
Lisa