rijden met bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esther o
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-12-01

rijden met bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 12:54

Hier even een vraag. Waarom is het eigenlijk op wedstrijden verplicht om paarden vanaf 5 jaar met trens te rijden? Het is toch veel knapper om ze met bosal of side-pull te rijden? Niks mis met een trens hoor, maar 'k vind het toch raar. Verward

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:35

Paarden tot 6 jaar worden op een trens of een bosal gereden. Vanaf 6 jaar moeten de paarden op een bit geshowed worden.

Vaak wordt een bosal tijdelijk gebruikt bij het wisselen van tanden/kiezen van een paard. De keuze tussen trens of bosal ligt echter bij de ruiter.

Daarbij zijn er paarden die de drukking op de neus van de bosal niet kunnen hebben puur om het feit dat een bosal wat zwaarder is en kan gaan 'schuren' wat op de neus open plekken kan veroorzaken.

Groetjes,

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:40

ik vind het ook een beetje vreemd.... dat mag je toch zelf weten? ik vind een bosal veel fijner rijden voor het paard... Verward

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

leip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 23:07

Leip vind ik het....

Al kan het misschien best met een bit...mijn paard houdt helemaal niet van een bit! Dus waarom zou ik dat dan doen?

Een bosal is ook prima een-handig te rijden, dus ook dat kan de reden niet zijn...

Bah..... ik zou het dus bij de ene wedstrijd die ik ooit gereden heb moeten houden...nu is hij nog zes maar strax Huilen Huilen Huilen

Groetjes Elise

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 02:12

in de wedstrijd mogen beginners altijd met 2 handen rijden (snaffle of bosal) ongeacht de leeftijd van het paard
dus wat dat betreft kunnen jullie nog even ermee door hoor

ik denk dat de regel inderdaad ermee te maken heeft dat de meeste mensen de bosal als tijdelijke middel gebruiken, en voor overgang naar shanks
en men gaat er vanuit dat een paard na z'n 5de lente op een bepaald nivo zit met z'n training

het rijden met een bosal op zich is een kunst die niet erg veel meer wordt beoefend
om met de bosal een bepaald nivo te halen vergt gewoon meer tijd en training, en wordt meestal gedaan door mensen die met andere dingen bezig zijn dan wedstrijden rijden

maar in principe ben ik het er mee eens,
als je in staat bent om op een 2-handig bit te rijden met een ouder paard, in amateur/open/prof klassen, dan zou dat moeten mogen
het is juist good horsmenaship om te laten zien
maar ik neem aan dat het te ingewikkelt is om de regels ervoor te veranderen, en er te weinig animo voor is ook

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

rijden met bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 08:47

ha ha nou het is inderdaad een kunst om met de bosal te rijden. dries voelde ineens zoveel vrijheid. je kan met zo'n bosal uitermate makkelijk gras eten, je kan er ook heel hard vandoor, je kan gewoon links af als er rechtsaf bedoeld wordt enz..

maar nu een paar maanden later begrijpt hij het en ik ook. ik heb de rem gevonden en het sturen gaat steeds beter. het is moeilijk maar inderdaad een mooie kunst om zo te rijden.

hoe is het trouwens in bredoah, ik moet er zondag nog heen.

groetjes helga

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:31

hey helga!
leuk om te horen dat je kan stoppen met je bosal
het gaat prima hier, net zo koud en guur als bij jou denk ik...misschien iets minder Knipoog
ben je nog vaak op het strand?
ik hoop er ooit eens de tijd voor te hebben, dan ga ik mee !!

(hopelijk niet dubbel gepost....snap het allemaal niet meer zo)

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

rijden met bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:24

hoi hoi,
ja zolang ik maar op tijd reageer, dan gaat het goed in het begin zette hij gewoon zijn kop erop en dan was het te laat. ik heb hem nog nooit zo hard zien lopen, een renpaard was er niks bij.

maar zolang je er zelf maar in geloofd, dan komt het wel goed.

ben nu lekker 14 dagen vrij dus tijd zat om naar het strand te gaan. en clau, voor sommige dingen moet je tijd vrij maken hoor. het leven bestaat niet alleen uit werken. haha.\

ik hoor het wel wanneer je kan.