westernzadels (te) zwaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 17:34

graag jullie mening


jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:10

ligt eran. voor het paard niet denk ik, gewicht word goed verdeeld. maar als ruiter kun je er wel eens van balen dat dat ding sowat een ton weegt..... Boos! Lips are sealed

FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 18:20

das waar. maar het gaat mij om het paard. Ik kies voor zo'n zwaar zadel, dus dan zal ik hem ook maar moeten tillen toch? Haha! Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:28

Ik ben het eens met Jackie, door de verdeling van het zadel op de rug van je paard is het als het goed is juist minder zwaar voor je paard. Haha! En ach, zo lang hoef ik dat ding niet in mijn handen te houden dus voor mij is het gewicht niet zo belangrijk zou ik zeggen...wel lastig als je zelf erg klein bent, je paard groot is en je dus ver boven je macht moet tillen, maar ja...je moet er wat voor over hebben...

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:33

Vind het inderdaad loeizwaar. Als ik weer loop te mopperen, moet ik aan de westernfilms van vroeger denken. Daar liep dan zo'n eenzame cowboy in het wild te dolen, paard waarschijnlijk dood want hij had het zadel op z'n nek. Eeechttt niet dat ik dat geloof Cool . Ook al is het gewicht goed verdeeld Jackie, lijkt het mij toch fijner voor het paard als het lichter in gewicht zou zijn. Je komt er zelf nml. ook nog bij op en het totaal is toch een behoorlijk aantal kg's.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:34

Ja de zadels zijn inderdaad pittig aan het gewicht, in vergelijking met een Engels zadel. Maar ik denk niet dat het zadel te zwaar is omdat het gewicht over de gehele lengte en breedte van de rug ligt waardoor het gewicht verdeeld wordt over de gehele rug.
Dit in tegenstelling tot een Engels zadel.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:37

Tja, wat is zwaar *LOL* Een ruiter van 60 kg op een westernzadel van 13 kg of een ruiter van 85 kg op een engels zadel van een paar kg?????

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 21:22

Hehehehe, ik vond vroeger die engelse zadels al zo zwaar, maar nu ik western-zadel-spierballen heb til ik een engels zadel met me pink op Haha!

Een westernzadel recht voor je dragen gaat ook niet echt lekker, dus draag ik het op mijn heup, is beter voor me rug.

Ik was trouwens ook blij met de tip van Jac hoe ik het zware zadel gemakkelijk op mijn paard krijg. Eerst zat ik te hannesen met het zadel op mijn been en dan been omhoog en het er zo beheerst mogelijk op slingeren.
Nu gewoon singel los en over het zadel hangen, rechterbeugel ook over het zadel en dan gewoon erop kantelen.... gaat heel relaxed... stukken beter dan dat slinger gebeuren Knipoog

En dan die stoere cowboys die het zadel met 1 hand bij de knop pakken en hup zo op het paard leggen.... PLOEP! *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 21:57

Zadels zijn er in vele gewichten: van 6 (die Podium dus) tot wel 30 kg.....
Moet er niet aan denken om dat op een paard te tillen. Huilen

Meestal zijn de ranch-zadels (de echte werkezels) het zwaarst. Maar als je er een hebt met een kunststofboom (liefst Ralide) kom je met ong 13 kg al een aardig eind.

Die van mij weegt 15 en dat vind ik voor mij wel ong. het maximum.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 09:09

Yep, ze kunnen soms wel eens zwaar zijn. Dat zadel van mijn man is ook zo loeizwaar. En dan zit daar ook nog een 'breastcollor' aan en een cinch en een singel. En dat moet allemaal over die rug van dat paard heen. Soms als ik het paard van mijn man moet zadelen dan gooi ik alles over het zitvlak heen en dan gaat het vrij makkelijk. Als ik met de hele zooi moet gaan slingeren dan kan ik donderop zeggen dat ten eerste het zadeldekentje verdwenen is en ten tweede het zadel ligt scheef *LOL* Nee, geef die van mij maar, die is lekker licht Haha! Daar slinger ik dus wel mee Knipoog

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 11:48

Ach er zit ook wel weer een voordeel aan..............
Zo doen we nog een beetje aan fitniss en krijgen we spierballen!! Haha! Haha!

esther o
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 11:51

Helemaal mee eens! Die zadels zijn echt niet te huffen. Ik had een klein, licht engels zadeltje en nu zo'n heavy westernzadel. Tja, wie mooi wil gaan.... Ik heb er wel zo'n verrijdbare zadelbok bij gekocht. Spaar ik m'n rug toch nog een beetje. Maar goed dat ik zelf 'slechts' 50 kg weeg, dat compenseerd een beetje voor mijn paardje...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 11:56

ja, zo'n verrijdbare zadelbok is best handig. Hoef ik niet telkens met m'n rsi handjes dat hele eind te lopen leuren. Volgens m'n vriend ben ik een watje want hij tilt het zadel met 1 hand op. Dan maar een watje. Heb ik mooi een excuus om hem het zadel erop te laten leggen als ie erbij is Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 21:17

Marcella1 schreef:
Ach er zit ook wel weer een voordeel aan..............
Zo doen we nog een beetje aan fitniss en krijgen we spierballen!! Haha! Haha!

of een hernia Lips are sealed

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 11:03

Ik heb ook zo'n verrijdbare bok, erruuggg handig!

Behalve als de bodem hobbelig is dan heb ik regelmatig dat de hele zooi op zijn kant gaat Boos! . Dat betekent dat zadel, hoofdstel, poetskist, sporen en losse rommel weer van de grond moet worden geraapt! Extreme duivel
Want zo'n bok is natuurlijk torenhoog opgebouwd met alle spullen zodat ik maar 1x hoef te lopen Schijnheilig

Om het zadel te sjouwen is geen pretje maar verder vind ik het erop slingeren eigenlijk best meevallen, misschien omdat Fuego maar een erwtje is en ik niet zo hoog hoef te zwaaien?? Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers