[poll] Starten op paard van een ander als amateur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Start je als amateur op een niet-eigen paard?

ja, ik heb een leasecontract, dus ik start amateur
5 (31%)
ja, ik start gewoon open, dat moet volgens de regels
5 (31%)
nee, dan zou ik open moeten starten en dat wil ik liever niet
4 (25%)
nee, ik krijg geen leasecontract, er rijden meer mensen op dat paard
1 (6%)
nee, ik vind de regels te ingewikkeld, ik heb geen zin het uit te zoeken
1 (6%)

Totaal aantal stemmen: 16


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

[poll] Starten op paard van een ander als amateur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:11

Net als bij de vraag over starten als beginner, nu de vraag over starten als amateur. Ik ben benieuwd hoe mensen denken over deze regel en wat dat voor effecten heeft. Of dat de terugkerende topics gewoon terugkerende topics zijn


308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.
Laatst bijgewerkt door Anya op 09-11-04 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:13

Ik rij voor de fun de Haf van mijn pensionhouder. Deze haf gaat er met lieve kleine kinderen vandoor. Het gaat best wel goed, dus ik zou hem wel eens willen uitbrengen over een poosje. Maar dan moet ik open starten, terwijl het zijn eerste wedstrijdje zou zijn. Dus start ik maar gewoon niet.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:55

of je zorgt voor een leasecontract Haha!

snorry (melig) maar op zich vind ik deze regel niet zo erg, ik heb een super leasecontract dat als ik een paard van iemand uit zou willen brengen (waar ik niet eens de tijd voor heb Tong uitsteken ) deze daarvoor kan gebruiken.

wat ik wel jammer vind bij bv de wran, is dat men de manegeruiters (die dus gebruik maken van een paard van de manege) op deze manier buiten de boot vallen. en ik denk dat als men voor hun een klasse zou maken ze heeeeeeel blij zouden zijn. (meneer trel, is het iets voor de WRAN????)

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:25

Anya schreef:
Ik rij voor de fun de Haf van mijn pensionhouder. Deze haf gaat er met lieve kleine kinderen vandoor. Het gaat best wel goed, dus ik zou hem wel eens willen uitbrengen over een poosje. Maar dan moet ik open starten, terwijl het zijn eerste wedstrijdje zou zijn. Dus start ik maar gewoon niet.


Dus dat word dan open starten voor jullie ..........

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 01:25

Zie mijn laatste zinnetje Whiz: dus start ik maar gewoon niet Lachen
Op die haf dan.

Lanna is 100% mijn eigendom Haha!

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:16

Ik zou gewoon open starten! Zeker op de kleinere WRAN-wedstrijden kan dat makkelijk. Alle open-rijders moeten ook hun paardje voor het eerst uitbrengen in de open en gebruiken daar ook vaak deze wedstrijdjes voor.

Verder wordt ik een beetje moe van het constant willen aanpassen van de regels en het vergelijk met de engelse wedstrijdsport (zie de hieraan voorafgaande topics).

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:19

Ik heb -NEE, dan zou ik open moeten starten- gestemd.

Ik rij nu op de Paint van mijn trainer en heb er over nagedacht maar het is handiger, makkelijker maar helaas wel duurder voor mij om zelf een goed paard te zoeken.

Erg jammer, had graag de paint van hem een keer uitgebracht. Puur voor mezelf omdat me dat leuk lijkt.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:54

Mijn dochter rijd op het moment een Welshcob bij, door omstandigheden.
Dit paard gaat zo geweldig leuk, dat wij er aan dachten, om deze een keer op een Wran C wedstrijd te gaan straten. Maar goed, zoals aangegeven moet zij dan in de Pro klasse straten, terwijl het paard voor het eerst van de stal weg gaat waar deze nu staat.
Toch hebben wij besloten, om deze mooie Welsh, zeker een keer uit te brengen, maar denken eraan om deze nu eerst mee te nemen, naar de fool’m school ‘m op de Kalverhoek.
Uiteindelijk gaat het om de waardering van de jury, die ons nieuwsgierig maakt.
Dus deze Welsh Reiner Cob pony, komt eraan, open of niet, hij gaat ervoor.


Groetjes Peter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:21

Anya schreef:
Ik rij voor de fun de Haf van mijn pensionhouder. Deze haf gaat er met lieve kleine kinderen vandoor. Het gaat best wel goed, dus ik zou hem wel eens willen uitbrengen over een poosje. Maar dan moet ik open starten, terwijl het zijn eerste wedstrijdje zou zijn. Dus start ik maar gewoon niet.


Tijd voor de beruchte 'schop onder de kont' de andere kant op Tong uitsteken
Anya ik zou niet weten waarom jij King NIET in de open klasse zou kunnen starten. OK, je zult er niet meteen allround kampioen mee worden Haha! maar je zou er absoluut niet mee voor l*l staan.
Schrijf 'm dan gewoon eens in in bv de Horsemanship! Als het in het individuele deel goed gaat, komt er nog een korte pleasure achteraa. Gaat dat niet goed, dan parkeer je 'm op het midden en rij je daarna in de inrijbak nog lekker effe door. Gaat het wel goed, dan weet je zeker dat je nu hebt zitten mutsen Tong uitsteken en kun je 'm volgende keer ook gerust voor bv de pleasure inzetten.

Joh, ik ga Faiz straks ook de eerste keren in de Open uitbrengen. Ik hou Milena voor de Amateur. En het jonkie gaat z'n ervaring maar lekker in de Open opdoen. Dat moeten de Pro's ook, en die hebben ook regelmatig een beest bij zich dat nog nooit ergens anders geweest is hoor.
En trouwens, ook de geroutineerde beesten gedragen zich wel eens of ze pas net onder het zadel zijn, en daar gaan ze in de Open ook netjes mee om. Kijk de laatste keer in Hardenberg maar eens naar dat meisje op die hele mooie palominohengst, die haar er in de inrijring al vanaf smeet. Zij is een Pro-ruiter, jurylid zelfs, heeft daarna de trail op 2 handen en het grootste deel in stap gereden. Maar dat dus gewoon netjes als nuttige training aangepakt. Super toch?
En guess what?
Dat kunnen wij ook!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:48

Haha Son. Ja hoor ga wel samen met jou op de blije Haf open starten volgend jaar. Lanna hou ik dan voor de amateurs. Maar daar was de vraag niet voor bedoeld. Ik heb het topic gestart omdat ik heel vaak vragen over de regels langs zie komen. En gemopper over de regels. En natuurlijk zal ik als het moet wel open starten. Maar eerlijk gezegd schuif ik liever buiten mededinging een wedstrijdje mee. Deze pony heeft nog nooit een wedstrijd gelopen. Dus ik heb geen idee wat hij doet in een wedstrijd. Dan is het geen fijn gevoel om open te starten.

Dat soort zinnen lees ik dus vaker. Volgens mij heb jij zelf een keer gezegd dat je ook liever niet zomaar start in dezelfde groep als sommige erg goede open ruiters... Dat is dus de strekking van (een van de antwoorden) van deze poll Lachen

Maar goed: als jij me van de grond raapt als de brave haf toch niet zo braaf blijkt te zijn, dan start ik samen met jou. Wordt het in ieder geval lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:51

Anya schreef:
Volgens mij heb jij zelf een keer gezegd dat je ook liever niet zomaar start in dezelfde groep als sommige erg goede open ruiters...


klopt hoor, ik zeg ook niet dat ik er vol zelfvertrouwen in zal gaan starten, maar ik heb straks geen keuze. Bovendien heb ik heel veel en ook heel lieve PBtjes gehad van mensen die Pro zijn. Ze zijn zo eng nog niet als ze lijken Tong uitsteken Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:54

Als ik aan de kant sta om te klappen vind ik ze ook niet eng. Vind ze pas eng als ik mijn piepkleine kunstje moet doen in 'hun' klasse Bloos Haha! Cool

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:46

Waarom is er toch zo'n angst om als amateur in open onderdelen te starten? Als je de aanzienlijke hoeveelheid amateurs bekijkt die op het laatste NK in de top-10 eindigden, lijkt die angst toch wel een beetje ongegrond.

Als voorbeeld even de Senior Trail (hé, Western Riding is toch méér dan alleen Reining?): plaats 1, 2, 3, 4, 6 én 7 zijn amateurs! Voorruit, ook de Open Horsemanship: plaats 1, 3, 5, 6, 7, 8 en 9 zijn amateurs. Nou, nog ééntje dan: de Open Senior Pleasure: plaats 2, 5, 6 (weet ik niet helemaal zeker), 8 en 9 zijn amateurs. En dan moet je je ook nog bedenken dat een groot aantal van de professionals die nu in de prijzen hebben gereden zelden starten op kleinere wedstrijden. Hoezo kunnen amateurs zich niet meten met de professionals???

Vooruit nou, niet meer bang zijn en lekker gaan starten.

Groeten,

Chris.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:25

Gewoon uit nieuwsgierigheid Tong uitsteken
Hoeveel van die amateurs reden op een niet QPA Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:29

Net zoveel als door de voorronden gekomen zijn Blaze Cool Clown

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:50

Anya schreef:
Zie mijn laatste zinnetje Whiz: dus start ik maar gewoon niet Lachen
Op die haf dan.

Lanna is 100% mijn eigendom Haha!


eerst lezen dan reageren !! Frusty

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:53

Volgens mij heb ik gelezen Whiz. En toen gereageerd.

ik schrijf... "dan zou ik open moeten starten, dus start ik maar niet"
jij schijft: dat wordt dan open starten voor jullie
ik schrijf: zie mijn laatste zinnetje: dan (open starten) start ik maar niet.

Dus ik begrijp jouw reactie niet?????

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:24

Citaat:
Hoeveel van die amateurs reden op een niet QPA

Zie http://www.wranwesternhorseworld.com.

Zou je daaraan de conclusie kunnen verbinden dat ruiters op een niet-QPA dezelfden zijn als amateurs die bang zijn om in de Open onderdelen te starten? Schijnheilig

Groeten,

Chris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:35

Chris daar raak je zowel de spijker op z'n kop als een gevoelige snaar.

Ik nodig je van harte uit om eens niet in functie met mij mee naar een wedstrijd te gaan. Liefst met een pruik of valse snor zodat je ook niet herkend wordt Haha! en je reacties kunt zien zoals ze zijn, zonder dat de jury erbij is.

Als jij zou zien hoe er gereageerd wordt als ik de laadklep van m'n veewagen openzet op een wedstrijdterrein, dan zou je snappen waarom het je af en toe dun langs de benen loopt, alleen al op weg naar het secretariaat.
Het kunnen dan wel WRANwedstrijdjes zijn die ik rij met m'n fjord, maar grofgezegd krijg ik 3 soorten reacties.

De eerste groep reagerenden wist zich de tranen uit de ogen van het lachen. Want het moet niet gekker worden, een FJORD! *brul* (OK ik geef meteen toe dat ik dat ook aan medeFjordrijdende ruiters te danken heb, die zich regelmatig voor schut zetten door te starten als ze er ECHT niet klaar voor zijn, danwel met het beruchte strohoedje en de bagger nog aan de sokken aan komen zakken)

De tweede groep roept vertederd "Ach kijk nou, een FjordJE...." en komt me meteen 'troosten' met mededelingen dat 'het best kan hoor, westernrijden met een FjordJE....'

En dan dat hele kleine groepje nummer drie zegt "Ha Son, heeft Mileen d'r weer zin in?" En dat zijn dan m'n eigen kennissen die doorgaans ook op een niet QPA-paard starten danwel daar gewoon dagelijks lekker mee werken.

Een enkele keer een waarderend woord voor hoe m'n meissie eruit ziet en zich presenteert; doorgaans door andere Fjordenruiters die zich getroost zien door een bondgenoot.


[edit; laat niemand aub het idee krijgen dat ik nu getroost dien te worden omdat ik me uit de naad werk om met m'n fjord te bereiken wat ik voor ogen heb, want ik kies daar zelf voor en geloof me gerust als ik zeg dat ik daar ontzettend veel lol in heb.
Het nieuwe paard dat wij aangeschaft hebben, is zelfs heel bewust GEEN QPA-paard, terwijl hij toch echt aangekocht is voor de wedstrijden in de toekomst. Ik ben niet voor niets ook lid geworden van de WRAN; ik GELOOF in westernrijden met andere dan QPA-rassen, en dat draag ik ook uit.
Ik loop op een wedstrijdterrein dus ook echt niet met blozende wangetjes van verlegenheid of schaamte, maar lekker van de lol en gezelligheid. Koppie omhoog en RIJDEN met die hap! En als meer mensen dat zouden doen, dan zou de WRAN een NOG groter bestaansrecht hebben, NOG veel mooiere prestaties neer kunnen zetten, en zou het niveau uiteindelijk ook echt wel uitkomen waar we het hebben willen met z'n allen. Moraal van dit verhaal: TRAINEN met z'n allen!
En niet piepen dat je paard te wit, te bruin, te klein, te groot of weet ik veel wat is; kom maar eens naar een gezamenlijke training, en we kijken SAMEN met jou wat reeele mogelijkheden zijn als je zou willen starten. Wie je zou kunnen begeleiden, waar je behoeftes liggen, wie je bv je eerste wedstrijd 'aan de hand' zou kunnen nemen om je wat wegwijs te maken etc etc. Ook daarvoor komen we in het hele land regelmatig bij elkaar. Dus ben jij zo iemand die eigenlijk best eens wil, maar toch niet echt durft, of nog niet helemaal weet hoe of wat? Stuur gerust eens een PBtje aan degenen die gezamenlijke trainingen organiseren; we helpen je heel graag een eindje op weg! Je kunt altijd terecht bij Blaze, SandraH, PeppySan, Anya en mij. Any time! ]

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:52

Wouw Sonja je haalt me de woorden uit de mond! OK dan!
(niet l*ll*n maar Rijden!)

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:53

Frayba"]
Waarom is er toch zo'n angst om als amateur in open onderdelen te starten? Als je de aanzienlijke hoeveelheid amateurs bekijkt die op het laatste NK in de top-10 eindigden, lijkt die angst toch wel een beetje ongegrond.
[/quote]Als je het zo stelt Chris, moet ik je gelijk geven. Maar natuurlijk kan je hier weer bij bedenken, hoeveel van die amateur ruiter, conform regel 307, nog wel amateur is.

[quote="Frayba"]
Als voorbeeld even de Senior Trail (hé, Western Riding is toch méér dan alleen Reining?):
[/quote]Hier heb je ook gelijk in, western rijden is meer dan alleen reining. Misschien kunnen de door stromende reining rijdende beginners, die in de amateur klasse komen, de angst wel onder woorden brengen. Zelf denk ik dat je van goede huizen moet komen om zo en zo al deze stap te kunnen maken, laat staan dat je dan ook nog open moet gaan straten. Maar misschien ligt het bij de andere disciplines minder gevoelig, daar kan ik niet over oordelen.

[quote="Frayba"]
plaats 1, 2, 3, 4, 6 én 7 zijn amateurs! Voorruit, ook de Open Horsemanship: plaats 1, 3, 5, 6, 7, 8 en 9 zijn amateurs. Nou, nog ééntje dan: de Open Senior Pleasure: plaats 2, 5, 6 (weet ik niet helemaal zeker), 8 en 9 zijn amateurs. En dan moet je je ook nog bedenken dat een groot aantal van de professionals die nu in de prijzen hebben gereden zelden starten op kleinere wedstrijden. Hoezo kunnen amateurs zich niet meten met de professionals???
[/quote]Hier kan ik wel weer een beetje over mee bomen. Want in de discipline die je overslaat, vind ik het duidelijk anders. Hoewel ik toegeef dat jou opsomming van het NK in de top 10 rijdende ruiters goed onderbouwd is, is er ook duidelijk een verschuiving waar te nemen, in de na testreven doelstelling, in dit geval van de Wran. En ja, dat zijn ook amateurs, maar dit terzijde. In de discipline waar ik op doel, vind ik dat de pro rijdende ruiter, vaak en alleen maar komen op de zo geheten kleinere wedstrijden, om hun paard te scholen. Dit kan ik ook weer mis hebben, maar goed, deze roepen het altijd zelf als zij juist wat minder gebracht hebben dat zij zelf hadden verwacht. Daarbij komt ook nog dat er door sommige van de amateur startende ruiter het niveau al zo hoog is, en daar gaan ik weer, dat het voor de net ingestroomde amateur ruiter, geen meer eer te behalen is. Duidelijk is dat ik het hier over de reining heb, die waarschijnlijk afwijkt, en een duidelijke weerspiegeling geeft van een bepaalde angst, die alles te maken heeft met een groot niveau verschil.

[quote="Frayba schreef:
Vooruit nou, niet meer bang zijn en lekker gaan starten.
Persoonlijk roep ik dit ook het liefste, maar ga er maar aan staan.
Groeten,
Chris.
[/quote]
Peter

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 16:41

Sonja schreef:
Stuur gerust eens een PBtje aan degenen die gezamenlijke trainingen organiseren; we helpen je heel graag een eindje op weg! Je kunt altijd terecht bij Blaze, SandraH, PeppySan, Anya en mij. Any time! ]


Want kleine probleempjes in je eentje worden al gauw heel grote probleempjes. De trainingen zijn om die aan te pakken. En elkaar schoppen onder de bips te geven Lachen

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:54

Citaat:
En elkaar schoppen onder de bips te geven
Das een soort onbetaald lesgeven zodat je je non-pro status kan behouden. Cool

Frayba
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Papenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:01

@Sonja: ik herken de dingen die je schrijft best wel, maar je moet het niet overdrijven. Ik vind het altijd fijn om als jury een niet-QPA, als die dat verdient, boven een QPA te mogen plaatsen op een wedstrijd, en in de praktijk kán dat ook heel vaak!

Toegegeven, de QPA domineren de sport (vooral reining, cutting en WCH), maar het zou natuurlijk ook wel een slecht teken zijn voor de fokkers van de QPA als opeens een ander ras zou gaan domineren. Ik zou het bijv. ook zeer merkwaardig vinden als er opeens een QH de draverijen van Duindigt zou winnen, of als Anky de volgende OS op een QH zou starten.

Als het je gaat om "het commentaar van langs de kant", dan kun je maar beter helemaal niet meer starten, want commentaar blijft er altijd. Is het niet om je "Fjordje", dan is het wel om je "dure QH", of dat je te laat begonnen bent met inrijden, of te vroeg, of dat je niet meer "mee" zou kunnen komen, of whatever...

@GVM: Ik ga er van uit dat iedereen die zich opgeeft als amateur ook werkelijk amateur is, totdat het tegendeel bewezen wordt. Jij suggereert nu dat er fraudeurs tussen zitten, en ik wil je dan ook vriendelijk doch dringend verzoeken *aan te tonen* wie fraudeert (en dit niet openbaar te maken maar op te geven aan het WRAN secretariaat). Kun je het niet aantonen, suggereer het dan ook niet. Het zijn dit soort suggestieve opmerkingen die voor al die verwarring zorgen.

Citaat:
Hier kan ik wel weer een beetje over mee bomen. Want in de discipline die je overslaat, vind ik het duidelijk anders.

(ik sloeg de Reining, Working Cowhorse, Cutting, Barrel Race, Showmanship at Halter over). Op het NK waren de profs hier dominant. Op zich heel triest voor de profs en de sport als dat níet zo zou zijn... Maar op de gewone wedstrijden komen al die profs niet, of iig niet tegelijk. Kijk daar eens naar de uitslagen van de Open Reining: dáár vind je wel veel amateurs er tussen.

Citaat:
Hoewel ik toegeef dat jou opsomming van het NK in de top 10 rijdende ruiters goed onderbouwd is, is er ook duidelijk een verschuiving waar te nemen, in de na testreven doelstelling, in dit geval van de Wran. En ja, dat zijn ook amateurs, maar dit terzijde. In de discipline waar ik op doel, vind ik dat de pro rijdende ruiter, vaak en alleen maar komen op de zo geheten kleinere wedstrijden, om hun paard te scholen.


Ik zie die verschuiving niet zo duidelijk... En als het al zo zou zijn dat profs komen schoolen op gewone wedstrijden, dan kunnen amateurs nog steeds tegen ze op, toch? Immers, als je schoolt doe je nog eens een extra cirkeltje als het niet helemaal goed ging, of een extra spin, of twee handjes aan de teugel, etc. Dat is tenminste wat ik als jury nog wel eens zie.

Citaat:
Daarbij komt ook nog dat er door sommige van de amateur startende ruiter het niveau al zo hoog is, en daar gaan ik weer, dat het voor de net ingestroomde amateur ruiter, geen meer eer te behalen is.

Hier ben ik het volledig mee oneens. Ten eerste uit principe: ik denk dat het niet klopt als een doorstromer naar een klasse die wij de "top van de western dressuur" noemen, gelijk een serieuze kans op plaatsing heeft. Nadat je de beginners-reining doorgerold bent, is er echt nog wel wat training nodig om fatsoenlijk (met 68 - 70 pnt) een "echt" parcours rond te komen.

Ten tweede is het niveau van de amateur/open klasse helemaal niet te hoog (in NL zit je met 65 pnt heus nog wel in de linten), maar het niveau van de doorstromer gewoon nog lager. Dit los je niet op met regelementen, maar met opleiding.

Het is gewoon bedroevend hoe weinig "reiners" de regels van het spelletje kennen (bijv. stoppen vóór de marker), hoeveel er de cirkels niet eens over het midden kunnen rijden (en ook werkelijk niet snappen dat de jury dát nou heel precies kan zien), en hoeveel er niet eens kunnen *voelen* in welke galop (hé, dit is wel de belangrijkste gang van het reining paard!!!!!) hun paard zit. Ik ben van mening dat deze mensen nog niet moeten denken aan "fencen" en zo, en ik denk dat je dan gelijk een heleboel "misstanden" in de inrijbak kwijt bent. Dus als je deze kunt motiveren eerst nog wat te doen aan opleiding in plaats van ze te belonen met een lintje voor een ondermaatse prestatie komt dat zowel de ruiter, als het paard, als de sport ten goede.

Groeten,

Chris.

on-topic: naast de huidige "manegepaarden" regeling voor beginners, zou ik het een goede zaak vinden als een amateur mag starten op het paard van een andere amateur. Die "amateurs" kunnen natuurlijk de "B" of "A" status hebben maar ze hoeven niet dezelfde status te hebben. Ze moeten natuurlijk wel starten in hun "eigen" klasse (beginners of amateur).

JanT
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Hazerswoude dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:35

Zonder degenererend over iemand te willen doen vraag ik me af of jullie niet bezig zijn om bepaalde groepen op een voetstuk te plaatsen.
Buiten een paar profesionele reiningruiters die ik even buiten beschouwing wil laten hoeven goede amateurs niet onder te doen voor profs. Ook niet voor goede profs.
Wat de discussie over QPA paarden betreft. Ongeveer 20 jaar geleden ging ik met Frans Flaton en Simone de Geus naar een wedstrijd in Swanewede in Duitsland. Grote wedstrijd, veel duitsers met veel geld en dus mooie quarters en horsetrailers. Simone werd op haar pony Felientje 3e in de amateur trail en 4e in de amateur western horsemanship. Frans Flaton werd op zijn KWP hengst Partner. 1e in de working cowhorse en versloeg daarmee de Europese kampioen, 1e in de amateur en eerste inde open reining. Ik werd op mijn KWP ruin Bagoenca 5e in de western pleasure. Ook toen wa de discussie over QPA al bezig.