Kluisteren wel of niet?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:59

Het antwoord heb ik al gegeven. Nee ik denk niet dat kluisteren altijd gepaard gaat met verzet. Ik denk dat ik Lanna best zou kunnen kluisteren zonder problemen als ik dat zou willen. Ik zie alleen

a. het nut niet omdat de problemen die je aanhaalt waar het zou helpen anders opgelost kunnen worden.
b. je ontneemt een paard een essentiele mogelijkheid tot zelf nadenken en goede keuzes maken... Er is geen enkele incentive voor het paard anders dan een negatieve (je kunt een beetje hobbelen als je je niet verzet).

En dat past dus niet bij mijn visie over hoe je met paarden zou moeten omgaan. Thats all.

Wellicht kun je mij weerhouden te roken door mijn handen op de rug te binden. Ik denk niet dat deze vorm wat bijdraagt aan mijn uiteindelijke karaktervorming. Ik zal wellicht niet roken zolang ik vast zit, maar zodra ik losgemaakt ben, vang ik weer aan met mijn ongewenste gedrag. Kortom: het is slechts repressie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:08

Ik denk niet dat je in geval van paarden kunt spreken van een repressie. Maar een paard kan wel geconditioneerd worden. Politiepaarden worden ook geconditioneerd om niet de benen te nemen als er rotjes voor hun voeten worden gegooid. Als een paard dingen vaak genoeg ziet of meemaakt gaat hij ze gewoon vinden. Van witte strepen op de weg, tot de tram of trein die langs komt denderen tot de betonmolen of het draaiorgel dat aan de kant van de weg staat te jengelen. Is dat geen repressie van het natuurlijke gedrag? Je onderdrukt de normale reactie van weglopen door conditionering.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:11

Ik kluister mijn paard toch niet om hem te leren niet bang te zijn voor vrachtwagens, trekkers of witte strepen... Ik leer mijn paard dit soort zaken met vertrouwen tegemoet te treden. En daar zit em nu net het verschil. Met kluisters leer je je paard geen vertrouwen te hebben, hooguit die dingen te accepteren als noodzakelijk kwaad. Als leermiddel bij conditionering zie ik persoonlijk geen enkel nut van kluisteren. Dus komen die dingen er bij mij niet in.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:19

Een politieruiter die zijn paard kennis laat maken met pistoolschoten en rotjes voor de voeten gebruikt echt geen vertrouwen om het paard deze dingen voor het eerst tegenmoet te laten treden. Hij zit er op, heeft teugels kort en benen aan het lijf...deze paarden leren deze dingen ook te accepteren als noodzakelijk kwaad. Geen enkel politiepaard zal met een touwhalster en met een leadrope een eerste rotje voor de voeten of pistoolschot naast zijn oor hoeven te verduren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:26

Er waar haal jij die wijsheid vandaan Cassidy?
En zijn wij nu opeens politiepaarden aan het trainen.

Overigens is B'elanna onlangs naar de kliniek geweest om een sarcoid weg te laten branden met vloeibare stikstof. Als je de container openmaakt levert dat een enorme hoeveelheid stinkende rook die over de grond naar mijn paard kroop. Zonder ooit gekluisterd te zijn en met een touwhalster een leadrope had ze gelukkig zoveel vertrouwen in de omgeving en mij dat ze het liet bij een grote SNORT en een pasje terug. Daarna inspecteerde ze om mijn vragen de rook en constateerde dat het wel goed zou zijn omdat ik er ook in stond.

Op deze wijze heb ik haar ook langs open vuur geleerd te lopen (wij hebben veel door boeren aangestoken bermbrandjes dus je moet wel). Ook dat heb ik haar niet geleerd door haar te kluisteren.

Rotjes heb ik nog niet geprobeerd. Ik ben zelf als gevolg van de vuurwerkramp te bang voor vuurwerk. Maar ik ben er van overtuigd dat ik met die leadrope meer kan bereiken dan met kluisters.

Wat mij betreft worden we het niet eens. En we gaan standpunten herhalen. Dus ik staak de discussie Lachen

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:32

Ik ben ook van mening dat als je kluisters nodig hebt om iets te bereiken, je niet echt goed bezig bent. Ik vind het niet meer van deze tijd, met geduld en vertrouwen bereik je veel meer. Klinkt heel penny maar zo is het gewoon.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:33

Ook ik ga midden in een plas staan of loop er lekker door te bossen als mijn paard er niet doorheen wil.
Een eng object langs de weg: ik stap desnoods af en laat mijn grote paard verscholen achter mijn rug achter me aan naar het enge ding lopen. Ik raak het aan, en laat haar zien dat het niet eng is. Ik heb het volste vertouwen in haar en zij in mij.
Ik denk niet dat het gebruik van kluisters daar afbreuk aan zou doen.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:34

Leuke discussie is dit geworden, ik ben en blijf van mening dat kluisteren tijdens de training van je paard niet nodig is, maar ik vind het leuk om ook eens de argumenten van anderen te lezen!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:38

Ben ik met Marl1tje eens Lachen Leidt toch vaak weer tot nieuwe inzichten, of je nou van mening verandert of niet.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:42

waarbij ik toch wil opmerken dat de kluisters die bij het dekken wordt gebruikt,heel anders zijn ,in gebruik, dan de hobbles die gebruikt worden in amerika voor overnachtingen in het veld,en alleen om paarden dicht bij je tent of slaapplaats te houden.

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:52

Ik ben ook voor kluisteren mits het op de goede manier gebeurt. Dus niet lekker de bak rond gaan rijden terwijl je paard gekluisterd. Dat heeft geen enkel nut.
Ik ben het eens met Cassidy die het gebruikt voor de eerste keren opstijgen. Maar je kan het ook gebruiken om zoals eerder al genoemd werd het paard leren stil te blijven liggen als het ooit vast komt te liggen oid.

[quote]je ontneemt een paard een essentiele mogelijkheid tot zelf nadenken en goede keuzes maken... Er is geen enkele incentive voor het paard anders dan een negatieve (je kunt een beetje hobbelen als je je niet verzet).

Hier ben ik het niet mee eens. Je leert het paard juist wel de goede keuzes maken. De ranch waar ik werkte gebruikte de kluisters om paarden te leren zich naar jou toe te wenden als ze ooit eens in een benarde situatie kwamen, vastliggen in trailer oid. Het hoorde bij de standaardtraining van alle jonge paarden.
Als je je paard kluisterd en loslaat in een roundpenn oid en je vraagt hem te bewegen heeft hij de 'keuze' of hij loopt van je weg en maakt het moeilijk voor zichzelf of hij kiest ervoor zich naar jou toe te keren. Bij sommige paarden duurt dit idd wat langer en deze paarden hobbelen inderdaad rond met hun kluisters, maar je staat er versteld van hoe makkelijk ze zich voortbewegen met kluisters. Op een gegeven moment zullen de paarden de kluisters aanvaarden en heb je kluisters helemaal niet meer nodig.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 15:22

De vraag is dan alleen zou je zonder kluisters hetzelfde effect niet kunnen behalen? Ik denk van wel...
Dat je aan de hand van kluisters leert dat een paard niet moet proberen weg te komen als het verstrikt raakt, daar kan ik nog enigzins inkomen, al is het niet mijn manier... Maar om je paard op die manier te dwingen zich naar jou te keren, vind ik een hele grove manier... ik denk en geloof echt dat dat anders kan...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:53

Mijn driejarige wordt op het moment beleerd bij een professionele stal. Keurig netjes zonder kluisters en hij gaat hartstikke goed! Ben vandaag nog wezen kijken bij een training en hij staat er nu nog geen vijf weken, maar draaft al keurig onder het zadel en laat zich netjes sturen. Als ze daar wel met kluisters zouden werken, dan had ik hem daar niet heen gebracht. Never nooit niet. Mijn vierjarige is daar ook beleerd en ze hebben PRIMA werk geleverd zonder allerlei kunst en vliegwerk. Als je een professional bent, dan hoef je niet zomaar naar dat soort hulpmiddelen te grijpen. En anders ben je in mijn ogen geen goede ruiter/trainer/africhter als je er wel te pas en te onpas naar grijpt.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:22

Cassidy schreef:
Hoeveel paarden heb jij ingereden zien worden?
Niet zo heel veel,stuk of 10,waarvan 3 zelf.
En jij??
Wat ik in de vorige reactie van mij schreef,zijn mijn ervaringen,die misschien nog niet zo super veel zijn.Omdat er niet zo heel veel spectucalairs gebeurde,reageer ik dus op kluisters van :"waarom"?.
Nu zijn er al een aantal reacties gekomen,waardoor ik het gebruik wel meer begin te begrijpen,..dusseh ik ben echt niemand aan het veroordelen.Wie weet als er eens een "moeilijk"geval komt,ga ik nog op zoek naar kluisters,maar een paard wat zich netjes gedraagd en het stilstaan ook leert zonder kluisters:"waarom?".

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:31

Er zijn verschillende manieren om een paard te leren stilstaan bij het opstijgen, en daarmee bedoel ik niet kluisteren of 100 keer terugzetten op de plaats waar je op wilde stijgen.

Ik pak altijd de binnenteugel erg kort, zodat als het paard weg wil lopen, altijd om mij heen zal draaien. Op een gegeven moment begrijpt het paard dat het geen zin heeft om te gaan lopen, deze manier heeft voor mij altijd al gewerkt.

In Amerika zetten we de paarden vast wanneer we er voor het eerst opgaan. Misschien ook niet geheel verantwoordelijk, maar wel effectief. Niet één paard die wegloopt wanneer je op wilt stappen, gewoonweg omdat ze niet beter weten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:37

Ik zie ook niet in waarom je bij voorbaat al paarden moet gaan vastbinden Verward
Ik ken enkele hopeloze gevallen waarbij een voorbeen werd opgebonden en zo enkele rondjes moesten rondhinken, maar dit waren uitzonderlijke gevallen en het was de keuze, of even hinken, of de slacht.
Na dat hinken hebben ze nooit geen pas verkeerd meer gezet. Dit zijn echter types die je vanaf het 1e moment moet overbluffen, gelukkig bereik je bij de meeste paarden nog altijd meer met vertrouwen en dat is ook nog eens een veel leukere basis om op verder te werken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:40

Sjuimpje, ik ben er ook niet direkt een voorstander van hoor, maar ik vind een paard vastbinden nog altijd een betere manier dan kluisteren of het voorbeen opbinden. Het was die trainer zijn manier en het werkte voor hem, so be it. Ik heb een paard nog altijd los staan voor ik het voor het eerst op ga. Zolang die manier werkt bij een paard, ga ik dat niet veranderen. Krijg ik daar problemen mee, dan is er nog altijd de binnenteugel en lukt dat niet, dan ga ik pas denken aan het vastzetten van een paard.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:53

Sjuimpje schreef:
Ik ken enkele hopeloze gevallen waarbij een voorbeen werd opgebonden en zo enkele rondjes moesten rondhinken, maar dit waren uitzonderlijke gevallen en het was de keuze, of even hinken, of de slacht.
Na dat hinken hebben ze nooit geen pas verkeerd meer gezet. Dit zijn echter types die je vanaf het 1e moment moet overbluffen, gelukkig bereik je bij de meeste paarden nog altijd meer met vertrouwen en dat is ook nog eens een veel leukere basis om op verder te werken.


Op deze manier heb ik eens een zeer kundige Dierenarts bezig gezien met een merrie die niet geent kon worden, en verder ook nooit met behulp van een spuitje behandeld kon worden.
Hij gebruike een "One Legged Hobble", dus 1 been werdt opgebonden, niet te geloven, maar het werkte zo ontzettend goed dat de merrie sindsdien altijd, door die dierenarts, behandeld kon worden. Er was absoluut niks engs en zieligs aan, ze werdt wel heel onderdanig, waardoor hij haar wel kon behandelen, zonder kluister om, uiteraard, die heeft hij daarna ook nooit meer bij haar om gedaan.

Wat betreft stilstaan met opstijgen, ik laat een paard nooit rondjes om me heen lopen, daar heb ik sowieso een hekel aan.
Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, ze kenden bij allemaal het woordje Ho. Ik heb in totaal zo'n 40 paarden ingereden en kan me er geen een herinneren die problemen gaf met het stilstaan tijdens het opstijgen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:44

Paarden blijven bij mij ook altijd wel stilstaan hoor, je leert ze wel stilstaan tijdens het leren longeren en dat soort dingen. Ik pak de binnenteugel altijd wat korter bij het opstijgen bij jonge paarden voor het geval dat ze weglopen. Ik tolereer inderdaad niet dat ze rondjes om me heen lopen, dat wordt irritant. Dat bedoelde ik dus eigenlijk te zeggen Haha!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:59

Baduh wordt never nooit meer gekluisterd. Bij het meisje waar zijn vorige eigenaresse (ik ben de 3e eigenaresse sinds hij in Nederland is, snappie 'm nog?) Baduh vandaan had werd Baduh gekluisterd door de boer omdat ie anders over de sloot sprong omdat ie dan gezellig bij de merries kon staan. Halstertouw nog aan de kluisters vast ook. En toen is ie toch gesprongen. Need I say more? Ik ben van mening dat een welopgevoed paard dat goed in zijn vel zit nooit kluisters nodig heeft. Als het om slaan of iets dergelijks gaat, en je bent van mening dat je paard wel netjes opgevoed is, zou ik eerder naar een praam grijpen, maar ook die gebruik ik niet graag.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:39

Himyar schreef:
En anders ben je in mijn ogen geen goede ruiter/trainer/africhter als je er wel te pas en te onpas naar grijpt.


Toch vreemd dat die "geen goede ruiter/trainer/africhter" diegene is waar jij jarenlang met veel plezier en erg fanatiek hebt gelest...Lips are sealed
Of valt dit ook onder een haat/liefde verhouding?

Ik blijf erbij, in mijn ogen hoort het laten wennen aan kluisters tot het standaardrepertoire dat een paard hoort te beheersen. Diegene die dat wil overslaan moet dat gewoon doen. Maar val een ander niet aan omdat hij zijn paard ook daar aan wil laten wennen. Als het goed gebeurt is het beslist geen verkrachting van het paard.

Voor degene die absoluut anti-kluister is bij de africhting van een paard: koop dan vooral geen paard uit de USA, negen van de tien keer hebben ze dat daar bij de opleiding meegenomen.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 20:25

Cassidy schreef:
Toch vreemd dat die "geen goede ruiter/trainer/africhter" diegene is waar jij jarenlang met veel plezier en erg fanatiek hebt gelest...Lips are sealed


Waarbij jij bij deze zelf toegeeft dat die persoon blijkbaar te pas en te onpas naar de kluisters grijpt... Schijnheilig En ik snap niet zo goed waarom je nu persoonlijk gaat worden... Verward want wie zegt nu dat Himyar zelf kluisteren goedkeurt, toevallig omdat ze daar heeft gelest... (lang lang geleden)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:33

Marl1tje schreef:
Waarbij jij bij deze zelf toegeeft dat die persoon blijkbaar te pas en te onpas naar de kluisters grijpt... Schijnheilig


Nee, deze persoon grijpt niet te pas en te onpas naar kluisters. Het wordt standaard meegenomen, en dat is een klein verschil in manier van formulering, als je begrijpt wat ik bedoel.

En zoals je zelf kunt lezen is Himyar er pertinent tegen.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:12

Citaat:
Cassidy schreef:
Hoeveel paarden heb jij ingereden zien worden?

Niet zo heel veel,stuk of 10,waarvan 3 zelf.
En jij??
Schijnheilig

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:15

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!