Kluisteren wel of niet?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:29

Cassidy zal bedoelen dat het in de praktijk dingen meemaken/ondergaan/uitgelegd krijgen etc doorgaans een beter fundament is voor een mening dan 'van horen zeggen' of eigen interpretatie van 'hoe het er aan toe zou kunnen gaan'. Zit wat in vind ik.
Overigens vind ik de discussie behoorlijk ontopic, alleen niet erg zinnig als de verwachting is dat mensen het eens moeten worden.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:38

Tenfold schreef:
Misschien komt eea anders over dan je bedoelt, maar ik vind dit niet altijd blijken uit je reacties.

Hier wil ik toch nog even op reageren voordat ik me terug trek... (heb geen zin om in een eindeloze discussie te verzanden, we worden het toch niet eens en dat hoeft ook niet)

Ik vind niet dat respect en het verkondigen van mijn mening op deze manier met elkaar in verband moeten worden gebracht... Ik ben het niet eens met mensen die voor kluisteren zijn, maar dat betekent niet dat ik hun niet respecteer, iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij doet. Ik ben nergens gaan schelden en ik ben ook niet exreem onbeleefd geweest, ik ben het er alleen niet mee eens... That's all!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:49

Dus zolang er niet gescholden wordt is er sprake van respect?
Dan heb ik blijkbaar een andere kijk op het begrip respect. Dat houdt voor mij ook in dat er sprake is van inleving in een andere mening en de motivatie die daar achter zit, zonder er direct je eigen subjectieve interpretatie op los te laten (zoals o.a. in je laatste reactie op Cassidy).
Geheel off-topic, uiteraard.

hihaa
Berichten: 307
Geregistreerd: 27-02-05

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:33

misschien een tip voor een steigerend paard:
een ei kapot slaan op zijn hoofd, doet geen pijn, maar meestal
zal het paard het niet snel weer doen, denkt dat hij bloed.
(is vind ik beter dan kluisteren)

okay, hier komt ie dan:
iedereen moet het altijd maar beter weten, want als je elkaars
mening respecteerd dan reageer je niet zo heftig en persoonlijk.
dus laten we het gewoon volwassen en netjes houden (erger erger)
ga ik ook niet doen...
ben tegen kluisteren op de manier die hier wordt aangegeven.
toen ik in amerika heb gezeten ben ik veel vervelende dingen
gezien, maar ook heel veel goede (net als hier...)
kluisteren gebruiken ze daar meestal alleen voor grazen en leren ze
het paard stap voor stap. (ja ja ze gebruiken het vast wel, maar dit zijn mijn ervaringen, ik heb het echt niet gezien bij problemen
oplossen.)

het lijkt mij dat western rijden iets is als rijden met zo weinig mogelijk druk.
je leert een paard dat hij als je druk geeft iets moet doen, en als hij
dat doet geen je hem de beloning; geen druk. toch?!

en nou komt ie:
ik vind dat klusteren niet gebruikt mag worden bij training! omdat
als ik met een paard werk in de round pen doe ik dat op spelende manier, zonder enige druk. hij leert stil te staan op spelende wijs.
zonder het paard vast te houden laat ik hem wennen aan voorwerpen,
ook aan het zadel. zonder vast te houden gaat het zadel er voor het eerst op en word zonder vast te houden vast gemaakt.
(ik weet dat hier mensen ook iets op tegen hebben, da's hun mening
geen commetaar, eeuwige discussie)
als je er voor het eerst opstapt zonder touw gaat hij meestal bokken, dat is hoe sommige cowboys het doen. voor veiligheid kun je hem wel vasthouden, losjes. (zou ik ook doen, veiligheid eerst, paard blijft paard) schat zelf in hoe het verstandigst is voor jou en je paard.

maar wees eens eerlijk, als het paard niet stil blijft staan en wil gaan
rennen ed, is hij er (in de meeste gevallen) gewoonweg nog niet klaar voor.
er gaat meer in een paardenhoofd om dan sommige mensen denken.
tuurlijk kun je een paard zadelmak maken in 3 dagen, of zelfs in 1 dag.
maar blijft alles dan ook goed hangen in zo'n koppie? en krijg je er
dan later bij de verdere training geen gaten, dat er steken zijn laten
vallen. (duidelijk uitegelegd?)
en al helemaal als je zijn voeten vastbind, dan leer je het hem onder dwang en niet omdat hij aangeeft dat hij er klaar voor is.
wat je ook kan doen is hem leren stil te staan zodra je het halstertouw op de grond laat vallen. (trainer clinton anderson, onderdeel werkt bij
mij echt, ga ik nu niet uitleggen, koop dat boek maar)

echter, er zijn uitzonderingen. er was een paard wat er helemaal klaar voor was, maar in paniek raakte bij gewicht op rug en dwars door de roundpen sprong!! blijkt dat alle paarden met dezelfde breeding een
zoals ze noemen "probleem" paard zijn. is meer rust en aandacht voor nodig, die ene stap moet in 20 verdeeld worden, hij is gewoon te
bang... (geen aanleiding voor, geen mishandeling!!) moet je eens voorstellen hoe dit paard met kluisters eruit had gezien... ook al doe je dit verantwoord... dat hij bang is kan hij niets aan doen!! daar moeten wij aan gaan werken, wij willen toch zo graag dat hij het ook
leuk vind?! toch?

conclusie:
ga niet alleen verantwoord met je paard om, maar kijk alsjeblieft eens
in dat lieve koppie van dat dier waar het probleem vandaan komt, voor je hem onder druk zet!!
is het angst? probeer vertrouwen te winnen en het weg te nemen.
is het frustatie? waar komt dat vandaan?
etc etc etc.
onder druk zetten (dus kluisteren om probleem te verhelpen) is uitstel van een probleem.

ben er dus op tegen als het wordt gebruikt om problemen mee op te lossen.
groetjes!

ps: maar is wel een leuk discussie punt geworden.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:37

Maar bij de beschrijvingen van kluisteren eerder in dit topic is ook helemaal geen sprake van oplossing van problemen of uitoefenen van druk..... En een ei stukslaan bij een steigerend paard, heb je dat wel eens zelf geprobeerd? En hielp het?

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:48

Tenfold schreef:
Dus zolang er niet gescholden wordt is er sprake van respect?

Ik heb dit topic steeds gevolgd, maar nog niet eerder gereageerd, ik denk niet dat Marl1tje bovenstaande quote bedoeld zoals jij dat hier neerzet Tenfold. Ze heeft nooit gezegd dat als je niet scheld dat er dan sprake is van respect of iets in die geest....
Zo te lezen is dit typisch een gevalletje van woorden verdraaien.

Tenfold schreef:
Overigens vind ik de discussie behoorlijk ontopic, alleen niet erg zinnig als de verwachting is dat mensen het eens moeten worden.

In het begin van het topic stond dit te lezen:
Marl1tje schreef:
En ik zie dus ook niet in waarom je het tijdens de training van het paard zou gebruiken... Vandaar dat ik hoop dat mensen die hier voorstander van zijn, dit mij kunnen uitleggen...

Waarom zou ze dit schrijven? Alsof haar insteek in dit topic was om zieltjes te winnen tegen het kluisteren. Dat dus totaal niet!! Dan heb je het topic toch totaal verkeerd gelezen, maar ja dat is mijn mening!! De titel is toch ook niet voor niets: Kluisteren wel of niet?!?
Marl1tje heeft een mening en die is het gewoon niet met jullie eens, en dan gaan jullie (jij en cassidy) persoonlijk worden?!? Bepalen jullie wanneer iemands mening juist gevormd is of niet? Of is het gewoon omdat zij een mening heeft die jullie niet aan staat?

@hihaa: Afbeelding

hihaa
Berichten: 307
Geregistreerd: 27-02-05

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:18

oeps verkeerd knopje, nog een poging.

nee tenfold, heb het niet zelf gedaan, heb niet het lef om op een steigerend paard te gaan zitten. was een paard dat wist dat als hij er iemand af zou gooien hij terug naar stal mocht. een kennis van me heeft dit gedaan en het paard heeft het niet weer gedaan. die kennis was erg goed met paarden en problemen, omdat hij verder keek. wil niet zeggen dat dit altijd een oplossing is. tuurlijk kan het paard schrikken en in paniek raken... dat is altijd zo. ken je paard.

eerder in dit topic is verteld dat mensen dit gebruiken als een paard niet stil blijft staan, weg wil rennen, zadelmak maken, trailer, etc.
in deze gevallen ben ik ertegen.
dat bedoelde ik dus. alternatief is verder kijken, heb een voorbeeld, maar is wel off topic, alvast sorry.

toen ik in amerika zat heb ik een boek te lezen gekregen van de mensen waar ik was. auteur weet ik niet. auteur verteld in een verhaalvorm hoe hij met paarden in aanraking is gekomen en heeft leren denken. kort voorbeeld: vrouw heeft paard, na een tijdje begint paard met steigeren in stal en bak, terwijl op wei niets aan de hand is. vraagt hulp. man komt langs(auteur) en ziet dat bijna alle andere paarden met zweep worden behandeld. blijkt dat paard gewoon erg bang was en dit pas deed toen paard op die lokatie gestald was.
paard is naar andere lokatie gebracht waar ze de paarden beter behandelden en probleem was al snel opgelost.
als je hem in dit geval had gekluisterd had je dan jou of je paard van het probleem af geholpen? rijden moet je toch samen doen?

kan hier wel uren over door gaan geloof ik, ieder zijn eigen mening, paard, kijk op zaken en allemaal kunnen we er uren over praten.
ieder doet wat hij/zij denkt goed te zijn.
met 1 ding zijn we het allemaal eens:
zolang het maar veilig voor ruiter en paard is!!

groetjes

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:31

Ranja schreef:
Zo te lezen is dit typisch een gevalletje van woorden verdraaien.

Daar zijn er meer goed in.....

Wie heeft het over zieltjes winnen? Wat zou daar het nut van zijn?
Maar zodra iemand een niet-negatieve opmerking over kluisteren maakt, komt Marl1tje nogal fel uit de hoek (zo suggereert ze dat ik kluisteren rechtvaardig omdat ik het vergelijk met andere manieren van vrijheidsbeperking, over het verdraaien van woorden gesproken...), dan krijg ik sterk de indruk dat ze niet echt open staat voor een andere zienswijze, ondanks de titel van het topic.

Ranja schreef:
Bepalen jullie wanneer iemands mening juist gevormd is of niet? Of is het gewoon omdat zij een mening heeft die jullie niet aan staat?

Ik heb in geeneen post iemand een mening opgedrongen. Volgens mij staan er geen meningen tegenover elkaar. Ik heb nergens gezegd dat ik groot voorstander ben van kluisteren. Zelf zou ik het ook niet snel doen, al is het alleen maar omdat ik mezelf daar niet kundig genoeg voor vindt. Maar dat wil niet zeggen dat ik het altijd afkeur, ik sta open voor andere meningen en methoden. Ik kijk er niet anders tegenaan dan bijv. sporen of zweep.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:35

@hihaa:
Het lijkt me namelijk nogal een lastige klus om op een steigerend paard een ei ergens vandaan te halen en stuk te slaan, geloof niet dat mij dat zou lukken. Knipoog
Tuurlijk zijn overal alternatieven voor. In het ene geval zal het ene alternatief goed werken en in een ander geval een ander.
Maar als een methode goed werkt, wil dat niet zeggen dat alle andere methoden 'fout' zijn. En zoals eerdere voorbeelden duidelijk maakten, hoeft kluisteren niets met geweld ofzo te maken te hebben. Ik probeer simpelweg niets bij voorbaat te veroordelen.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:53

hihaa schreef:
toen ik in amerika zat heb ik een boek te lezen gekregen van de mensen waar ik was. auteur weet ik niet. auteur verteld in een verhaalvorm hoe hij met paarden in aanraking is gekomen en heeft leren denken. kort voorbeeld: vrouw heeft paard, na een tijdje begint paard met steigeren in stal en bak, terwijl op wei niets aan de hand is. vraagt hulp. man komt langs(auteur) en ziet dat bijna alle andere paarden met zweep worden behandeld. blijkt dat paard gewoon erg bang was en dit pas deed toen paard op die lokatie gestald was.
paard is naar andere lokatie gebracht waar ze de paarden beter behandelden en probleem was al snel opgelost.

FYI: Mark Rashid - Considering the Horse OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:48

Het is en blijft internet. Dus dingen die goedbedoeld opgeschreven worden, kunnen makkelijk anders geinterpreteerd worden. Ik heb het hele topic net weer zitten lezen en ik kan echt geen plek vinden waar opeens zonder respect gediscussieerd wordt. Wel worden mensen wat feller/duidelijker in het benoemen van de iegen mening, maar nergens respectloos. Kortom: het oogt nog steeds als een goede discussie waar van alle kanten argumenten voor en tegen kluisteren worden aangedragen..

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:09

Precies, een discussie bestaat uit meerdere meningen, geen reden om fel uit de hoek te komen of dingen persoonlijk op te vatten als meningen niet 100 % overeenkomen, dat is inherent aan een discussie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:55

hihaa schreef:
ben tegen kluisteren op de manier die hier wordt aangegeven.


Citaat:
ik vind dat kluisteren niet gebruikt mag worden bij training!


Citaat:
ben er dus op tegen als het wordt gebruikt om problemen mee op te lossen.



@hihaa, ik volg je even niet, je spreekt jezelf tegen. Eerst ben je tegen het kluisteren zoals hier wordt aangegeven. En als je het topic goed doorleest zul je zien dat een van de methodes die hier onder meer wordt aangegeven, ook is om het paard aan kluisters te laten wennen nog VOORDAT er problemen zijn. Voordat het zadel er opkomt, voordat er problemen zijn met stilstaan of op de trailer staan. Gewoon als onderdeel van het programma: vaststaan, voetjes geven, bezoekje aan smid, tandarts, dierenarts, omgaan voor druk, achter je blijven bij het wandelen (of hoofd op schouderhoogte, iedereen heeft daar zijn voorkeur voor). En idd touwtje om de benen, en als ultieme test de knoop in dat touw.

En later zeg je dat je er op tegen bent om kluisters te gebruiken in de training, en als er problemen zijn.

Wat is het nu? Ja, mits.... of nee, in geen enkel geval?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:42

Wanneer een paard vast staat en zijn halstertouw raakt los, blijft het dan nog staan? Wanneer een ruiter altijd met zweep en sporen rijdt en dan een dag niet, is het paard dan nog voorwaarts? Wanneer een ruiter altijd met een martingaal rijdt en deze een dagje niet om doet, blijft het hoofd dan nog laag? En wanneer je de kluisters af haalt, zal het paard dan niet als nog weg vluchten? Ik bedoel maar, zodra een (hulp)middel wordt weggenomen, wie garandeert dan dat het “foutieve” gedrag niet in alle hevigheid de kop op steekt? Op welk punt besluit je dat kluisters nodig zijn en op welk punt bepaal je dat je beter zonder kan, omdat ze toch vroeg of laat achterwege moeten blijven?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:14

Dus wat Himyar hier zegt is: waarom je paard vastzetten als je hem kunt leren stilstaan als hij niet vaststaat? Waarom een hulpteugel (in wat voor vorm ook) gebruiken als je weet dat hij er toch weer afmoet?
Waarom er ueberhaupt opkruipen als je weet dat je er toch zo weer af kunt liggen? Clown

Het hele punt hier is: tijd. Als je al beslist om een hulpteugel/sporen/kluisters of whatever te gebruiken, doe het dan zo lang het nodig is. Stop niet te vroeg, want dan had je idd beter niet naar de hulpteugel kunnen grijpen. Maar heb idd dat ook de moed om weer van de hulpteugel af te stappen.

Dr. Miller zegt het bij de imprinting van het veulen ook: op het moment dat je een tegenstribbelend veulen krijgt, en je stopt op het moment van protest, wordt het paard beloond in dat gedrag. En dat is ongeacht de leeftijd, omdat de imprinting volgens Dr. Miller ook op latere leeftijd kan worden toegepast. En is sacking out niet precies hetzelfde?

En overigens Himyar. Je hebt maar een garantie in het leven, en dat is dat je doodgaat. Al het andere valt niet te voorspellen.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:19

Ik denk dat je als dat gebeurt (direct weer de fout ingaan, zodra je een hulpmiddel weglaat), dat er dan iets fundamenteel mis is met de manier waarop je een paard iets probeert bij te brengen, onafhankelijk van het gebruik van hulpmiddelen. Dan heeft hij/zij dus niets geleerd en heeft het geen zin gehad. Maar dan ben je weer terug bij de wijze waarop je een methode of hulpmiddel toepast.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:20

Ik heb eerder al gezegd dat ik me voor kan stellen dat er gevallen zullen zijn waarbij het wel nodig is/behulpzaam is. Ieder individueel geval/paard is weer anders. Alleen heel moeilijk om vast te stellen wanneer het de beste keuze is en wanneer niet. Ik ben helemaal geen voorstander van een paard leren los staan, want een paard is nooit 100% voorspelbaar. De kans is altijd aanwezig dat het paard er toch van tussen gaat en op de weg geraakt ofzo.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:04

Grappige topic hoor, soms zelfs een beetje sadomasochistisch.

De uitleg aan het kluisteren wordt door sommige wel heel beladen uitgelegd, maar toch ben ik van mening, dat het meegenomen moet worden in het grondwerk training van een jong paard.

Duidelijk is voor mijn wel, dat je het niet, dus ook nooit toepast bij het zadel mak maken van een paard. Met geduld en wat meer tijd, accepteert het paard het zadel vroeg of laat toch wel op zijn of haar rug.
Maar om het paard in kwestie daarbij te kluisteren, bij het zadel mak maken, dat gaat ons te ver. Tijdens het grondwerk periode, wikkelen wij wel het paard in met de longeerlijn BV.
Dit om het paard er vertrouwd er mee te maken, dat als de benen vast zitten, niet meteen daar bang voor hoeven te zijn, of in paniek raken, Steeds een stukje verder, en de duur ervan, voeren wij op, tot het paard zelf rustig erbij blijft, als wij BV van hem weglopen.
Dus kluisteren, is in feite niks mis mee, maar het doel wat het zou moeten billikken, streeft in sommige gevallen in onze beleving, het doel voorbij.
Er zullen best paarden wezen, die zich op deze manier laten breken, of eronder te krijgen zijn, maar er zullen vele paarden wezen die in de rest van het leven, traumatisch dan wel niet apathisch daardoor zullen blijven reageren.
Soms denk ik wel eens, bedenken sommige mensen dit soort van oplossingen nou uit kunde, of grijpen zij naar dit soort methodes omdat zij eigelijk te schijterig zijn, dan wel niet er genoeg tijd voor wensen uit te trekken, of het geduld er niet voorop kunnen brengen, om een paard op basis van wederzijds vertrouwen zadel mak te maken.

Het paard is in de basis eigelijk een heel simpel dier. Eten, vluchten en ja natuurlijk wippen, dan heb je het WEL een beetje gehad.

Een mens is in de basis eigelijk een heel complex individu. Eten, roven, en ja natuurlijk wippen, en dan heb je het nog NIET gehad.

Laten wij het wippen nou eens als voorbeeld nemen, buiten het feit dat ik het zelf ook een prettige bezigheid vind, is het toch raar, dat wij er aan de ene zijde afspraken over maken, dit te doen, bij wie hij of zij denkt te horen, maar met zijn alle weten wij wel beter.
Ik geef toe, mijn voorbeeld is weer op het randje, maar dat moet op Bokt toch wel kunnen hè.
Of niet? Lezen en schrijven hier alleen mensen die uiteindelijk net als een paard in de natuur gewoon heel eerlijk door het leven gaan.
Nee dat toch ook weer niet, want waar een paard (hengst) denkt, hee dat paard (merrie) daar signaal leer ik van dat zij er klaar voor is, dat gaat bij ons niet op. Toch?
Of wel?
Euh ja, nu weet ik het ook niet meer, en vraag mijn zelf af wat ik nou duidelijk wil maken. Ik zal van deze gelegenheid even gebruik maken om er bij te vertellen, dat ik op dit gebied eerlijk door het leven ga!
Ja ja, zullen sommige nu denken, maar trek mijn daar niks van aan, omdat ik dat ja ja ook bij sommige heb.

Veel van dit soort van complexen gedachten die wij als individu hebben, op allerlei gebieden, dus niet alleen bij het wippen (leuk woord trouwens) projecteren sommige onder ons op het paard, en bedenken daarbij, meestal voor de eigen gemoedsrust, juist te handelen.

Dus om maar even weer on topic te gaan, kluisteren mensen hun paarden bij het zadel mak maken, om hun eigen gebrek aan lef en werkelijke kunde te camoufleren. Jammer is alleen dat er paarden zijn, die zich dit moeten laten welgevallen.
Helemaal omdat sommige onder ons, het kluisteren toepassen, zonder dat zij er echt de juiste kennis dat wel kunde voor opgedaan hebben. Natuurlijk hebben deze het wel eens ergens gezien, en gaan het dus na doen. Net als de apen, haha het na apen.
Okay, ik geef toe nu ik dit op schrijf, dat wij dus ons beter kunnen vast houden aan het gedrag van dit dier.
Omdat hij of zij dus met een ander wipt, wordt het vaak maar nageaapt natuurlijk onder het mom van gelijke monniken gelijke kappen.

He he in ben eruit, nu nog even nadenken of ik vanavond ga kluisteren of wippen.

Of alle bij, of is dat weer te sadomasochistisch. Hihi. Bloos

Ik heb nu even geen pet op.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:12

@PeterV, je hebt hier nu wel een hele persoonlijke pet op. Was erg duidelijk. Zéér interessant vergelijkmateriaal wat je hier hebt aangeboden Cool. Waar denken die mannen toch de hele dag aan Bloos Haha! .

Nu mijn ook heel persoonlijke mening en betrokken op mijzelf. Ik zou geen kluisters toepassen. Waarom niet? Ik heb dáár nu absoluut geen ervaring mee. Het gevaar dat er dan juist iets zou gebeuren, wat absoluut niet de bedoeling is, is dan veel te groot.

Bij het doorlezen van het topic ben ik er nog steeds niet achter gekomen, wat het eigenlijke doel van het kluisteren van een paard in de opleiding is. Bij welk paard zou het nodig zijn? Heeft het, in onze omgeving (shows rijden, recreatief) enig nut, of is het om daadwerkelijk tijd te sparen bij de training. Niet in paniek leren raken van het paard als het vastzit? Ieder paard kan in paniek raken bij een dergelijke situatie. Want, denk ik maar zo, de situatie in het leerproces is toch weer een andere als de echte noodsituatie. Je weet dan nooit hoe het paard hierop zal anticiperen. Voorbeeld, kluisters zullen geen pijn veroorzaken, maar vastzitten met de benen in een doornenstruik zal wel pijn veroorzaken.

Steigerende en bokkende paarden krijg je met kluisters volgens mij ook niet tot stilstand. Met de kluisters om zullen ze net zo goed kunnen steigeren en bokken.

Eerlijk gezegd, vind ik ook opstappen op de een of andere wijze vastgebonden paard (halstertouw of kluisters) levensgevaarlijk. Maar zoals gezegd dat is alles mijn simpele mening en ook zoals voorheen al gezegd, ik heb daar absoluut geen ervaring mee.

hihaa
Berichten: 307
Geregistreerd: 27-02-05

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:50

beste cassidy,

ik vind het geen oplossing om te gebruiken bij een probleem
zoals niet stil willen staan. ik heb dan het gevoel dat ik door
te provoceren (of hoe noem je dat) mijn doel bereik,
en niet door het paard zelf op de gedachte te laten komen
dat stilstaan een beloning is.
misschien heb ik me idd een beetje onduidelijk uitgedrukt,
maar hoe langer ik hier over na denk, hoe minder ik het nut
van kluisteren zie.
toen ik in amerika met jonge paarden bezig was gebuikte
ik allerlei soorten materiaal waarmee ik geluid maakte en
over het hele lichaam scubte totdat het paard er niet meer
na omkeek of ook maar 1 spier vertrok.
dat kun je ook doen door een oefening van clinton anderson,
die gebruikt een lange leadrope die die telkens om de benen
laat glijden en weer terug trekt. zo went het paard ook
om niet weg te rennen als hij iets om z'n been heeft, maar als
hij zou flippen zit hij niet vast. weet niet hoe ik het anders kan uitleggen...
ach ja, en zo heeft ieder z'n eigen methode.
ik sta wel open voor dingen, maar kluisteren is gewoon niet mijn
ding. dus kluisteren wel of niet? nee, niet voor mij.

groetjes

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:14

Tja wel of niet? Denk dat je het kunt vergelijken met een hond een anti-blafband omdoen, zodra hij de band om heeft blaft ie niet meer, zodra hij af is, gaat het gewoon door, gevolg probleem is er nog steeds.

Neem je door een kluister een probleem weg, nee denk het niet, je kunt het misschien onderdrukken, maar het probleem zit er dan nog.

Uiteraard is het altijd goed om je paard te leren niet in paniek te raken als hij 'vastzit'. Daar zou je het dus voor kunnen gebruiken. Alhoewel ik daar andere methodes voor zou kunnen bedenken.

Brigitta.