Kluisteren wel of niet?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:45

Cassidy schreef:
#. Maar weet je zeker dat de vorige eigenaresse (c.q. de fokker) bijvoorbeeld niet met halstertouwen heeft gewerkt met het leren voetjes geven?

Geen idee, kan het me niet voorstellen maar ik weet dat niet zeker.
Maar we gaan het haar vragen Tong uitsteken Flyinghighhhhhhhhh!!!!!!! Hyper!

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:27

Toen mijn paard een jaarling was heb ik haar geleerd wat het is om met je voorbenen vast te staan. (ze is nu 2 jaar)
(Je kan echt niet in 1 keer de voorbenen aan elkaar maken maar je werkt er langzaam naartoe.)

Op deze foto ben ik met een begeleider aan oefenen, je ziet het halstertouw hangt losjes en er is geen enker teken van stres of angst te zien.
Wat is hierbij nou het probleem???? Lips are sealed

Afbeelding

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:39

Citaat:
Wat is hierbij nou het probleem????


Ik vraag me eigenlijk af wat het nut is om voorbenen te kluisteren?

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:46

[quote="Roos1
Ik vraag me eigenlijk af wat het nut is om voorbenen te kluisteren?[/quote]

Zoals al eerder vermeld, ik heb nu het voordeel dat als mijn paard iets om dr benen krijgt (teugels of als ze gedekt gaat worden) dat ze weet wat het is.
En als jij het zomaar omdoet bij jou paard (bij dekking of iets) dat jou paard waarschijnlijk helemaal gaat flippen.

Ik zie het probleem er niet van in, Pling mits je de tijd er voor neemt om het je paard te leren en ze niet zomaar vastmaakt.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:53

Ik kreeg al een deja-vu toen ik dit topic zat te lezen Cool

@wigchert: wat jij doet is imo geen kluisteren, maar idd leren om je paard iets om zijn benen toe te staan.

Dit versta ik onder kluisteren:

Afbeelding

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:05

Er is een periode geweest dat het in de trail gevraagd kon worden om je paard hobbles om te doen, vandaar dat het vroeger wel gebeurde om dit te trainen. Ik heb bij mijn ruin een keer hobbles gebruikt omdat hij als hij vaststond altijd liep te schrapen. Ik heb hem natuurlijk wel los gemaakt, (hij stond in zacht zand met veel ruimte) en het was met een halfuurtje bekeken en hij heeft nooit meer geschraapt. Nu is mijn ruin echt een heel gemakkelijk paard, en heel rustig, bij mij merrie zou ik dit nooit doen want die gaat over de rooie

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:32

vera schreef:
Cassidy schreef:
#. Maar weet je zeker dat de vorige eigenaresse (c.q. de fokker) bijvoorbeeld niet met halstertouwen heeft gewerkt met het leren voetjes geven?

Geen idee, kan het me niet voorstellen maar ik weet dat niet zeker.
Maar we gaan het haar vragen Tong uitsteken Flyinghighhhhhhhhh!!!!!!! Hyper!


Nope, ik heb nooit gewerkt met halstertouwens om het voetje te leren optillen. Kwestie van dag 1 het veulentje overal aanraken en alle vier de voeten optillen en dit tot in het oneindige blijven herhalen......ik heb ook veel met Digger getutteld, als veulen met hem onder het plastic zeil gaan staan, over balkjes, tussen balkjes achterwaarts, over een oud matras laten lopen (vreemd, zacht terwijl het iets diks leek!!), voetballen, zelfs van die zachte schuimballetjes naar hem gooien zodat hij die op heel zijn lichaam kon verwachten, boven op kont, hoofd enzo, hij zag hier de lol wel van in, ging er zelfs achteraan. Hij wist gewoon dat ik hem geen pijn deed, hij gewoon moest blijven staan als hij met mij enge dingen deed, vertrouwen in me hebben. Ook gemerkt dat hij met jagende honden beter kon gaan stilstaan, dan hielden de honden ook op. Tja, slimme Digger...................hij vertrouwd zijn Vera gewoon volledig en weet dat ze hem te hulp schiet in angstige tijden.

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:36

Sugarmiss schreef:
Ik kreeg al een deja-vu toen ik dit topic zat te lezen Cool

@wigchert: wat jij doet is imo geen kluisteren, maar idd leren om je paard iets om zijn benen toe te staan.



Toch is dit wel de manier voordat er echte kluisters worden gebruikt Lips are sealed

Eastwood
Berichten: 164
Geregistreerd: 10-01-05

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:46

Waar kennis ophoudt begint het geweld!

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:08

Eastwood schreef:
Waar kennis ophoudt begint het geweld!


Dus wat jij op mijn foto's ziet noem jij geweld???? Gestoord

Eastwood
Berichten: 164
Geregistreerd: 10-01-05

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:54

wigchert schreef:
Eastwood schreef:
Waar kennis ophoudt begint het geweld!


Dus wat jij op mijn foto's ziet noem jij geweld???? Gestoord


Ik vind het niet nodig om de benen van een paard met trouw of andere attributen aan elkaar vast te binden.
Wat ik op die foto’s kan zien hoef van mij ook niet, maar het paard heeft er niet veel last van. Denk ik!
Dat ding wat Sugarmiss op die foto laat zien vind ik echt niet nodig.
Dat is trouwens ook wat ik onder kluisteren versta!

karin1
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 05:33

Ik was dit topic aan het doorlezen en ik las Xono's reactie op pagina 3. Je hebt het daarover een paard vastbinden als je er voor het eerst opstapt. Ik heb hier nog niet eerder van gehoord. Ik vroeg me af hoe dit precies werkt. Heb je dit in Amerika gezien? Kun je misschien stap voor stap uitleggen hoe dit precies ging. Mijn paard wil niet blijven stil staan als ik op wil stappen. Mijn paard is zadelmak maar nog erg groen. Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:54

Sugarmiss schreef:
Ik kreeg al een deja-vu toen ik dit topic zat te lezen Cool

@wigchert: wat jij doet is imo geen kluisteren, maar idd leren om je paard iets om zijn benen toe te staan.

Dit versta ik onder kluisteren:

Afbeelding


Dus waar Wigchert mee bezig is mag in jou ogen wel, maar als je het touw los om beide benen heen slaat mag het weer niet? En als je er uiteindelijk een losse knoop in legt (waar het paard zo zelf uit zou kunnen stappen als hij daar zin in heeft), mag dat dan wel of mag dat dan niet? En als je de knoop wat vaster maakt, mag dat dan wel, of mag dat dan niet?

Mits je er goed naartoe werkt, is er geen probleem.

@ Flyinghigh: even een hypothetische vraag: stel dat Vera nu - met in het achterhoofd het volledige vertrouwen dat Digger in haar heeft - zou beginnen met het optillen van de benen met deze halstertouwmethode, met als uiteindelijk doel een keertje kluisters te gebruiken, is dat in jouw ogen de ultieme test of mishandeling? Zou Digger daardoor het vertrouwen in Vera verliezen of niet?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:06

karin1 schreef:
Ik was dit topic aan het doorlezen en ik las Xono's reactie op pagina 3. Je hebt het daarover een paard vastbinden als je er voor het eerst opstapt. Ik heb hier nog niet eerder van gehoord. Ik vroeg me af hoe dit precies werkt. Heb je dit in Amerika gezien? Kun je misschien stap voor stap uitleggen hoe dit precies ging. Mijn paard wil niet blijven stil staan als ik op wil stappen. Mijn paard is zadelmak maar nog erg groen. Lachen


Heel simpel. Goed stevig halster om, desnoods twee en met twee halstertouwen vastzetten (ook aan iets wat goed stevig staat). Vervolgens gewoon opstijgen. Wij hadden de paarden in een roundpenn vaststaan en wilden nog weleens raar doen met opstijgen (logisch, is best eng), dan moet je gewoon zorgen dat je er op zit, want je bent veiliger als je erop zit, dan wanneer je er naast staat en het paard doet gek. Dan stap je weer af...en dit doe je gewoon een half uur lang. Opstappen, even zitten, eventueel een beetje met het zadel schuiven en weer afstappen. Dat bouw je een beetje uit naar met je benen zachtjes tegen het paard aan bumpen tot in het staan van je beugels. Na een half uur is je paard hartstikke mak. Vervolgens maakt iemand anders het paard op een gegeven moment los, terwijl jij er op zit en ga je gewoon even stappen. Desnoods eerst nog even aan de hand. Uiteindelijk kun je het paard weer vastzetten voor je eraf stapt. Paarden die dat hebben gedaan heb ik nog nooit een stap zien verzetten bij het op of afstijgen.

Ik doe het zelf altijd los (hier in NL). Ik zorg gewoon dat de eerste keer dat ik erop ga, iemand het paard vast heeft en tegenhoud. Ze zullen de eerste keer wat opzij willen, maar je zet je paard gewoon elke keer weer stil, je zegt HO en wanneer ze staan, beloon je ze.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:05

Paard vast zetten terwijl je opstijgt???? Persoonlijk vind ik dat levensgevaarlijk!

Leer het dier stil te staan met de hulp van een tweede persoon, heb veel geduld, voor jonge paarden is het opstijgen vaak moeilijk, ze worden 1 kant op getrokken door het gewicht van de ruiter en willen hun balans vinden en stappen daardoor vaak weg.
Opstijgen met een opstijg blok/krukje wil ook helpen.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:03

jeddah schreef:
Paard vast zetten terwijl je opstijgt???? Persoonlijk vind ik dat levensgevaarlijk!


Nou idd, dat vind ik ook.
Wat nou als het paard wel schrikt (kan altijd, het blijft een dier !)
of in paniek raakt ?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:54

Mijn merrie heb ik niet van veulen af aan. Ze is nu wel pas 18 maanden maar er mist gewoon een stukje. Ik heb nu haar achterbenen leren geven mbv een touw. Puur vanwege de veiligheid.
Ik ben ook veel bezig met parelli. Daar wordt ook weleens genoemd wat een paard kan doen als het bv vastzit in het draad. Een paard dat geleerd heeft om na te geven op druk zal veel minder snel in paniek raken dan een paard dat dat nooit geleerd heeft.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:08

laat ik beginnen met melden dat ik niet van kluisters hou en opstappen op een jong paard dat vasstaat ook erg gevaarlijk vind.

Maar ik heb zowel Wiz als Lan geleerd dat vastzitten in touwen o.i.d. niet eng is. Het heeft Lan een hoop enge wonden bespaard.

Lan had een hooibal. Dat is een ding met spijlen die in de stal opgehangen moet worden (overal een meter van de muur af). Dat had ik keurig gedaan. Na een paar weken komt iemand mij helemaal in paniek ophalen. Lanna stond met haar hele hoofd in die bal. De spijlen waren opzij gegaan. De meeste paarden zouden geheel in paniek zijn. Lan niet. Die hinnikte naar mij (ze zag eruit als een astronautenpaard) en liet zich rustig bevrijden. Tot verbazing van de omstanders.

Dus ik ben er wel voor om je paard te leren niet in paniek te raken als ze een keer vast zitten.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 16:37

Anya schreef:
laat ik beginnen met melden dat ik niet van kluisters hou en opstappen op een jong paard dat vasstaat ook erg gevaarlijk vind.

Maar ik heb zowel Wiz als Lan geleerd dat vastzitten in touwen o.i.d. niet eng is. Het heeft Lan een hoop enge wonden bespaard.

Lan had een hooibal. Dat is een ding met spijlen die in de stal opgehangen moet worden (overal een meter van de muur af). Dat had ik keurig gedaan. Na een paar weken komt iemand mij helemaal in paniek ophalen. Lanna stond met haar hele hoofd in die bal. De spijlen waren opzij gegaan. De meeste paarden zouden geheel in paniek zijn. Lan niet. Die hinnikte naar mij (ze zag eruit als een astronautenpaard) en liet zich rustig bevrijden. Tot verbazing van de omstanders.

Dus ik ben er wel voor om je paard te leren niet in paniek te raken als ze een keer vast zitten.


Volgens mij vallen we in herhaling, dit is al een oud topic een een stukje terug staat ditzelfde verhaal ook al geschreven... Wel een mooie ervaring trouwens, je weet nu dat ze niet zomaar in paniek zal raken... (en dat alles zonder kluisters toch?!?)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:56

Haha is dat zo...? wat grappig; het is me niet opgevallen Knipoog . Ik schrijf het inderdaad wel vaker op. Om het belang aan te tonen dat je je paard moet leren niet in paniek te raken van wat touwtjes e.d.

Maar inderdaad ik heb dit Lanna geheel zonder kluisters geleerd. Ze zou nu ook niet echt opkijken van een paar kluisters, maar dat is ook niet nodig. Als ik haar bij me roep komt ze gewoon (toch handig dat NH Lachen )

Maar goed. Ik laat het nog even open... kijken of er nog wat leuks komt.. en anders zakt het topic vanzelf weer weg.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:35

Cassidy schreef:
Sugarmiss schreef:
Ik kreeg al een deja-vu toen ik dit topic zat te lezen Cool

@wigchert: wat jij doet is imo geen kluisteren, maar idd leren om je paard iets om zijn benen toe te staan.

Dit versta ik onder kluisteren:

Afbeelding


Dus waar Wigchert mee bezig is mag in jou ogen wel, maar als je het touw los om beide benen heen slaat mag het weer niet? En als je er uiteindelijk een losse knoop in legt (waar het paard zo zelf uit zou kunnen stappen als hij daar zin in heeft), mag dat dan wel of mag dat dan niet? En als je de knoop wat vaster maakt, mag dat dan wel, of mag dat dan niet?

Mits je er goed naartoe werkt, is er geen probleem.

@ Flyinghigh: even een hypothetische vraag: stel dat Vera nu - met in het achterhoofd het volledige vertrouwen dat Digger in haar heeft - zou beginnen met het optillen van de benen met deze halstertouwmethode, met als uiteindelijk doel een keertje kluisters te gebruiken, is dat in jouw ogen de ultieme test of mishandeling? Zou Digger daardoor het vertrouwen in Vera verliezen of niet?


Ik weet hoe Digger zou reageren als hij valt, klem ligt en angstig wordt, dan blijft hij liggen en kijkt met grote ogen 'verlosser en leider' Vera aan.............
Ik zie zelf compleet niet het nut van kluisters, kluisteren roept bij mij kippenvel op....
Een paard ervaring laten opdoen met touw wat om zijn been heen wappert (je ziet het wel eens met die veeeeeeeeeeel te lange teugels, die wapperen ook aan die benen) is natuurlijk nooit slecht, maar om die touwen nou op de een of andere manier vast te maken waardoor je bewust kiest voor een eventuele panieksituatie, gaat mij te ver. Dan mag je hopen dat Digger of Vera zich niet verwond en er een deuk in hun vertrouwensband ontstaat.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:43

Cassidy; ik zal nooit een situatie creeren waarin ik te ver ga in zijn vertrouwen in mij.
Je kunt er wel voor kiezen om zoiets heeel langzaam op te bouwen en stukje bij beetje de "druk"op te voeren maar ik zie het nut er helemaal niet van.
Het is gebleken dat hij weet dat ik hem kan helpen en meer is niet nodig.
Wat als ik hem zou kluisteren en hij raakt wel in paniek, buiten de eventuele fysieke schade kan hij toch het vertrouwen in mij verliezen. Het is tenslotte een vluchtdier waarvan je dan de vluch-tool ontneemt.

Dat is voor mij net zoiets als een driejarig kind een duikbril en een snorkel omdoen, het water ingooien en onderwater duwen. Kind in paniek totdat het ontdekt dat je ook door de snorkel kunt ademen.
Ondanks het feit dat de situatie niet levensbedreigend bleek te zijn voor het kind, zal het altijd een oogje op je houden.
Jij bent tenslotte degene die een tijdelijke panieksituatie heeft gecreeerd zonder hulp te bieden....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:39

vera schreef:
Je kunt er wel voor kiezen om zoiets heeel langzaam op te bouwen en stukje bij beetje de "druk"op te voeren maar ik zie het nut er helemaal niet van.


Jij ziet er het nut niet van in, een ander wel. En dat behoor in mijn ogen te respecteren in mijn ogen. En dat wordt niet gedaan. Waarom staat dan bijna iedereen meteen op zijn achterste benen als ze verhalen horen van iemand die zactjes aan begint, uiteindelijk de druk wel opvoert en als ultieme test die kluisters wel gebruikt? Men begint meteen te piepen als het woord kluisters valt: over het gebruik van geweld, mishandeling of onheus bejegenen van het paard. Ik durf zomaar te beweren dat er heel veel VOOROORDELEN bij de mensen leven als het woord kluister valt. Men heeft beelden voor ogen zoals (helaas) te zien was in de film Horse Whisperer. Maar ik durf te beweren dat iedereen die er zo'n uitgesproken aversie tegen heeft het nog GOED nooit toegepast heeft zien worden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:01

jeddah schreef:
Paard vast zetten terwijl je opstijgt???? Persoonlijk vind ik dat levensgevaarlijk!

Leer het dier stil te staan met de hulp van een tweede persoon, heb veel geduld, voor jonge paarden is het opstijgen vaak moeilijk, ze worden 1 kant op getrokken door het gewicht van de ruiter en willen hun balans vinden en stappen daardoor vaak weg.
Opstijgen met een opstijg blok/krukje wil ook helpen.


Je begrijpt me verkeerd Corine. Persoonlijk ben ik ook meer voor het vasthouden bij de eerste keer opstijgen. In Amerika moeten veel trainers het echter alleen doen en hebben ze niemand om het paard vast te houden wanneer ze er voor de eerste keer opgaan. Dan is het vastzetten een manier natuurlijk. Wie weet doen ze het zelf liever ook anders, maargoed, dat is niet altijd mogelijk. Wij hebben het zo geleerd in Amerika en ja, de paarden vinden het eerst wat eng, wat logisch is, de meeste paarden vinden het ook eng wanneer iemand anders ze vasthoudt. We hebben het met meerdere paarden gedaan en dat ging altijd goed. Hij heeft ook nog nooit eerder problemen met deze methode gehad. Als het verkeerd gaat is het natuurlijk voor zowel paard als ruiter enorm gevaarlijk. Daarom ben ik zelf ook meer voor het vasthouden van het paard. Lachen Ik noemde alleen een alternatief, wat je ermee doet, moet je zelf weten. Ik doe er in ieder geval verdomd weinig mee. Ik ben er wel voor om het toe te passen bij een beleerd paard wat weigert om stil te staan met opstijgen. Die bind ik rustig vast en dan ga ik een half uurtje op en af stijgen. Wanneer ze vaststaan kunnen ze ook eens opzij stappen uit onbalans, maar wanneer een paard in paniek raakt, is het toch fijner wanneer iemand het paard vasthoudt, dan wanneer het vaststaat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:58

Een beleerd paard dat niet stil wil staat zet ik net zolang terug op de plek waar hij stond, tot hij gewoon blijft staan. Duurt even soms...maar werkt altijd (tot nu toe tenminste).